Utbilda en unghäst inom AR

pjufff

Trådstartare
Jag har köpt ett islandssto på 4 år, hon är inriden men inte utbildad. Jag rider för AR tränare två ggr i månaden och blandar in mycket "AR-tänk" i min ridning. Nu funderar jag lite på hur jag ska lägga upp träningen för min 4-åring.
Hon kommer inte att användas till gångartsridning och har tre taktfasta grundgångarter. Hon är känslig och lyhörd för sitsen. Dock upplever jag att hon går emot och ifrågasätter mina hjälper ibland. Hon har lite attityd den här damen, och testar gärna var gränserna går ;)

Är nyfiken på hur andra brukar göra när de börjar utbilda sina unghästar, vad lägger ni vikt vid, vad börjar ni med, osv?
 
Sv: Utbilda en unghäst inom AR

Nu är jag väldigt tråkig och säger att en ung häst bör utbildas enligt traditionell skola. Den bok som Jens Fredriksson varit med och skrivit angående utbildning av unghästar är t.ex. mycket bra och beskriver hur den unga hästen får en bra grund.

När grunden finns kan man sedan prova på andra inriktningar, men har då en god bas att stå på och jämföra med.
Det jag sett/läst om AR tycker jag inte är lämpligt för utbildning av unghästar (och nu kanske jag får en smäll...) därför att jag upplever att det blir för tillkrånglat. Man försöker klämma ihop hästen i en form den inte klarar av från början och i ett tempo som inte gynnar självbärighet. Det är övningar som är bättre lämpade för mer utbildade hästar som uppnått en viss styrka. Tycker jag.

Sedan tycker jag inte att man bör prata om att en så ung häst som du har "ifrågasätter, går emot och testar". Helt enkelt därför att "problem" av sådan art innebär att hästen helt enkelt inte förstår. Man måste göra det så enkelt som möjligt, det är verkligen "lågstadiet".
När jag började utbilda min förra häst så tyckte jag i början att hon var ju en riktig gris som inte gick LättA direkt. Stackars häst! Hon var ung och jag var ung. Det blev i alla fall bra till slut med henne också och jag fick värdefull erfarenhet att ta med till nästkommande hästar.

Lycka till med din unga dam!
 
Sv: Utbilda en unghäst inom AR

Är nyfiken på hur andra brukar göra när de börjar utbilda sina unghästar, vad lägger ni vikt vid, vad börjar ni med, osv?
[/QUOTE]

Grunderna är de samma vad än hästen ska användas till sedan. Den unga hästen ska hitta sin balans, få gå fram utan krångel i alla gångarter, få med sig hela kroppen bakifrån och fram, start och broms ska fungera förstås osv. Mycket uteritter på unga hästar, variation, klättring, skogsridning osv i olika gångarter och tempon, lite arbete på ridbana. Man ska inte krångla till det i början. Bit för bit blir kommunikationen bätte och bättre och när grunderna finns där man man börja träna mer inriktat (om man nu vill det)
Säkert ett jättetråkigt svar, men så ser jag det. Vet inte riktigt hur AR-upplägget är för unga hästar, men skillnaden tror jag är att många arbetar sina hästar vid handen mycket innan de rider. Det kan säkert passa vissa hästar det också. (de flesta arbetar de unga hästarna från marken förstås innan de får bära ryttare, men arbetet skiljer sig väl en del åt?) Man får väl anpassa sig efter hästen. Vara lyhörd och arbeta på ett sätt som hästen trivs med.
 
Sv: Utbilda en unghäst inom AR

bigganl har sammanfattat det ganska bra tycker jag. :) Det är ju inget konstigt i utbildningsgången med den unga hästen när det gäller AR, skolningen är densamma för alla hästar. Korta pass (kanske 10-15 min på ridbanan) när det är unga hästar, så att man inte tröttar ut dem mentalt.
 
Sv: Utbilda en unghäst inom AR

Har inte själv utbildat någon unghäst inom AR men däremot fått följa med ett par bekantas unghästar tack vare kurserna. :)
AR är ett väldigt stort spektra på så vis att det finns många olika individer och tillvägagångssätt, alltså många olika stilar inom inriktningen.
Själv föredrar jag att ändå blanda in sunt förnuft och det som är "bra" från vanlig dressyr. Så även om tänket som helhet blir väldigt annorlunda finns det många påståenden från dressyr som stämmer väl in, och då självklart även inom unghästutbildningen.
Att hästen ska få chans att utveckla sitt påskjut. Att man tar korta pass för skallens skull, och inte för många utan variera med uteritter och gärna variera träningsmetoder.
Longera är också kanon om man behärskar det, då inte för motionens skull utan t ex lära in kommandon och lära hästen att hitta koordination med mera utan ryttare som stör. Arbeta för hand TROR jag kan vara lite väl frestande att kräva för mycket, alternativt att det blir väldigt monotont när man ännu inte kan kräva så mycket. Att man börjar bli för petig med detaljer för tidigt eller frestad att prova svåra rörelser innan hästen är redo. Men det beror ju helt på vem som gör det och i vilket stadie av utvecklingen. :)

I början får man inte vara så petig med hästen, det måste få vara ok att den inte klarar av att gå exakt det spår man tänkt, inte klarar göra övergången på det ställe man vill osv. Försöka hålla det positivt och konstruktivt. Men ändå börja snudda på att hästen ska lära sig balansera ryttaren och hitta ett jämnt påskjut, börja gradvis hitta lite bättre teknik med bakben/rygg.
Egentligen samma saker som "vi" hela tiden försöker skola, men med mycket lägre krav, mycket mer basic. :)
 
Sv: Utbilda en unghäst inom AR

Tack för era svar! Ni har alla kommit med något som jag håller med om och själv "arbetar för" och också saker som jag kommer att fundera vidare på!

Vad gäller min häst så beskrev jag henne ganska sparsamt och inte så ingående, kanske det blev lite otydligt då också. Är helt enkelt för lat för att skriva en novell om hur hon är ;)

Solis: du har så sant så det du säger om att unghästen helt enkelt inte förstår. När det kommer till min häst så är det förstås så ibland också, att hon inte förstår. Men ibland går hon verkligen emot helt enkelt för att testa var gränserna går. Kanske främst från marken. Hon är en väldigt självständig dam och uppfödaren sade att hon aldrig mött ett så pass självständigt föl i hela sitt liv!

Jag är tydlig och konsekvent med mina hästar och de ska följa mina kommandon, men de får fortfarande vara unghästar om de är det! ;) Det är inte som att jag piskar skiten ur dem när de inte "lyssnar" utan mer att jag lugnt fortsätter be dem om något tills de förstår och börjar tänka ut vad det är jag ber dem om.
Jag har en fast hand och ja, jag "kräver" saker av mina hästar - främst ur säkerhetssynpunkt. Om inte mina hästar är lätthanterliga och villiga att följa mig kan de bli farliga och jag vågar inte sätta dem i händerna på andra människor. Men jag är rättvis och inte onödig! Bara konsekvent. Vissa hästar kan bli lite överrumplade av det om de inte är vana med en fast hand, och de reagerar på olika sätt, vilket man får ta då...

...och nu kom jag in på sidospår känner jag! ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 376
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 804
Ridning Hej! Min 4-åriga unghäst har sedan jag köpte henne varit ganska spänd vid uppsittning och gärna gått iväg, men senaste tiden har det...
Svar
8
· Visningar
2 171
Senast: corzette
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 733
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp