Bukefalos 28 år!

Uppsvullet ben?!

matildadahlgren

Trådstartare
Jag har en katt som fyller ett år i slutet av Maj. Idag när han kom in efter en heldag ute så gick han direkt och la sig, i vanliga fall brukar han alltid springa upp på övervåningen för att äta. Han låg och sov någon timme och sen satte jag mig ner för att klappa lite på honom, då kom jag åt hans ena framben och han skrek direkt. Då märkte jag att benet var nästan dubbelt så tjockt som det brukar vara och han hade jätte ont. Vi misstänker att det eventuellt skulle kunna vara ett ormbett eller liknande, så vi ringde till veterinär och de sa att vi skulle kolla efter ingångshål efter tänder. Vi tror att vi kanske kan ha hittat två, men är inte helt säkra då de var väldigt små, så det är svårt att identifiera vad det är för något.

Han ligger bara och sover (vilket jag har läst att det är bra om han har blivit ormbiten) Han både äter och dricker, men är inte lika entusiastisk och glad som han normalt brukar vara.

Är det någon som har någon tanke om vad som kan ha hänt, och vad vi borde göra?
Tacksam för svar!!
 
Gav inte veterinären några vidare instruktioner?

Enligt Agria så kan ormbett vara farligt så katten ska hållas i stillhet och tas till veterinär. Extra viktigt med att katten hålls stilla om det tagit i ben tydligen.

Jag skulle ringa veterinären igen och fråga om det behövs ett akutbesök.
 
Jag tycker också att det låter som ormbett och då är det veterinär som gäller. Det är jättebra att han håller sig stilla och om han inte gör det självmant bör ni försöka begränsa hans möjligheter att röra på sig innan ni kommit till veterinären.
 
Gav inte veterinären några vidare instruktioner?

Enligt Agria så kan ormbett vara farligt så katten ska hållas i stillhet och tas till veterinär. Extra viktigt med att katten hålls stilla om det tagit i ben tydligen.

Jag skulle ringa veterinären igen och fråga om det behövs ett akutbesök.

Vi ringde upp de igen och de sa att det skulle kunna vara ett ormbett. Men de sa att vi själva fick avgöra om vi ville åka in eller inte. I sådana fall skulle han bli inlagd för observation och de skulle kolla så att levern och njuren inte tar någon stryk utav det.
Jag känner att jag vill åka in med honom, vill inte riskera något, men min mamma är inte lika övertygad...
 
Jag har ingen egen erfarenhet så jag vet inte hur akut det är, @Sol kanske har bättre koll? Ni lär ju få åka till veterinär oavsett, så det kanske är bättre att åka in ikväll och kunna sova någolunda inatt, istället för att ha hemmasjukvård hela natten och sen behöva åka in med katten iallafall.

Är katten försäkrad? Tänker att det borde räkna som olycksfall och bli ersatt?
 
Det enda jag egentligen vet är att just bett i benen är den värsta sorten då giftet pumpas runt när katten går, men håller sig katten stilla så pumpas inte giftet runt så snabbt i blodomloppet vilket ökar chansen att kroppen klarar av att bekämpa giftet på egen hand.

Det är dock bra att kolla njur- och levervärden, för att se hur giftet påverkar kroppen.
 
Vi åkte in till Strömsholm och efter att ha fått sitta i en transportbur i några timmar, blev han lite piggare och skrek inte på samma sätt när man rörde benet. Veterinären konstaterade att det var ett ormbett och vi bestämde oss för att låta honom stanna kvar under natten. Vårt andra alternativ hade varit att ta med honom hem och sedan åka tillbaka om två veckor för att kolla om njurarna eller levern tagit skada. Men vi tog det säkra före det osäkra och lät honom stanna kvar inatt.

@Trollslända Ja han är försäkrad och det kan jag säga att jag är väldigt glad för. Med övernattningen på Strömsholm hade det normalt blivit ca 7000 (!!) kr. Men tack vare försäkringen skulle vi endast få betala ca 2000-3000kr.
 
@Sol De tog lite blodprover för att kolla värdena, och de skulle även ta lite fler prover senare och ha honom på dropp. Veterinären sa att sannolikheten att de delarna tar skada är väldigt liten, men de skulle ändå hålla lite koll då eventuella skador på de organen kan förkorta kattens liv, och det vill vi ju absolut inte!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 814
Senast: Nirvana
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 492
Senast: Luleå
·
Hundhälsa Ja, bättre trådnamn kommer jag inte på och det är just hjälp jag är i stort behov utav. Några av er kommer kanske ihåg min tråd tråd...
Svar
4
· Visningar
1 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp