Ute på hal is

Seabaz

Trådstartare
Jag känner att jag kliver ut på lite för hal is när jag kommer med min fråga här... Men halshugg mig inte, det är ingen kritik mot någon utan bara en allmän undran från mig efter en diskussion igår...

Om man köper ett sk. färdigfoder, exempelvis Krafft som är populärt. Dom har olika sorters pellets för olika sorters hästar under olika sorters förhållanden (träning, tävling, avel mm).

Man har ungefärligt uträknat på säcken hur mycket ens häst behöver äta beroende på vikt och träning och sånt.....

Okej, så här länge är alla med och överens? ;)

Krafft säljer ju även massor med biprodukter till sina fodersäckar, extra vitaminer hit, extra mineraler dit, muskelpulver, vitlök, bra för hovarna, lederna osv osv.....

Är vi alla fortfarande med? ;)

Så kommer vi till min fråga:

HUR vet man att ens häst behöver dessa extra tillägg om man inte tar ett blodprov på hästen?

--------
Jag ser ofta hur det står massor med tillskottshinkar hos folk som dom blandar i maten till sina hästar.
Men är inte ett färdigfoder ett färdigfoder sas.?
Om man doserar det efter storlek på häst och efter hur pass den ansträngar sig, borde det inte räcka?

Nu förutsätter jag att man har ett hö med normalbra värden, varken för mycket eller för litet av något.

Som sagt, ingen kritik till någon utan jag bara undrar hur man får reda på att ens häst behöver tillskott?
Jag tvivlar på att folk tar blodprov på sina hästar titt som tätt? Eller?

Sv: Ute på hal is

För det mesta hjälper det inte med blodprov heller just för att se om den får tillräckligt av allt.

Färdigfoder är också just ett färdigfoder, inte ett fullfoder. De rekommendationer som anges på påsen är inte heller säkert att det räcker, ens med ett "normalhö". Eller så kan det ge alldeles för mycket.

Som vanligt är det ofta okunskap som genererar alla burkar. Man vet inte och så tycker man för att vara på den säkra sidan är det bäst att lägga till. Ofta vet man för det första inte ens om det behövs utan man har hört att det är bra vid xx eller yy. Och skulle det vara så ATT det behövs har man ofta ingen aning om hur mycket så även om man lägger till så kanske det inte räcker.

Man får ju utgå från den forskning som finns kring hästars behov av olika ämnen. Sedan göra ett överslag på vad hästen får i sig via den mat man ger den. Räcker det? Ja! Bra, då behövs inga tillskott. Nej! Ok, då får vi kika på hur mycket som saknas och hur mycket av något eventuellt tillskott som behövs.

Hur 17 ska man veta då? :D

Om man har en analys på sitt grovfoder så vet man ju vad man ger hästen där.
Sedan finns det ju vissa mängder som man räknat ut att hästen behöver av olika mineraler och vitaminer vilka finns att hitta i bra foderböcker.

Sedan kommer ju det svåra, olika människor anser ju att olika träningar är hårda respektive lätta.
Endel tycker att ett dressyrpass om dagen på en timme är hård träning medans andra tycker att det är lätt träning. Endel tycker att ridskolehästar som går tre lektioner om dagen är i hård träning medans andra tycker att de är i lätt träning.
Då blir det problem, en häst behöver en viss mängd vid lätt träning, det vet man för det har man räknat ut med diverse forskning och analyser.
Men när då folk anser att deras häst går hårt och den egentligen går lätt så får den ju hela tiden en överdosering av ämnena och det är ju inte alla vitaminer och mineraler som kissas ut (vattenlösliga) utan endel lagras i kroppen och kan ge problem senare i livet, precis som det kan bli fel tvärtom, en häst som kanske går lätt men som springer mycket i hagen, är stressad i olika situationer osv. behöver mer av vissa mineraler, likadant vid skador. Vissa skador kräver mycket mineraler för att kunna läka snabbt och bra men eftersom hästen då inte går alls så dras mineralerna ner om de kommer från färdigfoder. Eftersom man normalt sett drar ner på kraftfodret under vilan.

Man får alltså gissa lite, kvalificerade gissningar.
Först tar man reda på, vad är hård respektive lätt träning?
Vad gör hästen egentligen? Hur ser hagen ut?
Hur lång utevistelse?
Har hästen täcke?
Är hästen lätt eller svårfödd?
Växer hästen?
Dräktig? Ger di? Betäcker?
Allt detta har betydelse för vad hästen verkligen behöver.

Ett färdigfoder är ju ett sätt att sälja, men också ett sätt att slippa blanda foder själv.
Har man en "normhäst" och ett "normhö" och allt annat är enligt norm så kan säkert ett färdig foder vara både bra och behändigt för hästen och ägaren. Men har man en häst med avikande behov, tex. som vid vila så måste man ersätta de mineralerna som fanns i färdigfodret med andra mineraler.

Så hur man vet om hästen behöver extra tillskott lär man sig genom att läsa foderlära och lära sig sin häst.

Senast ändrad:

Tror många ger tillskott utifall att, lr ex ger glucosamin för leder, eller biotin för hovar, det är ju sånna saker som ska vara bra för de sakerna...
Sen om det funkar, beror på vem du frågar ;)

Kan nog tänka mej att man många gånger kanske intalar sig att hästen är mindre stel, när det börjat få glucosamin osv...

Vet inte riktigt vad jag tycker om alla tillskott, men tycker iaf att man ska veta vd det är man ger sin häst och varför och inte bara för att en annan i stallet sagt att det är bra för dens häst...

Har man ett bra grovfoder och ett färdigfoder (båda i lagom anpassad mängd) är det nog oftast onödigt med massa dutt, div. mineraler, vitaminer, örter mm.
Hästen får förmodligen redan i sig tillräcklig mängd.
Men samtidigt; har man ett bra grovfoder behöver man inte något färdigfoder.

Jag tycker man ska hålla det så basic som möjligt. Blodprov är inget man behöver göra och inget måste för att hålla en bra foderstat.
En vanlig foderanalys kan hjälpa mkt när det gäller tilldelningen av grundbehoven (energi, protein och makromineraler). Selen vet man att det ofta är dåligt med i vallfoder, så det kan man tillsätta "blint" (om man inte ger tillräckligt stor mängd selenberikade kraftfoder/mineraler). Resten (nu menar jag främst mikromineraler och vissa vitaminer) är inte så stor risk för brist på (OAVSETT vad försäljarna påstår).

Energi och protein är de behoven man verkligen kan se en brist på (och överskott när det gäller energin). Och ev. natrium. När det gäller de vanliga makromineralerna får man lita på höanalysen.

ofta så ger man ju inte full mängd med kraftfoder. för att täcka behoven brukar givan vara flera kg!
jag ger mina hästar selen och magnesium. det är det brist på i markerna häromkring. dom två som ej får tillräckligt mkt kraftfoder får mineralbricks (vitaminer och mineraler i godisform).

sen får dom örter efter behov, men det har ju inget med vitaminer od att göra.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 486
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 505
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 478
Senast: shia
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 783
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka