[Utbruten från Dressyrsnackis 14] Kostnader distrikts-/jourvet

Tog ut annan än DV i somras en söndag. Häst med kolik. Kostade nog ca 3000, jag var chockad över hur lite det kostade.

Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.

Igår fick jag ta ut veterinär till ena hästen som hade kolik. Jag är väldigt tacksam över att vi har tillgång till jourveterinärer som kan komma ut snabbt men jag är fortfarande förundrad över vad det kostar.

Att veterinären ställde bilen på gårdsplan kostade 2300kr plus moms. Hela kalaset kostade 7004kr. Då fick han lugnande, hon kände på tarmen, sedan fick han kramplösande samt en b-vitamin shoot. Besöket varade mindre än en timme. Han var inte helt enkel att sätta i kanyl på så det drog ju ut lite på tiden. Klockan var runt 19.00 tiden på kvällen när veterinären var på plats och hon hade ca 40min resväg.

Veterinären gjorde ett bra jobb och inget negativt om hennes insats utan den är jag så nöjd och tacksam över. Men distriktet prissättning tycker jag är hutlös med tanke på att arbetet inte va något större om man får uttrycka sig på det viset.

Har försäkring på honom men landar ju på runda slängar 5 papp efter självrisk och 20% på beloppet.
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.

Igår fick jag ta ut veterinär till ena hästen som hade kolik. Jag är väldigt tacksam över att vi har tillgång till jourveterinärer som kan komma ut snabbt men jag är fortfarande förundrad över vad det kostar.

Att veterinären ställde bilen på gårdsplan kostade 2300kr plus moms. Hela kalaset kostade 7004kr. Då fick han lugnande, hon kände på tarmen, sedan fick han kramplösande samt en b-vitamin shoot. Besöket varade mindre än en timme. Han var inte helt enkel att sätta i kanyl på så det drog ju ut lite på tiden. Klockan var runt 19.00 tiden på kvällen när veterinären var på plats och hon hade ca 40min resväg.

Veterinären gjorde ett bra jobb och inget negativt om hennes insats utan den är jag så nöjd och tacksam över. Men distriktet prissättning tycker jag är hutlös med tanke på att arbetet inte va något större om man får uttrycka sig på det viset.

Har försäkring på honom men landar ju på runda slängar 5 papp efter självrisk och 20% på beloppet.

du betalar för ganska mycket arbetstid för veterinären: restiden och tiden på plats.
Så betalar man ju för resan - och däri ingår att veterinären har med sig en bil full med instrument och annat. Och så lite för läkemedlen och förbrukningsartiklarna.

Jag hade ut veterinär pga kolik i somras. 9000kr landade den fakturan på. Ganska lång körsträcka för veterinären (som körde väldigt fort med tanke hur kvickt hon var på plats med ca 6-7 mils avstånd).
Fick något slags B-vitaminer, slangades och fick flera liter vätska via sond.
Bra jobb av veterinären.
Och visst är det mycket pengar, men när man bryter ner det hela så är det nog trots allt rimligt.
Det gick åt tre-fyra timmars arbetstid för veterinären när man räknar in resan. Och det var mitt i natten mellan lördag och söndag.
 
En vän till mig anlitade en privat veterinär när hennes häst fick kolik, för samma jobb tog denne 2500kr. Och ja, den privata fakturerade så inget svart där inte. Och ungefär samma tid på dygnet.

Utrustning/medicin gick på knappt 1000kr enligt specen.

40 min resväg enkelväg är 1.2h samt tiden hos mig ca 45min. Att skriva journal samt faktura går inte på mer än max 20-30min. Så du har inte ens 3h jobb.

Intressant att se vad en veterinär anställd av distriktet har i timpeng för jag tror faktiskt inte att de har 1000kr i timmen som du skriver, då hade förmodligen kalaset gått på det dubbla. Att arbetsgivaren har kostnader för de anställda och utrusning är jag väl medveten om.

Även att jag tycker att det är sjukt dyrt är jag självklart tacksam över att möjligheten att få hjälp finns!

Det är inte veterinären som får 1000kr i timlön. Men kostnaden för arbetsgivaren landar nog där någonstans, inräknat sociala avgifter (du vet, sådant som arbetsgivaravgifter och semesterersättning och att man sätter av medel till veterinärens pension och sådant).
 
du betalar för ganska mycket arbetstid för veterinären: restiden och tiden på plats.
Så betalar man ju för resan - och däri ingår att veterinären har med sig en bil full med instrument och annat. Och så lite för läkemedlen och förbrukningsartiklarna.

Jag hade ut veterinär pga kolik i somras. 9000kr landade den fakturan på. Ganska lång körsträcka för veterinären (som körde väldigt fort med tanke hur kvickt hon var på plats med ca 6-7 mils avstånd).
Fick något slags B-vitaminer, slangades och fick flera liter vätska via sond.
Bra jobb av veterinären.
Och visst är det mycket pengar, men när man bryter ner det hela så är det nog trots allt rimligt.
Det gick åt tre-fyra timmars arbetstid för veterinären när man räknar in resan. Och det var mitt i natten mellan lördag och söndag.

Räknar du in resan vilket enligt vets uppgift var så gick det 1.20h där, besök hos mig 45min samt skriva journal/faktura/hemgångsråd kan vi räkna med ca 20-30min. Jag ringde ca 18.00 hon kom 18.50 ish och hade åkt före klockan va 19.40.

Ja, jag är väl medveten om att en arbetsgivare betalar in dessa avgifter, man brukar räkna på lön gånger 1,6 för att få ut kostnaden på en anställd. Och sen, ja absolut ska man kunna tjäna på kalaset som arbetsgivare. Men Jordbruksverket är väl trots allt statligt?

Jag har inte på någotvis klagat på insatsen som veterinären gjorde utan tvärt om sagt att jag var nöjd och tacksam över dennes insats men jag anser att det va dyrt. Har ingen aning om vad du jobbat med eller tjänar men för mig som jobbar på pappersbruket tycker jag att 7004kr är mycket pengar!
 
@lundsbo fast den rörliga delen av lönen är ju inte ackordsbaserad på det sättet. Rörlig lön är ju inte ekvivalent med det alls utan kan se ut på många olika sätt, ffa när man jobbar skift, har jour osv.

Jag tycker det är riktigt fult att som flera gör i tråden, antyda att D veterinärer skulle sko sig på att skynda på ärenden de åker på för att de får provision på antalet kunder de hinner klämma in, och/eller skulle hitta på dyra priser lite hursom.

Att arbeta på DV blir ingen rik på som veterinär, och inte heller blir de rikare på att skynda på för att ekonomiskt klämma in fler kunder osv.

Om man vill läsa på hur inställelse och utkörningsavgifter fungerar tex, så kan man läsa om det på DV’s egen hemsida, man kan även ringa JBV om man har frågor.

Som ett sista alternativ kan man välja bort att använda DV på jourtid om man inte har förtroende för deras prissättningar med de variabler som finns ang det för dygnet runt jour, och istället välja att lasta hästen och åka till klinik .
 
fast det är rätt stor skillnad på 3000 och 7000 under jourtid tycker jag

Ja, får förtydliga att när jag tog ut så var det en torsdag kväll och jag ringde vid 18 tiden. Enligt vet hade denne ca 40min körtid vilket stämmer överens bra när hon kom. Det innebär att hon bör inte haft mer än runt 4-5mil max att köra ungefär. Det kostade 2300kr plus moms att veterinären parkerade på gårdsplanen.
 
@lundsbo fast den rörliga delen av lönen är ju inte ackordsbaserad på det sättet. Rörlig lön är ju inte ekvivalent med det alls utan kan se ut på många olika sätt, ffa när man jobbar skift, har jour osv.

Jag tycker det är riktigt fult att som flera gör i tråden, antyda att D veterinärer skulle sko sig på att skynda på ärenden de åker på för att de får provision på antalet kunder de hinner klämma in, och/eller skulle hitta på dyra priser lite hursom.

Att arbeta på DV blir ingen rik på som veterinär, och inte heller blir de rikare på att skynda på för att ekonomiskt klämma in fler kunder osv.

Om man vill läsa på hur inställelse och utkörningsavgifter fungerar tex, så kan man läsa om det på DV’s egen hemsida, man kan även ringa JBV om man har frågor.

Som ett sista alternativ kan man välja bort att använda DV på jourtid om man inte har förtroende för deras prissättningar med de variabler som finns ang det för dygnet runt jour, och istället välja att lasta hästen och åka till klinik .


Jag vill förtydliga att jag förstår att veterinären går efter en satt taxa som arbetsgivaren satt. Har inget att klaga på hennes insats hos mig utan den är jag nöjd med även om jag tyckte att kalaset blev dyrt.
 
så det kostade sammanlagt 7000 en torsdagkväll men en annan betalade 3000 en söndag. Hade varit intressant o veta milen på de 3000
 
DV ska ju ha jour överallt och alltid.
Dvs. de ska täcka kostnaden för att finns på tider och platser som det är så låg användning av tjänsterna att de blir dyrare. Privata aktörer kan välja att ta kvällar men inte nätter, tätbefolkade områden men inte glesbygden. Då kan de få en högre nyttjandegrad på personalen. Varje betald timme behöver inte finansiera lika många obetalda timmar och då kan priserna automatiskt hållas lägre. När de kunder som har valmöjligheten går till en billigare privat jour så förstärks effekten ytterligare, då DV inte ens på de "bra" orterna kan få hög nyttjandegrad.
Eftersom det är en jämförelse där förutsättningarna inte är likvärdiga så tycker jag inte det är förvånande att DVjour blir dyrare.
 
så det kostade sammanlagt 7000 en torsdagkväll men en annan betalade 3000 en söndag. Hade varit intressant o veta milen på de 3000

Ja, jag får betala 7004kr för besöket i torsdags

Står ju inte hur många mil det var i specen till mig utan det står
Inställeseavgift 1312,54kr ex moms
Basavgift, vid besök i fält 3, 700kr ex moms
Bilavgift 290kr ex moms

Sedan behandlingen kolik kostade 2333,74kr ex moms och därefter istättande av kanyl, för lugnande, kramplösande samt b vitamin
 
Den rörliga lönedelen är inte borttagen!

Det ligger ett gäng jobb ute som distriktsveterinär och löneformen är fast lön + rörlig lön på alla vad jag kan se. Så nog lär de kunna påverka en del av sin lön och om det inte speglade vad de drar in till SJV så vore det ingen mening med en rörlig del i lönen.
http://www.distriktsveterinarerna.se/dv/jobba-hos-oss/lediga-tjanster.html
Det kan inte vara så att den rörliga lönedelen handlar om hur mycket de blir utkallade under jourtiden?
Att de får ett grundbelopp för att vara i beredskap. Och sedan någon typ av timlön för den tiden som de faktiskt utför arbete istället för att kunna ligga hemma och sova.
Mer lön för mer arbete helt enkelt? Veterinären själv påverkar knappast vilka som ringer under jouren.
 
@lundsbo fast den rörliga delen av lönen är ju inte ackordsbaserad på det sättet. Rörlig lön är ju inte ekvivalent med det alls utan kan se ut på många olika sätt, ffa när man jobbar skift, har jour osv.

Jag tycker det är riktigt fult att som flera gör i tråden, antyda att D veterinärer skulle sko sig på att skynda på ärenden de åker på för att de får provision på antalet kunder de hinner klämma in, och/eller skulle hitta på dyra priser lite hursom.

Att arbeta på DV blir ingen rik på som veterinär, och inte heller blir de rikare på att skynda på för att ekonomiskt klämma in fler kunder osv.

Om man vill läsa på hur inställelse och utkörningsavgifter fungerar tex, så kan man läsa om det på DV’s egen hemsida, man kan även ringa JBV om man har frågor.

Som ett sista alternativ kan man välja bort att använda DV på jourtid om man inte har förtroende för deras prissättningar med de variabler som finns ang det för dygnet runt jour, och istället välja att lasta hästen och åka till klinik .
Jag nyttjar numera privatpraktiserande veterinärer i första hand, även på jourtid i första hand på det som går att lösa hemma. Det är nu för tiden billigare för min privatpraktiserande veterinär att komma hem till mig och vaccinera (såklart vitt med kvitto) än att åka in till kliniken på drop in som jag gjorde förr trots att hon har flera mil till mig, det var det inte förr. Så priserna stiger.

Det är väldigt olika hur de fakturerar resa, de vi har utgår i princip alltid från DV kliniken trots att de lägger turer som ska minimera resande mellan kunder, då menar jag planerade besök på dagtid. Spännande den gång grannen, ridskolan 800 m bort och jag pratade ihop oss om vaccination och de tog ut full reseersättning och full restid på oss var. Ledsnade då.
 
Senast ändrad:
DV ska ju ha jour överallt och alltid.
Dvs. de ska täcka kostnaden för att finns på tider och platser som det är så låg användning av tjänsterna att de blir dyrare. Privata aktörer kan välja att ta kvällar men inte nätter, tätbefolkade områden men inte glesbygden. Då kan de få en högre nyttjandegrad på personalen. Varje betald timme behöver inte finansiera lika många obetalda timmar och då kan priserna automatiskt hållas lägre. När de kunder som har valmöjligheten går till en billigare privat jour så förstärks effekten ytterligare, då DV inte ens på de "bra" orterna kan få hög nyttjandegrad.
Eftersom det är en jämförelse där förutsättningarna inte är likvärdiga så tycker jag inte det är förvånande att DVjour blir dyrare.
förstår tänket men det är ju rätt stor skillnad på 3000 resp 7000
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp