Ut med rocken in med västen

Sv: Ut med rocken in med västen

Jag älskar min oljerock!!! Visst är den ful, luktar illa (om man kommer nära), och är stel efter tvätt - men samtidigt är den varm, vattentät, bekväm (när den inte är nytvättad), har stora rymliga fickor och är alldeles, alldeles underbar :love: .

Jag tror att den är runt 15 år gammal (om inte äldre), och sen jag för drygt fem år sedan ärvde den av en tjej som vuxit ur den har jag vägrat ha på mig något annat i stallet (om jag åker till veterinären, får den dock vackert stanna hemma :angel: ;) ). Att tvätta den är inget problem, bara knyckla ihop den och pressa in den i tvättmaskinen. Och inte behöver man vaxa in den heller.

både oljerock och stor quiltade jackor/västar är så otroligt fult!
så på mig finns det inte!

Gammeln skrev:
Är det nåt för mig då jag värmer på travbanan inför lopp :cool:

Ja men visst serru! Varför inte? Jag har Kyra K-jacka trots att jag rider en travare... :eek: :D Har iofs ett halvblod också, så det kanske ursäktar lite iofs... ;)
Nej, men ska jag vara ärlig så har jag aldrig träffat på några jackor som är av så bra kvalitét som Kyra K. Är riktigt nöjd med dem! :)
tycker att oljerockar blir så förbaskat kalla?

popeye skrev:
Jag tycker oljerocken är opraktiskt att ha i stallet, den är lite stel och svår att tvätta ordentligt. Däremot tycker jag de är riktigt snygga, så jag har min barbour-oljerock när jag är ute och söndagspromenderar :D
De quiltade jackorna, också från barbour har ju fått en riktig uppsving på östermalm under höst/vårtider, så det är långt ifrån bara hästfolk som har dem!
Jag skrotade oljerocken som ridplagg för många år sedan! De är ju omöjliga att hålla rena! Numera används min Barbour till andra hästrelaterade aktiviteter som man inte blir så smutsig av. ;)
Den qviltade västen/jackan har väl alltid varit mer eller minder "inne" i ridkretsar...

Det sades i början på 90-talet att det säkraste sättet att känna igen en moderat från Östermalm var på oljerocken! :D

popeye skrev:
Jag tycker oljerocken är opraktiskt att ha i stallet, den är lite stel och svår att tvätta ordentligt. Däremot tycker jag de är riktigt snygga, så jag har min barbour-oljerock när jag är ute och söndagspromenderar :D
De quiltade jackorna, också från barbour har ju fått en riktig uppsving på östermalm under höst/vårtider, så det är långt ifrån bara hästfolk som har dem!
L766fawn.gif

Inte för inte kallas oljerocken även för Östermalmspresenning .. ;)

Snurrfian skrev:
Det kan mycket väl vara så, men jag förstår inte hur en väst kan hjälpa när det regnar... En riktigt lång oljerock var ju toppen när det ösregnade och man skulle ut i skogen... Dessutom har oljerocken så pass stora fickor att man kan få ner alla nödvändigheter så som hästgodis, eget godis, ett och annat balsnöre som av någon andledning alltid finns där... :crazy: Ett avtrampat boots, vantar, reflexer och lite annat pyssel... :D

...3 dl fickludd, 180 trasiga gummisnoddar i avvikande färg, en hovkrats, ett bananskal, mobilen, en halvt uppknuten repgrimma, 85 lappar med div.löst folks mobilnummer som man glömt vilka de är, en udda handske, socka med hål på hälen, några broddar och en konstig blomma man hittade o skulle kolla upp med glömde (numera oidentifierbar). oljerocken är kung!

Liknande trådar

Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: lytesout95
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 868
Senast: Kirre
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till... 74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
63 316
Utrustning Jag har bestämt att det är dags att investera i en ny hjälm och en uppblåsbar väst. Har hört att CO 4star och Gatehouse HS1 är dom bästa...
Svar
7
· Visningar
1 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka