Utgifter per person - singelhushåll/sambo/ 2-barns familj (+ 2 vuxna)

Där blev jag helt tappad bakom en vagn. Kan du förklara hur du menar?
Jag som försökte reda ut begreppen eftersom jag tyckte att en del verkar blandar ihop (total)kostnaden med vad var och en betalar, och att det därför blir lite missförstånd. Det lyckades jag ju inte så bra med. Nytt försök:

Det är ju inte alls självklart att alla personer i ett hushåll betalar lika stor andel av den totala kostnaden. Minderåriga barn brukar inte bidra så mycket, och om en i ett par studerar eller jobbar deltid/har lägre inkomst kanske den andra betalar mer (under en tid). Enligt äktenskapsbalken skall var och en bidra efter sin förmåga till det som behövs för gemensamma och personliga behov (gäller i o f inte sambo).
En del (total)kostnader ökar oftast när man är fler, men blir inte nödvändigtvis dubbelt så stora för två som för en. T ex bostadskostnad och mat. Två bor kanske större och äter mer mat, men per person blir utgiften lägre om man delar med två eftersom det i en större bostad förmodligen bara behövs ett kök och ett badrum. Istället för två ettor på 35 kvm kan man ha en tvåa på 65 med lägre kvm-kostnad. Man kan kanske äta billigare per person genom att utnyttja större förpackningar etc. El, sopor, bredband kan vara en fast kostnad eller bli (marginellt) dyrare om man är två, så per person blir det billigare.

Om en person kör två halvfulla tvättmaskiner i veckan, en 40 gr och en 60 gr så räcker det förmodligen även om man är två. Så per person blir det halva utgiften mot tidigare. Men tvätten kostar fortfarande lika mycket som innan (inköp, el, vatten, tvättmedel).

Kläder, nöjen etc påverkas kanske inte alls. Så om man får en högre eller lägre personlig levnadskostnad beror mycket på de fasta eller halvfasta kostnaderna och hur de fördelas. Tar man in barn i ekvationen så har jag aldrig hört någon som har fått det att bli billigare än att vara själv.
 
Jag tänker såhär. Om singelhushållet och sambohushållet är precis samma hushåll, eller likvärdigt hushåll, så måste ju kostnaderna bli lägre eftersom man är två som delar. Dock tror jag att många som bildar par unnar sig ett större eller finare boende, eftersom "man nu har råd med det", och då blir kostnaden kanske densamma eller högre beroende på vad man skaffar. Andra kanske unnar sig fler resor eller mer vardagslyx eftersom boendekostnaden nu är sänkt och då blir summa summarum ändå samma som innan, eller dyrare.

Har man barn dock så måste ju kostnaden gå upp, tänker jag. Om man inte levde rätt göttigt som singel och nu skärt ner på typ allt så att barnkostnaden blir densamme.

I slutändan är det nog omöjligt att säga vad som är billigast eller vad som är dyrast, då allt handlar om vilka val man gör. Både som samboende och som singel. Jag har vänner som prioriterar billigt boende för att kunna "leva mer", och andra som prioriterat fint och dyrt boende. Det är nog enklare att leva billigt som samboende om man vill det, men det är nog långt ifrån alla som prioriterar det.
På det glada 80-talet hörde jag en "yuppie" som på fullt allvar menade att hans kostnader skulle gå ner i o m att han fick barn. "För med ett barn så går man ju inte ut och äter varje dag". Allt är relativt ;-)
 
Billigare som par:
- Semestrar (dela pa hotellkostnad och ibland aven extra avgifter vid flyg)
- Matkostnader (storre risk for svinn av farskvaror i ett singelhushall)
- Bostadskostnader - vid samma standard (kostar inte mer att varma att kok for att tva pers bor dar, inte heller behover koket vara dubbelt sa stort).
 
Jag som försökte reda ut begreppen eftersom jag tyckte att en del verkar blandar ihop (total)kostnaden med vad var och en betalar, och att det därför blir lite missförstånd. Det lyckades jag ju inte så bra med. Nytt försök:

Det är ju inte alls självklart att alla personer i ett hushåll betalar lika stor andel av den totala kostnaden. Minderåriga barn brukar inte bidra så mycket, och om en i ett par studerar eller jobbar deltid/har lägre inkomst kanske den andra betalar mer (under en tid). Enligt äktenskapsbalken skall var och en bidra efter sin förmåga till det som behövs för gemensamma och personliga behov (gäller i o f inte sambo).
En del (total)kostnader ökar oftast när man är fler, men blir inte nödvändigtvis dubbelt så stora för två som för en. T ex bostadskostnad och mat. Två bor kanske större och äter mer mat, men per person blir utgiften lägre om man delar med två eftersom det i en större bostad förmodligen bara behövs ett kök och ett badrum. Istället för två ettor på 35 kvm kan man ha en tvåa på 65 med lägre kvm-kostnad. Man kan kanske äta billigare per person genom att utnyttja större förpackningar etc. El, sopor, bredband kan vara en fast kostnad eller bli (marginellt) dyrare om man är två, så per person blir det billigare.

Om en person kör två halvfulla tvättmaskiner i veckan, en 40 gr och en 60 gr så räcker det förmodligen även om man är två. Så per person blir det halva utgiften mot tidigare. Men tvätten kostar fortfarande lika mycket som innan (inköp, el, vatten, tvättmedel).

Kläder, nöjen etc påverkas kanske inte alls. Så om man får en högre eller lägre personlig levnadskostnad beror mycket på de fasta eller halvfasta kostnaderna och hur de fördelas. Tar man in barn i ekvationen så har jag aldrig hört någon som har fått det att bli billigare än att vara själv.
Såvida man inte är själv med barn...
 
Jag tänker att det beror på om man fortsätter ha samma standard.
De billigare sakerna som sambo är vissa gemensamma saker såsom kostnader för tv, värme, el, etc.
Sen tänker jag att man ofta kan få en billigare kostnad genom att man delar prylar och vissa rum dvs man behöver inte varsitt kök utan delar kök. Även prylar och inredning- kökssaker, möbler, tv etc kan man dela på dvs man behöver kanske inte varsin av varje pryl.
Mat- man kan köpa större förpackningar som går åt.
De ökade kostnader som skulle bli som sambo blir ju om man ändrar livsstil tex börjar äta dyrare mat/dyrare nöjen etc för att man flyttar ihop med någon.
 
Senast ändrad:
De som säger att det blir dyrare som sambo- är det att personen då betalar för den andra personen? Dvs att man vill ha samma standard som man har haft tidigare och flyttar ihop med någon som inte har råd med det så man betalar för den personen? Alternativt höjer sin egen standard?
 
Senast ändrad:
Det sägs att det är dyr(as)t att bo ensam. Jag som bor ensam tror på den sanningen. Men om jag klagar över hur dyrt det är att bo i ett singelhushåll så får jag alltid massiva mothugg av de med sambo eller familj. Börjar ledsna på det där och skulle dels vilja hitta något forskningsresultat och dels höra era erfarenheter av det hela. Klart att det beror på vilka hobbies osv man har - men om man bara tänker levnadskostnader i ett modernt hem.
Kan ni hjälpa mig?

Fast levnadskostnader varierar ju massor beroende på person och person

Hyra/Avgift på boende? + el?
Försäkring(ar)?
Telefon/internet?

Bil/inte bil/busskort/cykel eller gå?
Hur mycket och vilken sorts mat?
Äta ute/laga egen mat/matlåda?

Ha ett jobb eller plugga eller arbetslös eller sjukskriven?
Ha ett jobb är inte heller samma som att ha ett välbetalt jobb?

Hobbies, tex häst. Ridskola eller egen häst?
Andra husdjur?
Djurförsäkring, hovslagare, veterinär?

Och så, inte minst, sparande i olika former?

Shopping nya prylar/elektronik/kläder eller shopping till exempelvis häst är ju populärt...


Jag tycker hela tråden är lite märklig och inte direkt jämförbar.
Jag har bott singelhushåll i alla möjliga konstellationer under perioder då jag antingen jobbat (allt från att ha 4 jobb för att klara räkningar till att ha 1 välbetalt jobb så jag kunnat spara ofantliga summor varje månad), pluggat eller varit arbetslös...

Det handlar mycket (allt?) om prioriteringar i livet. Hur du vill bo, vad du vill äta, ha bil eller om buss går lika bra osv...
 
Fast levnadskostnader varierar ju massor beroende på person och person

Hyra/Avgift på boende? + el?
Försäkring(ar)?
Telefon/internet?

Bil/inte bil/busskort/cykel eller gå?
Hur mycket och vilken sorts mat?
Äta ute/laga egen mat/matlåda?

Ha ett jobb eller plugga eller arbetslös eller sjukskriven?
Ha ett jobb är inte heller samma som att ha ett välbetalt jobb?

Hobbies, tex häst. Ridskola eller egen häst?
Andra husdjur?
Djurförsäkring, hovslagare, veterinär?

Och så, inte minst, sparande i olika former?

Shopping nya prylar/elektronik/kläder eller shopping till exempelvis häst är ju populärt...


Jag tycker hela tråden är lite märklig och inte direkt jämförbar.
Jag har bott singelhushåll i alla möjliga konstellationer under perioder då jag antingen jobbat (allt från att ha 4 jobb för att klara räkningar till att ha 1 välbetalt jobb så jag kunnat spara ofantliga summor varje månad), pluggat eller varit arbetslös...

Det handlar mycket (allt?) om prioriteringar i livet. Hur du vill bo, vad du vill äta, ha bil eller om buss går lika bra osv...
Märklig eller inte, men givetvis måste jämförelsen handla om i stort likvärdiga livskvaliteter. Alla fattar nog att det är mycket som spelar in.
 
De som säger att det blir dyrare som sambo- är det att personen då betalar för den andra personen? Dvs att man vill ha samma standard som man har haft tidigare och flyttar ihop med någon som inte har råd med det så man betalar för den personen? Alternativt höjer sin egen standard?
I "diskussionen" på jobbet igår så var det genast två gifta män som skrattade hånfullt och sade "jamen då skulle du se mina räkningar".
Jag antar att deras räkningar till en stor del handlar om båtutgifter, kanske lån på just båtar och bilar, renoveringar osv osv - sådant som jag absolut inte har råd med för mina inkomster går till det mest nödvändiga.
 
För mig är det billigare att bo ensam än när jag bott med sambo då.
Jag bor billigt och behöver inte köpa mängder mat åt mitt ex längre.
 
Jag förstår inte alls hur man tänker att det INTE skulle bli billigare att bo ihop. Man behöver oftast inte bo så mycket större för att man är två. Oftast delar man ju säng tänker jag. Möjligen om man behöver ett extra sovrum för att man inte vill sova ihop då. Men ett extra rum är väldigt mycket billigare än en extra lägenhet även om den bara betstår av ett rum. Att höja sin levnadsstandard har ingenting med sammanboende att göra, att de råkar sammanfalla handlar ju nog allra mest om att boendekostnaderna har minskat rejält och då får man råd med en standardhöjning.

Sedan är ju bostandsmarknaden som den är. När man flyttar ifrån varandra så är det inte säkert att man får tag i ett väldigt billigt boende pga kötider. Jag flyttade från en 2:a som jag delade med mitt ex. Den kostade 4500 kr/mån. Nya lägenheten är (faktiskt) billig, men kostar istället 6000 kr, och det får jag betala ensam istället för de 2250 kr som var min hyreskostnad tidigare. Utöver hyreskostnaden så står jag själv för hemförsäkring, el, netflix, tv-avgift, internet osv. Det blir ju ytterligare några hundralappar. Så jag skulle gissa på att kostnaderna har ÖKAT med 4500 kr bara för boendet. Utöver det så har det blivit dyrare att ha barn också. Det behövs två uppsättningar av ganska mycket. Det blir lätt ett par hundralappar till i månaden, förutsatt att man inte köper allt nytt då.
 
I "diskussionen" på jobbet igår så var det genast två gifta män som skrattade hånfullt och sade "jamen då skulle du se mina räkningar".
Jag antar att deras räkningar till en stor del handlar om båtutgifter, kanske lån på just båtar och bilar, renoveringar osv osv - sådant som jag absolut inte har råd med för mina inkomster går till det mest nödvändiga.
De kanske har barn?
Det är säkert billigare att vara sambo, bara i tvåsamhet, men lägg till ett eller flera barn så skenar kostnaderna 😂 mvh mamma med två tonårspojkar som äter och sportar mig ur huset 😂
 
Fast kostnaden för barn har ju inget med sambo att göra?
Det skulle ju skena ännu mer som ensamstående med barn.
Exakt. Diskussionen blir ju rätt absurd när man jämför singlar utan barn med sammanboende med barn, där båda dessutom är föräldrar till de barn som finns i hushållet... Hej och välkomna till verkligheten som sällan är så fyrkantig.
 
Exakt. Diskussionen blir ju rätt absurd när man jämför singlar utan barn med sammanboende med barn, där båda dessutom är föräldrar till de barn som finns i hushållet... Hej och välkomna till verkligheten som sällan är så fyrkantig.
Precis.
min tanke är att det är billigare att vara sambo om man har samma livsstil som man hade som singel. Däremot om man skaffar en dyrare livsstil än vad man hade som singel tex får barn så blir det förstås dyrare.
 
För mig blev det nu dyrare att flytta ihop. Dels pga mer pengar i hyra varje månad och mer el, sophämtning/tömning av avloppstank etc.
Och också för att jag åt mycket billigare då jag bodde själv. Nu äter vi dyrare och fler ingredienser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp