Uppsittning

Trollanbollan

Trådstartare
Hej. Är medis på en häst som verkligen inte vill att man hoppar upp på honom. Så fort man ställer sig i sadelläge så backar han.
Han tycker att ridningen är toppen kul och älskar att komma ut på tur. Så varför detta beteende?

Jag tror att han accosierar uppstigningen med obehag, tex så verkar han inte lärt sig hos förra ägarn att stå still vid uppstigning utan de var bara kastat sig upp..min tanke är ju då att han behöver lära sig att stå still och att man får börja om från början lite?
Känns inget kul att någon måste hålla i hästkarlen varje gån man ska stiga upp...

Ägaren visade mig hur hon löser detta..genom att trycka upp hästen mot en sarg i ridhuset där han har vägg bakom och breve sig. Hålla stenhårt i tyglarna och i munnen då...ja då har han inget val och stå still, men hur kul är de för hästen?
Och kommer han verkligen lära sig att stå still på detta sätt?
 
Jag hade detta problem med min häst i början, mest för att han nog aldrig blivit tränad i att stå still vid pallen. Ställde honom vid en vägg i början, men med lösa tyglar. Väggen använde jag helt enkelt för att han annars kunde snurra runt runt utan att någonsin tröttna.
Jobbade sedan mycket med att vänja honom vid pallen, dvs, ställa mig på steg 1 tills han inte backade när jag gjorde det, sedan steg 2, sedan en fot i stigbygeln etc. Och belöna med beröm / godis när han gjorde rätt, gav också godis efter varje uppsittning. Fungerar ju kanske inte på alla hästar, men min blir inte tiggig av godis utan svarar bra på det.
Efter några månader så blev han mycket bättre och gradvis kunde jag ställa honom längre och längre från väggen vid uppsittning.
 
Ha hjälp ett par gånger vid uppsittning.Låt en annan hålla hästen still när du hoppar upp.När du är uppe ge hästen morot ifrån ryggen.Brukar ta ett par gånger sen står de som ljus och undrar när moroten kommer 😉.De första gångerna kan du behöva stå brevid hästen vid dadelläget först o ge morot från marken innan du hoppar upp 😃
 
Jag hade detta problem med min häst i början, mest för att han nog aldrig blivit tränad i att stå still vid pallen. Ställde honom vid en vägg i början, men med lösa tyglar. Väggen använde jag helt enkelt för att han annars kunde snurra runt runt utan att någonsin tröttna.
Jobbade sedan mycket med att vänja honom vid pallen, dvs, ställa mig på steg 1 tills han inte backade när jag gjorde det, sedan steg 2, sedan en fot i stigbygeln etc. Och belöna med beröm / godis när han gjorde rätt, gav också godis efter varje uppsittning. Fungerar ju kanske inte på alla hästar, men min blir inte tiggig av godis utan svarar bra på det.
Efter några månader så blev han mycket bättre och gradvis kunde jag ställa honom längre och längre från väggen vid uppsittning.
Ha hjälp ett par gånger vid uppsittning.Låt en annan hålla hästen still när du hoppar upp.När du är uppe ge hästen morot ifrån ryggen.Brukar ta ett par gånger sen står de som ljus och undrar när moroten kommer 😉.De första gångerna kan du behöva stå brevid hästen vid dadelläget först o ge morot från marken innan du hoppar upp 😃

Gillar detta sätt! Att hästen ska associera uppstigning med en godbit. Kan stå brevid pallen o han kan stå breve utan problem. Men så fort jag ens rör benet upp mot stigbygeln så backar han😩
 
Gillar detta sätt! Att hästen ska associera uppstigning med en godbit. Kan stå brevid pallen o han kan stå breve utan problem. Men så fort jag ens rör benet upp mot stigbygeln så backar han😩
Luta dig över sadeln och ge en godis på andra sidan? Sen drar du ut på det och ger när du har foten i stigbygeln, sen när du hänger över och till slut när du suttit upp.
 
Min tidigare unghäst ville inte gärna stå stilla vid pallen utan backade och snurrade. Hade man lösa tyglar stod hon däremot stilla, så jag lärde henne att hon fick godis efter att hon stått stilla och jag hoppat upp. Så hon stod stilla med lösa tyglar tills man satt i sadeln och hade gett henne en godis.
Nuvarande unghäst står inte helt stilla än heller utan det krävs ett par försök, henne känner jag inte tillräckligt väl för att vilja sitta upp på med hellånga tyglar än så nu kör jag inte helt sträckta tyglar utan ett litet mellanting, tillräckligt långa för att hon inte ska känna sig låst och backa, och tillräckligt korta för att ha viss kontroll om hon far iväg. Det + tålamod. Godis äter hon inte :cautious:
 
Som de flesta andra i tråden så får mina hästar en godis/morotsbit när jag suttit upp. Om hästen snurrar runt och använder jag gärna en vägg som ett stopp i början men jag tar främst god tid på mig och varken håller hårt eller kastar mig upp snabbt.

Brukar göra typ såhär att när hästen står stilla får den klappar, sätter fram pallen, klappar och pratar med den. Håller den sig lugn så kliver jag försiktigt upp på pallen. Klappar på hals och försiktigt på bakdelen. Samlar ihop tyglarna lite och sätter försiktigt foten i stigbyglen och lyfter över andra benet försiktigt. Viktigt är att också sätta sig försiktigt så att man inte dunsar ner i sadeln pga att man själv inte har kroppskontroll. Sen klapp och godis. Jag brukar skifta sidan jag ger godiset ifrån också så hästen inte förväntar sig bara från en viss sida. Om hästen blir orolig/ stressad vid ngt moment backar jag och gör om tills den är lugn igen. Man får se till att ha tid för uppsittningen om det är ett problem och inte bara stressa upp för man "ska upp".
 
Luta dig över sadeln och ge en godis på andra sidan? Sen drar du ut på det och ger när du har foten i stigbygeln, sen när du hänger över och till slut när du suttit upp.

De funkar inte heller för närmar jah mig sadeln så backar han..spelar ingen roll vilken kroppsdel. Han är sjukt vaksam
 
Som de flesta andra i tråden så får mina hästar en godis/morotsbit när jag suttit upp. Om hästen snurrar runt och använder jag gärna en vägg som ett stopp i början men jag tar främst god tid på mig och varken håller hårt eller kastar mig upp snabbt.

Brukar göra typ såhär att när hästen står stilla får den klappar, sätter fram pallen, klappar och pratar med den. Håller den sig lugn så kliver jag försiktigt upp på pallen. Klappar på hals och försiktigt på bakdelen. Samlar ihop tyglarna lite och sätter försiktigt foten i stigbyglen och lyfter över andra benet försiktigt. Viktigt är att också sätta sig försiktigt så att man inte dunsar ner i sadeln pga att man själv inte har kroppskontroll. Sen klapp och godis. Jag brukar skifta sidan jag ger godiset ifrån också så hästen inte förväntar sig bara från en viss sida. Om hästen blir orolig/ stressad vid ngt moment backar jag och gör om tills den är lugn igen. Man får se till att ha tid för uppsittningen om det är ett problem och inte bara stressa upp för man "ska upp".

Han är jätte lugn när jag ställer han vid pallen men kliver jag upp så backar han på en gång..pallen och stå så still är inte ett problem. Det är att han verkligne inte vill att man ska hoppa upp
 
Han är jätte lugn när jag ställer han vid pallen men kliver jag upp så backar han på en gång..pallen och stå så still är inte ett problem. Det är att han verkligne inte vill att man ska hoppa upp

När en häst gör det med mig så gör jag om Dvs börjar hästen backa när jag sätter foten i stigbyglen så tar jag ut foten igen, leder lugnt fram hästen igen, klappar när den gått fram när jag bad den att gå fram. Och repeat om det händer igen. Viktigt att behålla lugnet, inte bli arg eller frustrerad.
Allt detta under förrättningar att hästen ej har ont ngnstans och att sadeln passar givetvis..
 
När en häst gör det med mig så gör jag om Dvs börjar hästen backa när jag sätter foten i stigbyglen så tar jag ut foten igen, leder lugnt fram hästen igen, klappar när den gått fram när jag bad den att gå fram. Och repeat om det händer igen. Viktigt att behålla lugnet, inte bli arg eller frustrerad.
Allt detta under förrättningar att hästen ej har ont ngnstans och att sadeln passar givetvis..

Typ exakt så jag håller på nu. Brukar hålla på 1 timme tills mitt tålamod tar slut :P
Men vet inte om de mitt jobb förstörs då ägaren kör med sin metod o trycka upp hästen mot väggen o hålla hårt i tyglarna..
 
Kanske en dum fråga, men testat sitta upp frpn fel sida? Red en häst där man var tvungen att göra så. Då stod han som ett ljus :)
 
Nej då funkar det. Men de finns inte alltid någon som kan hålla honom + att jag vill jobba bort att någon alltid måste hålla i hästen.
Har du testat att bara träna uppsittning de där gångerna du har hjälp?
Någon håller hästen så den står still och du ger den en godis från ryggen då du är på plats. När det är gjort sitter du av och börjar om. Fortsätt efter några gånger med att medhjälparen släpper hästen och bara står där sedan att den tar ett steg tillbaka.
Minns inte om du skrivit det men du använder väl pall?
 
Har du testat att bara träna uppsittning de där gångerna du har hjälp?
Någon håller hästen så den står still och du ger den en godis från ryggen då du är på plats. När det är gjort sitter du av och börjar om. Fortsätt efter några gånger med att medhjälparen släpper hästen och bara står där sedan att den tar ett steg tillbaka.
Minns inte om du skrivit det men du använder väl pall?

Smart! Ska prova det. Jo jag använder pall men inte ägarn. Tycker de är skonsammast för häst o sadel.
 
Jag väntade ut och gjorde ingen stor grej av det, blev inte arg eller frustrerad utan hängde bara med när han backade och höll på. Tog inte lång tid innan han stod stilla, nu är det bara att parkera hästen och pallen. Jag hoppar dessutom upp från "fel" sida jämt, känner mig smidigare från det hållet och då går det snabbare :p

Provade med morot vid något tillfälle och det var nog den mest långdragna uppsittning jag varit med om. Han kände väl lukten av moroten så jag hann inte ens ställa ner pallen. Tror vi backade runt i 5 minuter innan jag fick kravla mig upp i farten, han skulle såklart försöka få tag i morotsbiten i fickan innan jag kom upp.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 315
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
1 980
Senast: Masse
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 649
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp