Bukefalos 28 år!

Utan täcke = ryggont?

Gabriol

Trådstartare
Hej.

Jag har i år låtit min lilla pojke (arabvalack) gå utan täcke.
Dvs. han har bara täcke på om det regnar/snöar så att han blir blöt.

Den senaste tiden har han varit lite öm i ryggen efter det att jag ridit. Dock inte innan.

Vad kan detta bero på?
Han skrittat bara för tillfället pga isbana överallt. :crazy:
Skrittar i skogen, något travsteg där det går.
Ber om lite form i bland, håller långsamt på att gå över till western.

Men, varför ömmar ryggen?
Sadeln är en bomlös Torsion, den ligger bra i alla lägen.
Har dessutom padd under (Torsions padd) så att sadeln aldrig kan hamna på ryggraden.
Har även ett renskinn under, som ska fördela vikten ytterligare.

Hörde någonstans att ryggont kan bero på att hästen har gått utan täcke. Okej, jag kan förstå om ryggen är lite känsligare än vanligt på en blöt häst som varit ute hela dan, men jag kan inte förstå varför han ömmar efter ridning.
Dagen efter är det borta igen.

Någon?

(hoppas att ni förstår nånting jag skriver, detta blev rörigt :smirk:)
 
Om ryggömheten kommer efter ridning, bör du nog titta på vad som orsakar det. Om det skulle bero på att han blev kall om sin rygg, torde han visa symtom före ridning.

Har du provat att plocka bort en av underläggen till sadeln, det blir väldigt trångt under med allt detta. Kanske så trångt att det tränger i hästens rygg, därav ömheten. Prova själv att sätta på dig 2 par raggsockor, och sen sticka in foten i en sko som du normalt använder. Kan du ha skorna, och gå i dom utan att bli öm i fötterna.
 
Han har renskinnet eftersom han får skav på bakre delen av ryggen annars, vilket beror på att sadeln är lite lång.
Eftersom sadeln är bomlös så har jag trott att den, precis som där står att den gör, 'töjer' sig efter ryggen.
 
Prova byt sadel. Om den är för lång passar den ju inte din häst. Ta en sadel som passar och kolla om han blir ryggöm då med...
 
Har du problem med ryggont när hästen har täcke på sig?? eller är det bara när hästen inte har haft täcke?? för då kan det ju inte vara sadeln menar jag.

Jag hoppas att du inte bara har slängt av täcket hipp som happ för då börjar han ju frysa vilket innebär att han spänner musklerna och det kanske inte märks förrän du sitter upp på dessa spända muskler och då är det väl inte konstigt att hästen får ont i ryggen.

När hästen fryser tappar den oxå mer hull och det kan oxå inverka på att / om sadeln inte längre passar.
 
Han har renskinnet eftersom han får skav på bakre delen av ryggen annars, vilket beror på att sadeln är lite lång.

Se över sadeln, finns det ingen kortare variant av den sadlen då? Har ingen erfarenhet från den typen av sadel, så jag vet inte hur den funkar eller i vilka storlekar den finns. Självklart kan inte en sadel bli hur stor som helst.
 
Han har renskinnet eftersom han får skav på bakre delen av ryggen annars, vilket beror på att sadeln är lite lång.

Att han får skav är ett tydligt tecken på att sadeln inte ligger som den skall där. Det ökade trycket kan mycket väl leda till rggont. Bommen i sadeln finns av en anledning. Det betydet inte att bomlösa sadlar naturligt är dåliga för hästen, men det betyder inte att de passar alla och är problemfria heller...

Sadeln måste passa oavsett vilken typ av sadel man har. Leta reda på den som passar, och var noggran med att se till att inte "bara åka" på en svankig rygg (som araber oftast har) även om du bara skrittar. Sitt inte för "tungt" i sadeln eftersom en bomlös avlastar sämre än en med bom.

Mvh/Marie
 
Min arab får jätte ont i ryggen om han blir kall....han har nu två täcken annars går han inte ens att rida.Kan det vara så att din häst inte direkt har ont när han kommer in utan sen när han får din tyngd på sig också så spänner han sig eftersom han är kall och det är därför han har ont i ryggen efter ridning.Jag tror att du ska slänga på honom ett varmt täcke och prova så ett tag(billigare än att bara byta sadel så där)Om det inte funkar så kanske det är dags att kolla över sadeln.Min arab har nu ett ylle täcke och ett vinter täcke på sig för att han beteer sig PRECIS som du beskriver att din häst gör.Sen får min häst ganska mycket hö ute på dagen till lunch för att hålla sig varm så att han inte behöver lägga så stor energi på att hålla sig varm och i och med det spänna sig och få ont......det funkar på min fryslort.Lycka till
 
Svarar till alla er som reagerade på min mening om varför jag har renskinnet.

Jag uttryckte mej slarvigt, det är inte sadeln han får skav av, det är paddens kant.
Men, eftersom han har så kort rygg så kommer kanten på padden långt bak.
Inte själva sadeln.
Det jag menar med skav är inte nåt som han har ont av eller känner av, det är bara att den känsliga vinterpälsen skavs av lite där.
Eftersom jag inte tycker att det är så fint, har jag renskinnet.
 
Naturligtvis har jag inte bara slängt av täcket helt plötsligt.
:smirk:

Men, han var täckad förra vinter, har inte haft täcke på hela hösten tills nu om det inte regnat.
Har inte märkt nåt med ryggen innan.
 
En bomlös sadel fördelar trycket mycket mer än en bomsadel, och rör sig med i hästens rörelser.
Därför kan det aldrig bli någon form av tryck skada, särskilt om man har padd som hjälper till att fördela trycket ytterligare.
 
Det jag tänker på är om det är för trångt med alla paddar (vet inte hur en bomlös sadel funkar, hur mycket den töjer sig eller inte töjer sig) eller om hästen går och spänner sig i halkan när du rider. Det kanske är därför det märks efter ridningen. :confused:

M.
 
Ja det är vad jag känner också, och tittar man på deras sida så avråder dom själva ifrån att lägga annat under än det som skall vara.
 
har ridit en arab som var likadan. Tog ut en massör o kolla. de visade sig att det var kyla som hade gått från benen upp till ryggen som senare utvecklades till ryggont. Hon svankade om man tryckte brevid ryggraden. Vi fick hålla på med mkt massage och vara extra noga med att hon itne går kall i stall eller i hage. iofs så förstår jag inte hur värk i benen kan gå upp i ryggen, men det är kanske bara okunnighet från min sida.
 
Hrm, jag tror inte att det beror på att det är två 'paddar'.

Men ja, jag ska ta bort den ena och sy fast en liten skinnbit i stället så han inte får skav, och låta honom gå med täcke ute och se hur det blir.
(fast, egentligen vill jag ju ha honom utan täcke :smirk:)

Hm, ja. Går det bra att bara börja täcka nu helt plötsligt då? I för sig har han inte överdrivet mycket vinterpäls och täcket andas.

I så fall får han ha täcket på natten också, vad tycker ni om det? (smyger in en liten fråga till.)
 
Men ja, jag ska ta bort den ena och sy fast en liten skinnbit i stället så han inte får skav,

Det är väl en utmärkt ide.

Hm, ja. Går det bra att bara börja täcka nu helt plötsligt då? I för sig har han inte överdrivet mycket vinterpäls och täcket andas.

Du kan börja täcka direkt, spelar ingen roll. Men ryggömhet pga kyla, då brukar pållarna ha problem hela tiden och inte bara efter ridningen.
 
Tycker det låter som din vikt hamnar fel. Har sett detta fenom på många som rider bomlöst och som lutar sig för mycket bak. Tyvärr så tycker inte jag att den bomlösa sadeln främjar en bra sits. Trycket kommer då på "veka livet" kan man uttrycka sig så?? :confused:. Är det inte bättre att rida barbacka istället. :idea:

Mitt Arabsto fryser som en liten blå naken smurf och drar rumpan under sig vilket medför spänningar i rump+ryggmuskler. Hon har täcke på sig hela vintern.

//Elisabeth
 
Jag tycker verkligen du skall sätta på ett täcke hela tiden om du aldrig har haft problem med ryggömhet när hästen har haft täcke på sig.

Tycker det säger sig självt att hästen förmodligen blir kall och får ont i musklerna pga det.
 
Hrm, angående en dåliga sitsen i en bomlös har jag inte märkt nåt.
Men jag upplever det som om man sitter lite längre bak, men det är kanske bara som jag inbillar mej.

Till er alla: Tack för alla svar. :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 017
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 815
Senast: lillamy73
·
Hästvård till och börja med så är jag nog väldigt okunnig om hästryggar. ( endast monté tränad hos förra ägare) Sutten på en barbacka i skritt...
Svar
7
· Visningar
1 610
Senast: Rebeckafalk
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 256
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp