utevistelse/hag-trend

Jag har klippt en del då jag bara ville kommentera det här:

Jag rider ju hellre en häst som jag plockar in direkt från hagen än en som stått i box nån timme. De brukar kännas mjukare i kroppen om de gått i hagen innan ridpasset än om de stått på box. Dessutom ska ju hästar som är ute ha tillräckligt med skydd från väder och vind så att de inte står och fryser i hagen.

Våra hästar är givetvis ordentligt täckade, men jag vet också om hur de fungerar som individer. Vissa hade utan problem kunnat gå ute hela dagarna utan problem, men mitt fullblod ex avskyr det och står och spänner sig och får istället problem med kroppen TROTS ordentligt täcke på 450g även om det bara ligger runt nollan här... De är olika känsliga.
 
Jag börjar bli mer och mer sugen på att ha eget "stall" för att kunna ha mina två på lösdrift och prioritera det jag vet är viktigt. Så tröttsamt att dela stall med folk som bara tycker saker rent generellt för just den dagen känns det så. Inget grundat i forskning el dyl, utan bara lite tyck rent allmänt. Därför blir inget förbättrande gjort med ex ventilation inne, förlängd tid ute, tätare fodringar eller elbaljor. Och man kan inte lita på kunskap kring vatten- eller foderhygien i gemensamma hagen, deras åsikter är bara tyck grundat i okunskap :(
 
Jag börjar bli mer och mer sugen på att ha eget "stall" för att kunna ha mina två på lösdrift och prioritera det jag vet är viktigt. Så tröttsamt att dela stall med folk som bara tycker saker rent generellt för just den dagen känns det så. Inget grundat i forskning el dyl, utan bara lite tyck rent allmänt. Därför blir inget förbättrande gjort med ex ventilation inne, förlängd tid ute, tätare fodringar eller elbaljor. Och man kan inte lita på kunskap kring vatten- eller foderhygien i gemensamma hagen, deras åsikter är bara tyck grundat i okunskap :(
Ja hur j*a svårt ska det vara med fri tillgång (eller många fodringar), fri tillgång på vatten, ute mer än 4h i ruta... blir galen... men nu har jag bra för båda hästarna minus träningsmöjligheter för unghästen... köpte ny bil istället så får vi åka till ridhus å ridvägar... vägrar kompromissa på hans välmående.
 
Du tänker iaf helt rätt. Inte för att jag riktigt förstår vad bilen har med det att göra ;-).

Jag tycker mest det är svårt med könsdelade hagar och individuell fodermöjlighet. Nu finns ju tekniken, varför göra allt så svårt för sig liksom?

Ja hur j*a svårt ska det vara med fri tillgång (eller många fodringar), fri tillgång på vatten, ute mer än 4h i ruta... blir galen... men nu har jag bra för båda hästarna minus träningsmöjligheter för unghästen... köpte ny bil istället så får vi åka till ridhus å ridvägar... vägrar kompromissa på hans välmående.
 
Du tänker iaf helt rätt. Inte för att jag riktigt förstår vad bilen har med det att göra ;-).

Jag tycker mest det är svårt med könsdelade hagar och individuell fodermöjlighet. Nu finns ju tekniken, varför göra allt så svårt för sig liksom?
Ja en dragbil som tar sig fram i vinterväglag... då kan jag stå på ett sunt stall å traila till ridhus... i å med att det inte verkar finnas anläggningar med sund hästhållning (så som jag ser det).
 
Jag tycker det publiceras fler och fler artiklar om vikten av att ha hästarna ute i hagar, gärna lösdrift... allt går mot det naturliga för hästen... men ändå ser jag fler och fler annonser med utetider 8-15, små hagar, de går ensamma .... WHY???

Varför kan kreti och pletis "tävlingshästar" (läs hobbyhästar) inte gå ute än 7h? Varför kan de inte gå i stora hagar och VARFÖR kan de inte gå med sällskap?

Blir TOKIG.... omöjligt att hitta en stallplats med ridhus och SUND hästhållning.... :(

Undrar detsamma. Hoppas jag för evigt slipper göra annat än att dela stall med likasinnad. Lösdrift med fria möjligheter att styra fodringarna själva och två hästar med lika behov.
 
Jag tycker det är ljusare här än uppe i norr. Sånt kompakt mörker trots snön om inte månen är framme. Min kusin har stall i Piteå. Förra året fick de ploga hagarna flera gånger pga extrem snömängd. Annars är det helt ok utetid om det inte är mer extrem kyla då kommer de in tidigare. Halvblod och nån ponny. Lite mindre stall.

Edit: här var det snö ända till maj förra året :crazy:. Men knappt något i början av vintersäsongen.
Nog gör snön att det blir ljusare. Har aldrig varit med om en sån mörk vinter som min första i Växjö. Det var aldrig ljust, inte ens mitt på dan. Konstant skymning.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 958
Senast: Linda_A
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 618
Anläggning Fått ett dilemma som jag inte räknat med. Ponnyn skulle gått ute dygnet runt från och med idag men ägarna till ponnyn hon går med vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 494
Senast: Nota
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 726
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp