Bukefalos 28 år!

Utbruten: Den tragiska dödsskjutningen

Är deras vapenkunskap så undermålig så borde de inte ens tillåtas att bära några själva. Leksakspistoler och -gevär är i regel inte speciellt lika den äkta varan, så även i skumt ljus och med adrenalin i full sving så borde man kunna göra en avvägning om det är ett verkligt hot eller inte. Eller ska vi helt enkelt bli som USA och acceptera att snutar kan skjuta ihjäl folk i stundens hetta, för det är sånt som händer?
Har du så dåliga kunskaper om leksaksskjutvapen kanske du inte ska uttala dig. De kan vara både stor skillnad och verklighetstrogna. Det har pratats om replika av ett automatgevär men har ingen aning om det stämmer. I så fall kan det krävas att man tittar noga för att avgöra skillnaden. Poängen med replikor är att de är identiska.

Som autistisk person känner jag mig oroväckande glad över att jag kan "spela normal" så att jag förmodligen slipper hamna i liknande situationer, eftersom det enligt vissa tydligen är fullt förståeligt att tre poliser öppnar eld på en funktionshindrad kille med en fejkpistol för att ojdå, det var lite mörkt ute och han tog inte åt sig av verbala kommandon. Han får skylla sig själv som var ute utan uppsikt, alltså?

Jag har då inte mycket tilltro till polisens förmåga att skydda personer som mig själv efter detta. Och jag har verkligen ingen slags tacksamhetsskuld till dem för att de gör sitt jobb, speciellt inte när de gör det helt åt helvete fel.

Om du inte har för vana att sikta på poliser med leksaksgevär så behöver du troligen inte oroa dig. Oavsett vad utredningen visar så är det klart att det är en serie olyckliga omständigheter som ledde till den högst olyckliga situationen. Sen vill jag rätta dig, ur polisens synvinkel så öppnade de eld på en person som uppträdde hotfullt (oklart hur) med ett skjutvapen, först i efterhand framkom det att vapnet var en leksak och att han var autistisk och med downs syndrom. Visste de verkligen vem de sköt på och att det var ett leksaksvapen borde de åtalas för mord.
 
Jag skyller inte på någon utan tror att det är en rad otroligt olycksaliga slumpartade händelser som ledde till den här tragedin. Han rymmer hemifrån för första gången på länge, han råkar ta med sig pistolen, polisen har fått in ett larm om en farlig man (en annan man) i just det området, det råkar vara lite mörkt, killen förstår inte polisens begäran att han ska lägga ner pistolen

Ungefär så tänker jag också. Och efter den kedjan tänker jag: Hur liten uppfattning om situationen räcker för att flera poliser ska öppna verkanseld? Ungefär det tror jag också att utredningen kommer att handla om. Observera, tror, jag vet verkligen inte. Åklagaren kommer att försöka reda ut om man sköt ”motiverat” eller om det var tjänstefel. Och sedan tror jag, igen, att resultatet blir att ingen gjorde fel. Ändå BLEV det så fel det kunde bli.
 
@LadyCovergirl Nej, jag tänker inte spela med i ditt lilla påhitt. Bara för att jag tycker att poliser ska ha nog med utbildning för att se skillnad på verkliga vapen vs fejkade så betyder det inte att jag på något vis måste bevisa för dig var min egen kunskapsnivå ligger. Jag betackar mig för övriga raljerande svar.
Det krävs att man kan se vapnen tydligt för att skilja dem åt, Kan du skilja på en persika och en nektarin på 10-20 meters håll i dåligt ljus? Eller en plast replika av nektarin och nektarin på samma avstånd och ljus??
 
Kriminella skulle ta över helt och totalt och poliser skulle självsaneras ut på löpande band om poliser utbildades och resonerade som en del här i tråden verkar tycka vore bättre, så jag kan ju konstatera att det är väldans skönt att inte vissa trådskrivare är, eller någonsin kommer att finnas inom poliskåren :)
 
Är deras vapenkunskap så undermålig så borde de inte ens tillåtas att bära några själva. Leksakspistoler och -gevär är i regel inte speciellt lika den äkta varan, så även i skumt ljus och med adrenalin i full sving så borde man kunna göra en avvägning om det är ett verkligt hot eller inte. Eller ska vi helt enkelt bli som USA och acceptera att snutar kan skjuta ihjäl folk i stundens hetta, för det är sånt som händer?
Jag skrev ett sarkastisk svar till den som på fb delade den länk jag tidigare la in i tråden och undrar utifrån ditt svar här om det här är ditt sätt att resonera. I detta fall rör det kniv men det går att applicera samma tankesätt på skjutvapen

Instruktion för hur ett ingripande med skjutvapen för Polis ska se ut
1. Man går fram till personen och ber att få undersöka kniven så man får se att det inte är en atrapp.
2. Om det visar sig att kniven är riktig frågar man personen om leg
3. Då legkontrollen är avklarad tar man fram en fullmakt som personen får skriva under så man kan kontrollera med närliggande kliniker att denne inte är psykiskt sjuk.
4. Visar det sig att personen bör vara vid sina sunda vätskor backar man undan och fortsätter med ingripandet. Vid det här laget är det okej att skjuta personen om denna fortsätter att hota

Jag är mycket fashinerad av de som anser sig kompetenta att se minimala skillnader mellan två olika saker på långt avstånd (skjutvapen är liksom dödliga på långt avstånd) och i dåligt ljus (som det ju visat sig att det rör sig om här).
 
@LadyCovergirl Nej, jag tänker inte spela med i ditt lilla påhitt. Bara för att jag tycker att poliser ska ha nog med utbildning för att se skillnad på verkliga vapen vs fejkade så betyder det inte att jag på något vis måste bevisa för dig var min egen kunskapsnivå ligger. Jag betackar mig för övriga raljerande svar.

Och hur mycket utbildning tror du det krävs för att se skillnad på dessa vapen/"vapen" på flera meters avstånd oavsett ljusförhållanden på platsen?
Det handlar inte om att raljera utan om att vara rimlig.
 
@Shaggy och övriga: om ni hade läst mitt inlägg ordentligt istället för att omedelbart se rött så hade ni sett att jag inte anser mig vara expert, så varför ni vill fortsätta att nöta på i det spåret är för mig obegripligt. Att jag tycker att människor som måste ansvara för liv eller död ska ha bättre koll än de hade i det här fallet står jag för.

Jag lämnar nu tråden, så jag slipper gärna få fler notifikationer om att folk svarat på ett inlägg som de dessutom läst helt fel. Jag orkar fan inte diskutera när det är tydligt att det inte ens försöks förstå vilken vinkel jag skriver ifrån, utan omedelbart ska dras till med "JAMEN HUR DUKTIG ÄR DU SJÄLV DÅ VA?!".
 
Hade dom uppfattat situationen som den var hade väl ingen skjutit ? Men i vilket skede ska Polisen bestämma sig? När någon kollega eller en själv blivit ihjälskjuten eller innan? Jag tycker det är otroligt fantastiskt att folk faktiskt fortfarande vill bli poliser idag med den skitlönen dom har plus att bli kritiserade i allt dom gör, eller inte gör och med den risk dom utsätter sig för varenda dag! Inte konstigt många slutar! Hur många här har ett jobb där dom riskerar att dö eller blir lynchad om dom fattar ett felaktigt beslut?
 
Ungefär så tänker jag också. Och efter den kedjan tänker jag: Hur liten uppfattning om situationen räcker för att flera poliser ska öppna verkanseld? Ungefär det tror jag också att utredningen kommer att handla om. Observera, tror, jag vet verkligen inte. Åklagaren kommer att försöka reda ut om man sköt ”motiverat” eller om det var tjänstefel. Och sedan tror jag, igen, att resultatet blir att ingen gjorde fel. Ändå BLEV det så fel det kunde bli.
Det kunde också blivit en undersökning om varför ingen av 3 poliser, varav 2 döda tvekade och inte sköt verkanseld och att en gangster kom undan....
 
Jag tycker det är otroligt fantastiskt att folk faktiskt fortfarande vill bli poliser idag med den skitlönen dom har plus att bli kritiserade i allt dom gör, eller inte gör och med den risk dom utsätter sig för varenda dag! Inte konstigt många slutar! Hur många här har ett jobb där dom riskerar att dö eller blir lynchad om dom fattar ett felaktigt beslut?
Du skrev precis vad jag tänkte.....
 
Vet du att detta leksaksgeväret var ett sådant? Bilden som publicerats ser för dålig ut för att man ska kunna avgöra det. Och ska en förälder/annan verkligen behöva tänka ”femåringen har DS och autism, då får jag låta bli att köpa det här leksaksgeväret till honom”?
Mamman har ju sagt i en intervju att ungen hade en vapenreplika så då stämmer det nog!
 
Fruktansvärd händelse för alla inblandade!

Men jag förstår inte hur man är funtad om man köper ett leksaksvapen som har till syfte att se ut som ett riktigt vapen till ett barn överhuvudtaget oavsett barnets mentala status. Krig är inte lek. Krig är allvar. Krig är död, blod och lidande. Inget barn ska leka. Färgglada vattenpistoler är nåt annat.
WORD!!! :bow:
 
Måste man ha laglig rätt att bära vapen för att ha fantasi nog att föreställa sig hur man skulle reagera när man tror man kommer att bli skjuten?

Man kan kalla det skjutkåt, men även att ha självbevarelsedrift. Det kan också handla om att man tränat på liknade situationer och följer rutiner/instruktioner hur man ska hantera situationen.

Med facit i hand så skulle de givetvis inte skjutits, men facit kom först efteråt.
Nej, det måste man naturligtvis inte. Men jag tycker att det är problematiskt att det perspektiv så många spontant väljer är det där en polis misstar en ofarlig situation för hotfull. Man kunde ju tro, att det är mer främmande för folk att skjuta mot människor än så. Jag tycker att det är djupt obehagligt.
 
Det kunde också blivit en undersökning om varför ingen av 3 poliser, varav 2 döda tvekade och inte sköt verkanseld och att en gangster kom undan....
Jag vet inte vad du menar, men enligt den åklagare som leder den här utredningen är det rutin när polis öppnat eld mot människor.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 400
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 452
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
730
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp