Bukefalos 28 år!

Utan täcke = ryggont?

Jag vet flera araber som får ont/blir spända i ryggen vid kyla elelr ffa vid kall nederbörd elelr ihållande nederbörd. Min valack får hysteriskt ont i ryggen av att gå ute i ihållande regn (även sommartid) och även av snö i komb med blåst och mildväder (dvs när han blir blöt inpå skinnet). Dock skakar/fryser han tydligt vid dessa tillfällen.

ALDRIG några problem med torr kyla, inte med de andra jag hört om heller.

OCH, han har ont redan innan ridning om hans rygg fått bli nedkyld, det är inget som kommer efter.

Så jag tror inte riktigt du har svaret i kylan, mer än att ett varmt täcke håller ryggmusklerna extra varma vilket är bra för genomblödningen. men det kan ersättas med att promenera hästen avsuttet 15 - 20 minuter i rask takt innan du sitter upp.

JAG skulle leta svaret i sadeln och din position av sadeln, eftersom det kommer EFTER ridning, vilket talar emot kyla. Det kan också vara så att han spänner sig pga halka, hur är han broddad/skodd? Spända muskler blir ömma muskler..
 
I går när jag tog in honom efter en dag utan täcke i 0 gradigt väder så ömmade han i ryggen fastän jag inte ridit på 4-5 dagar. :crazy:
Så, jag antar att det är kylan som spökar då.

Jag ska börja täcka nu, om det inte blir bättre återkommer jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 017
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 815
Senast: lillamy73
·
Hästvård till och börja med så är jag nog väldigt okunnig om hästryggar. ( endast monté tränad hos förra ägare) Sutten på en barbacka i skritt...
Svar
7
· Visningar
1 610
Senast: Rebeckafalk
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 255
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp