Bukefalos 28 år!

Ush känner mig som världen hemskaste människa just nu...

T

trullslitenmedtuff

jupp, dags att bekänna det hela, eller vad man nu säger,
har so msagt en väldigt tittig & för tillfället het ponny, skulle igår ut & rida lite dressyr, det hela började med att hon var superhet oc hskulle bara springa iväg, försökte lägga volter och arbeta i oliak tempon, för att lugna hon,men inget fungerade, lät henne då skritta en stund för att lugna sig, försökte sen igen att trava henne i sövande tempo.., men det fungerade itne alls, hon ahr så exhalterad (stavning) att hon höll på att gåomkull när vi trvade, kramde & lättade, pratade lugnande med hon, hon lugnade sig lite, för att plötsligt explodera igen, föröskte lägga volter för att lugna hon, slutadei att hon höll på att gå omkull, lät henne gallopera lite, tänkte om hon var överpigg just idag, fungerade piss, fick såga henne i mun för att få stop på damen (stackars,stackars min tjej :( )
höll på i kanske 30 min. mend att få henne trava lungt, det blev en dragkamp emellan oss 2, blev en del ryck & slit i henne, vilket jag absolut hatar att göra, men det bleck korsslutnign i min hjärna på vad jag skulle göra just då.., efter cirka 1 h eller så,så kunde hon trava någorlunga lugtg och slappnade av rätt bra, saktade då av och lät det räcka för dagen, bara å vi inte slutade ett ridpass med att bråka, men känner mig verkligen uräcklig och elak när jag fick dra henne så i munnen.., ush, ska ut och mysa med hon nu & försöka mig på ett litet dressyrpass idag igen, fungerar det inte så skiter jag i det oc htar en mysig uteritt i stället :(
 
Sv: Ush känner mig som världen hemskaste människa just nu...

Ödmjukhet, kära du. :bow:
Förhoppningsvis har du lärt något utav erfarenheten. Är du klok så börjar du även att inse att ni är två som ska trivas för att harmoni ska uppstå. Glöm inte att hästen gör det bästa den kan, i alla situationer. Det är upp till dig som ryttare att anpassa ridnigen efter hästens förmåga. Kontroll och glädje har mycket svårt att existera samtidigt.

Har du funderat på varför du rider på en häst som inte vill genomföra det du ber den om?
:)
 
Sv: Ush känner mig som världen hemskaste människa just nu...

99 % av gångerna jag rider hon, är det perfekt samspel, men inte just denna gången ;)
red henne idag igen, wow, en helt anna häst att sitta på, bytet satt peeerfekt :D
vi måste ha haft en piss dag igår .
 
Sv: Ush känner mig som världen hemskaste människa just nu...

99 % av gångerna jag rider hon, är det perfekt samspel, men inte just denna gången ;)
red henne idag igen, wow, en helt anna häst att sitta på, bytet satt peeerfekt :D
vi måste ha haft en piss dag igår .

Va bra! Grattis :angel:
 
Sv: Ush känner mig som världen hemskaste människa just nu...

Glöm inte att hästen gör det bästa den kan, i alla situationer.

Är det riktigt säkert det?
Om man visat hästen femtusen gånger att det är bekvämast och trivsammast att inte rusa iväg, och hästen låter bli att rusa 4990 av de gångerna - vad är det då för fel på de tio andra gångerna?
Glömmer den emellanåt att det är dumt att rusa?
Eller kan de vara så att de visa dagar helt enkelt skiter i vad ryttaren säger ;)

trullslitenmedtuff: De flesta av oss har nog låtit frustrationen gå ut över hästen någon gång, och man känner sig verkligen som en dj-la drummel-buffel efteråt.
Men det bästa är ju att lära sig av det, så att situationen inte uppstår igen!

Om du känner att det är en urusel dag för er, så strunta i att rida dressyr den dagen. Rid ut, löshoppa eller promenera hästen vid handen. Vad som helst som du vet att du klarar av utan att bli arg, och att hästen klarar utan att testa/bråka/busa.
Då uppstår inte dragkampen, och alla blir gladare!
 

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 385
Senast: Cämz
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 849
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp