Ute på natten

F

Fakal

Har ni era hästar ute dygnet runt fortfarande?
När tycker ni att det är rimligt att ta in dem?
 
Min har stått inne länge för att hon inte ska bli så tjock men de andra har precis börjat ta in på natten.

Det är ju faktiskt svinkallt på morgonen! brr.

De som har hästarna ute dygnet runt täckar på nätterna.
 
Min gick in i mitten på auguti...hon sover dåligt ute o blir märkbart tröttare, så det är läge att ta in henne den tiden...
 
Min och en till i stallet ska gå ute till sista september ungefär. Blir det för regningt på nätterna lägger jag på ett täckte, men än har det inte behövts.
Snart ska dom flyttas till en ny hage där det finns mer gräs.
Dom andra i stallet har tagit in sina hästar sedan ett par veckor tillbaka men det är för att dom tränar och håller igång sina hästar på ett annat sätt och vill då ha lite mer kontroll över vad dom stoppar i sig som jag förstår det. Min är 23 år och rids som vanligt men det gör inget om han har lite extra mage just nu, den försvinner ju när han stallas in sen. Sen sätter han tjock päls så fryser gör han inte så länge det inte blåser och regnar förmycket.
 
Mina är ute och kommer så få vara tills dess att vädret blir dåligt, jag täckar dem på nätterna då vi har runt 2-3 grader bara, på dagarna går de nakna då vädret är varmt, har nu haft över 20 grader i flera dagar. Skulle vädret vara dåligt får de ett tunnare regntäcke på sig.
Anser att hästar ska gå ute så mycket som möjligt. :bump:
 
Min gick in i förra helgen, dels för att hon inte vill vara ute, det finns inte så mkt skydd i hagen ochså samt för att det inte finns så jätte mkt bete kvar. Det räcker till det som är på dagen men inte på natten också.
 
När det blir kallt på nätterna och mycket frost, då åker min häst in :)

Min pålle vill inte komma in tidigare, och om han fick som han ville så skulle han gå ute dygnet runt året om :crazy:
 
Mina pållar är fortfarande ute på nätterna och kommer så vara tills de själva talar om att de vill gå in, eller alternativt tills lagen säjer att de "måste" in på nätterna.
Nej, det är inte så konstigt som det låter... Mina hästar älskar att vara ute även om det är ruskväder. MEN helt plötsligt en da när det är riktigt ruskväder ute så kommer de på att OJ vad skönt det vore att få sova inne! DÅ ställer de sig vid grinden och står där tills de får gå in... Och detta kan alltså inträffa i november, när de varit ute dygnet runt sen i april. Och att de itne varit inne en enda natt sen dess...
Blir det ihållande ösregn brukar jag dock tvinga in dem en natt eller två, så att de får torka till och sova en natt på torrt underlag, men sen får de fortsätta gå ute tills de själva säjer ifrån.

Man ska dock vara medveten om att detta handlar om avelshästar (dessutom just nu bara ponnyer, men i normalfall har jag även halvblod hemma på samm apremisser) som inte rids och tränas. Ska man hålla igång dem så krävs nästan att man har dem inne, för att de inte ska göra av med för mycket energi bara på att hålla värmen.
 
Hej!
Min pålla och 2 till går ute så länge vädret tillåter. De stödfodras i hagen 2 ggr/dag och börjar det regna kraftigt blir det täcke på, men in kommer dom så sent som möjligt./ Lavinia
 
Mina går ute dygnet runt året runt. Förr i tiden när dom stod i stall stallade vi in dom i brjan på oktober, det är ju fint väder rätt länge i sverige.

Hästarna mina vill inte stå i stall, vissa av dom får svullna bakben p.g.a för dålig blodcirkulation vid stillastående, inte konstigt på en yta = 4X4 meter ;) Vilken häst är gjord för det?

Det roliga var när vi köpte en minishettis som gått i lösdrift hela hans liv, han var fem år då. På den tiden stallade vi in hästarna och de flesta av hästarna brukade vilja gå in, antar att det bara var maten som lockade.

Trots att shettisar o minisar är rejält matglada så ville han inte komma in. Han stod längst bort i hagen varje kväll o man var tvungen att släpa in honom hahaha ;)

Sen har han en päls som är = ryamatta och eftersom han är så liten och dessutom vit-brun skäck var det svårt att hitta honom i den megastora hagen när det var snö och kolmörkt ;)

mina hästar trivs iaf bäst ute och får gå ute sålänge de klarar av det och vill. Dom har skydd som dom aldrig går in i (förutom vid 30 grader sommarvärme o flugor) men när det är som värst väder täckar jag dom med riktigt tjocka vintertäcken.
 
Pållen är ute på natten och kommer att vara de så länge de går.. Men han har börjat ha täcke på nätterna nu bara för att inte sätta så mycke päls..
Han blir väldigt mycke bättre att rida när han står ute på natten..
 
Våra går ute än, men det är enbart för att boxarna inte är klara. Jag tycker inte vädret spelar så stor roll om dom ska gå in eller ut...utan för mig handlar det mera om att hästarna förstör sommarhagen genom att hårdbeta långt in på hösten samt att dom trampar sönder den. Gynnar ju absolut inte hagen tills nästa år.
 
Jag har alla mina arabston + minishettisvalacken ute på natten ännu och hoppas kunna ha i alla fall sep. ut.
Min arabhingst står inne på ntten, mest av praktiska skäl, eftersom vi håller på att bygga till stallet, så har jag inte hunnit fixa till alla staket till 100% så...
Dessutom är han inte speciellt glad över att vara ute på natten...
Mina ston får hösilage och kraftfoder ute som tillskott till gräset.
Stona är i ålderna från 5 månader upp till 17 år och de mår toppen! De brukar i regel själv säga ifrån när det är dags med uppstallning och ännu har de inte sagt till :)
 
Lyckliga du som kan ha hästarna ute .Grattis flera gånger om. :bow:
 
Våra har stått inne 2 nätter när det var kallt och regn här i början av veckan, annars har dom gått ute sen 1 juni.
Vi tar in dom på måndag, då vi ska börja gå efter intag och fordrings listor.
 
Mina går ute så länge vädret tillåter, har bete så det räcker ett par månader till om det skulle behövas. Stödfodras med kraftfoder en gång om dagen.
 
Min är ute fortfarande och lär göra det september ut. Mest för att pållan älskar att vara ute på hösten. Tränar på som vanligt de stödfodras därför 2-3 ggr dag med hö och kraftfoder. Täcke på vid kyla, blåst eller regn. Hon som har den andra hästen tävlar medelsvår dressyr så visst går det är kombinera utegång med träning! :bump:
 
Han lär nog gå ute nån månad till... Jag tränar honom och han stödutfodras 3 ggr/dag..

Vi hade ju som sagt snöfall förra veckan men det var bara två dagar..Däremot så har det varit kring 3 grader på nätterna tidigare men nu har det varit varmare igen i några dagar (nätter)..

Mvh Anna :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
743
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 363
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Vårt bete är tydligen oerhört kraftigt just nu och min häst ser ut som en ballong på en dryg vecka trots att hon inte är ute dygnet runt...
2
Svar
22
· Visningar
2 658
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp