Bukefalos 28 år!

Utevistelse olika djur

Så om du vore ko så skulle du inte ha något emot att ditt barn togs från dig?
Nu så tänker inte kor riktigt på det viset som vi gör.
Men det går att låta kalvarna dia också samtidigt som kossorna besöker mjölkroboten när de blir fulla i juvren.
På bra mjölkgårdar så tillbringar kalven och kon första tiden tillsammans.
Man har ju kommit fram till att kalvarna tar sig bäst så. (Vilken överraskning liksom)
 
Varför kan man ALDRIG diskutera en sakfråga utan att dra upp tusen andra helt irrelevanta saker?
Men det hör ju till sakfrågan.
Hästar och kor och skillnaden mellan dessa.

Hästar är enkelmagade och gjorda för att vandra och äta oavbrutet.
Att stänga in dem på box med kontrollerade mattider går helt mot deras fysiologi.
Kor är idisslare och gjorda för att snabbt sätta i sig massor av mat i våmmen och sedan gå och lägga sig på en trevlig plats och idissla.
Det är väldigt olika.
 
Kossorna (lantras) i mitt stall gick ute på lösdrift året runt, runda och goa. Såg verkligen inte lidande ut.
Detta var förvisso om mjölkkor, har sett många kossor som går ute året runt, t ex Highland cattle (tror jag dom heter) men är inte säker på om det verkligen hade med pälsen att göra eller om det är något med juvret/mjölken.
 
Highland cattle är köttkor o mjölkas inte.
Det påstod jag inte heller, kossorna jag pratade om tidigare som inte går ute på vintern var mjölkkor, medan kossorna jag sett gå ute på vintern var Highland Cattle, så det är två olika kor jag pratade om, ifall det inte framgick tydligt. :)
 
Jag tycker att du har missat att den moderna djurhållningen är så oerhört mycket bättre än djurhålningen för bara 20 år sedan.
Industrierna för djur kan vara utmärkta även för djuren.
i länken jag lade in så gav jag ett exempel på när det är stort, industrialiserat och utmärkt för djuren.
De har en gigantisk lösdrift inne och dörrar så att de kan gå ut om de vill.
De går till mjölkroboten när de vill och behöver aldrig ha ett juver som spänner i väntan på mjölkning.

Precis. Kan gå ut när de vill.
 
Just ordet industri tycker jag klingar illa i svensk djurhållning.... OK om man talar om s k feedlots, men de stora stallar jag besökt i Sverige är långt ifrån industri!!!
Hade en del förutfattade meningar om robotstallar innan jag gjorde min Blå Stjärna-praktik, tänkte att de inte sågs till alls... Hur fel kan man inte ha?
Var på en av Sveriges största och modernaste gårdar, och visst, mjölkade sig gjorde korna själva. Men den mertid som skötarna fick tillbringade de ute bland djuren och de hade full koll på varenda ko!
Mer välhanterad boskap har jag aldrig mött:love:
Det fanns tid att hinna se om någon betedde sig onormalt och därmed direkt kunna åtgärda ev brister i lösdrifter. Korna var lugna och tillgivna, fick gott om specialanpassat foder, och sas t o m vara ovilliga att gå ut när det var dags för kosläppet:o
All inclusive liksom....
 
På bra mjölkgårdar så tillbringar kalven och kon första tiden tillsammans.
Man har ju kommit fram till att kalvarna tar sig bäst så. (Vilken överraskning liksom)

Å andra sidan ger det upphov till mer separationsångest hos kon. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168159107001220

Nu lobbar jag inte på något sätt för att man ska skilja dem åt redan timmar efter födseln. Mest humant vore det om kalven fick gå med mamman tills kalven blir självständig. Men ska man välja mellan KRAVs krav på 24 timmar tillsammans med kon och traditionell separation direkt efter födseln så orsakar det senare mindre stress.
 
Sen kan det blir problem med mjölkkornas spenar som kan få frostskador på vintern. De har väldigt stora juver som mår bäst om de inte är allt för kalla :)
 
Så om du vore ko så skulle du inte ha något emot att ditt barn togs från dig?

Som någon tidigare nämnt är banden mellan ko och kalv inte så starka i början.

I mina ögon är det en annan diskussion (får vi utnyttja djur till mat?) än denna (hur ska husdjuren få det så bra som möjligt/hur hålls husdjur idag?)
 
Nu så tänker inte kor riktigt på det viset som vi gör.
Men det går att låta kalvarna dia också samtidigt som kossorna besöker mjölkroboten när de blir fulla i juvren.

Det fungerar inte särskilt bra då kalven faktiskt sliter på juvren på ett helt annat sätt än en robot, juvret håller inte på sikt.
Och menar du att bara för kor inte tänker som vi gör, vilket jag inte heller påstått, att de inte saknar sin kalv?
 
Sen kan det blir problem med mjölkkornas spenar som kan få frostskador på vintern. De har väldigt stora juver som mår bäst om de inte är allt för kalla :)

Har jag aldrig sett och vi har haft mjölkraskor ute med öppen kallkupol, får de bara mat och ett bra skydd så fryser de inte, och vi har aldrig haft frostskador, trots kalvningar i -20 grader.
 
Som någon tidigare nämnt är banden mellan ko och kalv inte så starka i början.

Vi har då aldrig haft en ko som varit frisk som inte redan direkt haft väldigt starka band till sin kalv, det är klart om man gång på gång tar kalv från ko så blir de väl till slut avtrubbade och robotiserade, vad ska de liksom göra. För min egen del så tycker jag faktiskt det är djurplågeri att ta en kalv från kossan.Om än ett accepterat djurplågeri.
 
Jag tycker att du har missat att den moderna djurhållningen är så oerhört mycket bättre än djurhålningen för bara 20 år sedan.
Industrierna för djur kan vara utmärkta även för djuren.
i länken jag lade in så gav jag ett exempel på när det är stort, industrialiserat och utmärkt för djuren.
De har en gigantisk lösdrift inne och dörrar så att de kan gå ut om de vill.
De går till mjölkroboten när de vill och behöver aldrig ha ett juver som spänner i väntan på mjölkning.
Att det är bättre än för 20 år sedan betyder ju inte att det är fulländat idag. Än står många kor uppbundna vintertid.

Jag jobbar i branschen och tycker att det finns många områden som verkligen behöver förbättras ur ett djuretisk perspektiv. Mycket är bättre än förr, men vi har långt kvar till en normalnivå där alla har det bra och får sina naturliga behov tillfredsställda.

Bara en sån sak som att de kan välja olika underlag att vila på. Ute lägger de sig i sluttningar, de bäddar och krafsar en del osv. Inne är det förvisso mjukt på gummimattorna, men det är samma underlag överallt, och det är alltid plant.
 
Men det hör ju till sakfrågan.
Hästar och kor och skillnaden mellan dessa.

Hästar är enkelmagade och gjorda för att vandra och äta oavbrutet.
Att stänga in dem på box med kontrollerade mattider går helt mot deras fysiologi.
Kor är idisslare och gjorda för att snabbt sätta i sig massor av mat i våmmen och sedan gå och lägga sig på en trevlig plats och idissla.
Det är väldigt olika.

På vilket vis har det med sakfrågan att göra att använda ett dåligt sätt att hålla hästar som argument för att kor inte behöver vara ute på ett halvår?
 
AMEN.

Däri tycker jag det tramsiga ligger i sådana här diskussioner vilket verkar vara väldigt svårt att förstå.
Oftast handlar det om något så enkelt som markslitage. Det krävs ganska stora investeringar för att hårdgöra mark så den tål lösdrift av stora flockar kor, hela året. Och det krävs stora ytor. Ytor som annars används för produktion av gräs eller säd. Det är alltså en kostnadsfråga för en redan väldigt hårt pressad grupp företagare.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 809
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 763
Senast: Santoxen
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
219
Senast: manda
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 408
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp