Utgå från tävling (Utbruten från Dressyrsnackis 14)

Fast det finns inte 900 klubbar inom det område som jag känner till 3 dåliga ;)

Du kanske bor i ett u-land när det kommer till arrangörer då. Jag vet nog inte en enda arrangör i mitt område som presenterar dåliga banor på regional nivå. Fanns några för en del år sedan men alla dessa har bytt ut sitt underlag nu. Vi har väldigt mkt tävlingar häromkring.
 
De har aldrig fulla klasser, men fortsätter likadant ändå, de verkar inte ha kopplat varför de har så få starter.

Jag håller med dig om dåliga underlag, det är inte så ovanligt, tyvärr får de klubbarna LAG- tävlingar också och då är liksom ryttarna "tvungna" att åka och rida.
Bottenlöst( kan vara djup sand där jorden inte är borttagen under, eller någon som för tillfället bara harvat alldeles för djupt), stenhårt och eller med mkt sten, jag känner till iaf 4 klubbar med i huvudsak dåliga banor varav en fick sluta.
 
Har varit med om några förskräckliga tävlingsplatser där man har undrat om överdomaren varit blind eller bara lat. Ett ställe hade inte sladdat underlaget sedan framridningsridhuset byggdes någon gång på -80-talet (såg det ut som iaf), dessutom var sargen rutten så om man red för nära så trampade hästarna ner i hål in under sargen...

Läskigt det känner jag igen ( men bara så att alla vet jag är inte @Eukaryot eftersom det verkar cirkulera rykten), känner en av överdomaren på en liknande beskriven plats som faktiskt vågade säga till, rapport skickades, ägaren till anläggningen kontaktades och vad hände? Jo den överdomaren fick inte komma dit mer de tog en som var tyst.

Ja menar du kan ju inte veta om överdomaren varit blind eller lat om du nu inte haft tillgång till överdomarrapporten och det har man kanske nära enbart om man är aktiv i den klubben detta underlag fanns.
 
Jag håller med dig om dåliga underlag, det är inte så ovanligt, tyvärr får de klubbarna LAG- tävlingar också och då är liksom ryttarna "tvungna" att åka och rida.
Bottenlöst( kan vara djup sand där jorden inte är borttagen under, eller någon som för tillfället bara harvat alldeles för djupt), stenhårt och eller med mkt sten, jag känner till iaf 4 klubbar med i huvudsak dåliga banor varav en fick sluta.
Ja, det verkar som att just de klubbarna erbjuder sig att ha lagtävlingar. Är väl enda sättet de kan få folk att åka dit :D
 
Jag fattar inte det här med att utgå för att slippa dåligt offentligt resultat. Om man har ett skitdåligt resultat bland alla andra så är väl inte det ngn stor grej? Då fattar ju vem som helst att något hände just den gången.

Jag har bara sett detta med att utgå strax före sista linjen , alltså för att slippa resultatet i EQ, med ryttare som anser sig själva höra mer till eliten.( i området ska jag tillägga)
Själv har jag aldrig utgått däremot har min häst gjort det. ( hoppat över staketet):D
 
Nä, det är ju möjligt att överdomare säger till. Men eftersom det varit likadant i flera år så borde väl förbundet reagera om flera överdomare rapporterat in bristerna. Sedan är det väl överdomarens uppgift att kolla över banorna innan tävlingarna startar? Vissa saker går ju att åtgärda, tex att sladda och plocka sten. Laga/byta ut sargen kan däremot vara svårt att hinna en halvtimme före första start :p

Sedan är det helt fascinerande hur innebukarna håller på. Har du också blivit anklagad för att vara jag alltså 😂
Läskigt det känner jag igen ( men bara så att alla vet jag är inte @Eukaryot eftersom det verkar cirkulera rykten), känner en av överdomaren på en liknande beskriven plats som faktiskt vågade säga till, rapport skickades, ägaren till anläggningen kontaktades och vad hände? Jo den överdomaren fick inte komma dit mer de tog en som var tyst.

Ja menar du kan ju inte veta om överdomaren varit blind eller lat om du nu inte haft tillgång till överdomarrapporten och det har man kanske nära enbart om man är aktiv i den klubben detta underlag fanns.
 
Ja, det verkar som att just de klubbarna erbjuder sig att ha lagtävlingar. Är väl enda sättet de kan få folk att åka dit :D

Ja jag tror det, sedan finns det säkert andra kopplingar där också att de får lagtävlingar trots pissunderlag, tävlingsledarens kontakt ( privat) med distriktets TS som lägger tävlingar etc, samt att de väljer en ÖD som är tyst ( ja även denna/e kan ju också vara från TS) Helt galet.
Men men, jag hoppas och innerligt tror att det nya systemet gör att dessa avvikelser kommer försvinna och då måste banorna också åtgärdas.
 
Du kanske bor i ett u-land när det kommer till arrangörer då. Jag vet nog inte en enda arrangör i mitt område som presenterar dåliga banor på regional nivå. Fanns några för en del år sedan men alla dessa har bytt ut sitt underlag nu. Vi har väldigt mkt tävlingar häromkring.
Ja, det varierar säkert i olika områden i landet.
 
Nä, det är ju möjligt att överdomare säger till. Men eftersom det varit likadant i flera år så borde väl förbundet reagera om flera överdomare rapporterat in bristerna. Sedan är det väl överdomarens uppgift att kolla över banorna innan tävlingarna startar? Vissa saker går ju att åtgärda, tex att sladda och plocka sten.

Ja jag håller med, men jag vet inte hur förbundet förut gått igenom öd rapporterna? Nu när det är digitalt åker det ju direkt dit och förut var det ju till distrikten och sedan vidare hur det nu fungerade.

Sedan är det ju samma arrangörer, ofta samma överdomare som-jag håller med- borde säga till INNAN, att plocka upp sten, ex.
 
Ja jag håller med, men jag vet inte hur förbundet förut gått igenom öd rapporterna? Nu när det är digitalt åker det ju direkt dit och förut var det ju till distrikten och sedan vidare hur det nu fungerade.

Sedan är det ju samma arrangörer, ofta samma överdomare som-jag håller med- borde säga till INNAN, att plocka upp sten, ex.
Har dålig koll på förfarandet kring överdomarrapporter, vad förbundet gör åt de anmärkningar som kommer in. Varierar säkert beroende på vilka som sitter i det förbundet. Precis som olika överdomare är olika "på" så är väl de olika distrikten också olika på hugget kanske :/
 
Ja jag tror det, sedan finns det säkert andra kopplingar där också att de får lagtävlingar trots pissunderlag, tävlingsledarens kontakt ( privat) med distriktets TS som lägger tävlingar etc, samt att de väljer en ÖD som är tyst ( ja även denna/e kan ju också vara från TS) Helt galet.
Men men, jag hoppas och innerligt tror att det nya systemet gör att dessa avvikelser kommer försvinna och då måste banorna också åtgärdas.

Det bästa är ju om ryttarna bojkottar tävlingarna, särskilt om det är lagklasser! Vilken klubb vill ha den dåliga publiciteten ?
 
Det bästa är ju om ryttarna bojkottar tävlingarna, särskilt om det är lagklasser! Vilken klubb vill ha den dåliga publiciteten ?

Men det är ju just det när det är lagklasser som de inte kan bojkotta, det blir ju reprimand för deras egen klubb och de kanske inte får ha lag nästkommande år.
 
Nja då var den nog på gång ändå. En frisk häst får inte en senskada av djupt underlag om den inte är uttröttad innan. Isåfall skulle hästarna fått senskador på löpande band på 80 o 90 talet så djupt underlag som var poppis på den tiden bland dressyrryttarna. Var ju som att rida i en plöjd åker.

Men jag skrev inget om att senskadan uppkom av djupt underlag.
 
Men det är ju just det när det är lagklasser som de inte kan bojkotta, det blir ju reprimand för deras egen klubb och de kanske inte får ha lag nästkommande år.

Är det så? . Min förra klubb red bara OMG 1 i år och inget mer. Nu bojkottade dom inte men någon reprimand har dom inte fått. 🤔 Om man avstår pga djurskyddet hade jag gått till tidningarna om man skulle få en reprimand.
 
@Novali01 @hola @sorbifolia som domare blir jag GALEN på folk som utgår om hästen inte lider av att vara på banan. Jag förstår om ALLT går snett och det inte går att styra väg eller gångart pga spänning. Men annars tycker jag att det inte är att visa respekt för arrangörer och medtävlande. Personligen tycker jag också att det är fjantigt beteende, och att de som utgår är barnrumpor och dåliga förlorare. Men det är jag det. :angel:

Håller helt med dig, speciellt det jag fetade.
 
Överdomarrapporterna har skickats till distriktet och arrangören har fått ett ex. Numer ska de skrivas i TDB så jag vet inte om alla distrikt tar in dem nu.
I mitt distrikt gick vi igenom rapporterna, var det något som återkom så skulle det följas upp. Gällde det t ex underlag kunde vi framföra det till besöksgruppen så de kunde följa upp det.
 

Liknande trådar

Dressyr En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Ja, det hade ju varit bättre, mindre jobbigt...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 513
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp