Utbruten tråd: Barn på fritids när man är arbetslös?

Nja..."massa" resurser håller jag inte alls med. Ganska slimmat måste jag säga. Iaf utifrån vad jag har fått erfara.

Men håller helt med att de gör en del...o har nog rätt kul på fritids.

Det skiljer sig nog åt, men jag upplever att de har bra förutsättningar.
 
Det har jag inte alls det längre. Sen i höstas bor M på heltid hos mig förutom två av tre helger. Inte har jag någon släkt i närheten heller och jag jobbar heltid. Det går bra ändå :)
2 av 3 helger? Det är väl 4 helger på en månad? Eller går det i 3 veckors cykler?
 
Här är det inga problem att barnet går på fritids när en förälder är arbetslös. Föräldern ska ju söka jobb ju.

Men jag måste säga att mitt barn går på lågstadiet och har sen i höstas inte gått på fritids och barnet har tagit stora steg framåt och har haft mycket stor nytta av att komma hem efter kl. 13 istället för efter kl. 16.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Här är det inga problem att barnet går på fritids när en förälder är arbetslös. Föräldern ska ju söka jobb ju.

Men jag måste säga att mitt barn går på lågstadiet och har sen i höstas inte gått på fritids och barnet har tagit stora steg framåt och har haft mycket stor nytta av att komma hem efter kl. 13 istället för efter kl. 16.

Tänkte just på det. Borde inte barnen vara slutkörda efter en skoldag och sociala aktiviteter ända till kl 16 alla dagar i veckan (visserligen inte helgen då)? Orkar de med läxor? Eller görs läxor på fritids? Finns ork till andra aktiviteter/intressen/sport sen?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Här är det inga problem att barnet går på fritids när en förälder är arbetslös. Föräldern ska ju söka jobb ju.

Men jag måste säga att mitt barn går på lågstadiet och har sen i höstas inte gått på fritids och barnet har tagit stora steg framåt och har haft mycket stor nytta av att komma hem efter kl. 13 istället för efter kl. 16.
Jag har inte kapacitet att ge mitt barn den stimulans hon behöver hemma. Om hon inte får gå på fritids kommer vårt redan ansträngda förhållande att lida ännu mer skada. Jag älskar mitt barn, jag klarar bara inte att ge henne allt.
 
Jag har inte kapacitet att ge mitt barn den stimulans hon behöver hemma. Om hon inte får gå på fritids kommer vårt redan ansträngda förhållande att lida ännu mer skada. Jag älskar mitt barn, jag klarar bara inte att ge henne allt.

Hon har inte aktiverats. Hon har vunnit mycket på att ha tid att ha tråkigt (t.ex. upptäckt att det är roligt att läsa, tid att göra läxorna innan hon blir för trött osv). Men jag förstår att alla är olika och att en del barn behöver fritids och den aktivering fritids ger. Jag hoppas att det löser sig för er! Här i min kommun hade det inte varit några problem eftersom en arbetslös förälder är arbetssökande och då ska lägga sin tid på det.
 
Hon har inte aktiverats. Hon har vunnit mycket på att ha tid att ha tråkigt (t.ex. upptäckt att det är roligt att läsa, tid att göra läxorna innan hon blir för trött osv). Men jag förstår att alla är olika och att en del barn behöver fritids och den aktivering fritids ger. Jag hoppas att det löser sig för er! Här i min kommun hade det inte varit några problem eftersom en arbetslös förälder är arbetssökande och då ska lägga sin tid på det.
Kommunen anser att tiden hon är i skolan räcker. Men jag ska göra en ansökan och se.
 
Kommunen anser att tiden hon är i skolan räcker. Men jag ska göra en ansökan och se.
Jag har för mig att det i min kommun finns barn som får extra tid på typ fsk/fritids pga behov från barnets sida så att säga. Dock behövs antagligen intyg från någon slags vårdpersonal då. Oklart om alla dessa har någon slags diagnos dock eller om det gäller "alltid". Kanske går att ordna intyg från båda och göra en slags kombo-variant? Dra med det där med att barnet behöver för att bilda relationer osv?
 
Tänkte just på det. Borde inte barnen vara slutkörda efter en skoldag och sociala aktiviteter ända till kl 16 alla dagar i veckan (visserligen inte helgen då)? Orkar de med läxor? Eller görs läxor på fritids? Finns ork till andra aktiviteter/intressen/sport sen?

Alltså, jobbar man heltid är det svårt att komma loss innan 15.30 för de flesta. Och ja, de är trötta, men hellre det än en sjukt pigg unge som vill leka med mig i parken i tre timmar när jag har jobbat. Och de, liksom vi vuxna, vänjer sig. Och trött... alltså, det är fortfarande fullt ös men inte rastlöst uttråkat.
Jag hämtar oftast 15.30-16, och då hämtar jag tidigt om man generaliserar.
 
Alltså, jobbar man heltid är det svårt att komma loss innan 15.30 för de flesta. Och ja, de är trötta, men hellre det än en sjukt pigg unge som vill leka med mig i parken i tre timmar när jag har jobbat. Och de, liksom vi vuxna, vänjer sig. Och trött... alltså, det är fortfarande fullt ös men inte rastlöst uttråkat.
Jag hämtar oftast 15.30-16, och då hämtar jag tidigt om man generaliserar.

Jo det är klart. Jag tänkte mer på om man har möjlighet att hämta tidigare, om det gör att barnen har lättare med läxor och ork till andra aktiviteter de pysslar med på fritiden.
 
Jo det är klart. Jag tänkte mer på om man har möjlighet att hämta tidigare, om det gör att barnen har lättare med läxor och ork till andra aktiviteter de pysslar med på fritiden.

V har nog tur med fritids. Men de har läxrum där man kan få hjälp, läsrum, vilrum, promenaddagar, körsång mm. Man kan välja ganska fritt dessutom.
 
Tänkte just på det. Borde inte barnen vara slutkörda efter en skoldag och sociala aktiviteter ända till kl 16 alla dagar i veckan (visserligen inte helgen då)? Orkar de med läxor? Eller görs läxor på fritids? Finns ork till andra aktiviteter/intressen/sport sen?

Mitt barn orkade inte med läxorna lika bra när hon gick på fritids (kom hem efter kl. 16) som hon gör nu (kommer hem efter kl. 13). Läxor görs inte på fritids. Det ingår inte i deras uppdrag, fritids är ren barnpassning. Bara lek och personalen är inte utbildad att undervisa (enligt fritidspersonal jag pratat med).
 
Bara lek och personalen är inte utbildad att undervisa (enligt fritidspersonal jag pratat med).
Intressant....
För i de flesta fall är personalen fritidspedagoger eller möjligen förskollärare. Och många är väldigt någa med att framhålla att de är just pedagoger... Och som pedagoger, nog sjutton ska de kunna undervisa... Eller åtminstone hjälpa barnen att göra sina läxor - läxor på upp till mellanstadienivå ska väl varenda människa kunna hjälpa till med, på ren allmänbildning...
 
Intressant....
För i de flesta fall är personalen fritidspedagoger eller möjligen förskollärare. Och många är väldigt någa med att framhålla att de är just pedagoger... Och som pedagoger, nog sjutton ska de kunna undervisa... Eller åtminstone hjälpa barnen att göra sina läxor - läxor på upp till mellanstadienivå ska väl varenda människa kunna hjälpa till med, på ren allmänbildning...

Det tycker jag med. Men den jag pratade med sa att läxhjälp och sånt inte ingår i deras uppdrag (fritidspedagog).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: leoparden
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 356
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
5 010
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp