urlastning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare kajsakajsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 050
K

kajsakajsa

hej jag har ett litet problem med min häst som jag inte vet riktigt hur jag ska lösa. Hon är lite speciell, lite nervig, väldigt intelligent och mycket bestämd. Tidigare var det problem med all lastning, hon vägrade gå nära transporten och hittade på alla möjliga trix för att slippa. Det ska dock sägas att hon inte var rädd för själva transporten, hon hade helt enkelt bara bestämt sig för att inte gå in, när hon väl var inne stod hon lugnt och avslappnat (kanske lite vresig ibland:p ).
Nu har det löst sig och att lasta in henne är inga problem längre, men urlastningen har jag fortfarande inte fått bukt med. Hon liksom "springer" baklänges ner för rampen, eller backar extremt fort eller vad man ska säga. När hon väl har fått plan mark under fötterna står hon stilla och väntar på att jag ska hinna ifatt henne. (jag lastar ur med longerlina så att jag inte tappar henne.) Första gången jag lastade ur henne var jag inte medveten om detta vilket resulterade i att hon fick ett "ryck" av linan vilket gjorde att hon reste sig när hon kände motståndet och fick transport taket i nacken. Det var grymt läskigt och hon var väldigt skärrad efteråt. Jag har efter det försökt att bromsa henne lite men så fort hon känner motståndet så ser jag hur hon är på väg att resa sig. Och jag vågar inte låta det hända igen eftersom jag inte vill att hon ska få negativa erfarenheter av transporter.
Det är visserligen inget jätteproblem eftersom hon stannar lugnt när hon väl är nere från rampen, men nån dag händer det kanske att någon står på fel plats...
Jag inser också att fronturlastning är det bästa för henne men eftersom jag inte har råd till egen transport är det inte alltid möjligt att få tag på. Finns det någon som har några tips? Alla idéer tas tacksamt emot!!!

Sv: urlastning

Min ponny kan också ha lite bråtom ibland så vi försöker att vänte lite olika länge innan vi lossar bommen varje gång så att hon ska lära sig att vänta tills jag säger att hon får gå ut...

Det är inga problem, hon kan stå stilla i transporten hur länge som helst, även när bommen tagits ner, hon går inte ur förrän jag säger till. Men när hon väl går ut så går det undan!! Och jag är framförallt rädd för att hon ska slå sig igen i den höga farten och få fler negativa erfarenheter av lastning. Det är därför jag vill höra om det finns någon som har något tips på hur man kan få hästen att lära sig att lugnt backa ur transporten.

Mitt tips löser inte problemet men kan hon inte gå ut själv? Om du lägger grimskaftet över halsen och när det är dags att gå ut säger du "back" eller något annat kommando som får henne att backa. Det fungerar ju både om du är själv eller om du har en medhjälpare som öppnar.

Hon går ut själv, jag står bara kvar i transporten och låter linan löpa, det är därför jag använder longeringslina. Jag behöver nämligen en lina som är tillräckligt lång för att hon inte ska få ryck men samtidigt måste hon vara "fångad". Eftersom hon kommer så fort är jag osäker på om jag hinner fånga henne på vägen ut.

Senast ändrad av en moderator:

Min förra häåst funkade så, men då gjorde jag så att jag aldrig stod framför honom, eftersom det kan uppfattas som hot.. gick in och knäppte grimskaftet i grimman, gick sen bakom, tog ner lämmen, gick in på andra sidan mellanväggen och klappade hela hästen, tog grimskaftet, tog loss bommen, sa varsågod och i början fick han godis halvvägs.. sen kunde han utan problem. Lite fort kanske, men inget kastande!

Det är kanske en idé :)

Tror du att det går att gå på andra sidan men fortfarande ha henne fast i en lina? Jag är nämligen säker på att hon kommer att vara ute och springa på fälten så fort hon inser att jag inte håller i henne.

Började din häst gå långsammare redan första gången du provade detta? För jag skojar inte när jag säger att det tar en sekund från att jag ber henne backa tills hon är ute ur transporten. Det är alltså i nuläget inte tal om att hinna ge henne godis halvvägs!

En kompis till mig hade liknande problem, hästen "skenade" baklänges ur transporten.

Hon satte skygglappar på grimman/tränset ... när hästen inte hade sikt bakåt backade den försiktigt steg för steg och efter ett tag kunde hon ta bort skygglapparna och sedan dess har allt fungerat.

En okonventionell lösning kanske - men i det här fallet fungerade det. Som alla vet kan ju en häst se åt sidorna och bakåt.

kajsakajsa skrev:
Det är kanske en idé :)

Tror du att det går att gå på andra sidan men fortfarande ha henne fast i en lina? Jag är nämligen säker på att hon kommer att vara ute och springa på fälten så fort hon inser att jag inte håller i henne.

Började din häst gå långsammare redan första gången du provade detta? För jag skojar inte när jag säger att det tar en sekund från att jag ber henne backa tills hon är ute ur transporten. Det är alltså i nuläget inte tal om att hinna ge henne godis halvvägs!

Testa! Och gör det ofta! Jag gav honom mat när han började backa, så han stod med nosen i hinken när vi gick bakåt.. i början var det mest kaos, men han lärde sig efter ett litet tag. Tricket var som sagt att inte vara framför och "driva ut" honom, utan vara brevid/snett bakom och locka ut...

Tack för tipsen:)

Blir jätteglad för all hjälp!

Ska prova båda och hoppas på att jag kan hitta en lösning. Skulle vara skönt att slippa få "vad-är-det-där-för-tokig-häst" blickar på tävlingar när jag lastar ur. För hon är ju så snäll egentligen!

Har hört talas om folk med liknande problem som har ställt transporten i en stor vattenpöl och lastat ur. Hästen har då blivit så förvånad att den sen tittat sig för noga när den har gått ut efter det. Vet inte om det är ett bra sätt men det fungerade för dom.

SaraXX

Vår häst backade också så där fort i början när vi hade henne. Vi öppnade aldrig bommen när hon tryckte på den utan väntade tills hon stod still (nu var vi två som lastade ur), men jag ser att din kan stå kvar även fast bommen är nere. Det vi gjorde sedan och som faktiskt fungerade var att om hästen rusade av, så fick hon gå på igen, rusade hon av då så på igen, så höll vi på tills hon gick lugnt bakåt, då fick hon gå in i stallet. (detta kunde vi träna bara hemma på stallplanen, inte på tävlingsplatsen). Efter kanske två tillfällen med dessa övningar, så slutade hon att rusa ut och väntar nu tills vi säger backa, då går hon lugnt ner - även när man lastar ur henne själv. Det är inte säkert att detta fungerar på din häst, men för oss var det ett sätt att visa vem som bestämmer. Vissa hästar kan skärra upp sig alldeles för mycket om man gör så här, då kan det bli farligt.

Baron Linge skrev:
Vår häst backade också så där fort i början när vi hade henne. Vi öppnade aldrig bommen när hon tryckte på den utan väntade tills hon stod still (nu var vi två som lastade ur), men jag ser att din kan stå kvar även fast bommen är nere. Det vi gjorde sedan och som faktiskt fungerade var att om hästen rusade av, så fick hon gå på igen, rusade hon av då så på igen, så höll vi på tills hon gick lugnt bakåt, då fick hon gå in i stallet. (detta kunde vi träna bara hemma på stallplanen, inte på tävlingsplatsen). Efter kanske två tillfällen med dessa övningar, så slutade hon att rusa ut och väntar nu tills vi säger backa, då går hon lugnt ner - även när man lastar ur henne själv. Det är inte säkert att detta fungerar på din häst, men för oss var det ett sätt att visa vem som bestämmer. Vissa hästar kan skärra upp sig alldeles för mycket om man gör så här, då kan det bli farligt.

Jag tror nog att min häst skulle kunna bli lite skärrad, hon är nämligen lite "nervös" av sig:angel: Men det du sa gav mig en idé:idea:
vad tror ni om att bara gå upp en liten bit på rampen och sedan backa tillbaka, kanske bara ett steg första gången och sedan gå lite längre varje gång? Eller tror ni att det också kan vara stressande? Jag vill som sagt inte ge henne fler negativa upplevelser vid transporten.

Det som hjälpt på min häst är att jag låter mellavägen stå kvar i mitten och sedan när hon backar ut så bara lägger jag handen mot bakdelen på henne och då bromsar hon upp.
Glömde säga att jag lastar alltså ut själv och så att det står ingen inne hos hästen utan redan från början är det mig där bak som hon väntar på instruktioner i från.
Grimskaftet låter jag bara hänga rakt ner från grimman så det är lätt att fånga när hon nästan är ute ur transporten.
Detta är det bästa sättet jag hitta för hon bara kastar sig handlöst om jag står inne hos henne, även om hon precis som din väntar tills hon får backa men då går det fort.

Mvh
Camilla

kajsakajsa skrev:
Jag tror nog att min häst skulle kunna bli lite skärrad, hon är nämligen lite "nervös" av sig:angel: Men det du sa gav mig en idé:idea:
vad tror ni om att bara gå upp en liten bit på rampen och sedan backa tillbaka, kanske bara ett steg första gången och sedan gå lite längre varje gång? Eller tror ni att det också kan vara stressande? Jag vill som sagt inte ge henne fler negativa upplevelser vid transporten.

Det kan ju faktiskt fungera :idea: du borde ju kunna prova iaf. Om du märkera att hon börjar blir stressade är det ju bara att avbryta. ;)
En annan lite varitant är ju att bara låta henne stå kvar på rampen en liten sund och sen backa ner och gå in i stallet :)

Hade samma problem med mitt arabsto - så i en period fick hon stå "baklänges" i transporten. Detta gillade hon verkligen för när vi tog ner lastluckan kunde hon då bara gå rakt fram och ut. :p

ESH skrev:
Hade samma problem med mitt arabsto - så i en period fick hon stå "baklänges" i transporten. Detta gillade hon verkligen för när vi tog ner lastluckan kunde hon då bara gå rakt fram och ut. :p

Hur fick ni in henne i transporten?

Min häst backade ut i galopp;) ett tag.

Jag sätter ett längre grimmskaft under bommen, går o öppnar luckan o bommen o säger backa- SAKTA.

Mitt förslag är att parkera nära en vägg vid urlastningen

jag får nog börja träna på lite röstkommandon alltså...

tack så hemskt mycket för alla tips! De har gett mig lite hopp om att hon kan bli en fullfjädrad transportåkare!!! Känner mig nästan lite sugen på att böra träna urlastning!!

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 145
Senast: Mint
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 716
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 303
Senast: Tiger tok
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 233
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka