Uppsala var ska jag bo?

Det intressanta är väl om du själv har provat att bo i de stadsdelar du dissar?

Efter drygt 40 år i Uppsala (born and raised) har jag sett olika stadsdelar och delar av stadsdelar komma och gå som de "värsta". Dessutom är risken rätt stor att två personer som pratar stadsdelar i Uppsala inte ens pratar om samma stadsdel eftersom namnen förskjutits. Främre och bortre Luthagen t ex, är en mäklarkonstruktion från senare år.

I Gottsunda (eller Gottsundagipen) finns några av Uppsalas dyrare villor...
Och Ekeby? vi letade lgh i Ekeby som barnvänligt område med urtrevlig förskola. Jag bodde där ett år också för länge sedan. Men jo jag har hört saker om Ekeby, bara aldrig förstått vilken del det skulle vara.

(Känner mig fasligt naiv, uppvuxen i Uppsala men med usel koll på vilka områden som skulle vara finare än andra. Utom Kåbo antar jag som väl är fint.)

:rofl::rofl::rofl: Jag med! Fast i mitt fall är det motsatt sida jag känner visst motstånd emot.

Jag inser ju att om jag ska fortsätta jobba som jag gör borde jag bo närmare centralen. Det här är väldigt slitigt. Fålhagen är ju typ bästa pendlarläget, men det känns - fel!:laugh:
Egentligen jag med, undviker Myrtens sida egentligen, men det är typ inte lönt, har bott på alla sidor av den fördömda ån. Men inte under den eller under en bro ännu.

Och Ekeby? vi letade lgh i Ekeby som barnvänligt område med urtrevlig förskola. Jag bodde där ett år också för länge sedan. Men jo jag har hört saker om Ekeby, bara aldrig förstått vilken del det skulle vara.

(Känner mig fasligt naiv, uppvuxen i Uppsala men med usel koll på vilka områden som skulle vara finare än andra. Utom Kåbo antar jag som väl är fint.)

Nej, just det där med Ekeby funderade jag på igår vilken del det skulle vara. :confused: jag är uppvuxen i Flogsta, så Ekeby är typ mina barndomskvarter det med. Känner inte igen att det skulle finnas några speciellt stökiga delar där.

Nyby är i allmänhet lugnt. Jag nämnde det inte i mitt första inlägg för att säga att det är ett jättestökigt område eller nått. En viss betong-grad är det ju dock, eller hur? Ungdomsgäng har de ju alltid haft iaf.

Nej.. jag måste inte bo i alla stadsdelar för att uttala mig om dem. Jag har bra kunskap om områdena och har därefter valt vart jag ville bo.

Och du missförstår också, jag dissar dem inte som värdelösa, men jag rekommenderar dem inte till en inflyttande som vill slippa stöket så mycket som möjligt. Du måste kunna skilja på generella begrepp och anekdoter eller hur?

Jag vet absolut vad du menar om hur stadsdelar förändras och förskjuts, håller helt med. Numera är Stabby i princip mellersta Luthagen =D

Gottsundagipen är och har länge varit ett dyrt villaområde, ja. Men det är inte direkt det jag tror syftar på om de rekommenderade Gottsunda till TS...har jag fel ber jag om ursäkt :)

Min uppfattning är att en får en helt annan bild av en stadsdel av att bo i den än att tillbringa tid där av annan anledning. Min uppfattning såklart, men min uppfattning bygger på mina erfarenheter och mina anekdoter likaväl som din uppfattning bygger på din erfarenhet och dina anekdoter.

Min inlaga om Gottsundagipen var just en invändning mot din generalisering, troligen är det ingen som menar Gottsundagipen när de pratar om Gottsunda i dagligt tal. Men det hindrar inte att det är en del av Gottsunda. I många delar av Uppsala (speciellt de som du radat upp som att du inte rekommenderar dem) finns det både "finare" kvarter/gator/områden och de gator/kvarter som jag antar att du baserar dina icke-rekommendationer på.

Min uppfattning är att en får en helt annan bild av en stadsdel av att bo i den än att tillbringa tid där av annan anledning. Min uppfattning såklart, men min uppfattning bygger på mina erfarenheter och mina anekdoter likaväl som din uppfattning bygger på din erfarenhet och dina anekdoter.

Min inlaga om Gottsundagipen var just en invändning mot din generalisering, troligen är det ingen som menar Gottsundagipen när de pratar om Gottsunda i dagligt tal. Men det hindrar inte att det är en del av Gottsunda. I många delar av Uppsala (speciellt de som du radat upp som att du inte rekommenderar dem) finns det både "finare" kvarter/gator/områden och de gator/kvarter som jag antar att du baserar dina icke-rekommendationer på.

Okej. Fast min uppfattning är inte enbart baserad på anekdoter och mina personliga erfarenheter. Det är också vetskap om andras erfarenheter, statistik och allmän kännedom om vilka områden som har haft mest gängvåld, bilbränder, osv senaste 20 åren eller så.

Generaliseringar är det enda vi kan göra om vi inte ska sitta och bolla anekdoter. Det finns lugnare gator och kvarter inom de stökigare stadsdelarna, absolut. Men återigen så befinner man sig då väldigt nära stökiga områden och måste troligtvis även ofta åka igenom eller vistas i de stökigare delarna av en eller annan anledning.

Tja.. ingen ide att tjata vidare. Min rekommendation är som den är, jag tycker jag har beskrivit områdena relativt korrekt. Det finns alltid bättre eller sämre delar, och jag skrev aldrig att här eller här kan du inte bo. Jag beskrev vilka områden som är stökigare och bråkigare än andra, och det är områden som G-sunda, Stenhagen mfl.

Haha men om du är från Göteborg så är det väl därför du inte skulle kalla det för det kanske :) Min uppfattning är att lite av spårvagnsvurmandet i Uppsala är just för att det är lite klonki-klonk och tjugatjugatjuga... Själv hoppas jag på att det kan satsas mer på elbussar tex, vare sig de går på tråd delvis/helt eller batteri. Men det är en annan diskussion :)

Spårvagnar är fint dock, helt klart!

Det köps in fler elhybrider till stadstrafiken "hela tiden" och biogasbussar.

Okej. Fast min uppfattning är inte enbart baserad på anekdoter och mina personliga erfarenheter. Det är också vetskap om andras erfarenheter, statistik och allmän kännedom om vilka områden som har haft mest gängvåld, bilbränder, osv senaste 20 åren eller så.

Generaliseringar är det enda vi kan göra om vi inte ska sitta och bolla anekdoter. Det finns lugnare gator och kvarter inom de stökigare stadsdelarna, absolut. Men återigen så befinner man sig då väldigt nära stökiga områden och måste troligtvis även ofta åka igenom eller vistas i de stökigare delarna av en eller annan anledning.

Tja.. ingen ide att tjata vidare. Min rekommendation är som den är, jag tycker jag har beskrivit områdena relativt korrekt. Det finns alltid bättre eller sämre delar, och jag skrev aldrig att här eller här kan du inte bo. Jag beskrev vilka områden som är stökigare och bråkigare än andra, och det är områden som G-sunda, Stenhagen mfl.

Fast min uppfattning (och flera andras här) har lika mycket av andras erfarenheter etc. som din skulle jag tro. :) skillnaden är att det bara är du som sätter din uppfattning över alla andras....

Självklart blir det generaliseringar, men likaväl som att det finns stökigare/lugnare gator så gränsar flera av de områden/stadsdelar som du rekommenderat/inte rekommenderat till varandra (ex. Flogsta-Ekeby). Så skillnaden kan bli rätt liten om en tycker att den stökiga gatan ligger inom stadsdelen eller i nästa stadsdel. Jag tror att en mer nyanserad bild är mer rättvis. Jag skulle inte rekommendera Bandstolsvägen t ex, men musikvägarna utan problem (inom stadsdel). Och Norby som inte är långt från bandstolen är fint. Jag skulle inte rekommendera Sernanders väg men Ekebys radhusområde är fint (olika stadsdelar men inte långt avstånd mellan). Osv.

Fast min uppfattning (och flera andras här) har lika mycket av andras erfarenheter etc. som din skulle jag tro. :) skillnaden är att det bara är du som sätter din uppfattning över alla andras....

Självklart blir det generaliseringar, men likaväl som att det finns stökigare/lugnare gator så gränsar flera av de områden/stadsdelar som du rekommenderat/inte rekommenderat till varandra (ex. Flogsta-Ekeby). Så skillnaden kan bli rätt liten om en tycker att den stökiga gatan ligger inom stadsdelen eller i nästa stadsdel. Jag tror att en mer nyanserad bild är mer rättvis. Jag skulle inte rekommendera Bandstolsvägen t ex, men musikvägarna utan problem (inom stadsdel). Och Norby som inte är långt från bandstolen är fint. Jag skulle inte rekommendera Sernanders väg men Ekebys radhusområde är fint (olika stadsdelar men inte långt avstånd mellan). Osv.
Varför inte Bandstolsvägen :confused:

Igår kväll tände dom eld på en bil och ett soprum i Gränby :nailbiting:

Igår kväll tände dom eld på en bil och ett soprum i Gränby :nailbiting:
Ja?

Det är din uppfattning ju? Jag har sagt flera gånger att jag skriver mina åsikter, men aldrig sagt att det jag säger är "över alla andras". Men att säga att alla stadsdelar i Uppsala är lika säkra tex, det är fel. Och de sa även personerna som ville argumentera för de stadsdelarna själva (vissa gator är stökiga, där vill jag inte bo, etc).

Ja, vissa delar av de stökigare områdena är bättre och lugna. Det har jag sagt flera gånger nu :) Jag har sagt att Ekeby varit stökigt delvis, särskilt på senare tid. Sernanders väg är högljudda studenter men inte farligt alls, eller ja nu vet jag inte i detalj senaste åren men..

Norby är mestadels sömnigt villaområde med en del lägenheter som säljs ibland också ja, läget intill stökigare delar som du säger drar ner det lite tyvärr.

Säg mig var de stökiga områdena med gäng i Luthagen eller Fålhagen är?:)

Senast ändrad:
Varför inte Bandstolsvägen :confused:
Ja, det är bara min uppfattning att de jag känner som bott där inte velat bo kvar så länge. Och att det där förekommit en del bilbränder och annan brottslighet. Men jag har inte bott där själv (inte alls i Gottsunda faktiskt).

Ja?

Det är din uppfattning ju? Jag har sagt flera gånger att jag skriver mina åsikter, men aldrig sagt att det jag säger är "över alla andras". Men att säga att alla stadsdelar i Uppsala är lika säkra tex, det är fel. Och de sa även personerna som ville argumentera för de stadsdelarna själva (vissa gator är stökiga, där vill jag inte bo, etc).

Ja, vissa delar av de stökigare områdena är bättre och lugna. Det har jag sagt flera gånger nu :) Jag har sagt att Ekeby varit stökigt delvis, särskilt på senare tid. Sernanders väg är högljudda studenter men inte farligt alls, eller ja nu vet jag inte i detalj senaste åren men..

Norby är mestadels sömnigt villaområde med en del lägenheter som säljs ibland också ja, läget intill stökigare delar som du säger drar ner det lite tyvärr.

Säg mig var de stökiga områdena med gäng i Luthagen eller Fålhagen är?:)

Fast säkra...jag vet inte. Jag undviker vissa vägar/stråk i Uppsala. Jag traskar inte gärna genom stadsparken på natten t ex, eller på cykelvägen från city till Flogsta.

Och ska vi dra det till gäng? Jag är nog faktiskt mindre rädd för gäng än för enskilda förövare om vi pratar säkerhet. Ska vi kolla statistik skulle jag tro att det är ungefär lika många misshandlar/våldtäkter anmälda i Luthagen/Fålhagen som i t ex Gottsunda/Stenhagen pga närheten till centrum. Färre bilbränder säkert iofs.

På Sernanders väg har det bott en hel del mindre trevliga individer (inte allas bara studenter genom åren), där skulle jag faktiskt inte rekommendera någon att bo. Var i Ekeby är det stökigt?

Fålhagen är ett oerhört lugnt område, trots det så har det varit både inbrott och våldtäkt nära min lägenhet. I båda fallen så har förövaren följt efter offret och överfallit denne vid dörren typ.

Och jag var med i ett fålhagengäng i min ungdom ;)

Ja, det är bara min uppfattning att de jag känner som bott där inte velat bo kvar så länge. Och att det där förekommit en del bilbränder och annan brottslighet. Men jag har inte bott där själv (inte alls i Gottsunda faktiskt).
Redan 1977 när jag bodde på Aug Söderman var Bandstolen ett rött skynke. Där gick inte jag frivilligt.

Fast säkra...jag vet inte. Jag undviker vissa vägar/stråk i Uppsala. Jag traskar inte gärna genom stadsparken på natten t ex, eller på cykelvägen från city till Flogsta.

Och ska vi dra det till gäng? Jag är nog faktiskt mindre rädd för gäng än för enskilda förövare om vi pratar säkerhet. Ska vi kolla statistik skulle jag tro att det är ungefär lika många misshandlar/våldtäkter anmälda i Luthagen/Fålhagen som i t ex Gottsunda/Stenhagen pga närheten till centrum. Färre bilbränder säkert iofs.

På Sernanders väg har det bott en hel del mindre trevliga individer (inte allas bara studenter genom åren), där skulle jag faktiskt inte rekommendera någon att bo. Var i Ekeby är det stökigt?
Har det ändrat sig? cykla mellan stan och Flogsta gjorde jag dagligen och nattligen när jag bodde på Sernanders väg i korridor, för många år sedan. Det är ju inte vackert, det är fullt av studenter, men det kändes ju väldigt tryggt, i alla fall om man cyklade vid de tider då "alla" andra också skulle ut till Flogsta. Mycket folk. (Men då har jag mycket hög tolerans för parties och vrål iofs)

Kommer du ha bil eller bara cykel? Utan bil är tex Ulleråker lite bökigare eftersom de inte fått någon mataffär än, men det går ju bussar :) Du kan också kolla lite på Årsta eller Slavsta tycker jag. Utkant av staden och nära till naturen.[/QUOTE

Jag har bil idag, det måste jag ha där jag bor men vet inte hur jag bör göra med den ännu. Det beror på hur svårt det är med garageplats och liknande. Det låter ju i alla fall på er som att det inte är omöjligt med lägenhet utanför stan och det är betryggande.

Om du har ekonomisk möjlighet, undvik då Gottsunda, Stenhagen, Sävja, och (främst delar av) Gränby, Nyby, Ekeby (vissa av dessa är bättre/sämre än andra och det beror också på vilken del inom områdena vi pratar om). Det finns även mindre trevliga områden i delar som Salabacke, Årsta, Kvarngärdet också men inte riktigt på samma sätt. Och Salabacke kan vara riktigt trevligt också, tex (sträcker sig en bit, plus att vissa områden där håller på att lyftas mycket med nybyggen mm, till exempel).

Jag bodde i Stenhagen i drygt 5 år, flyttade dit från Luthagen. Det var mycket lugnare än Luthagen, faktiskt ett av de lugnaste ställen jag bott på (förutom när jag bott på landet). Efter ett halvår hade jag möjlighet att flytta tillbaka till Luthagen men valde att stanna i Stenhagen. Så uppenbarligen kan man välja att bo där. Rekommenderar folk att bo i "min" del av Stenhagen. Ja, det eldas bilar mellan varven men i övrigt känns det tryggt och jag har aldrig hört att det brunnit i "min" del.

Har det ändrat sig? cykla mellan stan och Flogsta gjorde jag dagligen och nattligen när jag bodde på Sernanders väg i korridor, för många år sedan. Det är ju inte vackert, det är fullt av studenter, men det kändes ju väldigt tryggt, i alla fall om man cyklade vid de tider då "alla" andra också skulle ut till Flogsta. Mycket folk. (Men då har jag mycket hög tolerans för parties och vrål iofs)

Jag cyklade mellan centrum och Stenhagen fram till april i år, även sena kvällar. Kändes tryggt. Dessutom promenerade jag mycket kvällstid och ofta genom skogen till Flogsta och sedan rundan i Flogsta och vägen tillbaka.

:rofl::rofl::rofl: Jag med! Fast i mitt fall är det motsatt sida jag känner visst motstånd emot.

Jag inser ju att om jag ska fortsätta jobba som jag gör borde jag bo närmare centralen. Det här är väldigt slitigt. Fålhagen är ju typ bästa pendlarläget, men det känns - fel!:laugh:

Haha! Tänkte jag också när jag läste. Har tänkt att jag kan bo typ var som helst i Uppsala bara det är på rätt sida om ån (dvs västra sidan). Tycker den andra sidan är fulare :o.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 486
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 321
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka