Uppvärmningsbar box

Både veterinärer och hovslagare är av tåligt släkte!
Tror inte att sköterskor skulle vilja sätta dropp i minus 10, ( ja ambulanspersonal kanske måste ibland)
Men veterinärer kan stå i kalla stall och behandla i timmar. Dom är värda en stor eloge!
Medans jag hade häst hade vi alltid plusgrader i stallet. och rinnande varmvatten. De var skönt för både mej och de som hjälpte mej med hästarna.
Men så är inte utetemp på minus 30 helt ovanligt här på vintrarna.
Men de klart, en vän till mej brukar klaga på skoningar i stekheta sommaren också... 30 grader varmt, och flugor i massor är väl inte heller direkt bra arbetsmiljö?
Dom är fantastiska !!!! :love:

* Jenny *
 
Alla ni som inte har uppvärmda utrymmen, var håller ni till när veterinär eller hovslagare kommer?
Jag har många bekanta som är både veterinärer och hovslagare, och dom berättar ibland hur jobbigt det är att jobba i ouppvärmda utrymmen.

* Jenny
Jag har aldrig vart i ett stall som har uppvärmd skoningsplats?
Aldrig ens hört talas om nån hovslagare som frågat om det?
Här skos alla hästar i vanliga stallgången året runt oberoende på väder och vind. (Kallstall med öppet till nock så alltid "kallt")
 
Jag har aldrig vart i ett stall som har uppvärmd skoningsplats?
Aldrig ens hört talas om nån hovslagare som frågat om det?
Här skos alla hästar i vanliga stallgången året runt oberoende på väder och vind. (Kallstall med öppet till nock så alltid "kallt")

Då kanske ni inte har 20-30 grader kallt på vintern heller?
Inte ovanligt här.

* Jenny *
 
Då kanske ni inte har 20-30 grader kallt på vintern heller?
Inte ovanligt här.

* Jenny *
Här har vi ofta -20 och ibland runt -30 och vet flera stall som är skitkalla. Hade själv häst i ett sådant för typ 10 år sedan, bara uppvärmd sadelkammare. Jag var smått förundrad över att det var självklart för hovis att arbeta i sån kyla, stallen där jag är uppvuxen höll iaf alltid plusgrader.
 
Ja, vi har bara utebox/kallstall. Ser inte vad som är märkligt med det.
Jag undrade eftersom du skrev att du har EN utebox och ingen ligghall samtidigt som den ena inte gillade att stå inne. Lät nästan som du hade dom ute dygnet runt utan ligghall. Därav frågan. Du behöver inte hugga. :)
 
Då kanske ni inte har 20-30 grader kallt på vintern heller?
Inte ovanligt här.

* Jenny *
Nä, här nere är det ett extremt undantagsfall. var väl 2009 och 2010 vi hade det någon längre period (dagar/vecka) i sträck annars kan det vara någon enstaka dag mest.
Då kan det ju oftast räcka att byta dag för hovis. Och som sagt dropp går att lösa med uppvärmning, eller ev låna box i närområdet alt åka in till klinik.
 
Jag undrade eftersom du skrev att du har EN utebox och ingen ligghall samtidigt som den ena inte gillade att stå inne. Lät nästan som du hade dom ute dygnet runt utan ligghall. Därav frågan. Du behöver inte hugga. :)
Den är drygt 25 kvadrat så de är tillsammans. 😁
 
Vi valde att totalt isolera våra stall när vi byggde nytt. Alla väggar plus tak, sen satt vi in fläktar istället som går på vintern när dörrarna inte kan vara öppna. Tycker inte att varken den som skor eller veterinär för den delen ska behöva stå i sådan kyla som vintrarna i Sverige erbjuder i mellan åt.
 
Jag har aldrig vart i ett stall som har uppvärmd skoningsplats?
Aldrig ens hört talas om nån hovslagare som frågat om det?
Här skos alla hästar i vanliga stallgången året runt oberoende på väder och vind. (Kallstall med öppet till nock så alltid "kallt")
Nej få hovslagare frågar efter det eller klagar för det är sällan någon idé. Risken är dock att de inte kommer när det är för kallt/för mycket flugor. Min hovslagare säger att hit är ett av få ställen hen åker till när det håller sig runt 10 minus eller kallare. Alla som någon gång har utfört någon typ av kroppsarbete borde förstå hur slitigt det är för kroppen att jobba i många minusgrader och bråkiga hästar som ingen ägare har koll på gör inte saken bättre. Risken för skador är stor och iallafall jag anser att sin hovslagare ska man se till att sköta relationen med och en bra arbetsmiljö är en stor del i det. Att hovslagaren har plats nog, bra arbetsbelysning, att inte andra hästar eller människor stör, att hen slipper sko/verka i många minus, att hästen är ren och torr, att stallet hålls flugfritt och att hästarna sköter sig borde vara självklart för alla hästägare.
 
Nej få hovslagare frågar efter det eller klagar för det är sällan någon idé. Risken är dock att de inte kommer när det är för kallt/för mycket flugor. Min hovslagare säger att hit är ett av få ställen hen åker till när det håller sig runt 10 minus eller kallare. Alla som någon gång har utfört någon typ av kroppsarbete borde förstå hur slitigt det är för kroppen att jobba i många minusgrader och bråkiga hästar som ingen ägare har koll på gör inte saken bättre. Risken för skador är stor och iallafall jag anser att sin hovslagare ska man se till att sköta relationen med och en bra arbetsmiljö är en stor del i det. Att hovslagaren har plats nog, bra arbetsbelysning, att inte andra hästar eller människor stör, att hen slipper sko/verka i många minus, att hästen är ren och torr, att stallet hålls flugfritt och att hästarna sköter sig borde vara självklart för alla hästägare.

Kan bara hålla med!

* Jenny *
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 105
Senast: __sofia__
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 261
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp