Bukefalos 28 år!

Utevistelse olika djur

Jag avskyr kosläpp just bara för att det så tydligt påminner mig om att korna oftast är inne hela vintern för vår skull.

Precis. Det var exakt det som fick mig att starta tråden dvs korna ser så glada ut så varför får de inte vara glada året om..:(

Och jag är glad över att korna skuttar ut nu för tiden, förr var det inte ovanligt att de fick bäras ut efter en stallsäsong eftersom de var i så dåligt skick... :(

Det går framåt hela tiden :)

Sen vandrar ju inte kor såsom hästar gör. Kalvarna till exempel ligger ju och trycker och följer inte med flocken, och då kan ju inte flocken röra sig över så stora ytor som till exempel hästar där fölen hela tiden följer med. Kor ligger ner och idisslar stora delar av dagen också, så en rak jämförelse med hästar blir inte rätt eftersom de har olika behov.
 
Och jag är glad över att korna skuttar ut nu för tiden, förr var det inte ovanligt att de fick bäras ut efter en stallsäsong eftersom de var i så dåligt skick... :(

Det går framåt hela tiden :)

Sen vandrar ju inte kor såsom hästar gör. Kalvarna till exempel ligger ju och trycker och följer inte med flocken, och då kan ju inte flocken röra sig över så stora ytor som till exempel hästar där fölen hela tiden följer med. Kor ligger ner och idisslar stora delar av dagen också, så en rak jämförelse med hästar blir inte rätt eftersom de har olika behov.

Nej jag förstår också skillnaden men kan ändå inte släppa vilken industri djuren blivit.
 
Men så jävla tramsigt. Jag är väl insatt i både hästar o kor men jag kan väl ÄNDÅ tycka att det är tragiskt att kor oftast inte får vara ute ett halvår?
Du får tycka att det är tramsigt, jag tycker det är lika tramsigt att gnälla över hur synd det är om kor, tror inte du är så insatt i kor alls, det märks tydligt.
 
En måste skilja på mjölkkor, köttkor och lantraser.
Det är stor skillnad. En mjölkko i full produktion är som en elitidrottsman som behöver massor av mat och skötsel. Lägger de sig ute i leran kan de få problem med juvren, mastiter etc. Därmed inte sagt att det är rätt att ha så produktiva kor.
Men de ska gå ute sommartid.

Köttkor är något helt annat, de står ju mest bara på tillväxt eller producerar nya kor. Lösdrift är billigare och gör djuren mer hållbara.
Jag diskuterade just det där med utegående mjölkkor med en av mina närmaste mjölkbönder. Hans förklaring var att när det blir för låg temperatur ute lägger korna för mycket energi på att hålla värmen och då minskar mjölkproduktionen för mycket, för så länge de går ute är det svårt att tillskottsfodra tillräckligt mycket för att kompensera den temperaturberoende energiförlusten. Och ja, kor är ju produktionsdjur och med tanke på den dåliga lönsamheten i mjölkbranschen just nu så är ju varenda liter som produktionen minskar en ännu större börda.
Men jag håller med om att de ska gå ute på somrarna!
 
Djupströbädd för mjölkkor har jag aldrig sett, är nog inte optimalt med tanke på bakterier. Däremot har många gummimattor och strör med spån. Lätt att hålla rent och snyggt i vilobåsen:)
Är inte många som fortfarande har uppbundna kor, och som tidigare skrivits så förbjuds det snart.
Även om de inte går ute året runt så kan de alltså röra sig fritt inne i lagården.
Dessutom är inte kor lika benägna att vilja röra sig i snabba gångarter, inte på samma sätt som hästar.
Som Lyraolissy skriver så gillar de att chilla alternativt strosa runt
 
Skönt att höra att korna inte verkar må lika dåligt som en häst av att stå inne på vintern

Jag förstår ju att kroppen är olika på en häst och en ko. Hästen är smidigare och mer gjord för att springa.
 
Jag avskyr kosläpp just bara för att det så tydligt påminner mig om att korna oftast är inne hela vintern för vår skull.
Fast det är ju samma som med hästar. Är ju bara att se på ett betessläpp från ett vanligt stall med mindre och trista hagar, hästarna är ju helt tokiga av glädje då.

Sen finns det ju hästar som trots lösdrift och bra hage med kompisar blir lika tokiga vid insläpp i sommarhage som installade hästar dock. Måste ju vara lite likadant med kossor. Att dom skuttar ut och är glada betyder inte att dom lider när dom är inne.

Dom annonserar ju till och med ut vissa hingstsläpp just för att hästarna är så tokiga vid släppet.
 
Troligtvis eftersom det är jättesvårt att bedriva en vettig produktion av (mjölk) och mjölkkorna skulle gå ute året om. Det är tyvärr en stor utmaning i dagens produktionssystem att lösa sommarbetet på vissa gårdar.
Nu för tiden får man inte längre bygga stallar för uppbundna kor däremot, så i framtiden kommer alla att gå i lösdrift.

För att inte tala om svårigheten att skydda korna från halk- och fläkskador. Finns inga passande skor.
 
Fast det finns kor som hår ute året runt utan att frysa ihjäl eller bryta benen.

Ja man kan ju undra vad det är för porslinskossor som inte klarar det. Ett stall där jag jobbade hade även en besättning nötdjur (charolais). Visserligen bara ca. 20 stycken, en tjur och resten kor. De gick i lösdrift, stod inomhus nattetid och utomhus dagtid fast med möjlighet att själva gå in. Fri tillgång på ensilage både ute och inne.

Utsläppsproceduren tog ungefär två minuter i genomsnitt och insläppningsproceduren ungefär motsvarande tid. En ytterst försumbar del av vår totala arbetsdag.
 
Men så jävla tramsigt. Jag är väl insatt i både hästar o kor men jag kan väl ÄNDÅ tycka att det är tragiskt att kor oftast inte får vara ute ett halvår?
Nu så var ju en av grundfrågorna i tråden huruvida det är olika för olika djurslag.
Varför behöver häst ha möjlighet att dagligen röra sig i sina gångarter gärna hage men inte ko?
Så att hästar inte har det bra är ytterst relevant i tråden.
Dem har man dessutom bara för nöjes skull så då kan man ju verkligen kräva att de skall ha det så bra som möjligt i fångenskap.
I dag så finns det ju ingen som behöver en häst.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 711
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 686
Senast: Santoxen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp