Uteblomma för människor med icke gröna fingrar?

Bukefalos 30 år!

Syrax

Trådstartare
Eftersom jag fått många bra tips på denna sida så fortsätter jag att fråga här :)

Jag skulle vilja ha en blomma eller flera olika blommor i en kruka vid trappan, dock har jag verkligen inga gröna fingrar.
Någon blomma som man behöver vattna väldigt sällan och som kan överleva en människa med icke gröna fingrar?

Jag skulle även vilja ha en liten blomma på ett bord vid våran uteplats, men de har en tendens att dö, och plastblommor bleknar och blir fula i solen, finns det något tips?

Eftersom jag fått många bra tips på denna sida så fortsätter jag att fråga här :)

Jag skulle vilja ha en blomma eller flera olika blommor i en kruka vid trappan, dock har jag verkligen inga gröna fingrar.
Någon blomma som man behöver vattna väldigt sällan och som kan överleva en människa med icke gröna fingrar?

Jag skulle även vilja ha en liten blomma på ett bord vid våran uteplats, men de har en tendens att dö, och plastblommor bleknar och blir fula i solen, finns det något tips?
Satsa på självvattnande krukor och tårktåliga växter typ lavendel?

Ta reda på vilken form av jord växterna vill ha, en del är väldigt petiga. Lavendel vill ha kalkrik jord. Jag har inte gröna fingrar men pelargoner överlever hos mig. Det gäller bara att undvika att övervattna.

Snöflinga är en sommarblomma som är tålig mot torka - den kan se i princip död ut men repar sig snabbt när den får vatten. Den finns i flera färger, blå, rosa, vit. Jag använder den gärna ihop med andra sommarblommor som fuchsia, pelargon, petunia, alstromeria osv. Jag upplever att de flesta sommarblommor i kruka är rätt lättskötta.

• Gilla
Reactions: Sel
Olika typer av klematis är nästan omöjliga att ta död på och kan vara trevliga att ha vid trappan med någonting att klättra på. :) Jordgubbar av olika slag också.

Jag har upplevt att Pelargon i icke full sol och lite för stor kruka kan överleva en del i alla fall. (lavendel är ju väldigt torktålig men jag har dem bara i marken).

På vinteern har jag ngt slags vintergrön barrbuske vid trappan, den verkar överleva nästan vad som helst.

(jag har lyckats ta livet av klematis tex :D)

Liknande trådar

• Inreda med växter
  • Köpråd: växter
  • Lyckas med orkidé
  • Vi som inte har gröna fingrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12