Utgifter per person - singelhushåll/sambo/ 2-barns familj (+ 2 vuxna)

Precis.
min tanke är att det är billigare att vara sambo om man har samma livsstil som man hade som singel. Däremot om man skaffar en dyrare livsstil än vad man hade som singel tex får barn så blir det förstås dyrare.

Jag tror att många har fått fler utgifter sen "den forna singeltiden" och därmed upplever att pengarna försvinner snabbare. Man kanske har skaffat större boende, har hemmaboende barn, ens partner kanske har önskemål på att köpa saker som kostar pengar osv. och man upplever att pengarna bara rinner iväg. Så när TS skriver att det dyker upp mothugg på konstaterandet att det är dyrt att vara singel så är det säkert personer som sitter med barnens utgifter och det där stora huset och bara känner att "Nej hjälp vad jag levde billigt som singel i jämförelse!" Jag tror alltså inte att mothugget nödvändigtvis är rationellt och nere på att räkna kronor, utan baserat på en upplevelse av att "allt är så dyrt nu för tiden". En vän till mig var van vid att käka pasta och burkbönor tills hon träffade sin sambo som vill dricka bubbel och äta ute varje fredag och lördag. Hon säger också att "Herregud vad det försvunnit pengar sen jag träffade X, allt är så dyrt!" Men då är det ju som du skriver, att det är livsstilen som ändrats. Oavsett om det är bubbel eller barn det handlar om.
 
Jag tror att många har fått fler utgifter sen "den forna singeltiden" och därmed upplever att pengarna försvinner snabbare. Man kanske har skaffat större boende, har hemmaboende barn, ens partner kanske har önskemål på att köpa saker som kostar pengar osv. och man upplever att pengarna bara rinner iväg. Så när TS skriver att det dyker upp mothugg på konstaterandet att det är dyrt att vara singel så är det säkert personer som sitter med barnens utgifter och det där stora huset och bara känner att "Nej hjälp vad jag levde billigt som singel i jämförelse!" Jag tror alltså inte att mothugget nödvändigtvis är rationellt och nere på att räkna kronor, utan baserat på en upplevelse av att "allt är så dyrt nu för tiden". En vän till mig var van vid att käka pasta och burkbönor tills hon träffade sin sambo som vill dricka bubbel och äta ute varje fredag och lördag. Hon säger också att "Herregud vad det försvunnit pengar sen jag träffade X, allt är så dyrt!" Men då är det ju som du skriver, att det är livsstilen som ändrats. Oavsett om det är bubbel eller barn det handlar om.
Ja jag tror också att folks svar snarare utgår från sig själva istället för att göra en objektiv kalkyl.
 
Jag svarade ju på totts inlägg om diskussionen med två gubbar på jobbet. Jämfört med att driva en familj så är det ju billigt med singelhushåll.
Det är inte alls säkert att ett singelhushåll är billigt? Det beror ju på vad singeln gör och vilken livsstil singeln har. En familj kan ju absolut vara billigare att driva runt.
Jag tror det handlar om livsstil helt enkelt.
 
Det är inte alls säkert att ett singelhushåll är billigt? Det beror ju på vad singeln gör och vilken livsstil singeln har. En familj kan ju absolut vara billigare att driva runt.
Jag tror det handlar om livsstil.
Såklart till viss del. Men har man som jag två tonårspojkar hemma så är det ju omöjligt att hålla lika låga kostnader som om jag bodde ensam. Sen kan man ju naturligtvis slösa hur mkt som helst som singel.

Brukar alltid säga att när de två flyttar så har jag råd att hålla en häst istället 😂
 
Såklart till viss del. Men har man som jag två tonårspojkar hemma så är det ju omöjligt att hålla lika låga kostnader som om jag bodde ensam. Sen kan man ju naturligtvis slösa hur mkt som helst som singel.

Brukar alltid säga att när de två flyttar så har jag råd att hålla en häst istället 😂
Jo visst men det är det jag tänker har att göra med livsstilen dvs har man barn så kostar det pengar. Det kostar pengar både som singel och par att ha barn. Livsstilen att ha barn kostar mkt pengar snarare än att vara sambo eller singel.
 
Det sägs att det är dyr(as)t att bo ensam. Jag som bor ensam tror på den sanningen. Men om jag klagar över hur dyrt det är att bo i ett singelhushåll så får jag alltid massiva mothugg av de med sambo eller familj. Börjar ledsna på det där och skulle dels vilja hitta något forskningsresultat och dels höra era erfarenheter av det hela. Klart att det beror på vilka hobbies osv man har - men om man bara tänker levnadskostnader i ett modernt hem.
Kan ni hjälpa mig?

Har ingen statistik, men har man BARN så självklart är det dyrare. Inte själva boendet kanske (beroende på hur stort man har), men levnadskostnaderna blir såklart dyrare när man ska försörja barn.

Men såklart är det dyrare att vara singel. Generellt.
Jag och exet bodde i hus med två barn, nu har vi separerat, jag bor i en trea och han kvar i huset. Vi har barnen varannan vecka. Jag ligger nog på någon tusenlapp dyrare kostnad nu för själva boendet - räknar lån, avgift, p-plats osv. Han som bor i huset får själv betala ca 5000 kr mer per månad än när vi båda ägde det ihop.
TV-avgift, neflix, internet - sånt delade vi då och har förstås varsitt nu = dubbel kostnad för var och en.
Sen kan man ju inte dela kostnad för nya möbler med varandra längre - vill man ha en ny soffa får man betala den själv.

Men det är klart, om vi båda flyttat till varsin liten tvåa o låtit barnen få dela på sovrummet i våra respektive hem så hade vi ju sänkt kostnaden båda två. Men man kan ju inte jämföra boende i villa på landet ca 110 kvm med en tvåa på 60 kvm, man behöver ju jämföra äpplen med äpplen så att säga.
 
Har ingen statistik, men har man BARN så självklart är det dyrare. Inte själva boendet kanske (beroende på hur stort man har), men levnadskostnaderna blir såklart dyrare när man ska försörja barn.

Men såklart är det dyrare att vara singel. Generellt.
Jag och exet bodde i hus med två barn, nu har vi separerat, jag bor i en trea och han kvar i huset. Vi har barnen varannan vecka. Jag ligger nog på någon tusenlapp dyrare kostnad nu för själva boendet - räknar lån, avgift, p-plats osv. Han som bor i huset får själv betala ca 5000 kr mer per månad än när vi båda ägde det ihop.
TV-avgift, neflix, internet - sånt delade vi då och har förstås varsitt nu = dubbel kostnad för var och en.
Sen kan man ju inte dela kostnad för nya möbler med varandra längre - vill man ha en ny soffa får man betala den själv.

Men det är klart, om vi båda flyttat till varsin liten tvåa o låtit barnen få dela på sovrummet i våra respektive hem så hade vi ju sänkt kostnaden båda två. Men man kan ju inte jämföra boende i villa på landet ca 110 kvm med en tvåa på 60 kvm, man behöver ju jämföra äpplen med äpplen så att säga.

Björk! Var har du varit???!
 
Tror mycket också beror på hur man dras med i partners vanor. Min ena partner hade definitivt levt billigare utan mig. Jag köper mat som är dyrare än vad den skulle lägga ensam. Dock uppskattas det och vill vara med. Den andre lever billigare tack vare mig för med mig lagas det mat hemma. Annars är det köpemat 100%. Så allt handlar om egen preferens, hur man utvecklad och dras med!
 
Eftersom frågan är "kostnader per person" så blir det ju vanligen billigare när flera personer delar på en bostad.
Om frågan är "sammanlagd kostnad för hushållet" så blir det förstås dyrare med fler människor.

Jag kan spekulera utifrån min egen situation.
Jag är ensamstående, bor i en stuga om 100-120 kvadratmeter. Den stugan skulle ju problemfritt rymma en familj med två vuxna och ett eller två barn.

Som ensamstående betalar jag själv hela boendekostnaden: 1500kr/mån till banken för lånet, ca 1500kr/månad (i snitt, billigare på sommaren och dyrare på vintern) för el och uppvärmning och vatten (egen brunn), sophämtning, slamtömning (kommer inte ihåg vad det kostar), telefonabonnemang (kommer inte ihåg vad det kostar heller, betalar fakturan när den kommer), internet. Försäkring.

De kostnaderna skulle ju vara i stort sett oförändrade, förutom internetabonnemanget som antagligen skulle bli dyrare om fler personer skulle använda internet eftersom jag har valt ett begränsat abonnemang som dock räcker till mitt "surfande", även om det var tre personer eller fyra som bodde här. Det vill säga, kostnad per person skulle sjunka för de fasta kostnaderna.
Sammanlagda kostnaden skulle självklart stiga jämfört med nu när jag lever själv: fler människor äter mer mat än en människa, fler människor innebär större åtgång på schampo, tvål, toapapper och sådant.
Fler människor innebär större åtgång på kläder. Men kostnaden per person gällande de sakerna behöver ju inte stiga - det beror ju på vilka kläder och vilka märken på hygienartiklar man väljer.

Utifrån den matematiken är det inte så svårt att se att kostnaden per person i ett flerpersonshushåll, givet att man har samma bostad, sjunker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp