Bukefalos 28 år!

Uteboxarna används som toalett ...

G

Goldi

:eek: Har ni något tips om hur jag kan minska ner användandet av uteboxarna som toalett ??? Vi har 3 öppna boxar(vindskydd). Tyvärr tycket hästarna om att ha tak över huve´t när de går på toaletten. :devil: Vi har halm på botten. Fick tips av en att ta bort ströet så kanske de inte gör ifrån sig därinne. Men det är ju tänkt att de ska kunna ligga därinne. Fast å´andra sidan så kan de ju ligga ute i gräset och använda vindskyddet som skydd för väder o vind. Jag vill ju slippa mocka på sommaren och njuta av en lite mindre arbetsbörda denna tid. Hjälp !!!???
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Att ha häst sommartid innebär enligt min erfarenhet om möjligt mera jobb ...

De flesta hästar vill hellre kissa där det är lite mjukare än på hård backe, så lite kan omgivande marker påverka. Annars så är det bara att acceptera - och att ta bort träck brukar också inverka positivt på antalet flugor. Till syvende och sist är ju vindskydden till för hästarnas välbefinnande, och det bör gå ganska fort att mocka ur dem vid den dagliga tillsynen i vilket fall?!

Du kan ju trösta dig med att mockningen också kan inverka positivt ur parasithänseende.
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

OK, men nu var det så att jag ville ha tips på att om möjligt slippa daglig mockning. Är inte till stallet varje dag och ägaren mockar inte.
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Goldi skrev:
OK, men nu var det så att jag ville ha tips på att om möjligt slippa daglig mockning. Är inte till stallet varje dag och ägaren mockar inte.

Hi hi, våra pållar gör precis likadant. :) Verkar vara skönt att gå på toa inomhus. :D

Vet inte riktigt vad man kan göra för det är ju som du säger, man vill ju att de ska kunna ligga mjukt och skönt. Men egentligen är man kanske bara "pjoskig"? Visst skulle de kunna ligga ute i gräset? Det gör ju alla de beteshästar som inte har vindskydd. Och kanske de ändå går in och "går på toa" även om det inte finns halm? Det är kanske tyvärr så att om man har ett vindskydd så får man mocka. :smirk:
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

jag tycker att det är bra att häsarna gör det, det är lättare att mocka ett ströat område än att kuta runt i hela hagen o det går relativy snabbt.
Mockning är ngt man får på köpet när man har häst även fast et är sommar.
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Låt vindskydden, boxarna ha lite mindre strö och lägg det mesta av halmen ute i hagen i en hög. Kanske under något träd eller så. Då är åtminstonde vindskydden ganska rena. Jag brukar alltid ha det utom på vintern när det i alla fall snöar över. Det funkar jättebra för mig. Hade en gång en valack som började med att pinka i sitt hö varje gång jag lag ut det och stod sedan och väntade på sitt mathö när han nu använt sitt "pinkhö" :banana:. Tyvärr kommer man inte ifrån mockningen på sommaren men du kanske årminstone får lite renare sovboxar på det viset ;) .
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Precis, det är de tankebanorna jag är i. När min är på ett annat bete ligger hon ju ute. I grannstallet har de gruset i uteboxarna och de gör ifrån sig ute. :idea: I början gjorde de inget inne men så kom en häst hem efter vi gjort nya uteboxar och hon började och de andra tycke det var en toppenide´:devil: och hakade på. Ska nog sluta pjoska och ta bort ströet ändå om ingen annan har ngn toppen ide´.
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Håller inte med dig. :p
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Jag skulle se det som ngt positivt istället, du får mindre avföring att avlägsna på betet och kan hålla någorlunda koll på parasiter för att inte tala om att spridandet av parasiter minskar radikalt!

Det är jättebra tycker jag att dina hästar bajsar mest på ett och samma ställe! Kanon! :)


Måste tillägga en pik också - har man inte tid att vara i stallet mer än varannan dag och dessa dagar absolut inte ha tid till att hålla efter hästar och hagar så kanske man ska överväga att inte äga häst/ar alls. :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

hopp_o_galopp skrev:
Jag skulle se det som ngt positivt istället, du får mindre avföring att avlägsna på betet och kan hålla någorlunda koll på parasiter för att inte tala om att spridandet av parasiter minskar radikalt!

Det är jättebra tycker jag att dina hästar bajsar mest på ett och samma ställe! Kanon! :)


Måste tillägga en pik också - har man inte tid att vara i stallet mer än varannan dag och dessa dagar absolut inte ha tid till att hålla efter hästar och hagar så kanske man ska överväga att inte äga häst/ar alls. :cool:

:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Är det moraliskt fel att vilja underlätta arbetsbördan?

Tvättmaskin, bil, dammsugare mm mm -ting gjorda för att underlätta vår vardag. Diverse maskiner för flytt, lyft och grävning gjorda för att effektivisera och minska risken för tex belastningsskador. Är det fel?

Visst kan vi moralisera över varandra, men jag tänker att ju mindre tid jag behöver lägga på mockning mm, desto mer tid jag kan lägga på umgänget med mina hästar.

Jag tror inte att frågeställaren är arbetsskygg, det är väldigt få hästägare som är det. Däremot kan det vara av intresse att få tips på hur man kan förenkla sin vardag, samtidigt som man ger sina hästar ett gott omhändertagande.

Det är i princip bara i hästvärlden grovgörat ska göras för hand, i övrigt jordbruk används maskiner och tekniska hjälpmedel i större utsträckning.

Samma argument som används här; har du inte tid att mocka borde du inte ha hästar, har använts mot kvinnor i alla tider; stryker du inte din mans skjortor (lagar mat, handskurar golv osv) är du en dålig hustru.

Fram för valfrihet, så länge hästarna har det bra!

Undrar ibland varför stallpedanter inte går upp mitt i natten och mockar ut skiten, hästarna måste ju må otroligt dåligt de sista timmarna, när det är skit i boxen!

Esther- som har möjlighet att plöja upp sina hagar istället för att mocka ur dem varje dag!
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

esther skrev:
Samma argument som används här; har du inte tid att mocka borde du inte ha hästar, har använts mot kvinnor i alla tider; stryker du inte din mans skjortor (lagar mat, handskurar golv osv) är du en dålig hustru.

Men hjälp, det där var väl ändå en helt orelaterad fråga??? "har använts mot kvinnor i alla tider" Förresten är jag ju kvinna själv och det du skriver om handlar ju om vad män säger om kvinnor! Som sagt. Helt orelaterat.

Vad jag menar är att det "lät" som om hennes attityd i hennes inlägg var att hon minsann inte orkar ta hand om sina hästar och dessas hagar på somrarna.
bland annat:
Jag vill ju slippa mocka på sommaren
samt
Är inte till stallet varje dag
Och det tyckte jag lät som att hon har dåligt med tid (och arbetsvilja) och då kom argumentet "har du ej tid" in. För jag tycker faktiskt så. Har man inte tid eller ork med sina djur ska man inte ha dem. Så enkelt är det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

(/QUOTE)Vad jag menar är att det "lät" som om hennes attityd i hennes inlägg var att hon minsann inte orkar ta hand om sina hästar och dessas hagar på somrarna.
bland annat: samt
Och det tyckte jag lät som att hon har dåligt med tid (och arbetsvilja) och då kom argumentet "har du ej tid" in. För jag tycker faktiskt så. Har man inte tid eller ork med sina djur ska man inte ha dem. Så enkelt är det.[/QUOTE]


Jag blir så dj..a trött på såna här besserwisser som du och någon annan som applåderade, bison :eek: :eek: :eek:
Jag är till stallet så gott som varje dag inte varannan dag som du gjort det till. Jag är definitivt inte arbetsskygg. Brukar mocka 4 boxar så gott som alla dagar, har själv en häst men hjälper stallägaren eftersom han släpper ut och fodrar på vintern. Vi byter tjänster.
Tillbringar oftast 3-4 timmar i stallet varje gång så kom inte med din bror-Duktig eller syster-Duktigattityd är du snäll. Du har ingen aning om vem jag är eller hur jag är. Dina behov av att fördöma andra så snabbt kan du ta hjälp med att jobba bort.
Det är väl otroligt att man på ett forum för hästintresserade inte ska kunna be om tips och hjälp utan att ngn liten ...:crazy: ska komma med en massa skitprat. Då är det väl bättre att avstå inlägg. Om man inte kan komma med tips eller stöd eller vad det nu är det handlar om att den som skriver inlägget ber om. Inte konstigt det är krig i världen när man till och med på ett hästforum ska slå på varandra.

Jag ville göra något åt problemet så att hästarna har fräscha boxar och så att jag slipper mocka dessa varje dag. Och för det blir jag beskylld för att - jag minsann inte orkar ta hand om hästarna och hagarna och har dåligt med arbetsvilja. :eek: Otroligt, jag upphör aldrig att förfasas över sån trångsynthet och inskränkthet.

Du lyckades verkligen trycka på "kränktknappen".

Vi använder också maskiner till hagarna då vi har möjlighet till det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Tack för ditt stöd. :)
Som någon annan tipsade om så flyttar jag ut halmen så att de förhoppningsvis gör ifrån sig där istället. Jag hoppas att de väljer denna toalett istället och att jag kan ha rent fräsct strö i boxarna framöver. Då kan jag mocka den nya toan istället.
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Goldi skrev:
Precis, det är de tankebanorna jag är i. När min är på ett annat bete ligger hon ju ute. I grannstallet har de gruset i uteboxarna och de gör ifrån sig ute. :idea: I början gjorde de inget inne men så kom en häst hem efter vi gjort nya uteboxar och hon började och de andra tycke det var en toppenide´:devil: och hakade på. Ska nog sluta pjoska och ta bort ströet ändå om ingen annan har ngn toppen ide´.
Oj, detta svar var till bella-fjella, inte till ang. :eek:
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

OK, ser nu att du faktiskt inte skrev varannan dag, men du skrev faktiskt:

Är inte till stallet varje dag

och

Jag vill ju slippa mocka på sommaren

FÖRLÅT DÅ att det hur lätt som helst tolkas som att du helt enkelt INTE är hos dina hästar varje dag och när du sen väl är där helt enkelt inte orkar hålla efter dem. Hur annars skulle jag tolkat det??? :confused:

Och förövrigt, ang...

Då är det väl bättre att avstå inlägg. Om man inte kan komma med tips eller stöd eller vad det nu är det handlar om att den som skriver inlägget ber om

så skrev jag faktiskt ett tips och det var att det var toppen det som dina hästar gör i parasitsyfte och att renhålla hagen. Inte mitt fel att du inte vill ta till dig den informationen :mad:
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Måste bara tillägga en sak.

Lika trött som du är på "Besserwissrar" är jag på folk som har en dålig attityd gentemot hästskötsel (typ slarvar med bettsköljning, mockning, borstning etc. ja - du vet) och det var enbart därför som jag överhuvudtaget kommenterade detta.

Om sen min tolkning av dina inlägg var felaktig, du kanske är där så gott som varje dag och tar otroligt väl hand om dina hästar och hagar och boxar och hela köret så behöver du ju då inte ta åt dig, för du vet vad du gör och det vet inte jag. Jag "vet" och tolkar bara det du skriver här. Men hade det varit så att du var som jag utläste utifrån dina inlägg så kanske du hade tagit åt dig lite av det jag skrev och förbättrat dig.

Men faktum kvarstår att du faktiskt skrev att du inte är där varje dag och SEN skriver du att du faktiskt visst är där så gott som varje dag, jag menar...
När det är luddigt skrivet så blir det luddiga tolkningar. :p
Dessutom skriver du följande i en annan tråd:
Vi har spån men gör på samma sätt. Jag brukar även ta bort det lösa kissiga spånet, men inte gräva bara skrapa. Funkar väldigt bra med hästar som inte vandrar runt så mycket. Och mockningen går fort.
Ursäkta då att man lägger ett plus ett ihop och det låter verkligen som du tycker att allt i stallet ska gå så lätt och fort som möjligt för dig. Jag menar, mockar du på det här viset är det väl inte jobbigt att mocka 4 boxar? Går ju hur fort och lätt som helst.
(Och för att förtydliga: med detta syftar jag på att du använde detta som argument för att visa att du INTE är arbetsskygg, dvs att du mockar 4 boxar så gott som varje dag.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

Det är väl jättebra! enklare att mocka där än i hela stora hagen;)
Som hästägare får man ju alltid mocka sommar som vinter ända skillnaden är om man gör det ute eller inne!
Iallafall mockar vi hagarna, det minskar ju parasit trycket och hästarna slipper att undvika "halva hagen" att äta i ;)
 
Sv: Uteboxarna används som toalett ...

måste jålla med Hopp o galopp igen, du uttryckte dig väldigt luddigt, du skrev att du inte ville mocka på sommaren, att mocka fyra boxar ser inte jag heller som ngn större ansträngning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan I närheten (ja, några mil bort...) av där jag bor finns ett stall med små sandpaddockar där hästarna går en och en typ året runt. Ja...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 292
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Skulle vilja ha tips på smarta lösningar från er med utebox, som har underlättat den dagliga skötseln för er. Vi har två uteboxar...
Svar
6
· Visningar
2 547
Senast: Buck
·
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 464
Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 548
Senast: Karma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp