[Utbruten från Dressyrsnackis 14] Kostnader distrikts-/jourvet

Jag nyttjar numera privatpraktiserande veterinärer i första hand, även på jourtid i första hand på det som går att lösa hemma. Det är nu för tiden billigare för min privatpraktiserande veterinär att komma hem till mig och vaccinera (såklart vitt med kvitto) än att åka in till kliniken på drop in som jag gjorde förr trots att hon har flera mil till mig, det var det inte förr. Så priserna stiger.

Det är väldigt olika hur de fakturerar resa, de vi har utgår i princip alltid från DV kliniken trots att de lägger turer som ska minimera resande mellan kunder, då menar jag planerade besök på dagtid. Spännande den gång grannen, ridskolan 800 m bort och jag pratade ihop oss om vaccination och de tog ut full reseersättning och full restid på oss var. Ledsnade då.

Låter jättebra att du anlitar en veterinär du gillar och har förtroende för ! Det är ju så man vill ha det 😄👍
 
Jag vill förtydliga att jag förstår att veterinären går efter en satt taxa som arbetsgivaren satt. Har inget att klaga på hennes insats hos mig utan den är jag nöjd med även om jag tyckte att kalaset blev dyrt.

Inget behov av förtydligande för min del i sammanhanget 😄 Du har varit jättetydlig, och jag själv har även kommenterat ”wow” ang vad det landade på för din del .
 
Har haft DV på häst 3 ggr
Första gången inför försäkring och då tyckte vet att kör tills han går sönder
Typ
De andr gångerna ve ar en sårskada där jag inte själv valde att ta ut vet, kostade 3000 med bandage och antibiotika
Sen var det caslic efter fölning
Kostade 4700kr
Hos min privata vet kostade en caslic 1500
 
Har haft DV på häst 3 ggr
Första gången inför försäkring och då tyckte vet att kör tills han går sönder
Typ
De andr gångerna ve ar en sårskada där jag inte själv valde att ta ut vet, kostade 3000 med bandage och antibiotika
Sen var det caslic efter fölning
Kostade 4700kr
Hos min privata vet kostade en caslic 1500


Men alltså va ? 😳

Vaddå kör tills den går sönder ? Vad har det att göra med det hela ?

Och vad har caslic också med det att göra? Det är inget akut ingrepp och man behöver inte anlita DV för det ?
 
ännu tråkigare är det när man ska ta ut vet för gårdsbesiktning inför åktur utomlands. Då måste man anlita en vet som har rätt stämpel och utbildning.Då blir utkörningen dyr!För vi kan inte ta den närmsta distriktaren då. Grejen är att gårdsbesiktningen kräver ingen specialkunskap , men gissar att det har med någon EU regel att göra. så bara o bita i det sura äpplet
 
Men alltså va ? 😳

Vaddå kör tills den går sönder ? Vad har det att göra med det hela ?

Och vad har caslic också med det att göra? Det är inget akut ingrepp och man behöver inte anlita DV för det ?
DV sa åt mig att rida sönder hästen för den skulle ändå inte hålla
Caslic gjorde DV och det var akut pga sprucken slida efter fölning
Fanns inga privata hästveterinärer u närheten
 
Kan bara konstatera att priserna för besök av DV verkar skilja sig åt beroende på vart i landet man bor.

Jag har haft ute DV på jourtid tre gånger sedan i maj. Två gånger på dagtid helg, dvs enkel beredskapstid. Ena gången då stoet hade lymfangit kostade 3098kr. Den andra gången var när fölungen var nyfödd och behövde få behandling för sina kontrakturer kostade ca 3500kr. Besöket för lymfangiten tog ca 30 min och besöket för fölungen tog ca 2 timmar.
Tredje gången på jourtid var lördag natt, dvs beredskapstid. Då hade fölungen infektion i sitt operationssår och vet tvättade, lade nytt bandage, gav lugnande, antibiotika både intravenöst samt lämnade för dagen efter att ge och ringde flera samtal till Strömsholm för råd. Besöket tog ca 1,5 timme. Det kostade 4178kr.

Summorna är innan försäkringsbolaget hade ersatt.

Vi bor 4 mil från veterinärstationen men i somras var det ett eländigt vägarbete på vägen till oss så resan från stan till oss tog ca en timme.
 
DV sa åt mig att rida sönder hästen för den skulle ändå inte hålla
Caslic gjorde DV och det var akut pga sprucken slida efter fölning
Fanns inga privata hästveterinärer u närheten

Så det var DVs råd att ”du borde rida sönder din häst” ?

Om du tycker det är representativt för DV eller vilken veterinär öht så skakar jag bara på huvudet .
 
ännu tråkigare är det när man ska ta ut vet för gårdsbesiktning inför åktur utomlands. Då måste man anlita en vet som har rätt stämpel och utbildning.Då blir utkörningen dyr!För vi kan inte ta den närmsta distriktaren då. Grejen är att gårdsbesiktningen kräver ingen specialkunskap , men gissar att det har med någon EU regel att göra. så bara o bita i det sura äpplet

Ja självklart behövs vissa kriteria utifrån export 👍
 
Vilka tänker du på ?

Vad menar du ?
Som jag reflekterade över utifrån ditt inlägg så är det specifika veterinärer som genomgått utbildning och legitimerats gällande att få besikta och utfärda intyg för syftet.

Listan på dessa veterinärer finns på JBV ’s sida . Där finns även redogjort för vilka formulär /intyg som behövs och som sagt, inte alla veterinärer är utbildade/legitimerade att hantera just detta hos DV.
 
Vad menar du ?
Som jag reflekterade över utifrån ditt inlägg så är det specifika veterinärer som genomgått utbildning och legitimerats gällande att få besikta och utfärda intyg för syftet.

Listan på dessa veterinärer finns på JBV ’s sida . Där finns även redogjort för vilka formulär /intyg som behövs och som sagt, inte alla veterinärer är utbildade/legitimerade att hantera just detta hos DV.

Ok tänkte du kanske visste vad de veterinärer lärt sig på den extra utbildning en " vanlig" veterinär inte kan. För när de gör besiktningen gör de inget en vanligt vet kan göra
 
Ok tänkte du kanske visste vad de veterinärer lärt sig på den extra utbildning en " vanlig" veterinär inte kan. För när de gör besiktningen gör de inget en vanligt vet kan göra

Det är mera pappersarbetet och intygen, samt certifieringen att utfärda intygen det handlar om .
 
Politik är kul men inte så kul att jag vill bli EU kommissionär 😂.
Får väl fråga JBV 😉

EU kommissionär ? 😳

Ja du kan ju bortsett från att fråga JBV,/läsa deras hemsida , rätt enkelt även läsa lite ang EU’s krav på licenser/certifiering etc gällande just djur som ska resa/färdas inom EU .

Det är som sagt, oavsett om besiktning i sak ser likadan ut, ett pappersarbete och kännedom om vilka intyg som ska finnas, fyllas i samt då även stämplas av godkänd veterinär.
 
Jag tror jag betalade 1000-1500 för inställelseavgift. Max 1mil till stationen (skulle gissa på 7km), planerat besök. Vaccination, tog väl 10 minuter. Blev chockad över inställelseavgiften. :cautious:
 
Ja du kan ju bortsett från att fråga JBV,/läsa deras hemsida , rätt enkelt även läsa lite ang EU’s krav på licenser/certifiering etc gällande just djur som ska resa/färdas inom EU .

Det är som sagt, oavsett om besiktning i sak ser likadan ut, ett pappersarbete och kännedom om vilka intyg som ska finnas, fyllas i samt då även stämplas av godkänd veterinär.

Har sett intygen och papperna.
Vilka papper som krävs vet jag då vi åkt utomlands ett par gånger.
En helt annan fundering jag haft är hur många som verkligen gör denna besiktning innan deras häst lämnar landet. Säg tex tar hästen över bron till Danmark för betäckning
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp