Men please. ”Säg till en treåring” var svar på ”Men man ska släppa vapen eller vad sjutton som helst om polisen pekar pistol mot en.”Men hur skulle polisen veta att han var som en treåring?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men please. ”Säg till en treåring” var svar på ”Men man ska släppa vapen eller vad sjutton som helst om polisen pekar pistol mot en.”Men hur skulle polisen veta att han var som en treåring?
Hinner inte bemöta alla dina frågeställningar, men om du står inför en beväpnad person, som inte har hörsammat uppmaningar om att släppa vapen/lägga sig ner etc och ett eventuellt varningsskott inte haft effekt, då börjar du inte diskutera med dina kollegor om vem som ska skjuta. Troligen kommer alla tre, med samma utbildning innanför västen, göra samma bedömning ungefär samtidigt. Och skjuter du i ett skarpt läge skjuter du oftast 2 eller fler skott, om det inte är ett precisionsskott typ i ben.Varför alla tre dessutom såg det som nödvändigt att börja skjuta är en annan fråga som måste besvaras.
Men hur skulle polisen då reagera mot en man som står mitt i natten och viftar med en pistol och vägrar släppa den enligt dig?Men please. ”Säg till en treåring” var svar på ”Men man ska släppa vapen eller vad sjutton som helst om polisen pekar pistol mot en.”
Polisen måste agera på vad de ser, som du säger och jag är högst tveksam till att de uppfattade att det var en genomsnäll kille med downs syndrom och uppfattade att personen var mentalt på 3 års nivå med ett leksaksvapen. I så fall hade de inte skjutit.Problemet är väl bara att polisen aldrig får agera på vad som kan vara nästa händelse, de måste agera på det de har framför sig just nu. I det här fallet en person på en treårings mentala nivå.
Det är normalt inte problem med leksaksvapen, ingen hade skjutit ett litet barn i samma situation och ett äldre (i storlek som kan förväxlas med vuxen) hade förmodligen agerat så denne inte blivit skjuten i det läget.En annan sak man kan fundera på är om det öht ska säljas ”leksaker” som ser ut som vapen? Till vilket syfte? Måste ju finnas andra lekar att leka än sånt som handlar om att skjuta omkring sig?
Polisen måste agera på vad de ser, som du säger och jag är högst tveksam till att de uppfattade att det var en genomsnäll kille med downs syndrom och uppfattade att personen var mentalt på 3 års nivå med ett leksaksvapen. I så fall hade de inte skjutit.
Vi vet ju inte hur ljusförhållandena var på platsen, avståndet var vad jag förstod ganska långt.
Det är normalt inte problem med leksaksvapen, ingen hade skjutit ett litet barn i samma situation och ett äldre (i storlek som kan förväxlas med vuxen) hade förmodligen agerat så denne inte blivit skjuten i det läget.
En bekant till mig var inblandad polis i fallet, inte bland de som sköt, men på plats direkt efter skotten. Det fanns flera svårigheter, bland annat att killen inte slutade sikta med sitt (leksaks)vapen mot poliserna trots att de uppmanade gång på gång att vapnet skulle läggas bort.
Jag tycker det är otroligt tragiskt, men det verkar som att det brister på fler ställen än hos polisen enligt vad jag har läst.
Nej, det tycker jag inte. Det finns dessutom många förskolor med ett stort antal barn som kommer från krigsdrabbade områden. De barnen har nog traumatiserats tillräckligt, tänker jag. Det behöver inte fortsätta i leken på förskolan.Eller rent allmänt, ska barn leka med leksaksvapen och sikta på varandra?
Jag ser det som självklart att de inte såg det. Frågan jag ställer mig är hur mycket man ska behöva se innan man öppnar verkanseld.Polisen måste agera på vad de ser, som du säger och jag är högst tveksam till att de uppfattade att det var en genomsnäll kille med downs syndrom och uppfattade att personen var mentalt på 3 års nivå med ett leksaksvapen. I så fall hade de inte skjutit.
Vi vet ju inte hur ljusförhållandena var på platsen, avståndet var vad jag förstod ganska långt.
Han fick det när han var fem år (mentalt tre, enligt föräldrarna)? Och han var ingen ”en sån här kille”, han var en individ.Det främsta problemet är nog att det leks med leksaksvapen. Även om killen är förståndshandikappad har han ju lärt sig att sikta med ”vapnet”. Känns som en galet opassande lek. Och nej jag skuldbelägger inte honom men ställer mig frågande till att man köper ett leksaksvapen till en sån här kille. Eller rent allmänt, ska barn leka med leksaksvapen och sikta på varandra?
Den här händelsen har gått mig i magen på ett sätt som jag knappt kan hantera.Jag ser det som självklart att de inte såg det. Frågan jag ställer mig är hur mycket man ska behöva se innan man öppnar verkanseld.
Men som sagt, jag tror att utredningen kommer att visa att ingen gjort fel. Och jag skulle inte själv våga säga att någon gjort det. Lik förbaskat: en sån här sak får bara inte hända.
Att sen förlita sig på medias syn på händelseförloppet är kanske inte heller optimalt då deras insyn oftast är ungefär densamma som här. Det vill säga att man har ett visst hum om vad som hände och sen spekuleras det fritt och levereras i artiklar med rubriker som renderar reklamintäkter.
Det beror på situationen. När man tror sig ha ett automatvapen riktat mot sig så är det förmodligen tillräckligt för de flesta. I det läget hinner man inte analysera mer än aktuell risk för att bli skjuten och agera eller inte agera på det.Jag ser det som självklart att de inte såg det. Frågan jag ställer mig är hur mycket man ska behöva se innan man öppnar verkanseld.
Men som sagt, jag tror att utredningen kommer att visa att ingen gjort fel. Och jag skulle inte själv våga säga att någon gjort det. Lik förbaskat: en sån här sak får bara inte hända.
Jag funderade också över hur mörkt det kan ha varit när jag var uppe strax före halv fem och drack vatten. Det var inte dagsljus men definitivt så ljust att jag lätt kunnat se minsta gråsparv tre våningar ner. Jag vet inte om det går från nattmörker till gryningsljus på en halvtimme?Den här händelsen har gått mig i magen på ett sätt som jag knappt kan hantera.
Självklart måste det utredas, självklart mår den där polisen asdåligt nu, självklart får detta inte hända. Fick inte hända.
Jag läste en artikel där man från polisens håll sa att det var mörkt. Det kan inte vara sant. Så i så fall har i alla fall någon gjort fel. Hen som delförklarar händelsen med att det var mörkt.
Hur pass ljust är det kl 4 på morgonen i Stockholm just nu? Här - i södra Sverige - gick solen upp kl 5:09 idag och det ÄR faktiskt rätt mörkt kl 4. Speciellt om det är en mulen morgon.Jag läste en artikel där man från polisens håll sa att det var mörkt. Det kan inte vara sant. Så i så fall har i alla fall någon gjort fel. Hen som delförklarar händelsen med att det var mörkt.
Hur pass ljust är det kl 4 på morgonen i Stockholm just nu? Här - i södra Sverige - gick solen upp kl 5:09 idag och det ÄR faktiskt rätt mörkt kl 4. Speciellt om det är en mulen morgon.