Uppvärmning/stretching-sammanfogad

Sv: Stretcha efter ridningen/sammanfogad

min dressyrtränare är väldigt mån om sitsen och att kan är avslappnad, så hon tycker att jag alltid ska strecha efter ridningen, problemet är det att först måste nån skritta av hästen och sedan är jag oftast kall i kroppen igen..

Nån som har samma problem eller rent av har en lösning på problemet. ska jag dessutom hinna strecha min häst innan den blir kall så känns det som om det är för sent att ta hand om sig själv....:crazy:

Sv: Stretcha efter ridningen

robinhood skrev:
Sa hon mer exakt HUR du skulle stretcha? Var det bara låren generellt eller var det ngr särskilda övningar?

Har haft mkt problem med ryggen och av den här tråden att döma kan det ev bero på benmuskler?!

Nej, hon gav mig inga särskilda övningar, men jag ska dit imorgon så jag kan ju faktiskt fråga lite noggrannare. Däremot har jag fått stretchövningar för nacken, var kortare på ena sidan p.g.a. att man sitter vid datorn för mycket i jobbet och så. Jag har också problem med ryggen men har gått till en sjukgymnast och fått ett träningsprogram, det hjälper jättebra. Är ett trestegsprogram för ryggstabilisering och jag är på steg ett, ska dit i början av januari och få instruktioner för steg två.

Men är det inte så, att ryttare är väldigt starka i just de här områderna, ben, lår och höfter. Men har även korta muskler där.
När man har så starka och korta ben muskler är det lätt att korsrygg, bäcken och hela mittpartiet frestas och man får problem. I mitt fall så flyttar sig mitt bäcken väldigt lätt pågrund av att jag pressar med mina ben mot sadelns sidor. Jag blir lätt stel i korsryggen och sned.
Ngn som har kommentarer till detta?

att liksom benen och korsryggen samarbetar på ett sätt.

om man har stela krampiga benmuskler så blir även korsryggen stel och man får ont. Man får ingen nytta av benmusklerna om man inte har starkt mittpart brukar man säga :idea:

Var hos min massör igen igår. Glömde givetvis att fråga om benmusklerna, däremot fick jag reda på att jag har inåtroterande axlar som beror på ridningen (högst troligt i alla fall att det beror på det). Detta gör att jag upplever en trötthetskänsla och får ont mellan skulderbladen och det är en muskel som sitter under en annan muskel och som inte går att massera så jag fick en bra stretchövning för denna muskel som jag helst ska göra efter ridningen och övrig träning.

Känns som jag har hittat en väldigt bra och seriös massör som inte bara masserar utan försöker hjälpa en med ens muskler och förklarar hur allt hänger ihop.

Bra streachövningar

Någon som har tips på bra strechövningar? Särskilt för ryggen men överhuvud taget, gärna som går att göra framför datorn :p

Sv: Bra streachövningar

Jag är så urkass på att förklara, men du får använda lite fantasi!

Om du ska sitta framför datorn kan du strectcha sidan av bålen/ryggen genom att ta ena armen upp/över huvudet och försöka göra dig så lång som möjligt i den sidan.

Nacken stretchar du genom att luta huvudet lite åt ena sidan, tänk på att hålla hakan rak, titta inte upp i taket. Du kan förstärka stretchen genom att sänka armen/axeln på den sida du inte lutar huvudet åt.

En jätteskön ryggstretch, tycker jag, är att ligga på golvet och dra upp knäna mot magen, hålla om benen och krama samtidigt som man tänker sig att ryggen blir längre och längre. Det funkar :p

Jag har en fråga angående träningsvärk, alltså om man har träningsvärk i så gott som hela kroppen inte jätte jätte värk men alltså är lite öm och sådär kan man då två dagar senare ( efter återhämtningen, vilan) börja träna hela kroppen igen fast man fortfarande har lika ont i kroppen? För att jag tänker att det är onödigt att träna när man har ont, för kroppen håller ju på att bygga upp nya muskler, och jag vill liksom få ut så mkt som möjligt av min träning, alltså gå ut så hårt som möjligt, så när musklerna är brustna så kan man ju inte använda de musklerna optimalt som min träning kräver. jag kan ha träningsvärk i en vecka och det kan ta upp emot en vecka innan jag sätter i gång med träningen igen efter vilan och då tänker jag att mina muskler har försvagats för jag har hört att man inte ska ha så långt mellanrum mellan passen för då försvagas musklerna så då kanske jag förlorar värdefull träningstid tänker jag. Ja, jag har frågetecken kring det här. För jag är inte så strikt med att hålla mitt träningsschema eftersom jag har skola och sådär, och ibland kan det till och med ta två veckor innan jag börjar träna igen och då känner jag mig stel och svag och så är jag efter i schemat. Så hur lång återhämtning ska musklerna ha innan man kan börja träna normalt igen? Kan jag träna varannan dag även om jag har lite träningsvärk varje pass? Och så undrar jag om ni håller era träningsscheman? För jag känner att min kropp måste röra på sig och stärkas om jag slarvar och slappar så märker jag direkt att min kropp blir trött och slapp.

Sv: Ang träningsvärk

Du behöver ju inte ta ut dig till max hela tiden när du tränar! Kom ihåg att variera statiskt och "rörligt" arbete.

När du tränar - är det styrketräning? löpning? båda?

Pröva dela upp träningen och styrketräna en del av kroppen i taget tex rygg, armar en dag.

ja, alltså det är ett litet problem..för att jag har svårt att hinna med de pass jag har förbestämt, så att jag är inte rikitgt vad ska man säga rutinmässig, så det är svårt a tt åstadkomma lite balans i sin vardag. Det är svårt att prioritera och planera. För det blir ändå aldrig som man tänkt sig ändå, man bara skjuter upp skjuter upp. Så...det är därför ssom jag vill ta ut max de få gånger jag kan träna...jag vill ju kunna göra det till en rutin i vardagen, men det är svårt det är det faktiskt.
Jag har även blivit uppmanad att skapa balans i min vardag eftersom jag är väldigt stresskänslig, och jag måste definitivt träna för att klara av press . Åå fy nu får jag ångest.

Ja jag är ju inte direkt varierad eller allsidig det kan jag inte säga..för jag tränar styrka hela kroppen samtidigt..jag försöker hinna med två dagar i veckan..för lite?
och den träningen är väldigt skonsam det är lite övningar från pilates och core och så är det styrkeövningar för biceps och överkroppen helt enkelt. och så stretchar jag efteråt.
Kanske jag ska stretcha ännu mer än vad jag gör nu? kanske jag ska ta det lugnt börja träna två dagar i veckan och sedan öka på efter som? Ska jag lägga in en dag då jag promenerar en timme? Hmm, nu har jag lite ideer. Jag måste verkligen variera mig för jag ogillar långdragna rutiner, samma sak varje pass liksom...varierade träningscheman kan rekomenderas.

Tänk på att värma upp ordentligt innan du börjar träna, ex genom att cykla, gå, lätt jogging, hopprep eller liknande, det ärlika viktigt som at varva ner och strecha. Efter ett träningspass bör muskeln vila 48-72 timmar för att hinna återhämta sig, hur lång tid som behövs beror på hur hårt du tränade.

Två dagar i veckan är inte för lite, men om du upplever att du har så mycket träningsvärk att du inte kan träna och tidsbrist skulle jag föreslå att du delar upp kroppen i två delar och tränar halva kroppen ena gången och andra halvan andra gången. På så sätt är de muskler du tänker träna utvilade och förhoppningsvis inte ömma. Komplettera din nuvarnade träning med promenader, cykling, jogging eller liknande.

Om du har träningsvärk tänk då på att röra dig ändå så att du håller igång blodcirkulationen i musklerna, de promenader du själv nämner låter jättebra. Promenera kan du göra trots träningsvärk även om det kan kännas lite stelt.

Ett exempel på träningsplanering kan vara:
dag 1: Styrka för halva kroppen
dag 2:vila
dag 3: Promenad i rask takt 45-60 min
dag 4 vila
dag 5: styrka för andra kroppshalvan
dag 6:vila
dag 7: vila eller promenad

Promenaderna kan givetvis bytas ut mot cykel, jogging eller något annat!
Lycka till! :banana:

Ååå, det låter ju bra! Tack så mkt för tipset, det ska jag börja med. Jag får göra om lite helt enkelt :D

Hur lång tid efter ridningen kan man stretcha? För att det ska göra någon nytta, menar jag. Jag har ingen direkt smidig möjlighet att stretcha i stallet, så jag tänkte om jag kan vänta tills jag kommer hem?

Sv: Stretching?

Vet inte om det är något speciellt när det gäller ridning, men annars generellt så ska man stretcha inom 20 min max inom 30 min för då är musklerna varma fortfarande och det gör nytta.

Mjo, men nu håller jag ju på o springer runt i stallet efter ridningen, går till bussen och går hem från bussen... Så då borde väl musklerna fortfarande vara varma?

Då tror jag du kan strecha när du kommer hem, håller säkert musklerna varma tills dess!
Jag strechar när jag kommit hem.

Toksussie skrev:
Då tror jag du kan strecha när du kommer hem, håller säkert musklerna varma tills dess!
Jag strechar när jag kommit hem.

Själv stretchar jag även kalla muskler. På sjukgymnasts inrådan. Det går bra bara man är försiktig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31