Utbruten: Den tragiska dödsskjutningen

Nu är jag på semester och ids inte leta länkar men det finns forskning som visar att bland annat akut-team inom vården som arbetar i väl utvecklade team räddar fler liv än de som inte arbetar i väl utvecklade team. Även lärare som arbetar i väl utvecklade team gör ett bättre jobb där fler elever klarar målen. Den som vill kan söka på högpresterande team, Susan Wheelan.

Edit: vill tillägga att jag tror det kan vara sämre med dåligt fungerande team, jämfört med roterande arbetslag. Men jag tror stenhårt på att jobba för att få till väl fungerande team!
 
@kryddelydd Min paralell med akut hjärtstopp är från prehospitala situationer där inga läkare finns med och båda som är på plats har samma kompetens så det förfarandet och uppdelningen behöver du inte förklara för mig. Jag försöker påvisa med akutsjukvården med "akut polisarbete" och inte akutsjukvård med hela poliskårens alla arbeten. Det är nog jag som varit riktigt otydlig där.

Jaha, jag fick uppfattningen om att ni gick mot fasta arbetslag och inte roterade runt bland personalen, i så fall har jag missuppfattat dig. Och att ditt exempel med stafettläkare och hyrpersonal tycker jag inte riktigt fungerar heller - det är ju personer som är helt ny för hela arbetsplatsen och ger blanka fasen i förbättringar, sammanhållningen, utveckling av arbetsplats och arbetssätt etc. Det är inte samma sak som att inte ha fasta partners på sin arbetsplats. Det skulle ju möjligtvis kunna jämföras med att du som distriktsläkare bara jobbar med en av sjuksköterskorna på ditt arbete och aldrig med någon annan. Eller att man roterar poliskårerna mellan städerna så alla alltid är nya på hela arbetsplatsen. Det är inte riktigt det jag menar.
 
Så även om jag förstår hållningen om att öka kompetensen för att alla ska kunna jobba med alla så köper jag den inte rakt av när det kommer till polisen. Dels för att det finns för många situationer och variabler för att kunna utbilda alla på tillräckligt många olika scenarion, och dels för att polisen riskerar sitt eget och, beroende på situation, ett antal andras liv vid ett felbeslut, medans vården i värsta fall riskerar livet på en, för denne okänd, person.

Mycket bra poäng!
 
Edit: vill tillägga att jag tror det kan vara sämre med dåligt fungerande team, jämfört med roterande arbetslag. Men jag tror stenhårt på att jobba för att få till väl fungerande team!

Ja det är ju precis det jag argumenterar för. :)

Nja, jag tror vi har olika grundsyn på vad som bör prioriteras. Jag anser man bör jobba för att skapa väl fungerande team av de sämre fungerande, i stället för att skyla över problemet med hjälp av roterande arbetslag.

För allas skull - det finns även forskning som visar att sjukfrånvaron är lägre och arbetsmiljön bedöms subjektivt som bättre i väl fungerande team. Utöver att resultatet av teamets uppdrag blir bättre då.
 
Nja, jag tror vi har olika grundsyn på vad som bör prioriteras. Jag anser man bör jobba för att skapa väl fungerande team av de sämre fungerande, i stället för att skyla över problemet med hjälp av roterande arbetslag.

För allas skull - det finns även forskning som visar att sjukfrånvaron är lägre och arbetsmiljön bedöms subjektivt som bättre i väl fungerande team. Utöver att resultatet av teamets uppdrag blir bättre då.

Vad menar du ska skylas över?

Välfungerande team tänker jag inte behöver vara fasta partners utan en välfungerande grupp kan också skapas på en arbetsplats. Jag är knappast emot välfungerande arbetsplatser bara för att jag anser att rotation i arbetslagen är bra.
 
Wysiwyg skrev:
Vad menar du ska skylas över?

Välfungerande team tänker jag inte behöver vara fasta partners utan en välfungerande grupp kan också skapas på en arbetsplats. Jag är knappast emot välfungerande arbetsplatser bara för att jag anser att rotation i arbetslagen är bra.

Jag menar att man skyler över problem med sämre fungerande team genom att i stället skapa roterande arbetslag. Anledningarna till sämre fungerande team kan vara oändliga, men vanligt är bristande resurser, dåligt ledar-/medarbetarskap, otydligt uppdrag, oklara mål, ogynnsamma strukturer, uneerutvecklat samspel (att känna sina kollergor med deras styrkor och svagheter) m.m, m.m.

Ett väl fungerande team består av relativt fasta gruppmedlemmar, men alla behöver inte vara på plats samtidigt. Ett team så som jag jobbar med det, och så som team-teorier (bl.a. Wheelan) beskriver det, kan vara upp till 12 personer.

Nu återgår jag till semestern :)
 
@kryddelydd Min paralell med akut hjärtstopp är från prehospitala situationer där inga läkare finns med och båda som är på plats har samma kompetens så det förfarandet och uppdelningen behöver du inte förklara för mig. Jag försöker påvisa med akutsjukvården med "akut polisarbete" och inte akutsjukvård med hela poliskårens alla arbeten. Det är nog jag som varit riktigt otydlig där.

Jaha, jag fick uppfattningen om att ni gick mot fasta arbetslag och inte roterade runt bland personalen, i så fall har jag missuppfattat dig. Och att ditt exempel med stafettläkare och hyrpersonal tycker jag inte riktigt fungerar heller - det är ju personer som är helt ny för hela arbetsplatsen och ger blanka fasen i förbättringar, sammanhållningen, utveckling av arbetsplats och arbetssätt etc. Det är inte samma sak som att inte ha fasta partners på sin arbetsplats. Det skulle ju möjligtvis kunna jämföras med att du som distriktsläkare bara jobbar med en av sjuksköterskorna på ditt arbete och aldrig med någon annan. Eller att man roterar poliskårerna mellan städerna så alla alltid är nya på hela arbetsplatsen. Det är inte riktigt det jag menar.

team betyder inte par. Team betyder fler individer än två. Många gånger.
 
Vad menar du ska skylas över?

Välfungerande team tänker jag inte behöver vara fasta partners utan en välfungerande grupp kan också skapas på en arbetsplats. Jag är knappast emot välfungerande arbetsplatser bara för att jag anser att rotation i arbetslagen är bra.
Typ hierarkiska organisationer där man räknar antalet streck folk har på axlarna för att se vem som bestämmer?

Vad är det med det där partiet där företrädare ofta gör så osmakliga uttalanden? Ah, upptäckte just varför. :angel:
 
Nu är jag på semester och ids inte leta länkar men det finns forskning som visar att bland annat akut-team inom vården som arbetar i väl utvecklade team räddar fler liv än de som inte arbetar i väl utvecklade team. Även lärare som arbetar i väl utvecklade team gör ett bättre jobb där fler elever klarar målen. Den som vill kan söka på högpresterande team, Susan Wheelan.

Edit: vill tillägga att jag tror det kan vara sämre med dåligt fungerande team, jämfört med roterande arbetslag. Men jag tror stenhårt på att jobba för att få till väl fungerande team!

Det finns gott om forskning på detsamma inom ingenjörskonst. Häpnadsväckande resultat . Däremot måste man hela tiden utveckla och byta runt lite för att hantera olika krav , nya kollegor. Inte helt statiskt. Det får inte bli så att vissa team blir untouchables och resten får harva i mindre väl fungerande miljö.
 
Välfungerande team tänker jag inte behöver vara fasta partners utan en välfungerande grupp kan också skapas på en arbetsplats. Jag är knappast emot välfungerande arbetsplatser bara för att jag anser att rotation i arbetslagen är bra.

Jag tror du behöver precisera vad du menar med rotation, jag kan inte se någon poäng med rotation för rotationens skull utan man behöver utgår från hur verksamheten ser ut och göra planeringen utifrån dess behov. Rotation kan vara bra men det är inte alltid bra.

Folk vill ha samma lärare, träffa samma läkare och de vill känna en trygghet i att känna igen sig på sin arbetsplats. Det går inte alltid att kombinera med rotation.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 870
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 869
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
690
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
860
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp