Bukefalos 28 år!

uppsittningsproblem

Sv: uppsittningsproblem

Åh vad roligt att höra att ni haft framgångar! :)

Följer er gärna, med spänning :) Visa oss mer sedan i filmform :)

...och fortsatt lycka till naturligtvis!:laugh:

// Mvh - J
 
Sv: uppsittningsproblem

Intressant tråd. Konstig känsla att folk diskuterar "min" bebis så här på buke. Jag har trots allt känt henne i hela livet och ägt henne i många år utan problem med ridning eller sadling. Pall har jag oftast använt när jag suttit upp men hon har även stått stilla utan. Lycka till med ridningen i fortsätttningen
 
Sv: uppsittningsproblem

Om du vill ha en pall som är 1*1 m så ta och lägg träpall på varandra.
Det har vi i vårt stall och det är smidigt. Nu har ingen så stora problem
men står hästen inte still får den gå runt "pallen". Hoppas det löser sig!
 
Sv: uppsittningsproblem

"Jag har trots allt känt henne i hela livet och ägt henne i många år utan problem med ridning eller sadling. Pall har jag oftast använt när jag suttit upp men hon har även stått stilla utan."​

Nä, det har inte varit problem heller med ridning av henne, inte så mycket sadling heller. Problemet är uppsittning och du sa själv när vi var och provred henne att hon hade problem att stå stilla och ville gärna trampa runt vid uppsittning - du kan väl då inte mena att hon har stått still vid uppsittning hos dig? Detta problem har ju inte kommit under tiden hästen befunnit sig hos oss de senaste 3 veckorna utan måste ha funnits där redan tidigare är min/vår bestämda uppfattning. Problemet är egentligen inte heller uppsittningen utan det att bara man närmar sig foten i stigbygeln så reagerar hon genom att gå undan med hela kroppen. Känns mer som en flyende häst, en häst som är livrädd för något som hon känner sig obekväm med.

När man väl sitter i sadeln är hon hur trevlig som helst att rida, hon vill verkligen göra allt för den person som sitter i sadeln och hon gör det superbra. Vi hoppas verkligen hon gör framsteg för i dagsläget känns det som ett stort problem att inte kunna sitta upp på henne även om hon är en rolig och bra ridhäst.
 
Sv: uppsittningsproblem

det kan mycket väl vara så att hästen visst stått stilla hos förra ägaren. Oavsett om hästen gjorde det eller inte så borde nu ju sett hur den reagerade när ni provred. Det bör ju inte komma som någon överraskning.

Ditt inlägg låter som ett "jag vill reklamera" ärende!
 
Sv: uppsittningsproblem

ja du
Nu är det ju en icke namngiven häst som diskuteras för att JAG vill ha tips o råd kring ett problem JAG har med denna häst. Jag ser inget fel i det o tråden startades inte av mig utan jag såg chansen att få HJÄLP.
Utan att sätta ut hästens namn för att vara juste med dig och för det ju inte är nödvändigt att benämna hästen.

Ja du är en betydligt duktigare o erfarnare ryttare än jag så visst kan problemen jag har mycket bero på mig själv. Jag har i värsta fall köpt en häst jag inte kan rida:( men klandra mig snälla inte för att jag försöker få hjälp i en tråd på bukefalos


Intressant tråd. Konstig känsla att folk diskuterar "min" bebis så här på buke. Jag har trots allt känt henne i hela livet och ägt henne i många år utan problem med ridning eller sadling. Pall har jag oftast använt när jag suttit upp men hon har även stått stilla utan. Lycka till med ridningen i fortsätttningen
 
Sv: uppsittningsproblem

mitt inlägg är INTE klaga, reklamera så till vida hästen inte har nån SKADA som gör att hon inte kan eller kommer att kunna fungera. Man kan behöva röntga ryggkotorna (ett råd jag fått av vår instruktör) och då är det väl istället en fråga för försäkringsbolaget.
Min fråga om hur jag ska göra för att få henne lugnare är seriöst menad. Ja hon klev runt lite när vi provred o jag skrev ju tydligt i början att detta har eskalerat sedan hon kom hit. Av okänd anledning o det är därför jag gärna vill ha hjälp
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: uppsittningsproblem

Jag är ledsen om jag kränkt någon genom att försöka få hjälp med ett problem jag har med den häst jag köpt. Jag får antagligen bara skylla mig själv men tänkte nån kunde ge några goda råd.
 
Sv: uppsittningsproblem

Sådana här problem kan lätt bli en ond spiral, utan att det egentligen är vare sig hästens eller ryttarens "fel".

Säg att det fungerar hyfsat att sitta upp på hästen hos förra ägaren, men att den har lite svårt att stå still... kommer den då till ett nytt ställe blir den oftaste mer spänd och alert i början, eftersom den inte har samma förtroende för sin nya ryttare (eftersom de inte har känt varandra så länge, inget konstigt med det) och det är en ny miljö. Detta i sig gör att hästen får svårare att stå still än normalt.

När ryttaren känner det, så blir hon oavsiktligt lite spänd, hon förväntar sig (omedvetet) problem, och kortar kanske tyglarna lite extra för att förebygga att hästen snurrar runt. Även om ryttaren är lugn utåt sett så är det lätt att hålla andan lite, eller spänna till, eller tveka vid uppsittningen.

Detta känner förstås hästen, som reagerar med att bli ännu mer spänd (ryttaren signalerar ju att det är något farligt på gång). Vilket gör att ryttaren förväntar sig ännu mer trubbel osv...

Till slut blir ryttare och häst spända bara av att hämta sadeln eller tänka på sadling...

Enligt min erfarenhet blir hästar i den här situationen oftast lugnare om de får lösare tygel. Det är också bra att ha en lugn medhjälpare som står still och andas djupt och lugnt och håller i hästen på LÖS tygel. Medhjälparen kan gärna ha morötter eller en havrehink i början så att hästen får något annat att tänka på. Ge hästen något i det kritiska momentet (just när foten sätts i stigbygeln och ryttaren sitter upp), och håll gärna emot i andra stigbygeln så att sadeln ligger helt still. Ryttaren försöker också andas djupt och lugnt, och bör försöka komma upp i sadeln relativt snabbt, utan att tveka och utan att korta upp tyglarna, även om hästen inte står helt still. Gör man så här konsekvent dagligen under några veckor brukar det snabbt bli bättre och bättre, även om det ibland kan ta någon månad innan beteendet helt är försvunnet. När häst och ryttare känner sig lugnare tar man bort morötterna. Och när det fungerar bra utan dem, så låter man medhjälparen bara stå bredvid, utan att hålla i hästen. Och till slut tar man bort medhjälparen helt och hållet.

En del hästar som står mycket på stall, kan också bli lugnare vid uppsittningen om man longerar dem 10-15 min innan, så att de blir av med lite överskottsenergi.
 
Sv: uppsittningsproblem

Tack. Värt att prova :)
Ny dag i morgon.
 
Sv: uppsittningsproblem

nu blev jag lite förvirrad, är du två användare?

Hur reagerar hästen om du blir uppkastad och inte använder någon tyngd i stigbygeln? Det första jag tänkte på var faktiskt ryggproblem när jag såg filmen. Behöver ju inte vara så men kanske värt att kolla upp om du inte får bukt med problemet.

Jag tycker du gör helt rätt i att behålla lugnet trots hästen beter sig som den gör. Har du provat att ställa den i ett hörn och dra in den på en väldigt liten volt? Låt hästen gå runt runt tills den tröttnar om den börjar röra sig. Förhoppnigsvis förstår den snart att det inte lönar sig att springa runt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: uppsittningsproblem

En sak till jag kom att tänka på...

Har du en ny sadel till hästen eller fick du med den gamla sadeln när du köpte hästen?

Om du har en annan sadel, kolla noga så att den passar och är i gott skick. Om sadeln t ex är för smal eller för bred i bommen. Eller om ortspetsen på ena sidan har krupit fram ur stoppningen etc. (Sådana saker kan vara värt att kolla upp även om du fick med hästens "vanliga" sadel)

Det kan ju vara bra att kolla upp så att problemet inte är så "enkelt" att sadeln inte riktigt passar.
 
Sv: uppsittningsproblem

nej jag är inte två användare men jag antar det är en av mina ridkompisar (ev hon på filmen) som skrev som natom
Det är MIN häst i huvudsak men min vän hjälper ju mig när jag inte klarar av saker (hon kan mer än jag)

Idag gick det lite bättre :) Följde rådet med en hink med godsaker. hon steppade runt men höll sig så nära hinke o även uppsittningspallen att jag hade chansen att kliva på. Kom upp o hde en trevlig tur på min så fina häst. Jo jag är kär. Erkänner ;)


nu blev jag lite förvirrad, är du två användare?

Hur reagerar hästen om du blir uppkastad och inte använder någon tyngd i stigbygeln? Det första jag tänkte på var faktiskt ryggproblem när jag såg filmen. Behöver ju inte vara så men kanske värt att kolla upp om du inte får bukt med problemet.

Jag tycker du gör helt rätt i att behålla lugnet trots hästen beter sig som den gör. Har du provat att ställa den i ett hörn och dra in den på en väldigt liten volt? Låt hästen gå runt runt tills den tröttnar om den börjar röra sig. Förhoppnigsvis förstår den snart att det inte lönar sig att springa runt.
 
Sv: uppsittningsproblem

Jo det gick ju lite bättre idag o hästen älskas dessutom av mig o hon får veta det oxå. Hon trivs vad vi kan se.

Intressant tråd. Konstig känsla att folk diskuterar "min" bebis så här på buke. Jag har trots allt känt henne i hela livet och ägt henne i många år utan problem med ridning eller sadling. Pall har jag oftast använt när jag suttit upp men hon har även stått stilla utan. Lycka till med ridningen i fortsätttningen
 
Sv: uppsittningsproblem

kul att höra att det går frammåt!

Fortsätt öva med godis och pall. Hästen såg ju inte så stor ut så du kanske inte ens behöver använda stigbyglarna för uppsittning när den väl lärt sig stå still. Det såg ut som att tyngden i ena stigbygeln var ett stressmoment för hästen.
 
Sv: uppsittningsproblem

Tycker hästen kan skatta sig lycklig som kommit till dej, du visar ett enormt tålamod och du vill verkligen att det ska gå att lösa problemet och tar råd i stället för att rycka,slita och gorma på hästen som många hästägare gör när något inte fungerar. Det är ju lättare att säga att hästen är knäpp än be om råd. Kämpa på så löser det sig nog, du verkar vara mån om din häst.
 
Sv: uppsittningsproblem

Hejsan, kollade in din film. Är hästen inriden över huvud taget?
Oavsett måste du vänja denna med att det händer saker kring henne. Börja att vänja den med att slå med handen lite lätt på alla sidor om henner på sadlen. Klappa med handen där du ska sitta och på båda hästens sidor. Håll på tills hon står helt stilla, kan ta ganska lång tid. Men du verkar ha ett bra tålamod så ge inte upp. När h'n förstår att detta inte är farligt fortsätter du med stigbyglarna på samma sätt. Om du står bredvid henne i "start position" för uppsittning och du viftar/höjer armen så högt du kan ska hon inte heller flytta sig.

Det kan vara så att hon reagerar på ett väldigt litet tag i tyglarna oxå som lätt uppstår i "jakten" när du ska sittta upp. Själv sitter jag upp på min häst med lösa tyglar. Hon står och ska stå still tills jag är färdig.

En bra övning när du väl är uppe är att du skall kunna flaxa med armarna och sedan svänga/pendla med benen längs hästens sidor utan hon ska flytta på sig.

Glöm ej att tyglarna ska förbli lösa... Om hon flyttar sig aväng in på en mycket liten vlt med tygeltag i EN tygel. När hästen står stilla och slappnar av. Ge full eftergigf och sedan börjar du om igen.

Lycka till!
 
Sv: uppsittningsproblem

:bump::bump::bump:

Vi tog ditt råd eftersom det kändes rätt. En hink med lite gott vid mulen o uppsittning från en pall. Hon står skapligt still o idag över förväntan faktiskt. JA jag är mån om min häst precis som nån här kommenterade. Hon är min ÄLSKLING o jag värderar hennes vilja att ens gå med på att bära mig på sin rygg HÖGT (God knows I wouldnt carry her...)
SJÄLVKLART ska en häst som ändå helt ger sina tjänster till människan ha all den respekt hon förtjänar. Denna häst får allt hon ska ha med respekt o kärlek som absoluta saker. Hon ska bli GLAD varje gång hon ser mig.
Idag red vi ut o hade det mysigt. Jag berättade många historier för henne under den turen. Hon har säkert lika många att berätta för mig men jag måste ju lära mig lyssna :love:



Sådana här problem kan lätt bli en ond spiral, utan att det egentligen är vare sig hästens eller ryttarens "fel".

Säg att det fungerar hyfsat att sitta upp på hästen hos förra ägaren, men att den har lite svårt att stå still... kommer den då till ett nytt ställe blir den oftaste mer spänd och alert i början, eftersom den inte har samma förtroende för sin nya ryttare (eftersom de inte har känt varandra så länge, inget konstigt med det) och det är en ny miljö. Detta i sig gör att hästen får svårare att stå still än normalt.

När ryttaren känner det, så blir hon oavsiktligt lite spänd, hon förväntar sig (omedvetet) problem, och kortar kanske tyglarna lite extra för att förebygga att hästen snurrar runt. Även om ryttaren är lugn utåt sett så är det lätt att hålla andan lite, eller spänna till, eller tveka vid uppsittningen.

Detta känner förstås hästen, som reagerar med att bli ännu mer spänd (ryttaren signalerar ju att det är något farligt på gång). Vilket gör att ryttaren förväntar sig ännu mer trubbel osv...

Till slut blir ryttare och häst spända bara av att hämta sadeln eller tänka på sadling...

Enligt min erfarenhet blir hästar i den här situationen oftast lugnare om de får lösare tygel. Det är också bra att ha en lugn medhjälpare som står still och andas djupt och lugnt och håller i hästen på LÖS tygel. Medhjälparen kan gärna ha morötter eller en havrehink i början så att hästen får något annat att tänka på. Ge hästen något i det kritiska momentet (just när foten sätts i stigbygeln och ryttaren sitter upp), och håll gärna emot i andra stigbygeln så att sadeln ligger helt still. Ryttaren försöker också andas djupt och lugnt, och bör försöka komma upp i sadeln relativt snabbt, utan att tveka och utan att korta upp tyglarna, även om hästen inte står helt still. Gör man så här konsekvent dagligen under några veckor brukar det snabbt bli bättre och bättre, även om det ibland kan ta någon månad innan beteendet helt är försvunnet. När häst och ryttare känner sig lugnare tar man bort morötterna. Och när det fungerar bra utan dem, så låter man medhjälparen bara stå bredvid, utan att hålla i hästen. Och till slut tar man bort medhjälparen helt och hållet.

En del hästar som står mycket på stall, kan också bli lugnare vid uppsittningen om man longerar dem 10-15 min innan, så att de blir av med lite överskottsenergi.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 082
Senast: yamyam
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 644
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 390
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp