Utgifter per person - singelhushåll/sambo/ 2-barns familj (+ 2 vuxna)

Ok @A_NN_A - ska vi fortsätta diskussionen med att utgå ifrån att de som bor i singelhushållen och de som bor ihop lever i samma område, har samma utrustning och samma typ av fasta kostnader. Det går ju inte att diskutera som du håller på med dina "tänk om" "tänk om".
 
Jag hade mer pengar över som singel eftersom jag bodde i en billig etta, hade cykelavstånd till jobbet och levde på typ gröt och fil eftersom jag tycker det är trist att laga mat själv.

Bor nu större och dyrare, åker bil en bra bit till jobbet och äter mer och godare mat :D Även fast vi delar på kostnaderna betalar jag fortfarande mer nu än som singel
 
Jag hade mer pengar över som singel eftersom jag bodde i en billig etta, hade cykelavstånd till jobbet och levde på typ gröt och fil eftersom jag tycker det är trist att laga mat själv.

Bor nu större och dyrare, åker bil en bra bit till jobbet och äter mer och godare mat :D Även fast vi delar på kostnaderna betalar jag fortfarande mer nu än som singel
...men levnadsstandarden har stigit, och då är det ju inte jämförbart. Låter som ett roligare liv nu iaf :)
 
Ok @A_NN_A - ska vi fortsätta diskussionen med att utgå ifrån att de som bor i singelhushållen och de som bor ihop lever i samma område, har samma utrustning och samma typ av fasta kostnader. Det går ju inte att diskutera som du håller på med dina "tänk om" "tänk om".

Ska du jämföra med dina vänner och eventuellt sparade kostnaders vara eller inte vara får du helt enkelt fråga vad som har förändrats.
Det är inte självklart att det är billigare att vara två.

Jag låter härmed dig ha din tråd ifred.
 
Min pojkvän flyttar in med mig nu och det innebär att vi tar min befintliga boendekostnad och delar på mitten, så då blir det ju väldigt mycket billigare. Matkostnaden blir nog dyrare för min del dock om vi delar den på mitten, då han äter som en häst. Där kan man ju också välja om man delar på mitten eller om den som äter mer betalar mer.

Däremot misstänker jag att han kommer, med tiden, vilja ha ett större fint boende centralt och då vettetusan om det inte blir dyrare än vad jag har det nu. Men där har jag ju också möjlighet att påverka om jag vill gå med på att ha ett dyrt boende eller inte.
 
Min boendekostnad minskas när jag varit sambo iom att jag bor i samma lägenhet. Så trots dyrare elräkning, dyrare tv osv så blir det lägre eftersom vi är två som delat på det. Det som ökar är matkostnader - som singel har jag en matbudget på 1500-1800kr/månad och klarar detta galant. Som två klarade vi oss precis på 4000kr (2000/person). Exkl uteätande då. Och nöjeskonto ökar. Så totalt så går det nog på ett ut.
 
Varför är det fel att tänka så? Det jag gör är att ta hänsyn till verkligheten. Den är inte lika för alla.
När man tittar på beräknad kostnad enligt schablonen för levnadsstandard har man kostnader på över 9000:- före eventuell hyra. Flera av mina vänner skulle inte ha pengar över till någon hyra om det var så deras kostnader såg ut.
Fast då är det ju standarden som avgör om det blir dyrare eller billigare. Och standard har inget med att göra om man bor själv eller bor med någon.
 
Däremot misstänker jag att han kommer, med tiden, vilja ha ett större fint boende centralt och då vettetusan om det inte blir dyrare än vad jag har det nu. Men där har jag ju också möjlighet att påverka om jag vill gå med på att ha ett dyrt boende eller inte.

Visst har du hyresrätt? Om din sambo också har en mindre hyresrätt skulle ni kanske kunna byta till er en större tillsammans? :)
 
Visst har du hyresrätt? Om din sambo också har en mindre hyresrätt skulle ni kanske kunna byta till er en större tillsammans? :)

Det kan vi! Han har inte hyresrätt, men många år i bostadskön så skulle vi vilja det så skulle han kunna skaffa en lägenhet och vi kan byta till en stor. Nu har vi dock valt att bo kvar i min lilla för att det blir så billigt :) Tänker att så länge vi är unga och nykära och barnfria så behöver vi inte så många kvm, så kan vi skaffa större när vi börjar känna att vi är i varandras space hela tiden :angel: :D
 
När jag träffade min sambo bodde jag i eget litet hus. Lånen och husets fasta kostnader var inte dyrare än hyran till lägenheten jag flyttade från i samma område.
Snarare billigare.

När sambon flyttade in fortsatte jag betala husets kostnader eftersom han inte ännu köpt in sej i huset.
När vi sen blev två ägare och därmed delade huskostnaderna blev det betydligt billigare att vara två.

Så det blev väldigt tydligt att det var dyrare att bo själv.

Våra övriga kostnader såsom mat och nöjen och intressen hade ju samma kostnad som innan för var och en.
Vi hade(har) ett löjligt lågt matkonto så det är inget som påverkar ekonomin sådär hejdlöst mycket. Varken före eller efter samboskapet😊
 
...för att du har råd att köpa mera mat då ni delar på de fasta utgifterna? :D

Japp! Framförallt att vi gillar onyttig god hämtmat gärna kombinerat med någon god öl eller flaska vin och kanske lite chips på det, plus att jag åker bil istället för cyklar 1,5 mil om dagen som jag gjorde förut. Att skaffa sambo kanske är bra för plånboken men vete attan om det är bra för hälsan :nailbiting: :D
 
Kostnaden för ett hushåll med två (eller flera) blir vanligen högre än för ett enpersonshushåll. Men om båda har möjlighet att bidra till kostanderna så minskar den summa som respektive person behöver bidra till hushållskostnaden med (förutsatt att båda har samma betalningsförmåga och man väljer att dela lika) eftersom vissa kostnader är fasta och andra är oproportionerlia (ex så kostar kök/badrum förhållandevis mer i en etta än i en större lägenhet, givet samma kvm kostnad och den tvättmaskin som går halvfull för en person rymmer en till persons tvätt). Dvs 1 > (1+1)/2.
Om man räknar in barn så blir det ju betydligt "krångligare". Barnen kostar men bidrar förhållandevis lite (barnbidrag, ev underhållsbidrag). Största utgifterna (förutom mat och kläder) är om en förälder går ner i arbetstid, behov av större bostad, barnomsorg (ändras till fritidsintressen när de blir äldre).
 
Jag tänker såhär. Om singelhushållet och sambohushållet är precis samma hushåll, eller likvärdigt hushåll, så måste ju kostnaderna bli lägre eftersom man är två som delar. Dock tror jag att många som bildar par unnar sig ett större eller finare boende, eftersom "man nu har råd med det", och då blir kostnaden kanske densamma eller högre beroende på vad man skaffar. Andra kanske unnar sig fler resor eller mer vardagslyx eftersom boendekostnaden nu är sänkt och då blir summa summarum ändå samma som innan, eller dyrare.

Har man barn dock så måste ju kostnaden gå upp, tänker jag. Om man inte levde rätt göttigt som singel och nu skärt ner på typ allt så att barnkostnaden blir densamme.

I slutändan är det nog omöjligt att säga vad som är billigast eller vad som är dyrast, då allt handlar om vilka val man gör. Både som samboende och som singel. Jag har vänner som prioriterar billigt boende för att kunna "leva mer", och andra som prioriterat fint och dyrt boende. Det är nog enklare att leva billigt som samboende om man vill det, men det är nog långt ifrån alla som prioriterar det.
 
Kostnaden för ett hushåll med två (eller flera) blir vanligen högre än för ett enpersonshushåll. Men om båda har möjlighet att bidra till kostanderna så minskar den summa som respektive person behöver bidra till hushållskostnaden med (förutsatt att båda har samma betalningsförmåga och man väljer att dela lika) eftersom vissa kostnader är fasta och andra är oproportionerlia (ex så kostar kök/badrum förhållandevis mer i en etta än i en större lägenhet, givet samma kvm kostnad och den tvättmaskin som går halvfull för en person rymmer en till persons tvätt). Dvs 1 > (1+1)/2.
Om man räknar in barn så blir det ju betydligt "krångligare". Barnen kostar men bidrar förhållandevis lite (barnbidrag, ev underhållsbidrag). Största utgifterna (förutom mat och kläder) är om en förälder går ner i arbetstid, behov av större bostad, barnomsorg (ändras till fritidsintressen när de blir äldre).
Där blev jag helt tappad bakom en vagn. Kan du förklara hur du menar?
 
De kostnader som har med boendet att göra, är väl det som kan bli lägre. Om jag skulle separera, skulle jag öht inte kunna hitta en bostad som kostar motsvarande halva den nuvarande hyran, och den nuvarande hyran delar vi ju på två. Lite abonnemang och el och sånt gäller väl ungefär samma sak för.

Matkostnaderna hänger väl mer ihop med hur och vad man äter, än hur många man är. Jag skulle äta hämtmat oftare om jag var ensam, och då blir det ju dyrare för mig.

Det är också dyrare med enkelrum på hotell än vad det är per person att dela ett dubbelrum.

Om två personer delar på en bil, blir det ju billigare än om jag har en egen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp