Då missförstod jag dig!Med ”nästa händelse” menade jag naturligtvis inte att nästa händelse är när den här personen börjar skjuta. Jag bemötte det som sas om ”nästa gång kan det vara nån med vapnet si-och-så”
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då missförstod jag dig!Med ”nästa händelse” menade jag naturligtvis inte att nästa händelse är när den här personen börjar skjuta. Jag bemötte det som sas om ”nästa gång kan det vara nån med vapnet si-och-så”
Var läste du att han rymt från boendet? Jag har bara sett uppgiften om att han var hos pappan på olika ställen.Ok, isf florerar olika nyheter kring vart han befann sig när han rymde. Svårt att förlita sig på medias rapportering.
Enligt vittnena kom det första skottet en stund innan, och har tolkats som ett varningsskott då det tillhör rutinen. Då Eric inte följde polisens uppmaning om att släppa vapnet samt lägga sig ner så avfyrades därefter verkanseld.
Mkt tragiskt då Erik troligen inte förstod situationen
Fungerar den också på avstånd som här?
Gud nej, det vore fullständigt vansinnigt. Om en misstänkt håller i ett vapen, med ett finger på avtryckaren, vad tror du händer om hen skjuts med tazer? Kroppens muskler drar ihop sig, och vapnet kommer högst troligt avlossas. Elpistol är tänkt att användas när en misstänkt har ett vapen utan räckvidd, aldrig med skjutvapen.Ingen ska behöva dö för en poliskula. Hade den svenska polisen haft elpistol/tazer så hade killen förmodligen varit vid liv. Men elpistolen ska ju utredas in absurdum trots att polis i flertalet andra länder redan använder den
För att det är svårt, läste jag just en NOA-polis som förklarade. Han sa att för skjuta t ex i benet måste man verkligen kunna det eftersom benen har liten träffyta, man måste känna till precis hur vapnet beter sig. Dessutom sa han att skjuta i benen sällan ger mycket effekt om det är riktigt skarpt läge.Varför kunde de inte skadeskjuta? Är inte det vad de ska göra vid situationer som denna?
Jag tycker även det är konstigt att polisen på allvar trodde att ett leksaks vapen var ett riktigt, dessa leksaker är oftast väldigt små för att passa barn händer.
Nej, jag tycker inte om leksaksvapen öht.
Det är ju jävligt lätt att i efterhand, med facit på hand sitta bakom sitt tangentbord och tycka ditten och datten.
Troligen kommer utredningen att ingen begått något tjänstefel. Men kan vi ändå inte vara eniga om att det som inte får hända hände och stanna upp lite vid det? I stället för att skuldbelägga killen själv, korttidsboendet, föräldrarna som lät honom ha leksaker osv.
2 tillägg också, ett skott i benet ger sällan omedelbar effekt, även om lårbenet skjuts av. Detta då musklerna "tajtas ihop" kring benet, så det är inte ens säkert att en misstänkt med adrenalin i kroppen märker det till en början. (Fick detta förklarat av en polis som skjutit en knivbeväpnad man i benet på nära håll. Han sköt av benet, vilket inte hjälpte det minsta då mannen ändå attackerade. En läkare förklarade detta för honom.)För att det är svårt, läste jag just en NOA-polis som förklarade. Han sa att för skjuta t ex i benet måste man verkligen kunna det eftersom benen har liten träffyta, man måste känna till precis hur vapnet beter sig. Dessutom sa han att skjuta i benen sällan ger mycket effekt om det är riktigt skarpt läge.
Han lydde inte när polisen sa att han skulle släppa vapnet. Det är att lägga ansvaret på honom.Men vänta nu, vem har skuldbelagt killen?
Ang varningsskott så var det ett vittne (en granne) i huset. Också min bekant som är polis tolkade det första skottet som ett varningsskott då händelsen verkade följa rutin med verbala uppmaningar och ett enskilt skott innan verkanseld.
Men oerhört tragiskt alltihop. Som sagt, tänk om killen blivit anmäld försvunnen och polisen fått info om detta samt att han kunde ha en leksaksvapen i handen. Då hade detta troligen inte hänt
Det var nog det NOA-polisen menade med att det ger liten effekt.2 tillägg också, ett skott i benet ger sällan omedelbar effekt, även om lårbenet skjuts av. Detta då musklerna "tajtas ihop" kring benet, så det är inte ens säkert att en misstänkt med adrenalin i kroppen märker det till en början. (Fick detta förklarat av en polis som skjutit en knivbeväpnad man i benet på nära håll. Han sköt av benet, vilket inte hjälpte det minsta då mannen ändå attackerade. En läkare förklarade detta för honom.)
Sen är det också tveksamt att skjuta någon med skjutvapen i benet. Risken är för stor att du då blir skjuten själv.
Men man ska släppa vapen eller vad sjutton som helst om polisen pekar pistol mot en. Polisen kunde ju inte veta att killen var handikappad, eller?Han lydde inte när polisen sa att han skulle släppa vapnet. Det är att lägga ansvaret på honom.
Vem har sagt att de visste det?Men man ska släppa vapen eller vad sjutton som helst om polisen pekar pistol mot en. Polisen kunde ju inte veta att killen var handikappad, eller?
2 tillägg också, ett skott i benet ger sällan omedelbar effekt, även om lårbenet skjuts av. Detta då musklerna "tajtas ihop" kring benet, så det är inte ens säkert att en misstänkt med adrenalin i kroppen märker det till en början. (Fick detta förklarat av en polis som skjutit en knivbeväpnad man i benet på nära håll. Han sköt av benet, vilket inte hjälpte det minsta då mannen ändå attackerade. En läkare förklarade detta för honom.)
Sen är det också tveksamt att skjuta någon med skjutvapen i benet. Risken är för stor att du då blir skjuten själv.
Men polisen kan inte veta det. Om det står en man och viftar med en pistol mitt i natten och vägrar släppa det. Självklart är det en hotfull sitution.Vem har sagt att de visste det?
Killen var på en treårings mentala nivå. Säg till en treåring att han ska släppa sin leksak och se vad som händer.
Javisst. Men jag tror inte att någon kan avgöra vad som är varningsskott och vad som är verkanseld, bara av att höra skottlossningen. Om polis/åklagare som uttalar sig om händelsen säger det, fine.Ja alltså ingen vet ju @mandalaki . Varken du eller jag eller ngn som inte var på plats rent krasst, eller hur?
Vittnen intervjuades i lokalnyheterna. De verkar lämna ganska samstämmiga uppgifter. Det var tropisk natt och många sov dåligt, vissa satt på sina balkonger så det var många vakna som jag förstod det.
Men man ska släppa vapen eller vad sjutton som helst om polisen pekar pistol mot en. Polisen kunde ju inte veta att killen var handikappad, eller?
Men hur skulle polisen veta att han var som en treåring?Vem har sagt att de visste det?
Killen var på en treårings mentala nivå. Säg till en treåring att han ska släppa sin leksak och se vad som händer.
Återigen, jag har inte sagt att de visste det eller borde veta det. Du behöver inte argumentera med mig på den punkten.Men polisen kan inte veta det. Om det står en man och viftar med en pistol mitt i natten och vägrar släppa det. Självklart är det en hotfull sitution.
Att de sedan fått veta att han är handikappad är ju bara tragiskt.