Utebliven mens under längre tid

Aionee

Trådstartare
Funderade bra länge på ifall jag borde fråga anonymt om det här då det egentligen inte är super relevant och lite genant.. men nä :p

Hur som helst, kan utebliven mens under lång tid påverka ens fertilitet? På vilket sätt osv?

Kanske är det lite tidigt att fråga det här eftersom jag inte planerar att ha barn på bra många år, men det kan vara bra att veta i förväg. Jag har inte haft mens på kanske 3 år nu? Eller jag har haft mens enstaka gånger, och då har det hållit sig väldigt bra i tid och allt (alltså precis 3-4 veckor emellanåt). Dock bara 2-3 dagar per gång. Men kan just den här uteblivna mensen påverka hur vidare man kan ha barn i framtiden eller ej? Förstår självklart om man inte kan få det nu utan mens, men i framtiden om jag "startar igång" mensen igen?

Kan vara värt att säga att jag vet varför jag inte har någon mens, så det är inget mysterium så. Och det är "helt naturligt" utan hormoner eller p-piller osv. :p
 
Om det är PCO eller något annat tillstånd som gör att du inte har mens så påverkar det ju din fertilitet, helt klart.

Men eftersom du inte skriver vad du vet om varför du inte har mens så är det inte så lätt att veta om det påverkar eller inte...
 
Om det är PCO eller något annat tillstånd som gör att du inte har mens så påverkar det ju din fertilitet, helt klart.

Men eftersom du inte skriver vad du vet om varför du inte har mens så är det inte så lätt att veta om det påverkar eller inte...
Det har med att kroppen varit/är i svältläge osv. Den sparar på sin energi typ. :)
 
Funderade bra länge på ifall jag borde fråga anonymt om det här då det egentligen inte är super relevant och lite genant.. men nä :p

Hur som helst, kan utebliven mens under lång tid påverka ens fertilitet? På vilket sätt osv?

Kanske är det lite tidigt att fråga det här eftersom jag inte planerar att ha barn på bra många år, men det kan vara bra att veta i förväg. Jag har inte haft mens på kanske 3 år nu? Eller jag har haft mens enstaka gånger, och då har det hållit sig väldigt bra i tid och allt (alltså precis 3-4 veckor emellanåt). Dock bara 2-3 dagar per gång. Men kan just den här uteblivna mensen påverka hur vidare man kan ha barn i framtiden eller ej? Förstår självklart om man inte kan få det nu utan mens, men i framtiden om jag "startar igång" mensen igen?

Kan vara värt att säga att jag vet varför jag inte har någon mens, så det är inget mysterium så. Och det är "helt naturligt" utan hormoner eller p-piller osv. :p
Oftast så brukar det inte vara något problem bara man fått upp vikten tillräckligt mycket för att ägglossningen skall komma igång. Kroppen är väldigt bra på att hantera svält rent fysiskt. Annars hade människosläktet dött ut för länge sedan :)

Man har dock kunnat se att hård svält under lång tid ibland kan skada ägganlagen om man har otur.

Men som sagt för det mesta så brukar det inte vara några problem när man väl nått den den fettprocent som krävs för att ens ägglossning skall komma igång.

Sen är det dock inte bra att vara mycket underviktig under graviditeten. Vare sig för dig eller barnet.
 
Det har med att kroppen varit/är i svältläge osv. Den sparar på sin energi typ. :)
Minns jag fel eller har du haft ätstörning eller är du väldigt mager? Det kan vara så enkelt att ägglossningen inte riktigt orkar hålla igång då.

Då brukar den komma igång igen bara man går upp lite i vikt.

Annars kan det vara pcos, men just i ditt fall tror jag mera på undervikt. Så ge det lite tid.

Vissa har dessutom väldigt oregelbunden mens hela tiden, men blir gravida hur lätt som helst.
 
Åh, vad bra med en sånhär tråd, jag har själv varit på väg att starta en, av samma anledning. Känns som om jag blev lite lugnad nu iaf.

//r
 
Har själv vart med om samma sak. Gick ner mycket i vikt rätt snabbt och var utan mens drygt ett år. Skitsmidigt tyckte jag, dock tyckte min syster (som är läkare) att det var mindre bra och fick iväg mig till gyn. Enligt syrran kan äggstockarna stänga av och typ skrumpna ihop om dom inte är igång ordentligt. Hur mycket av det som är sant och hur mycket som var skrämselpropaganda är jag inte riktigt säker på. Men jag gick iaf och blev undersökt, allt var fint och vi startade mensen igen med ppiller och nu sköter den sig själv utan piller
 
Åh, vad bra med en sånhär tråd, jag har själv varit på väg att starta en, av samma anledning. Känns som om jag blev lite lugnad nu iaf.

//r

Det går hyfsat lätt att kolla upp hormoner och sånt, samt göra en koll av äggstockarna via vaginalt ultraljud. Vid pco och pcos slyns det på ultraljud ett sk pärlband av äggblåsor, medan en normal äggstock har en ledande follikel .

Annars kan man alltså prova att försöka ta hand om sin kropp lite, d.v.s. äta, försöka att inte pressa kroppen så mycket o.s.v.

Om man inte får igång ägglossning så finns det mediciner som hjälper till. Både för att få igång mensen och ägglossningen, och man tar antingen en av medicinerna eller båda. Väldigt smidigt.
 
Det finns ganska mycket vettig info i "vi som vill ha barn" -trådarna om man orkar bläddra i dem. Inte bara om att bli gravid, men om äggstockar, mens, flytning, bröst och sånt.

Jag och @Tora älskar dessutom att svara på såna här trådar!

Vi slår jättegärna ihjäl myter också, om ni har sådana på lager.
 
Vad skönt att få svar. :)

Det är just det här med ifall det kan påverka barngörandet längre fram i tiden bara för att jag nu har utebliven mens som är oroade (man har ju hört en del...). Jag är i "recovery" redan och kämpar för att bli frisk, men ingen mens har synts till än och det skulle vara bra surt om det ställer till det i framtiden. :p
 
Jag jobbar med ätstörningar och vad jag har förstått så brukar det inte ge några kroniska svårigheter sålänge ägglossningen kommer igång. Det brukar ta lång tid innan, man behöver ofta ligga på målvikt ett tag innan det startar upp igen.

Det är ju en skyddsmekanism som gör att ägglossningen stannar av på grund av svält. Rent evolutionärt är det nog inte meningen att vi ska avla barn om det inte finns föda och kroppen har ju svårt att klara en graviditet när man är i svält.
Det otäcka med avsaknad av ägglossning pga svält är ju att det påverkar skelettet så mycket..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 213
Senast: Ms_Antrop
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 316
Relationer Hej, jag är helt ny på forumet som jag hittade av en slump. Verkar vara en trevlig stämning med ärliga människor. I försök om att hålla...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
21 567
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 078
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp