Bukefalos 28 år!

Utläkt spatt?

hmm... vad jag vet så läker det egt inte ut.... men den akuta inflammationen går över i ett kroniskt stadium, och gör inte ont längre... leden "skyddar" sig vid att danna pålagringar. Så det är inte så att det bara blir borta, det vill alltid finnas där.
 
Kroniskt betyder väl att den är kvar, eller? Vad jag har förstått så växer dom rörliga benen ihop i leden och då gör det inte lika ont längre och man säger att spatten läkt ut. Min pålle är "frisk" nu och han går jättebra , är inte lika stel på morronen när han går ut. Han verkar inte alls ha ont nu, hoppas det håller sig så här.
 
Ja det är sant. Det växer ihop i benet så att det inte kan orsaka smärta. Vår islandshäst har också utläkt spatt.
 
Min gamla häst hade spatt så då tog jag reda på en del, och här är som jag fattade det, (jag får väl reservera mig för att jag kan ha kommit ihåg/fattat fel...)

Spatt är en långsam pågående inflammation i hasens glidleder. Har hästen spatt så har den, det går inte över.
Spatten kan vara aktiv, dvs pågående inflammation. Då har hästen ont och är vanligtvis halt eller visar hälta efter böjprov.
När inflammationen läkt ut så har hasens glidleder mer eller mindre smält samman och ger då en mer eller mindre stelare gång men blir oftast ohalt och har alltså inte längre ont.
Spatthästar behöver längre tid på sig att värma upp, och i vissa fall kan dom utföra rätt så avancerade övningar. Det finns hästar som går svåra klasser i hoppning som har spatt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
984
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, jag har en begreppsfråga jag hoppas kunna få svar på. Admin får ta bort inlägget om sånt är otillåtet i gruppen. Sitter med en...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: Biet
·
Kropp & Själ Mot magsår. Fick en burk utskriven efter att ha gjort gastroskopi. Inga andra instruktioner. Ska det räcka med denna burk? Läker...
2
Svar
38
· Visningar
1 233
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp