Bukefalos 28 år!

Ur led är tiden, och löpet???

Alexandra_W

Trådstartare
Tiken, som jag förvisso bara haft sen april 04, är fem år och har löpt som en klocka en gång om året, i maj, hela livet. Så även förra året då hon gick in i löp i mitten på maj.

Dock slog hon till med att börja löpa för en vecka sen. jag har hållit noooga koll på henne eftersom jag inte gillar det här löpet som är 'fel tid'. Verkar dock vara normalt än så länge, möjligen lite vattnigare blödning än normalt men det kan lika gärna vara min nojighet som anser det. I övrigt normal, glad och pigg, ingen temp, inget illaluktande, inget överdrivet slickande och bra aptit etc.

Men VARFÖR drar hon igång och löper NU? vad finns det för anledningar att de plötsligt hamnar ur fas?

Hon har förvisso haft besök av annan, ranglägre tik, men hon började löpa dagarna innan den kom, så hon är inte igångtriggad av annan hund eller liknande heller?
 
Sv: Ur led är tiden, och löpet???

Jag tog över en tik en gång som enligt ägaren knappt löpte alls så det skulle inte bli några långvariga perioder av problem med min hanhund och tiken under löp.
Hon hade gått i hundgård med sin extremt dominanta kullsyster och de hade hyffsat snåla matransoner.

När hon kom till mig började hon löpa nästan genast och sedan löpte hon två gånger om året - rejält. Så det blev p-spruta på henne senare.
Hanhunden ifråga var den hunden jag talade om i en annan tråd för en tid sedan - han som sprang in i väggar och såg rabiessmittad ut när det var löptikar i närheten.

Så det beror nog på en massa saker, rangplats i flocken, tillgång på mat osv bla.

Mvh
Björn
 
Sv: Ur led är tiden, och löpet???

UrsusRex skrev:
Jag tog över en tik en gång som enligt ägaren knappt löpte alls så det skulle inte bli några långvariga perioder av problem med min hanhund och tiken under löp.
Hon hade gått i hundgård med sin extremt dominanta kullsyster och de hade hyffsat snåla matransoner.

När hon kom till mig började hon löpa nästan genast och sedan löpte hon två gånger om året - rejält. Så det blev p-spruta på henne senare.
Hanhunden ifråga var den hunden jag talade om i en annan tråd för en tid sedan - han som sprang in i väggar och såg rabiessmittad ut när det var löptikar i närheten.

Så det beror nog på en massa saker, rangplats i flocken, tillgång på mat osv bla.

Mvh
Björn

Fast, hon har haft ett otal olika hem i ett otal olika flockar, och ändå löpt som en klocka. Och iofs var hon 'ny' här när hon kom i april, och löpte i maj. Men det enda som ändrats sen dess är att alfahonan gått och trillat av pinnen och Millis nu är ensam tik. Gammeltiken trillade av pinn i månadsskiftet okt/nov. Och hanen är ju kastrerad så hon har inget för att löpa för honom heller. :devil:

Nåja, får hoppas det är i sin ordning och inte innebär någgra obehagliga följder, jag blev bara så överrumplad (och vägrade gå med på att hon löpte förrän hon började blöda *s*).
 
Sv: Ur led är tiden, och löpet???

Jag har hört att löpningen regleras beroende på väder.
Min lilla löpte första gången i oktober.
Sen började hon löpa igen i slutet av Januari :crazy:
Då i januari så började den andra tiken åxo löpa.
Fast hon inte skulle löpa förrän i mars.

Men alla jag frågade sa att det var vädret som störde tikarnas rytm.
Det var många tikar som löper konstigt i år.
 
Sv: Ur led är tiden, och löpet???

Smillan skrev:
Jag har hört att löpningen regleras beroende på väder.
Min lilla löpte första gången i oktober.
Sen började hon löpa igen i slutet av Januari :crazy:
Då i januari så började den andra tiken åxo löpa.
Fast hon inte skulle löpa förrän i mars.

Men alla jag frågade sa att det var vädret som störde tikarnas rytm.
Det var många tikar som löper konstigt i år.

Okej, jag trodde inte tikarna löpte efter vädret, men det skulle ju förklara saken, den här sk vintern har ju inte varit som den ska på en enda punkt och hästarna både fäller ju konstigt och brunstar konstigt i år. Så kan säkert bero på vädret.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 219
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Kratus
·
Hundhälsa Jag är lite orolig för Nora, som den senaste tiden inte riktigt varit sig själv. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men...
Svar
4
· Visningar
1 340
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp