Bukefalos 28 år!

Utevistelse?

apan75

Trådstartare
Jag funderar på att ha mina hästar inne i box mellan ca 9-17 och ha dom ute resten av dygnet pga flygfän. Är det någon som har erfarenhet av detta? Funkar det bra? Tyvärr så är det ganska lite skugga i mina hagar...
 
Vi hade våra inne 10-16. När vi kom vid halv 8-tiden på morgnarna för att ta in dem och rida, stod de redan o trängdes vid grinden. Visst det kunde ju även vara mat som drog, men var man inte snabb att ta in dem bockade, sprang och levde de rövare. På eftermiddagen när man kom fick man oftast bogsera ut dem i hagen och de försökte ofta vända vid grinden o smita över vägen in i stallet igen. Vi hade ändå gott om gräs, skugga o lite svalkande vindar på sina ställen i hagarna.

Så det funkar nog ypperligt, med dina tider.
 
Är hästarna vana att vara inomhus andra delar av året så kör. Våra har bara bitvis stallats in under sommaren (extrema dagar) men det har ofta varit tacksamt från djurens sida att få vila från otäckheterna så jag är helt övertygad om att det är perfekta tider.
 
Det funkar superbra att göra så, vi har gjort så många somrar när det varit värmebölja och bromsinvasion några veckor. Det går jättelätt att vända på dygnet, de vänjer sig direkt. Våra har väntat vid grinden när man kommer ca 08.00 på morgonen och direkt de kommit in har de lagt sig ner och vilat eller stått och sovit. Sen ut runt 18-19 snåret när folk har ridit klart osv.
 
Låter jättebra, min väninna har gjort så i många år och jag gör nån liknande variant om de inte kan stå i lösdriften, som faktiskt funkar nästan lika bra som stallet. Den är stor, djup och ganska mörk.
Tycker det är mycket hänsynsfullt mot de stackars hästarna, som ju plågas enormt av alla flygfän!
 
Att vända på inne och utetider är inga problem. Det största problemet medflygfän är att man skulle behöva dela upp dygnet på fem delar istället för två.
Det är ju tidigt på morgonen som det är knott och mygg, sen är en period bra tills det blir varmt på dagen/em så bromsarna kommer igång. Senare är det ganska bra, tills nästa mygg och knott-invation kommer. På natten brukar det vara ganska bra.

Skulle jag ha fria tider och möjlighet så skulle jag nog väja att ta in dom frammåt dagen då bromsarna kommer och släppa ut igen vid 23-24 när värsta knott-perioden var över. Men det är inte möjligt tyvärr.
 
Att vända på inne och utetider är inga problem. Det största problemet medflygfän är att man skulle behöva dela upp dygnet på fem delar istället för två.
Det är ju tidigt på morgonen som det är knott och mygg, sen är en period bra tills det blir varmt på dagen/em så bromsarna kommer igång. Senare är det ganska bra, tills nästa mygg och knott-invation kommer. På natten brukar det vara ganska bra.

Skulle jag ha fria tider och möjlighet så skulle jag nog väja att ta in dom frammåt dagen då bromsarna kommer och släppa ut igen vid 23-24 när värsta knott-perioden var över. Men det är inte möjligt tyvärr.

Beror ju iof på var man bor väldigt mycket. Här hos mig finns tex knappt knott öht, så dagtid i värmen är det flugor och broms som är plågorna, och möjligtvis lite mygg nattetid men inte mycket, då vi har helt öppna hagar som ligger i vindstråk....
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 515
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
733
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 171
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp