[Utbruten från Dressyrsnackis 14] Kostnader distrikts-/jourvet

Har sett intygen och papperna.
Vilka papper som krävs vet jag då vi åkt utomlands ett par gånger.
En helt annan fundering jag haft är hur många som verkligen gör denna besiktning innan deras häst lämnar landet. Säg tex tar hästen över bron till Danmark för betäckning


Förstår inte hur det har något med det jag kommenterat att göra . Du kritiserade att alla DV inte har licens att utfärda alla intyg . Jag har svarat utifrån det .
 
Förstår inte hur det har något med det jag kommenterat att göra . Du kritiserade att alla DV inte har licens att utfärda alla intyg . Jag har svarat utifrån det .

Nä det har inte med saken o göra. Jag skrev ju att det var en annan fundering.Det måste man ju få ha
 
Räknar du in resan vilket enligt vets uppgift var så gick det 1.20h där, besök hos mig 45min samt skriva journal/faktura/hemgångsråd kan vi räkna med ca 20-30min. Jag ringde ca 18.00 hon kom 18.50 ish och hade åkt före klockan va 19.40.

Ja, jag är väl medveten om att en arbetsgivare betalar in dessa avgifter, man brukar räkna på lön gånger 1,6 för att få ut kostnaden på en anställd. Och sen, ja absolut ska man kunna tjäna på kalaset som arbetsgivare. Men Jordbruksverket är väl trots allt statligt?

Jag har inte på någotvis klagat på insatsen som veterinären gjorde utan tvärt om sagt att jag var nöjd och tacksam över dennes insats men jag anser att det va dyrt. Har ingen aning om vad du jobbat med eller tjänar men för mig som jobbar på pappersbruket tycker jag att 7004kr är mycket pengar!

Det är skillnad på "mycket pengar" och "dyrt".

Visst är det mycket pengar!
Ja, Jordbruksverket är statligt.
Men privata djurägare är inte sponsrade - och ska inte sponsras - av det allmänna!
Det förekommer viss subventionering framför allt gällande rese/inställelsekostnaden för jordbrukare och det är ju en helt annan femma.
 
Det är skillnad på "mycket pengar" och "dyrt".

Visst är det mycket pengar!
Ja, Jordbruksverket är statligt.
Men privata djurägare är inte sponsrade - och ska inte sponsras - av det allmänna!
Det förekommer viss subventionering framför allt gällande rese/inställelsekostnaden för jordbrukare och det är ju en helt annan femma.

Ja och på Jordbruksverket jobbar väl fler människor än jourhavande veterinärer som ska ha lön?

Vet du vad? Du får tycka att det inte är dyrt. Jag tycker att det är dyrt. Och det får jag lov att tycka.
 
DV är dyrt men jag brukar jämföra med vilket projekt det skulle bli för mig att tex köra iväg tre ponnyer för vaccination och tandkoll. Dels skulle det ta hela dagen (7 mil enkel och måste ju köra fyra gånger totalt) och sedan skulle bränslekostnaderna dra iväg.

Då betalar jag hellre för att DV kommer hit, oftast kommer de när de är i krokarna och då blir resan inte så kostsam.

Anlitar privat ibland men det skiljer väldigt lite i slutändan så då analitar jag hellre DV (som kan häst här) och känner att jag bidrar till att de är tillgängliga 24/7.
 
Sist vi tog ut vår veterinär för vaccination av 8 hästar kostade det 3575 :-. Varav inställelseavgift var 380 :-, milersättning a 50 4 st : 200 :-
 
Senast jag använde DV på jour var i somras när jag (hästen) blev påkörd ute i skogen när jag var ute och red. Häst fick ett otäckt sår på hasen, lyktglaset på bilden gick sönder och skar upp såret. Hände vid åtta på kvällen och vet kom först efter tolv eftersom han var ute på annat jourärende. Han var där i ca 45-60 minuter och det kostade nästan 9.000:-. Nu var detta inte min häst och bilföraren var vållande så inget jag behövde betala.

I februari vaccinerade jag båda hästarna, som tidigare nämnt är stallet 600 meter från deras mottagning. Kostade 1.900:-...
 
Senast jag använde DV på jour var i somras när jag (hästen) blev påkörd ute i skogen när jag var ute och red. Häst fick ett otäckt sår på hasen, lyktglaset på bilden gick sönder och skar upp såret. Hände vid åtta på kvällen och vet kom först efter tolv eftersom han var ute på annat jourärende. Han var där i ca 45-60 minuter och det kostade nästan 9.000:-. Nu var detta inte min häst och bilföraren var vållande så inget jag behövde betala.

I februari vaccinerade jag båda hästarna, som tidigare nämnt är stallet 600 meter från deras mottagning. Kostade 1.900:-...
Det verkar alltså skilja i pris hos DV beroende på vart i landet man bor? Eller fakturerar olika veterinärer olika eftersom att prisbilden skiljer sig så mycket åt?
 
Det verkar alltså skilja i pris hos DV beroende på vart i landet man bor? Eller fakturerar olika veterinärer olika eftersom att prisbilden skiljer sig så mycket åt?
De har så himla många olika pålägg så skulle gissa att några är mer "kreativa" med påläggen än andra eftersom de har jobbat på provision..
 
I februari vaccinerade jag båda hästarna, som tidigare nämnt är stallet 600 meter från deras mottagning. Kostade 1.900:-...
Fast det är ju horribelt att 2 vaccinationer går på 1900? Jag lånade ut en häst till sällskap förra sommaren och fick då en nota på 1 vaccination på över 900 spänn och höll på att svimma, känns ju lite bättre nu då att det tydligen är ockerpris över hela landet.
 
Fast det är ju horribelt att 2 vaccinationer går på 1900? Jag lånade ut en häst till sällskap förra sommaren och fick då en nota på 1 vaccination på över 900 spänn och höll på att svimma, känns ju lite bättre nu då att det tydligen är ockerpris över hela landet.
Ja, hade jag kört till kliniken hade det kostat 700:-...
 
Jag kör alltid till klinik och vaccinerar plus att det är lika bra att alltid köra till klinik omgående om det är möjligt utan att blanda in distriktet.
 
Jag kör alltid till klinik och vaccinerar plus att det är lika bra att alltid köra till klinik omgående om det är möjligt utan att blanda in distriktet.
Klinikerna är också hopplösa ibland, en vän till oss lämnade sin häst för undrsökning av halsen. Hästen presterade dåligt på galoppbanan och de ville veta hur det var med halsen och om det var lönt att operera eller om den istället skulle bli ridhäst. De bad kliniken ringa när de kollat på hästen. De hör inte av sig så de åker dit eller ringer själva kommer inte ihåg vilket, men i vilket fall hade de hade opererat hästen utan att höra av sig till hästägaren! Dessutom påstår de att de missuppfattat och kräver dem på full betalning!Suck! Men va fasiken man operar väl inte en häst utan att talat med äg först!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp