Urusla, hemska och sexistiska låttexter

Det där tänker jag på ibland, när en artist byter kön på en låt för att den ska vara hetero även i den nya artistens version. Så mycket mer spännande om de INTE gör det!
Åh, tack! Jag hatar när de byter kön på någon i låtar osv. Jag hatar det så mycket att jag flera gånger vägrat lyssna på covers bara för att jag blir så sur på den som sjunger. (Skitsamma om det är någon typ av låtskrivare eller liknande som står bakom och säger till artisten att sjunga så. Hade jag varit sångerska hade jag vägrat ändra.)
 
Jag kom på en till låt som jag avskyr texten på!
Taylor Swifts låt style. Även den en som jag hört en del på radion. Mest för att det enda jag tänker på när jag hör den är att hon sjunger om hur hon är gulliggulligt stereotypiskt tjejig och killen är så tuff och cool och blä. Jag blir så trött av sådant.
 
Apropå manligt perspektiv och queera läsningar så måste jag bara lyfta fram Robert Plant och Alison Krauss album Raising Sand. Består av covers och Alison sjunger en del låtar som framförs av män i originalversion och utan att de ändrar pronomen (texten "queeras"). Sjukt befriande att lyssna på!

För ett par år sedan var det med en 17-årig tjej på American Idol som sjöng "When I was your man" utan att ändra pronomen och domarna tyckte det var hur coolt som helst.

 
Om man tänker på Eiffeltornet med Gärdestad...
En ung (naiv?) kille sjunger om hjärta och smärta, tror de satte pränt på det många i den åldern känner inom sig. Man älskar någon (tror man) så starkt att det känns som att man skulle kunna dö om personen lämnade/svek en?
En sån härlig dag är lite mer beskrivande om en unge nyfiken kille, men som inte känns lika ok på något sätt, då det mer beskriver vad han gjort (ja i låten, troligen inte på riktigt) och att det var helt ok. Eiffeltornet var mer tankar.

Vad gäller andra hemska låttexter om tex. mord så är det skillnad på om låten berättar en berättelse om en händelse, mer än att man berättar hur man vill göra något mot någon eller uppenbart glorifierar det man sjunger om.
Mkt handlar om hur hela låten andas, hur musiken är uppbyggd mm.

Tänker tex på where the wild roses grow, som jag alltid tolkat som en beskrivelse av en tragisk händelse.. utan att glorifiera eller lägga värde i det som händer.
Medans tex Bruce S som sjunger om vad en red headed woman är så mkt bättre på... Han sjunger som att det är vad han själv vill och tycker, medans Meatloaf och Kylie mer beskriver en berättelse...

Usch vad svårt att förklara! :P
 
En ung (naiv?) kille sjunger om hjärta och smärta, tror de satte pränt på det många i den åldern känner inom sig. Man älskar någon (tror man) så starkt att det känns som att man skulle kunna dö om personen lämnade/svek en?
Jag tycker att problemet med sättet den är skriven på är att allt ansvar läggs på den andra partern. Det är inte "jag mår så dåligt och är suicidal för jag klarar inte av det här uppbrottet särskilt bra" utan mer "det är ditt fel att jag är suicidal för du ler åt en annan snubbe". Jag tycker liksom att det speglar en (alltför) vanlig inställning till andra människor och att någon annan ska ta ansvar (ofta är det kvinnor) för ens mående. Det blir manipulativ och kontrollerande (i verkligheten) att köra med känslomässig utpressning. Så därför känns det skumt att den är så trallvänlig när det (för mig) är rätt horribelt.
 
Alltså, det mesta går ju att tolka så öronen blöder.. Jag älskar att sånt men ibland går det till överdrift.

Sen finns det låtar som verkligen är underbara.
I love you Diana med Nomi till exempel. Fantastisk, passar på alla bröllop och gulligull överlag. Eller kanske inte :angel: Lyssna, lyssna! Den får "Eiffeltornet" att se ut som kokt potatis.

Jag brukar inte hänga upp mig på sexism, brukar mer hitta deprimerade budskap och rader i annars rätt uppåt låtar. Och givetvis har jag inte exempel så här klockan sex en lördagsmorgon.
 
Måste ju lyfta Lindemann/Rammstein i denna tråden. Inte just usla texter kanske, men översätter man tyskan är det kanske inte helt rumsrent :o sen är ju Lindemanns texter på engelska, och då är det ju lite svårare att missa vad de sjunger om :p

"I like to fuck, but no French letter
Without a condom, the sex is better
But every time I get it in
A baby cries and sometimes twins

I have six kids and I don't like it
They eat too much and treat me like shit
They only wear Posh label clothes
If you give one hand, they bite off both
And all my friends, they have big cars
Big mansions, too, and smoke the fine cigars
They have deep pockets, I don't know why
I look at my purse and start to cry
Why?"
:angel:
Fast Rammstein gör ju en grej av att skriva provokativa texter, ofta med budskap som går att tolka väldigt politiskt om en inte läser dem bokstavligt. Men visst är det en del kass kvinnosyns om lyser igenom. Jag kan dock inte riktigt bestämma mig för om Lindemanns nya soloprojekt som inleddes med en hyllningssång till abort, är hemsk eller genial.
 
Citat ur texten.

Om du vill bli min fru ska jag ta dig här och nu
Men om du inte kan får du ta en annan man
Ja, om du vill bli min fru ska jag ta dig här och nu
Men om du inte kan får du ta en annan man

Jag sliter runt varenda dag det står i bondens lag
Men min plats ja det är du och dina välbehag
Ja, åren går och sätter spår när jag går och står
Men det gör inte alls nånting bara jag dig får

Det gör väl desamma att jag blott är en dräng
Jag gör allting för att nå mitt mål att ta dig till min säng

Om du vill bli min fru ska jag ta dig här och nu
Men om du inte kan får du ta en annan man
Ja, om du vill bli min fru ska jag ta dig här och nu
Men om du inte kan får du ta en annan man
 
Men snälle nån, hon stalkar ju honom. Hur hade ni känt om någon följt efter er och suttit i ett träd utanför ert fönster?
Oavsett det så sjunger jag allt vad jag kan när jag hör den låten....

Stötar i kroppen och kroppen? Öppna fönstret och titta på vad du kan få = smygtitta?
Inte vet jag, det ska handla om det iaf. Man får nog ha lite fantasi.
....
 
@Migo Ja, jag läste texten. Tyckte att den var väldigt töntig men inte särskilt vidrig. Vad exakt är det du läser in i den?
 
Jag tycker att det där är svårt. Ja, det ska finnas konstnärlig frihet, men samtidigt kan jag tycka att vissa saker passar bättre att ta upp med en terapeut än i en låttext. Tex att man vill hoppa från eifeltornet eller mörda sitt ex för att man blev lämnad.
Fast det är ju känslor som beskrivs och det är inte helt ovanliga känslor. Kanske inte riktigt att man vill mörda någon dock..

Det är ju känslor som beskrivs i låtar, många känner igen sig i texter.
 
Jag tänker att man får sjunga om vad som helst. Det är bara sorgligt att det är så allmänt accepterat att man förbiser vidriga texter. Mitt problem är typ mer med vad för låtar som blir populära. Att har folk typ inte bättre smak? Jag är typ äcklad, skitfrustrerad o arg när jag lyssnar på radio.
Vad är en vidrig text då?
 
Jag tycker att problemet med sättet den är skriven på är att allt ansvar läggs på den andra partern. Det är inte "jag mår så dåligt och är suicidal för jag klarar inte av det här uppbrottet särskilt bra" utan mer "det är ditt fel att jag är suicidal för du ler åt en annan snubbe". Jag tycker liksom att det speglar en (alltför) vanlig inställning till andra människor och att någon annan ska ta ansvar (ofta är det kvinnor) för ens mående. Det blir manipulativ och kontrollerande (i verkligheten) att köra med känslomässig utpressning. Så därför känns det skumt att den är så trallvänlig när det (för mig) är rätt horribelt.
Om man säger så då, ska tex bara nu alltså "personlighetsstörda" personer få skriva om sina känslor precis som "friska" sunda "normala" människor få göra?

För den texten skulle lätt kunna vara skriver av en person med IPS tex, det är typ så det är i många sådana förhållanden. Rätt eller fel men det är sådana känslor som finns hos sådana personer ofta. Sen var ju tex inte Gärdestad helt stabil även ifall det var hans bror som ofta skrev låtarna.
 
Om man säger så då, ska tex bara nu alltså "personlighetsstörda" personer få skriva om sina känslor precis som "friska" sunda "normala" människor få göra?
Alltså, jag säger inte att personer inte får skriva som de vill. Jag tycker bara inte att det är fel att tänka/tycka till om låtar med slentrianmässigt urkiga texter eftersom det ofta ses som just romantiska texter. Och jag tror tex inte på att samhället behöver fler oreflekterade föreställningar om "romantik" som bygger på osunda och possesiva grunder. Typ så :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp