Utbruten tråd: Barn på fritids när man är arbetslös?

:heart Skolkuratorn kan vara en bra hjälp också, det skadar ju inte med flera röster som talar för det bra om A får vara på fritids. Sen gäller det att skolan har en kurator också, det är inte alla skolor som lever upp till det även om de är skyldiga enligt lag. :cautious:
Det lär ju bli svårt att hinna med på den skolvecka som är kvar så jag får försöka med läkarintyg först. Funkar inte det får jag försöka hitta andra vägar vid skolstart, om jag inte fått jobb dvs.
 
Du har avlastning varannan vecka. Jag har avlastning när min familj är snäll och hjälper mig. Det är skillnad.

Här vill de att barnen är på fritids och trycker hårt på att det är viktigt för att de ska få den sociala biten med sina klasskamrater. När jag var föräldraledig ville de absolut att hen skulle fortsätta på fritids så hen inte tappade sitt kontaktnät. Det låter så vansinnigt att inte låta A gå på fritids.
 
Här vill de att barnen är på fritids och trycker hårt på att det är viktigt för att de ska få den sociala biten med sina klasskamrater. När jag var föräldraledig ville de absolut att hen skulle fortsätta på fritids så hen inte tappade sitt kontaktnät. Det låter så vansinnigt att inte låta A gå på fritids.
I min kommun erbjuds barn till arbetslösa och föräldrarlediga fritids två eftermiddagar/vecka (som längst till kl 16). Det känns väl rätt vettigt och balanserat.
 
I min kommun erbjuds barn till arbetslösa och föräldrarlediga fritids två eftermiddagar/vecka (som längst till kl 16). Det känns väl rätt vettigt och balanserat.

Och jag tycker de borde få vara där till 16 alla dagar om man så önskar. Fritids har massa resurser och gör saker. Det är pyssel, utflykter, lekar och mellis. Massa saker man kanske knte har råd med som arbetslös eller möjlighet till.
 
Men man är olika. Har olika barn med olika behov och förutsättningar. Olika mycket energi och resurser.

Givetvis. Men då ska det ju också göras en individuell prövning och inte slumpmässigt tilldelas extratimmar på fritids till alla barn med ensamstående förälder. (Och det är väl det ett eventuellt läkarintyg för @Ninnurur handlar om?)
Mitt svar till henne handlade dessutom om det felaktiga påståendet att min dotter bara bor hos mig varannan vecka.
 
Hittar du något lagrum som visar det?

Kommuner betämmer rätt mycket sälva. Misstänker att tid på förskola och fritids ingår i det man kan besluta om lokalt
Nja, helt säker är jag inte om hur det är numera. men vet att det var så för några år sedan.
 
Femton timmar är för förskolebarn. Dock är det många kommuner som erbjuder mycket mer.

Helt krasst tror jag att det beror väldigt mycket på den enskilde kommunens ekonomi. Vad de har råd att erbjuda.
Jag prata med min kommun för någon månad sedan. Grannen vill ha in sina barn. Då sa hon att dom var tvungna att erbjuda 15timmar i veckan. Dock kan skolan själva besluta om tider. Barnen är 3 och 5 år. Mamman jobbar inte.
 
Hittar du något lagrum som visar det?

Kommuner betämmer rätt mycket sälva. Misstänker att tid på förskola och fritids ingår i det man kan besluta om lokalt
Ja man måste minst erbjuda förskolebarn 15 timmar från 3-5 år sk allmän fsk
På fritids kan det finnas behovsplats, dvs barnet kommer gynnas av att vistas på fritids av olika skäl. Det bestämmer ofta elevhälsoteam i samråd med rektor.
På fritids finns ingen allmän placering utan man måste ha jobb eller studera om det då inte beslutas om behovsplats
 
Och jag tycker de borde få vara där till 16 alla dagar om man så önskar. Fritids har massa resurser och gör saker. Det är pyssel, utflykter, lekar och mellis. Massa saker man kanske knte har råd med som arbetslös eller möjlighet till.

Nja..."massa" resurser håller jag inte alls med. Ganska slimmat måste jag säga. Iaf utifrån vad jag har fått erfara.

Men håller helt med att de gör en del...o har nog rätt kul på fritids.
 
Nja..."massa" resurser håller jag inte alls med. Ganska slimmat måste jag säga. Iaf utifrån vad jag har fått erfara.

Men håller helt med att de gör en del...o har nog rätt kul på fritids.
Tyvärr är det min erfarenhet från många fritids också. Alldeles för många barn/personal. till exempel. Här diskuteras lite av problematiken och hur olikheter från fritids till fritids kan se ut: https://lararnastidning.se/forskning-stora-barngrupper-forsvarar-likvardig-utbildning-pa-fritidshem/
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: leoparden
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 356
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
5 010
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp