Uppsala var ska jag bo?

Har det ändrat sig? cykla mellan stan och Flogsta gjorde jag dagligen och nattligen när jag bodde på Sernanders väg i korridor, för många år sedan. Det är ju inte vackert, det är fullt av studenter, men det kändes ju väldigt tryggt, i alla fall om man cyklade vid de tider då "alla" andra också skulle ut till Flogsta. Mycket folk. (Men då har jag mycket hög tolerans för parties och vrål iofs)

Det är nog snarare så att det har ändrat sig till det bättre. Jag är uppvuxen i Flogsta, på den tiden var det färre hus längs den vägen och det var några händelser (som jag iofs inte var inblandad i själv) där som säkert har färgat min bild av den vägen (en våldtäkt bl.a.). Cykla har jag inget emot (även om jag fortfarande cyklar fort på vissa sträckor) men gå gör jag inte så gärna.

Jag bodde i Stenhagen i drygt 5 år, flyttade dit från Luthagen. Det var mycket lugnare än Luthagen, faktiskt ett av de lugnaste ställen jag bott på (förutom när jag bott på landet). Efter ett halvår hade jag möjlighet att flytta tillbaka till Luthagen men valde att stanna i Stenhagen. Så uppenbarligen kan man välja att bo där. Rekommenderar folk att bo i "min" del av Stenhagen. Ja, det eldas bilar mellan varven men i övrigt känns det tryggt och jag har aldrig hört att det brunnit i "min" del.
"Din" del av Stenhagen är ju kanonfin för den som vill bo lantligt med svampplockning, hundpromenadvägar, mycket begränsad trafik och odlingslotter men ändå ha nära till all service och vettiga förbindelser till centrala stan. Det slår mig att den hyresvärden ju inte har jättelång kö och inte ännu tycks gått med i nya bostadsförmedlingen. Även om hyresvärden var lite speciell på vissa sätt är ju området kanonfint! Det vore kanske något för TS att kolla.

Det är nog snarare så att det har ändrat sig till det bättre. Jag är uppvuxen i Flogsta, på den tiden var det färre hus längs den vägen och det var några händelser (som jag iofs inte var inblandad i själv) där som säkert har färgat min bild av den vägen (en våldtäkt bl.a.). Cykla har jag inget emot (även om jag fortfarande cyklar fort på vissa sträckor) men gå gör jag inte så gärna.
Mmm cykla känns ju alltid bättre (älskar att cykla).

"Din" del av Stenhagen är ju kanonfin för den som vill bo lantligt med svampplockning, hundpromenadvägar, mycket begränsad trafik och odlingslotter men ändå ha nära till all service och vettiga förbindelser till centrala stan. Det slår mig att den hyresvärden ju inte har jättelång kö och inte ännu tycks gått med i nya bostadsförmedlingen. Även om hyresvärden var lite speciell på vissa sätt är ju området kanonfint! Det vore kanske något för TS att kolla.

När jag flyttade in hade de ingen kötid alls men nu verkar de nyligen börjat med ett kösystem. Dock krävs inte så lång kötid som Uppsalahem.

Ja, för mig var läget perfekt och om jag nånsin flyttar tillbaka till Uppsala skulle jag börja med att leta boende i Stenhagen.

Är det lägenhet eller hus du tänker på, när du pratar om mindre områden utanför stan?
Är det bara du eller familj och barn? Tänker på närhet för dom till skolor mm.

De flesta områden i stan har väl sina för och nackdelar och ändras med tiden. Området jag bodde i tidigare var lugnt när jag flyttade dit för några år sedan, nu är det många lägenheter med korttidskontrakt där, så har det blivit mycket stökigare.

Av de områden som nämnts som problemområden upplever jag att det vissa gator det händer mer på än andra. T.ex. Bandstolsvägen i Gottsunda, vid "gamla" pizzerian/kyrkan i Stenhagen. Men bara en liten bit bort kan det vara lugnt. ;) Där Niyama bott tidigare har jag inte hört något dåligt om. Ligger ju bostadsrätter precis i närheten, för TS funderade väl på att köpa.

Har själv sökt lägenhet i den delen av Stenhagen som de håller på och bygger nu (men hade lite för få dagar), dock valde jag bort att söka lägenheter i delen närmast kyrkan/pizzerian, utan sökte lägenheterna mot Pimpstensvägen (kommer inte på vad området heter).

Mycket beror väl på vilka grannar man får i närområdet. Så passa på att prata med "blivande" grannar om du är på visning.

Har du möjlighet, gör som jag när jag skulle flytta till en annan stad. Ta en helg och åk runt lite och kolla in hur olika områden verkar, om det är smidigt att ta sig från området med bil/buss/cykel till arbetsplatsen. Uppsalas cykelkarta samt ULs busskarta tycker jag är bra för att få en överblick över Uppsala och var olika områden ligger.

Av de områden som nämnts som problemområden upplever jag att det vissa gator det händer mer på än andra. T.ex. Bandstolsvägen i Gottsunda, vid "gamla" pizzerian/kyrkan i Stenhagen.

Ja det är just därikring det brukar eldas bilar i Stenhagen. Men lägger till att mina vanligaste promenadrundor gick förbi precis där och jag var aldrig orolig även om jag ofta passerade kvällstid. Skulle undvika att bo precis där, men inte tveka att bo i närheten och passera där jämt och ständigt.

Alla är vi väl olika, kul att ni har haft bra erfarenheter. Jag har nog ingen särskilt bra erfarenhet av nån vistelse i varken Stenhagen eller Gottsunda, samt att det är allmänt mer brott och gäng som förekommer där vilket jag helst håller mig undan. Men det är som sagt min åsikt.

Alla är vi väl olika, kul att ni har haft bra erfarenheter. Jag har nog ingen särskilt bra erfarenhet av nån vistelse i varken Stenhagen eller Gottsunda, samt att det är allmänt mer brott och gäng som förekommer där vilket jag helst håller mig undan. Men det är som sagt min åsikt.
Jag har aldrig träffat på ett gäng här i stan, har bara hört talas om dem. I början av sambons och mitt dejtande så körde jag från Herrhagen till fålhagen sena kvällar/nätter väldigt ofta, såg typ aldrig en käft ute. Var mest nöjd över att kunna glida på luthagsesplanaden med grönt ljus hela vägen :D

Vill du undvika att utsättas för brott så bör du undvika centrum. Tror att risken för mig (som ickemedlem av nåt gäng) att utsättas för brott är högre i centrum än i Stenhagen.

Jag har aldrig träffat på ett gäng här i stan, har bara hört talas om dem. I början av sambons och mitt dejtande så körde jag från Herrhagen till fålhagen sena kvällar/nätter väldigt ofta, såg typ aldrig en käft ute. Var mest nöjd över att kunna glida på luthagsesplanaden med grönt ljus hela vägen :D

Jag brukade ibland se några olika gäng killar i området runt kyrkan, inte vet jag om de faktiskt tillhörde nåt gäng. De hälsade i alla fall alltid glatt när jag kom gående. Jag vet inte heller om nån av dessa kanske är skyldig till stenkastning och bilbränder, men som ensam tjej en sen kväll var de i alla fall inte otäcka att träffa på.

Jag har inte sagt att jag är "rädd för gäng". Vad bra att ni inte är det dock, och att ni känner er säkra där ni är. Men var smarta åtminstone är väl det enda jag kan säga om det. Känns uttjatat detta nu, vi tycker ju uppenbarligen olika så jag tycker vi lämnar det vid det :)

Norby är mestadels sömnigt villaområde med en del lägenheter som säljs ibland också ja, läget intill stökigare delar som du säger drar ner det lite tyvärr.

Tror inte det, va. Lägenhetspriserna har fördubblats på 5-6 år. Förutom att ICA har sin beskärda andel av rån och inbrottsförsök, och att det ibland körs lite moped och klottras på torget, så märker man väldigt lite av något stök i närområdet. Tro mig, jag bor i den riktigt tuffa delen av Norby.

PS. Glömde, vi har en huligan som SOPSORTERAR FEL och som möjligen, en gång, har inkräktat på vår tvättid. Räknas det som stökigt område då?

Vad gäller Norby så är det fortfarande inte helt oöverkomligt att köpa lägenhet i Trädgårdsstaden. Husen är begränsat charmiga, men vill man ha nära till både natur och stad så är läget väldigt bra.

Tror inte det, va. Lägenhetspriserna har fördubblats på 5-6 år. Förutom att ICA har sin beskärda andel av rån och inbrottsförsök, och att det ibland körs lite moped och klottras på torget, så märker man väldigt lite av något stök i närområdet. Tro mig, jag bor i den riktigt tuffa delen av Norby.

PS. Glömde, vi har en huligan som SOPSORTERAR FEL och som möjligen, en gång, har inkräktat på vår tvättid. Räknas det som stökigt område då?

Jag sa aldrig att Norby var stökigt.. Vad var det du inte tror på?

Det är bara jag och min katt. Inga barn, man eller större djur. Jag har lämnat in angående lån till banken så nu hoppas jag på att det går igenom.

När jag flyttade in hade de ingen kötid alls men nu verkar de nyligen börjat med ett kösystem. Dock krävs inte så lång kötid som Uppsalahem.

Ja, för mig var läget perfekt och om jag nånsin flyttar tillbaka till Uppsala skulle jag börja med att leta boende i Stenhagen.

Vilken hyresvärd är det?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 486
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 321
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka