Utlämningarna har börjat

Smoothi

Trådstartare
För att Turkiet ska godkänna Sveriges medlemskap i Nato så har Turkiet en lista på personer som man vill ha. Nu börjar Sverige att tillmötes gå Turkiet och överlämnar första personen. Hur många kommer Sverige att lämna ut tror ni för att vi ska få vara med i Nato?
 
De lovade att inte lämna ut några svenska medborgare eller göra något som strider mot svensk lag. Inget annat.

Mannen ifråga är turkisk medborgare. Inte svensk.
Men ska inte det gälla alla människor om man riskerar tortyr? Men mänskliga rättigheterna då. Är dom inget värda nu plötsligt
 
Det man måste tänka på är att det finns ett flertal kriterier angående att lämna ut folk. Bland annat ska det personen anklagas för vara ett brott även i Sverige, så många som begått brott av typen "kallat Erdogan en idiot", kommer inte bli utlämnade, oavsett vad Turkiet önskar.
 
För att Turkiet ska godkänna Sveriges medlemskap i Nato så har Turkiet en lista på personer som man vill ha. Nu börjar Sverige att tillmötes gå Turkiet och överlämnar första personen. Hur många kommer Sverige att lämna ut tror ni för att vi ska få vara med i Nato?
Sverige har sjunkit väldigt nu..känns inte alls bra 😕
 
Det man måste tänka på är att det finns ett flertal kriterier angående att lämna ut folk. Bland annat ska det personen anklagas för vara ett brott även i Sverige, så många som begått brott av typen "kallat Erdogan en idiot", kommer inte bli utlämnade, oavsett vad Turkiet önskar.
Dessvärre landar det nog ändå i bedömningsfrågor. Jag hör till de som inte ser Turkiet som en helt förtroendeingivande rättsstat, och från turkiskt håll verkar anklagelser kunna ske ganska lättvindigt. Efterspelet efter militärkuppförsöket 2016, med uppåt 50 000 gripna inklusive 15 000 lärare(!), ser jag som ett sådant exempel. Misstankarna då rörde sådant som skulle vara brottsligt även i Sverige, men såvitt jag förstått dömdes bara drygt 200 personer i slutänden.
 
Det man måste tänka på är att det finns ett flertal kriterier angående att lämna ut folk. Bland annat ska det personen anklagas för vara ett brott även i Sverige, så många som begått brott av typen "kallat Erdogan en idiot", kommer inte bli utlämnade, oavsett vad Turkiet önskar.
Grejen är att Turkiet regelmässigt anklagar personer som kallat Erdogan en idiot, för lämpliga brott som kan användas som skäl för utvisning. Det är lite så med såna där stater där politiken har kontroll över domstolar och åklagarväsendet.

Jag hoppas att Sverige stannar långt på rätt sida av gränsen i det här. Men tror tyvärr att vi kommer att hamna mitt i gränsdragningen och då riskerar flera mycket tveksamma utlämningar att ske.

Kan vi inte erbjuda gratis Norgesemester till alla som pekas ut tills medlemsskapet är klart?
 
Senast ändrad:
För att Turkiet ska godkänna Sveriges medlemskap i Nato så har Turkiet en lista på personer som man vill ha. Nu börjar Sverige att tillmötes gå Turkiet och överlämnar första personen. Hur många kommer Sverige att lämna ut tror ni för att vi ska få vara med i Nato?
Lite fakta kanske är på sin plats också?

Screenshot_20220811-151309_Chrome.jpg

Även @Grazing

Läs speciellt den sista meningen..
 
Fast egentligen är det ju bra om regeringen kan vrida till argumenten så att det låter bra i både svenska och turkiska öron. Då får vi kanske vara med i Nato trots allt. Men det förusätter ju att fler på listan överlämnas. Det märkliga är ju varför just den aktuella personen fått vara kvar i Sverige så länge.
 
Fast egentligen är det ju bra om regeringen kan vrida till argumenten så att det låter bra i både svenska och turkiska öron. Då får vi kanske vara med i Nato trots allt. Men det förusätter ju att fler på listan överlämnas. Det märkliga är ju varför just den aktuella personen fått vara kvar i Sverige så länge.

Sånt brukar ta lång tid. Tyvärr.
 
Grejen är att Turkiet regelmässigt anklagar personer som kallat Erdogan en idiot, för lämpliga brott som kan användas som skäl för utvisning. Det är lite så med såna där stater där politiken har kontroll över domstolar och åklagarväsendet.

Jag hoppas att Sverige stannar långt på rätt sida av gränsen i det här. Men tror tyvärr att vi kommer att hamna mitt i gränsdragningen och då riskerar flera mycket tveksamma utlämningar att ske.

Kan vi inte erbjuda gratis Norgesemester till alla som pekas ut tills medlemsskapet är klart?
Jag tror inte att semester i Norge är svaret. Norge har utlämningsavtsl med Turkiet och ingenting hindrar Turkiet från att begära dem utlämnade från Norge.
 
Jag tror inte att semester i Norge är svaret. Norge har utlämningsavtsl med Turkiet och ingenting hindrar Turkiet från att begära dem utlämnade från Norge.
Norge har inte den här extra twisten med att kunna bli utröstade ur Nato om de krånglar, så jag tänker att man säkerställer att gränsen inte komprometteras om Norge får ta beslutet. Jag ÄR personligen tveksam till att lämna ut någon alls till en stat som Turkiet, men det är säkert rimligt i vissa fall. Nästan.
 

Liknande trådar

Samhälle Det händer mycket nu. Krig i vårt närområde och skjutningarna är på rekordnivåer, bränslepriserna skenar liksom inflation och snart är...
2
Svar
23
· Visningar
1 616
Senast: Smoothi
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 211
Senast: Wille
·
Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
617
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp