Urusla, hemska och sexistiska låttexter

Alltså, jag säger inte att personer inte får skriva som de vill. Jag tycker bara inte att det är fel att tänka/tycka till om låtar med slentrianmässigt urkiga texter eftersom det ofta ses som just romantiska texter. Och jag tror tex inte på att samhället behöver fler oreflekterade föreställningar om "romantik" som bygger på osunda och possesiva grunder. Typ så :)
Fast alla tänker ju olika. Det finns inga fel där tycker jag. Det finns två sätt att lyssna på musik och ett är att lyssna för texternas skull, i annat fall så blir sången och texterna en del i musiken bara och sen är det inget mer med det.

Jag kan dock inte se det som romantik..är ju känslor..tycker jag. Eller vad nu romantik är, jag tycker det är hyfsat få låtar som är romantiska så..
 
Skummat igenom tråden och reflekterat över att ingen har nämnt Nurvanas låt Rape me. Det är väl den mest sexistiska låt som finns :wtf::yuck:
Rape me
Rape me my friend
Rape me
Rape me again

I'm not the only one [x4]

Hate me
Do it and do it again
Waste me
Rape me my friend

I'm not the only one [x4]

My favorite inside source
I'll kiss your open sores
Appreciate your concern
You'll always stink and burn

Rape me
Rape me my friend
Rape me
Rape me again

I'm not the only one [x4]

Rape me! [x9]
 
Skummat igenom tråden och reflekterat över att ingen har nämnt Nurvanas låt Rape me. Det är väl den mest sexistiska låt som finns :wtf::yuck:
Rape me
Rape me my friend
Rape me
Rape me again

I'm not the only one [x4]

Hate me
Do it and do it again
Waste me
Rape me my friend

I'm not the only one [x4]

My favorite inside source
I'll kiss your open sores
Appreciate your concern
You'll always stink and burn

Rape me
Rape me my friend
Rape me
Rape me again

I'm not the only one [x4]

Rape me! [x9]
Jag har läst att den handlar om media och musikbranschen och hur han ansåg sig bli behandlad. Dvs du kan göra vad som helst mot mig men jag kommer överleva

Jag lägger dock ingen värdering om hur det är rätt eller inte att skriva så
 
@Killaloe Exakt. jag tror att saker som kärlek, glädje, sorg, avundsjuka och dylikt starka (mänskliga) känslor får en att tänka i mer eller mindre absurda och extrema banor. problemet är att så fort män bara Känner eller Tänker något så har de tydligen all rätt att agera efter sina sköra hjärtan och lättpåverkade små hjärnor.
Fast det finns många kvinnor som också gör sig till offer och säger att allt fel är den andres.. Jag lyssnar mkt på kvinnliga singer-songwriters och det finns mkt sånt där också
 
Jag har läst att den handlar om media och musikbranschen och hur han ansåg sig bli behandlad. Dvs du kan göra vad som helst mot mig men jag kommer överleva

Jag lägger dock ingen värdering om hur det är rätt eller inte att skriva så
Det gav ju en annan syn på saken förstås.
Vad säger ni om den här då. Dont leave me med Pink
"Please Don't Leave Me"

Da da da da
Da da da da

Da da da da da,

I don't know if I can yell any louder,
How many times have I kicked you out of here
Or said something insulting?

Da da da da da

I can be so mean when I wanna be,
I am capable of really anything,
I can cut you into pieces,
When my heart is broken.

Da da da da da

Please, don't leave me [2x]
I always say how I don't need you
But it's always gonna come right back to this
Please, don't leave me

How did I become so obnoxious?
What is it with you that makes me act like this?
I've never been this nasty.
Can't you tell that this is all just a contest?
The one that wins will be the one that hits the hardest.
But baby I don't mean it,
I mean it, I promise

Da da da da da

Please, don't leave me, oh
Please, don't leave me (don't leave me)
I always say how I don't need you
But it's always gonna come right back to this
Please, don't leave me

I forgot to say out loud
How beautiful you really are to me.
I can't be without.
You're my perfect little punching bag,
And I need you.
I'm sorry.

Da da da da
Da da da da

Da da da da da

Please, please, don't leave me
Baby, please, don't leave me (no, don't leave me)
Please, don't leave me
(I always say) I always say how I don't need you
But it's always gonna come right back to this

Please, don't leave me (yeah)
Please, don't leave me
(I) I always say how I don't need you
But it's always gonna come right back to this.
(please, please) please, don't leave me,

Baby, please, please, don't leave me.
 
Väldigt intressant tråd! Min första tanke var också Sweat med Inner Circle som är så rutten att det luktar mögel långa vägar. Men eftersom all text är en tolkningsfråga så vem vet, den kanske handlar om någon form av BDSM :angel: O_o

Jag är lite kluven till diskussionen om vad man bör skriva om och inte. Jag är själv ett stort fan av både kultur och stora känslor, och gärna i kombination. Det är därför jag ofta hänger på Operan och där kan man snacka överdrivna känslor O_o "Han älskar en annan kvinna, därför ska jag nu sticka det här svärdet i magen på mig själv och dö" eller "Hon var otrogen (tror jag?) och därför måste jag nu i stor sorg mörda min egen fru. Och sen mig själv." Jag kan bli fullständigt uppslukad och både gråta och skratta till dessa bisarrt överdrivna känslor. Jag vet att det blev en hetsk debatt om låten "Slå mig hårt i ansiktet" när den kom då många ansåg att den uppmanade till våld. "Slå mig hårt i ansiktet så får jag känna att jag lever" å jag kände bara att ja för i helvete, så kan man ju känna ibland? Vad befriande att någon vågar känna så!

Så nej, jag tänker att censur skulle vara dåligt av två anledningar. Den ena är att jag tycker att det finns en mening i att få uttrycka överdrivet starka och tabubelagda känslor. Ungefär sånt som att jag vill dö om du lämnar mig. Det är väl ytterst få som faktiskt skulle vilja dö (nu kastar jag sten i glashus för er som känner till min egen historia, men jag bortser från den här) utan det handlar väl om att det under de svartaste sekunderna i ens liv kan kännas så och då vill man skrika ut dom. Eller lyssna på någon annan som gör det. Den andra anledningen är att jag inte tycker att man ska hålla på med för mycket överförmynderi, utan lita på att de allra flesta människor kan hantera skev kultur och se det för vad det är - en uttryck för det, ibland, mest extrema.

Med det sagt så anser jag att saker som är ett strukturellt samhällsproblem, exempelvis saker som kan tolkas som sexism och rasism bör man vara försiktigare med. Det finns överallt i samhället vart vi än tittar och det är stora problem som drabbar många dagligen. Då kanske man inte behöver slänga bensin på elden genom sexistiska och rasistiska texter, utan det kan finnas en tanke med att vara extra varsam där. Ja, utöver att det är jävligt ruttet i sig givetvis.

Hårfin linje, men jag hoppas ni förstår lite hur jag tänker.
 
Skummat igenom tråden och reflekterat över att ingen har nämnt Nurvanas låt Rape me. Det är väl den mest sexistiska låt som finns :wtf::yuck:
Rape me
Rape me my friend
Rape me
Rape me again

I'm not the only one [x4]

Hate me
Do it and do it again
Waste me
Rape me my friend

I'm not the only one [x4]

My favorite inside source
I'll kiss your open sores
Appreciate your concern
You'll always stink and burn

Rape me
Rape me my friend
Rape me
Rape me again

I'm not the only one [x4]

Rape me! [x9]
Hur skulle den vara sexistisk, menar du?

Sen är den, som redan sagts, syftad på något annat än fysisk våldtäkt.

Något otroligt vanligt inom musikbranschen, både "kärlekslåtar" och stalkerlåtar och mycket annat är inte skrivna med ordagrann tolkning. Every Breath You Take, t.ex har jag bestämt för mig är politisk, syftar på övervakningssamhället.
 
Det gav ju en annan syn på saken förstås.
Vad säger ni om den här då. Dont leave me med Pink
"Please Don't Leave Me"

Da da da da
Da da da da

Da da da da da,

I don't know if I can yell any louder,
How many times have I kicked you out of here
Or said something insulting?

Da da da da da

I can be so mean when I wanna be,
I am capable of really anything,
I can cut you into pieces,
When my heart is broken.

Da da da da da

Please, don't leave me [2x]
I always say how I don't need you
But it's always gonna come right back to this
Please, don't leave me

How did I become so obnoxious?
What is it with you that makes me act like this?
I've never been this nasty.
Can't you tell that this is all just a contest?
The one that wins will be the one that hits the hardest.
But baby I don't mean it,
I mean it, I promise

Da da da da da

Please, don't leave me, oh
Please, don't leave me (don't leave me)
I always say how I don't need you
But it's always gonna come right back to this
Please, don't leave me

I forgot to say out loud
How beautiful you really are to me.
I can't be without.
You're my perfect little punching bag,
And I need you.
I'm sorry.

Da da da da
Da da da da

Da da da da da

Please, please, don't leave me
Baby, please, don't leave me (no, don't leave me)
Please, don't leave me
(I always say) I always say how I don't need you
But it's always gonna come right back to this

Please, don't leave me (yeah)
Please, don't leave me
(I) I always say how I don't need you
But it's always gonna come right back to this.
(please, please) please, don't leave me,

Baby, please, please, don't leave me.

Vad tycker du är fel med den här?
 
Precis så är det för mig också. Musiken och melodin är det viktiga. Om det är en bra låt eller inte har absolut noll och intet med texten att göra. Det är oerhört sällan jag reflekterar över vad en text har för betydelse. Det är liksom bara ord. Bra sång är viktigt dock. Alltså att jag gillar rösten.

Tycker också att det är superintressant att se att folk kan gå igång så över en sångtext. :)

Precis så! :D För mig är det bara ord. Ord som jag inte ens alltid hör (har något nersatt hörsel) så melodin och rösten som du skriver är otroligt viktiga. Jag tycker sällan om kvinnliga röster då de ofta är altför ljusa för mina öron.
 
Fast misfits gör ju öppet sk horrorrock, man vet att det liksom inte är seriöst. För mig blir det inte alls samma sak. Eller så är jag bara så väldigt partisk eftersom jag vuxit upp med deras musik.

Ungefär samma känner jag för typ Aquas Barbie Girl. Den stör mig inte eftersom den inte känns som att den kör det där stuket a la Blurred Lines, Barbie Girl är ju närmast en parodi och "Ken" är inte direkt bright han heller liksom.

Själv avskydde jag den där "It can happen to anyone of us" som handlar om otrohet och att hon ska förlåta för att det kan hända vem som helst. Som om otrohet är typ en förkylning, ojsan hoppsan, inga aktiva val där inte. Sen finns det många jag ogillar pga bitches and hoes o allt det där men av nån anledning retade just den sången gallfeber på mig.
 
Vad tycker du är fel med den här?
Alltså,jag lyssnar på hårdrock och tycker att exemplen här är rätt tama...

Jag ser ofta musiktexter som ett konstnärligt uttryck. Det är hur skönt som helst när man är arg att gå ut och lyssna på någon riktigt våldsamt, även om jag inte verkligheten inte skulle vilja ge någon en "colombian necktie" eller släppa en bomb...
 
Hatar den låten, djupt obehaglig.
Den uppfattningen fick jag också av låten i början, lyssnade väldigt noga varje gång jag hörde den, för jag tänkte att det omöjligt kunde stämma. Jag hörde hela tiden "and if you cry-y, I'm gonna push it some more". Men efter att sen kollat upp texten så verkar det vara "if you cry out", vilket ju faktiskt förändrar innebörden något. Eller ganska mycket egentligen, för jag antar att det i det läget syftas på orgasm, eller åtminstone höga stön.
 
Själv avskydde jag den där "It can happen to anyone of us" som handlar om otrohet och att hon ska förlåta för att det kan hända vem som helst. Som om otrohet är typ en förkylning, ojsan hoppsan, inga aktiva val där inte. Sen finns det många jag ogillar pga bitches and hoes o allt det där men av nån anledning retade just den sången gallfeber på mig.

Åh, den ja! Förut tyckte jag att det var en lite småtrevlig låt att ha som bakgrundlåt, typ i stallet osv när den spelats på lugna favoriter (som är min standard-radiokanal när jag håller på med djur och vill ha musik i bakgrunden :p ). Meeen sedan lyssnade jag på vad som faktiskt sjöngs och har från den gången varit helt allergisk mot låten. :down:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp