Bukefalos 28 år!

Uteboxarna används som toalett ...

Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Jag lägger ner diskussionen. Var ute efter tips inte bedömning huruvida jag är arbetsskygg eller inte och om jag sköter hästarna eller inte av folk som inte träffat mig och min häst. Helt onödigt att sänka forumet till denna låga nivå. :confused:
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Samtidigt förstår jag inte varför man har vindskydd / lösdrift om man vill minska hästarnas vistelsetid där? Med insekter och elände så är det väl bra om de har ett utrymme där de är mera fredade och faktiskt vill tillbringa tid?

Ser man också till hästens behov av sömn, så är det ju också viktigt att de vill och kan vila liggandes.
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

vi använder sand. då får hästarna mjukt att ligga på och man slipper mocka bort kisset, bara bajset :P men det är lättmockat:bump:
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

hopp_o_galopp skrev:
OK, ser nu att du faktiskt inte skrev varannan dag, men du skrev faktiskt:



och



FÖRLÅT DÅ att det hur lätt som helst tolkas som att du helt enkelt INTE är hos dina hästar varje dag och när du sen väl är där helt enkelt inte orkar hålla efter dem. Hur annars skulle jag tolkat det??? :confused:

Och förövrigt, ang...



så skrev jag faktiskt ett tips och det var att det var toppen det som dina hästar gör i parasitsyfte och att renhålla hagen. Inte mitt fel att du inte vill ta till dig den informationen :mad:

Ett litet tips till dig kommer här från mig: När du ger andra tips, försök vara lite ödmjuk och trevlig i din ton. ;)

Du säger hela tiden att trådskaparen inte "orkar" göra ditt å datt.
Ingenstans har jag tolkat det som att trådskaparen är lat och inte "orkar" sköta sin häst!

Vad är det för fel att försöka underlätta så mycket som möjligt på sommaren när man vet att snart kommer den mörka, kalla och arbetskrävande vintern? Och ja, jag vet att även sommaren innebär arbete! Det är fästingmedel och insektspray, ev insektstäcke och annat som ska till och vattenhämtning etc etc....

Sen det där du hänger upp dig på att trådskaparen inte var hos hästen varje dag!? Det betyder väl inte automatiskt att den "stackars" pållen inte har någon som tittar till den mm?

Det är kanske som i vårt lilla stall? Där hjälps vi åt dvs om någon av de andra hästägarna sms:at att de inte kommer så kollar jag deras pålle också, fyller på vatten, sprayar insektsspray etc.

Du har en verkligt trist ton när du ger tips :( Du förutsätter omedelbart att trådskaparen är en lat och inte har någon arbetsvilja.
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Tack för tipset ! Ligger de i sanden ? :)
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Tack !!! Ja det är så att stallägaren sköter min häst när inte jag är där och om han är borta så sköter jag hans hästar. Han är uppfödare till min 4-åring som jag träffat sen hon var 6 månader när jag började som hjälpryttare på hans hästar och sen köpte jag henne när hon var 1 år. :D
Det är ju skönt att få loss lite mer tid nu till härliga ridturer och storstädning av stall, genomgång och tvättning av alla täcken och utrustningar mm mm. ;)
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Någon hade citerat dig från en annan tråd där du tydligen endast tar bort "ytpisset"...
Tycker inte att det låter som lathet, utan som om att du har turen att kunna ha permanentbäddar till din hästar..;)
Hade också velat mocka så.. Det blir ju inte lika mycket ströspill av det!
Låter ekonomiskt!
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Helt rätt, det går åt 1/2 spånbal/vecka. Sen har vi en fantastisk mockmaskin, "Mockalett" tror jag den heter. Den minimerar spånåtgången. :bump:
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Som någon annan skrev lägg en halmhög under ett träd (om träd finns). Inne i boxarna gräver ni ut ända till kina. Försök få bort lukten av dynga så bra som möjligt. Stalosan är himla bra mot lukt. Låt det torka och vädra ordentligt. Tar ett tag men på sommaren ska väl hästarna ändå inte behöva gå in?
När ALL lukt är borta strö med sand. Det isolerar och är mjukt att ligga på (som med halm, spån, torv etc) men hästen frestas inte att skita på det als på samma sätt som med annat strö.
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Känner flera som har vindskydd och de som har halm och eller fodrar i/intill sitt vindskydd så är det hästarnas toalett och andvänds heller inte till något annat.
Hos dom som har sand som strö och fodrar i andra änden av hagen så är det välandvänt som just regn, vind sol, mygg skydd.
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Bison skrev:
måste jålla med Hopp o galopp igen, du uttryckte dig väldigt luddigt, du skrev att du inte ville mocka på sommaren, att mocka fyra boxar ser inte jag heller som ngn större ansträngning.

Men hur kan du tolka VILL till att betyda att det är nån typ av "större ansträngning"??:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

*KL*
Jag som går och funderar på att fixa till en ligghall till mina börjar ju vara fundersam på om de överhuvudtaget kan tänkas komma använda den till det den är avsedd för??:crazy: Mina hästar har en STOR hage med en massa skog mitt i, hur stor tror ni sannolikheten är att de kommer att använda en ligghall under sommaren??

Till TS
Jag har som sagt ingen som helst erfarenhet av ligghall men mina hästar har skitit i höet ute hela vintern, så jag kan tänka mig att det lättsammaste sättet att få hästar att skita på ett ställe är att lägga dit halm eller hö... :angel: ... Så jag tror på de som tipsar om att ta ut det och lägga sand i uteboxarna istället..:idea:
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Har idag börjat att ta ut all dynga och halm från boxarna. Har lagt en halmhög (toalett) en bit ifrån. Inte under ett trä men den går ju att flytta om det behövs.
Usch :eek: det är inte trevligt när de kissat och bajsat en massa där inne. (Var bortrest under helgen och det är ingen annan som mockar så det blir ohållbart). Skrapar ut så gott det går och har kalkat. Ska köpa Stallosan. Har sen lagt ett tunt lager sand/grus. Ska fortsätta imorgon och på med mera sand. Jag hoppas att de slutar så de får ett fräscht vind- och regnskydd istället. Ligga kan de ju göra i det mjuka sköna gräset. Det känns ialla fall skönt att ha bestämt mig för att ändra detta. Det kanske behövs att jag stänger av boxarna ett tag för utvädring, det finns träd att söka skydd under.
Tack för tips !!! :)
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Ja det tål nog att fundera på vilken typ av strö man ska ha. Om dina hästar söker skydd idag under träden vid behov så kanske det inte är nödvändigt med ligghall, iallafall på sommaren. Våra hästar är uppfödda med uteboxar och söker ofta skydd där, för regn och sol mm. Mer el mindre för olika hästar. Det lutar nog åt att testa sand för mig. :)
Våra hästar har kissat i höet också i vintras :angel: Jag tycker det är märkligt att de gör det i sin mat. :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan I närheten (ja, några mil bort...) av där jag bor finns ett stall med små sandpaddockar där hästarna går en och en typ året runt. Ja...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 292
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Skulle vilja ha tips på smarta lösningar från er med utebox, som har underlättat den dagliga skötseln för er. Vi har två uteboxar...
Svar
6
· Visningar
2 547
Senast: Buck
·
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 464
Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 548
Senast: Karma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp