Ush, detta med sadlar (bilder)

Sv: Ush, detta med sadlar (bilder)

Druvan skrev:
ev_johtotahti0406kk.jpg

Den ser ju ut som en bamse-shettis! :) Skiiitfiiin :love:

Druvan skrev:
Gud nej, får in BÅDA händerna framtill :). Den är VÄLDIGT vid. Frågan är om hon någonsin kommer att bli så bred...

Aha okej... man ser ju inte på bilderna, men isåfall tycker jag att du ska ge den en chans, lägg en tjock pad under och bara känn så den inte glider åt sidan när du rider. Den ligger ju bra över manken.

Druvan: Vart köpte du din sadel?? Jag behöver en breeed sadel som inte ligger i alltför höga priser....
Skulle det kunna vara något?

Bubben91 skrev:
Druvan: Vart köpte du din sadel?? Jag behöver en breeed sadel som inte ligger i alltför höga priser....
Skulle det kunna vara något?

Den kommer från WHC och heter "Weco" och borde väl egentligen ligga på en ardenner, typ :p :)

C:\Documents and Settings\Johanna\Mina dokument\Mina bilder\Bild 176

Senast ändrad av en moderator:

Om Finnhästarna: Jag bor själv i Finland och rider Finnhäst. Dom är jättetrevliga djur som kan användas till det mesta. Är det nån som är intresserad så finns det hemsidor om rasen b.la. http://www.suomenratsut.fi/page.php?page=38&lan=2 där finns det också en broschyr som man kan läsa direkt på internet med mycket information om Finnhästarna.
Hanna :)

Var inne och kollade på sidan du länkade till och kollade även lite snabbt på broschyren.
Vilka fina hästar! Har läst lite om dom innan i den finska författarens, Krisse el något tror jag hon hette, som skriver så roligt om diverse djur, böcker. Men jag har inte sett så mycket bilder innan. Kul att någon engagerar sej i att bevara rasen!:)

Efter att själva ha använt en ryggmall upptäckte vi att denna sadel var för SMAL för samtliga hästar här hemma! :o Den klämmer på mitten och kommer inte ned ordentligt över ryggen, därför lättar den både fram och bak (vilket lurade mig att tro den var för bred istället). Fattar inte hur dom kunde skicka en sadel med quarter bom (bomvidd 2) när hästen är ett brett kallblod som kräver x-full :mad:. Dom hade ju ryggmall och bilder.. Har nu köpt en begagnad sadel av samma märke med bomvidd 4 som sitter perfekt! Och den ursprungliga hänger nästan oanvänd i sadelkammaren *fattig*.

Bryt inte ihop för att du har en sadel hängandes som du inte kan använad.
Jag har två
/Barbackaryttaren :)

Tyvärr är det vanligt att sadlarna är för smala många gånger.. vilket kan göra stor skada. Vad bra att du såg det i tid. :)

håller med dig om att dom i sig inte är särskilt lika, men i och med användningsområdena tycker jag ändå att den motsvarar nordsvensken:)
Å andra sidan vet jag inte riktigt om jag håller med om temperamentet.. där tycker jag att dom är mycket snarlika, iallafall om man tar nordistravare och jämför (har inte så mycket erfarenhet av bruksnordisar)
Verkligen kanonhästar och ett stort plus för att de ofta har så läcker färg:d
Nordistravare , är det en korsning mellan Nordsvensk brukshäst och svensk kallblodstravare ??? :confused: eller vad menar du?

Nordistravare , är det en korsning mellan Nordsvensk brukshäst och svensk kallblodstravare ??? :confused: eller vad menar du?

Jag är ganska säker på att det var kallblodstravaren som det talades om.
Och efterssom det är en nordsvensk men av travtyp så tycker jag att nordistravare är ett ganska bra vardagsnamn på rasen.

Jag är ganska säker på att det var kallblodstravaren som det talades om.
Och efterssom det är en nordsvensk men av travtyp så tycker jag att nordistravare är ett ganska bra vardagsnamn på rasen.
En nordsvensk men av travtyp ??? Så du skiljer inte mellan Saab och Volvo heller? Svenska bilar båda! ?
cRAZY! :rofl:

Hur skulle ni bedömma dessa bilder- lättar sadeln baktill för att den i nuläget är för bred framtill, eller är det helt enkelt fel modell för hästen? Den är beställd efter en ryggmall och jag bad om en sadel "att växa i" (hästen är bara riden en månad) :cool:

sadel0606.jpg

sadel0606b.jpg

sadel0606c.jpg
Har du utvärderat ryggmallens förträfflighet ? Det kan ju inte bara bli fel !

Jag tycker det ligger på bogbladerna och är i en "nerförsbaka" vinkel. dvs att bomen ligger inte paralel med ryggen. Det är för låg framme. Vet inte så mycket om rasen med det ser ut som den har samma problem som många kallblods rasar har, med att ryggen är mer som "normala" typ som western sadlar är byggt efter sen kommer bogbladerna i vägen. Att bygga up den går men man ska inte ta en vanligt "built-up" pad för den inte är bra att fyller up denna tumma rum under sadel. Och då kan det kommer att det bli "pressure points" på din hästs rygg.

Det finns olika märke och typer men den bästa som finns är en "Thera-Flex" pad. Det är inte billig men det har räddad ryggen på flera hästar och att man har lättare med sadlar som inte passar rätt. Man kan hitta de mycket billigare på nättet än vad Parelli säljer de för. Har man en sadel som inte passar rätt och har svårt att hitta en som gör det så detta är jätte bra.

Jag har 6 olika hästar med 6 olika rygg och kropps typ. Jag var ut after 6 olika sadlar. Med detta pad så kan jag ta en vanlig quarter bom sadel som kan nu passar på 5 av de 6 (6:e är en bruks NSV) inkl. Min varmblod travare. Med Nordis ta jag en en extra vid gullet och bygga up under sadeln precis vart det behövs och inte bara över skulderblad som en vanligt built-up gör.

En nordsvensk men av travtyp ??? Så du skiljer inte mellan Saab och Volvo heller? Svenska bilar båda! ?
cRAZY! :rofl:

Du är på hugget som alltid...dock, SAAB och Volvo har inte samma ursprung, vilket kallblodstravaren och bruksnordisarna har;). Det är då inte konstigt att det hänger kvar med "nordistravare"...:cool:

Du är på hugget som alltid...dock, SAAB och Volvo har inte samma ursprung, vilket kallblodstravaren och bruksnordisarna har;). Det är då inte konstigt att det hänger kvar med "nordistravare"...:cool:

Du uttrycker dej så bra så jag citerar bara dej och nickar :D

Att beställa sadel efter ryggmall gör inte automatiskt att sadeln passar.

När mallen tas står hästen still på plant underlag. När sadeln används rör sig hästen och det är meningen att du ska sitta på. Det betyder att det på många hästar blir så att ryggmusklerna ändrar sin välvning och inte alls stämmer med mallen.

Har man tur, ändras inte musklerna så mycket, har man otur ändras de så mycket att sadeln inte passar alls.

Det är därför man alltid ska provrida i den sadel man tänkt att köpa.
Vänl.G

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 869
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka