Utfodringar

M

maiden

I blivande stallet blir det bara utfodring två gånger om dagen :( Jag har inte möjlighet att alltid kunna ge en extra gång. Det bli morgon och kväll, höet ute i hagen på morgonen blir på vintern(när det inte är lerigt i hagen) i stort sett fri tillgång....

jo, har oxå tänkt på det. Men ville bara försäkra mig om att andra oxå tänkte liknande :smirk:

I mitt förra stall var det utfodring bara 2ggr/dag. Mitt ex. hade konstruerat en stor höhäck som skulle fyllas fullt och den tog minst 16-20kg. Det skulle räcka till 4 st, varav en nordis, arab och 2 shettisar...Det funkade alldeles utmärkt. Jobbar man och har gott om hö så är det ett alternativ. Jag förmodar att era hästar får kraftfoder inne precis innan utsläpp och vid insläpp kraftfoder+hö...

Har de fri tillgång på höet i hagen är det nog ingen fara.
Det är värre om det bara fått mat två gånger/dag.
Hästar mår ju bäst av lite flera gånger! :)

Förlåt att jag snor lite utrymme, men jag undrar hur din sambo byggde foderhäcken? Vi ska nämligen göra en foderhäck till hästarna i lösdriften, men vi har inte kommit på någon bra lösning ännu. Vill du förklara? :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
548
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
839
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 341
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
574
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund