Utnyttjande av praktikanter!

Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Som jag sa, jag har ingenting emot att mocka 20 boxar eller vad det nu är om vi hjälps åt! Är det för mycket begärt? Jag är inte en sån person som sitter och berättar massa bra saker om mig själv, jag tycker det känns fel, och jag har svårt att ta till mig beröm osv. Men jag kan säga att jag är snabb, jag har ridit i hela mitt liv, och ÄR duktig, självklart kan jag alltid lära mig mer, men jag är inte värdelös. Och som sagt, jag behöver inte rida varje gång, det finns saker att lära sig om hästar utanför ridningen, och det är det jag vill lära mig. När jag inte är där är det bara hon som gör allt. Hon har en tjej som kommer dit och hjälper till ibland, och sen har hon en inackordering som brukar vara där och fixa.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Låter som en bra praktik för en hästskötare. Man kan kräva både självständighet och samarbete i moment av en praktikant, tycker jag. Trots allt ska man väl prova på vad yrket innebär?

Självklart ska handledaren vara tillgänglig hela tiden för att kunna svara på ev. frågor och komma med feedback. Men uppgifter bör också vara självständiga, man behöver inte vara två för att mocka en box.

Att rida utgör i många verksamheter en ganska liten del av den totala arbetsbördan och pratar man träna hästar vill man ha den utförd av kvalificerad personal. Ibland har man egna hästar som behöver bara motion och då funkar det säkert med en oerfaren praktikant. Att låta praktikanter rida hästar vars ägare fått bilden av att det är en specifik tränare (och därmed betalat premium) som ska träna dem är ett otyg. DET är fel utnyttjande av praktikanter.

Jag tror att det är bra att man ser hela bilden av yrket som hästskötare och inte bara den romantiska bild av hästar och ridning som man kan få på andra sätt än genom att stå i leran och skiten en blöt höstdag.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Det finns dom praktikplatser som är jättebra, tex ridskolan jag var på. Där hjälptes alla åt med mockning, foder, ut/in-släpp mm. Men när man är på nått ställe där man får mocka hela stallet själv medans de andra fikar och smörja hela selkammaren om och om igen bara för att dom inte vet nått annat jobb till en för man redan gjort allt annat medans det enda dom andra gör är att sätta sig i vagnen och köra en runda och sen "kasta över" hästen på praktikanten när man är klar så kan det kännas väldigt kämpigt även om man är van vid arbetet och man känner sig väldigt utnyttjad.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Vilket är vardag för många hästskötare inom travet.

Vilket, i sin tur, är ett av de få hästjobb som existerar i verkligheten för den som vill vara anställd.

Ska inte praktik visa hur det ser ut i yrkeslivet? Ok, man ska inte tvingas praktikantjobba helger från tidig morgon till sen tävlingskväll i lera och regnfyllda körjobb, även om det är den riktiga vardagen.

Jag ser det som ett större problem att vissa hästverksamheter driver verksamheten till stor del med obetalda praktikanter och aldrig nånsin skulle vilja anställa någon på riktiga villkor.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Men vad tycker du är "inte okej"?

Oavsett var jag praktiserat hade jag tyckt det var okej att jobba medan personalen hade rast. Det verkar inte heller som om trådskrivaren klagar över jobbet i sig utan sättet hur hon behandlas och att hon inte lär sig något.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Det finns mycket som inte är OK. Det viktigaste är att praktikanter får lära sig hur det fungerar, de ska inte ersätta ordinarie personal. Det är en svår balansgång, men innebär i princip att helt oövervakat arbete inte ska ske.

Jag upplever bara ofta i trådar här att studerande på hästutbildningarna sällan är intresserade av de jobb som faktiskt finns i verkligheten. Helst ska man träna världsklasshästar i dressyr från dag 1, eller rida snälla hästar på ridskola, inte slita dag o natt o helg med städning och mockande hos en travtränare. Och just travet är den största riktiga möjligheten till ett bra jobb. Mycket annat är bara romantiskt skimmer som inte finns på riktigt...
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Välskrivna och välformulerade inlägg!
Det var ungefär vad jag ville framföra när jag undrade vad TS egentligen var missnöjd över. Fast jag kunde inte formulera mig.

Jag undrar också lite över förväntningarna på en praktik. TS skriver "jag behöver inte få rida varje dag". Vad är det som gör att TS tror att ridning över huvud taget ingår i praktiken"
Och lära sig.
Tja, mocka en box eller smörja läder och liknande tror jag säkert att TS kan lika bra som alla andra, och jag som inte är hästskötare förenklar säkert verkligheten genom att faktiskt inte förstå vad TS förväntar sig för större insikter av en praktikplats som hästskötare.
Jag min dummer har ju fått för mig att hästskötare är en person som ryktar hästar, leder hästar, mockar, fodrar (foderstaten beräknas säkert av någon annan), smörjer läder, håller städat. Och knappast rider eller kör hästar för det är det inte hästSKÖTAREN som gör utan en tränare eller lärling.:angel:
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Nu har jag inte läst några andra inlägg än dina egna, så med risk att upprepa redan sagda saker...:

Av det du skriver upplever jag det som att du blir utnyttjad.
Jag upplever det också som att det kan en fråga om att praktikplatserna inte får tydliga och klara mål om vad du ska göra hos dom.

Men framför allt så tror jag många missar att du inte är en "vanlig" praktikant, du är inte där för att hjälpa till, inte för att ha en sysselsättning på dagarna. Du är där för att du går i skolan och den tid du är på praktikplatsen ska ersätta skolgång.

Ja, att mocka är bra, men vad lär du dig av det? Inte ett smack. Att mocka är ok, om man får betalt för det, men det är inte något som är givande för din utbildning. Behöver din handlägagre hjälp med mockning (och mockar tillsammans med dig) för att ha tid att hinna med dig, så tja... kanske att jag skulle se det som ok om jag var din lärare.
Du ska aldrig göra ett arbete som ersätter personal, vilket man gör så fort man går in och mockar (det är en sysselsättning som måste göras varje dag). Samma sak med intag och uttag av hästar.
Ja du får viss hanteringsvana av att leda en häst men går det ingen bredvid dig och förklarar hur du på bästa sätt (enligt dom) löser problem som uppstår, så är det inte frågan om något annat än gratis arbete.

Får TS inte någon handläggning medan hon/han utför en arbetsuppgift så är det frågan om att TS arbetar, inte praktikserar för sin utbildning. Visst kan man lära sig att bli mer effektiv i mockningen, men av vad TS skriver så låter det inte som att det är därför hon får mocka. Jag uppfattar dte inte som att handläggaren ger tips om mest effektiva sätt att mocka på och sedan låter TS prova på det sättet ett par boxar innan handläggaren kommer tillbaka och ger mer tips på mer förbättringar för att bli mer effektiv... Det är trotts allt det som är att utbilda någon.

Om vi omvandlar det hela till en ridlektion så skulle det vara som att en ridlärare som ska ha sin ridvana elev sätter denna att skritta ett helt pass med elevens egna häst och går ifrån och fikar, för att komma tillbaka och inkassera lektionspengarna efter 1 timma..
Vad har eleven lärt sig av det!? Inte ett smack. Skulle någon elev godta detta? Knappast.

Att ha praktik genom skola ska innebära att eleven får ut något av det, man är inte gratis arbetskraft. Man är Aldrig någonsin gratis arbetskraft och så var det redan när jag gick på NBS (examen -99), vi fick egentligen inte utföra arbete ensam, och vi skulle inte ersätta någon annan personal. (det sket de flesta praktikplatser i, tyvärr).

Det är alltså skillnad på att ha praktikanter som är från arbetsförmedlingen och att ha praktikanter från ett naturbruks(?)gymnasium där viss utbildning sker hos företagare, såsom i TS fall.


Konstruktiva ideer:

Prata med din lärare på skolan och berätta att du inte får ut något av din praktikplats. Förklara att du egentligen inte är emot Lite arbete mot kunskap, men att just nu är det bara arbete och ingen kunskap, du är helt enkelt för kunnig för att mocka. Mocka är något en nybörjare lär sig, inte någon som ridit i flera år.

Be om att få byta plats och fundera på om du kanske måste åka lite längre än du åker nu eftersom det troligast är så att de bra platerna redan är tagna av andra elever på din skola (jag gissar att det inte bara är du som har sådan här praktikplats?).

Skulle du vara beredd att åka 1 timma enkel väg för att komma till en bra praktikplats? Och lösa det praktiskt genom att be om att få bo på praktikplatsen om det är så att dagarna duhar praktik kommer efter varandra (ex måndag-tisdag eller torsdag-fredag).

Sen så rekommenderar jag dig att Våga vara tydlig när du söker praktikplatsen och sätta upp krav. Säg att du är beredd att mocka/ha stalltjänst men du vill att det ska vara givande och framför allt så vill du också rida, både själv och lektioner, eftersom din framtidsdröm är att få träna hästar. Då ger inte mockning dig ett skvatt.

Om du inte vågar vara tydlig och dessutom inte vågar ställa krav på din nya praktikplats kommer du att hamna i samma sitts igen.

Be om att få ett schema över dagarna och det schemat ska vara samma över hela terminen. På så sätt har ni en klar plan på vad som gäller.

På schemat ska det klart och tydligt stå vad du ska göra, och mellan vilka tider. Poängtera att du inte är personal, eller ersättning för personal, utan att du kan hjälpa befintliga mockare/stalltjänstgörare men att du inte ska ersätta dom! Detta ska de också veta om och ha förståelse i, vilket är din handläggares (= deras chefs) uppgift att informera om.

Många säger att livet att jobba med hästar är att mocka och ha stalltjänstgöring och väldigt lite ridning, så behöver det inte alls vara. Allt beror på hur duktig du är på att rida. En bra ryttare kan sköta sina egna jobb. Är man bra nog (dvs riktigt duktig och tävlingsvan med meriter) kan man starta eget och erbjuda tillridning av många stalls hästar. (Fungerar sämre i norrland än i skåne ;) så välj din marknad väl).
Men enda sättet att bli en bra ryttare är om du får kämpa mot det målet, och dit kommer du deffinitivt inte genom att mocka boxar i 3 år.
Våga sätta upp och förklara dina mål till de du frågar efter praktikplats hos. Tänk på att inte ersätta en dålig praktikplats med en annan dålig bara för att du har panik att komma bort från den du är på nu (såvida du inte har det riktigt riktigt illa och själv råkar illa ut, men då tar nog skolan hand om dig). Sök reda på en praktikplats inom rimligt avstånd som är beredd att erbjuda dig vad du vill ha och vänta ut en sådan plats innan du byter.


Utöka som jag skrev ovan ditt sökområde. Går det bra med tåg från var du utgår ifrån (skola eller hem) så kommer du Ännulängre bort på 1 timma.

Vilken stad bor du i?
 
Senast ändrad:
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Jag tror snarare att TS inte är perfekt i sitt sätt att formulera sig, det jag läser in är att hon är frustrerad över att handledaren skiter i henne, lämnar henne ensam mest hela tiden och att hon inte får lära sig något samt att praktiken inte håller vad hon blivit lovad innan. Det är knappast någon bra praktikplats om man inte får lära sig något nytt.

Många har säkert en förskönad bild av vad hästskötare gör, men det du beskriver är väl snarast vad outbildade "stallslavar" får göra. I en hästskötares vardag ingår ofta okvalificerad ridning (skritta fram hästar, igångsättning, konditionsträning och liknande) plus att man ofta får rida lektioner för sin utvecklings skull (typ någon några gånger i veckan). Vidare så har man ansvar för hästarnas hälsa, enklare sårvård, veterinärbesök, följer med på träningar följer upp foderstater speciellt för hästar som inte är i träning (och många beräknar säkert foderstater också, det ingår i utbildningen), man klipper hästar, har koll på att de äter och dricker ordentligt, har uppsikt så att de funkar i hagarna. Man behöver följa någon i arbetet (och då menar jag inte att leda samma häst och mocka samma box) för att få en insikt i arbetet på riktigt.

Den hästskötare som behandlas som TS beskriver har antingen absolut inga ambitioner och ingen respekt för sig själv eller försvinner snabbt. Det handlar mycket om hur man bemöts på arbetsplatsen men personligen skulle jag ha svårt att acceptera att arbetet man utför inte är det man kommit överens om på förhand och att jag behövde jobba medan övrig personal fikade.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Jo, det vet jag! Men man är ju på praktik för att lära sig nånting och för att kunna utvecklas och mocka, sela, smörja och städa stall kunde man ju liksom när man var liten så då känner man sig lite utnyttjad och väldigt besviken när man är på ett ställe i nästan ett år och knappt lär sig nånting.. Jag började där för att utvecklas inom körningen för att kunna ta körlicens när jag var där men när man inte ens får skritta en häst i vagnen så är det lite svårt. Därför tycker jag att det inte var nån spec bra praktikplats, åtminstånde inte för mig då jag väldigt gärna vill lära mig nya saker och kunna utvecklas hela tiden men inte fick den möjligheten.. Dock så fick man ju möjlighet att vara med på några tävlingar men eftersom skolan inte gick med på att man skulle jobba 7-16 som vanligt och direkt efter det åka till tävlingsbanan och kanske komma hem vid 3 på natten och sen ha praktik 7-16 dagen efter så blev det inte så många gånger.. gick inte med på det själv heller egentligen men dom i stallet sa att det ingick i praktiken så man var tvungen att följa med och hjälpa till och man skulle ha praktik hos dom. Sen säger jag inte att man ska få bara köra hästar eller rida hela dagarna för det vet nog alla att det inte funkar så men man måste ju få variera det man gör lite och kanske köra nån häst ena veckan och rida nån andra vecka utöver de dagliga sysslor som städa, mocka mm..
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

:bow:

Väl formulerat och konstruktivt.

Till TS:

Har du inte fått någon kursplan för din praktik där det står vilka sysslor du ska få prova på och där det står vilka mål som är uppställda för kursen? Och har inte din handledare fått ta del av dem? Det är ju så det ska gå till, där kan du läsa om din nuvarande praktikplats underlåter att följa det som är avtalat.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Visst är det så det är tänkt med praktikplatser via skolan, men sedan ute i verkligheten så är det få som har tiden, kunskapen och möjligheterna att vara en sådan handledare...
De flesta arbetsplatser jag har varit på har tempot varit högt med ordinare personalen, att då få in en praktikant som gör att arbetet tar ännu längre tid för att man ska undervisa, ja då blir det problem...

Självklart finns det bra och dåliga praktikplatser, men sen är det även upp till en själv att visa intresse, om någon frågar, är intresserad så är det betydligt lättare att förklara och undervisa under tiden.
Jag hade själv olika praktikplatser under skoltiden, ett ställe stortrivdes jag på, jag fick köra och rida mycket, men självaklart även mockning och släppa hästar ut och in i hagar. Men i och med att jag tog till vara varje möjlighet att ställa frågor så tog sig tränaren mycket tid att förklara olika saker för mig, lät mig prova på olika saker och när skolan slutade blev jag erbjuden jobb där... Medans andra från min klass var på samma ställe under några andra praktiker tyckte att det var tråkigt och enbart mockning.
Så vem av oss hade rätt? Var det en dålig praktikplats med enbart mockning eller var det en bra?

Jag anser att mycket är upp till varje person, får man ingen respons på sina frågor ja då kanske man ska överväga att byta, men ställer man inga frågor så får man kanske fundera på hur man själv upplevs.

Jag funderar fortfarande på den praktikanten jag hade ansvar för under två veckor som varje gång jag frågade om den ville prova på något svarade med ett: "måste jag?" Nej du måste inte men jag tänkte att det kunde vara roligt... Varför den personen ens ville vara på våran arbetsplats har jag inte en aning om...
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Ja, det är klart att man måste visa engagemang och vilja lära sig och fråga saker men dock så är det inte lätt när man spenderade 85% av tiden där helt själv och personligen tycker jag att ifall det är så tajt med tid i vanliga fall så ska man tänka efter en gång extra att har vi verkligen tid att undervisa en praktikant.. Annars kan man ju alltid säga nej! Det är den enda praktikplats jag har varit på där jag verkligen inte trivdes sen har man varit på andra praktikplatser där det var i princip samma arbete där man trivdes jättebra eftersom man fick möjlighet att ställa frågor och utvecklas och inte jobbade själv nästan hela dagarna eftersom det inte ens var någon i stallet..
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Fast är du Säker på att personen ifråga ville vara på er arbetsplats och inte blev ditplacerad antingen pga att den inte fick välja, eller för att den helt enkelt inte hade något annat som var bättre?


Om man inte har tid att ta emot en praktikant, såsom det är i många stall idag, så ska man inte heller tacka ja. Sen är det en enorm skillnad på att inte ha tid, och inte ha vilja. Det är dom som inte har vilja eller ambitionen som låter sina praktikanter mocka dagarna i ända.
Sen kanske praktikanten förväntar sig att denne ska få göra något den kunskapsmässigt inte är redo för, men då handlar det ju mer om att man inte tagit reda på praktikantens förkunskaper och därför inte kunnat sätta upp rimliga mål. Dock anser jag att mocka och leda "normala" hästar inte är rimliga mål för en person som går hästgymnarium. Sånt ska de redan kunna.

TS, jag tipsar dig om att ta reda på ett stall i din närhet som har storskalig uppfödning och lösdrift. Där brukar det finnas utrymme för mkt ridning om man är ridkunnig. :) Eller körning för den delen om man söker sig till trav/annan körning-uppfödning.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

*KL*

Jag undrar vad gör en praktikant på ett stall som ska innebära att man "lär" sej hästyrket ? Har man häst vet man att det hela går ut på att fodra, mocka och rida. Fler hästar = mer att göra av det förstnämnda, rida gör man när det är gjort (fodringar och mockning), men som många som har gård vet så är det lite mer saker som kommer in när man har gård, det är stänglsa hagar, laga hagar, mocka hagar, fylla på vatten, harva paddock/ridhus osv...

Och då som sagt undrar jag fortfarande vad man LÄR sej i ett stall ?
Att bli en bättre ryttare lär du dej knappast på en praktikplats då behöver du egen häst och tränare. Alt en bra ridskola.
Köra häst är nog inte heller nåt man "lär" sej på en travpraktik... Jobbade hos Jim Oscarsson (nu pratar vi minst 15 år sen ;) ) men att jag redan kunde köra var en förutsättning för att ens hamna i sulkyn, vad lär jag mej då som jag redan inte kan ? Jag kunde ju redan "köra/åka" häst. Ut å åka tryckvagn, visst de e ju roligare än att gå å mocka men vad lär jag mej av att sitta i en tryckvagn en timme ? Inte mkt ... Men solklart är att allt detta ingår i en praktik... Men som sagt har man sysslat med hästar (som i mitt fall) så finns det inte mkt en praktikplats skulle lära mej...

För att jag ska "Lära" mej mer skulle innebära typ att jobba hos en duktig dressyrryttare med att rida dennes hästar och rida för denne... Ser verklgheten ut så ? Ja för några få utvala gör de de.. Men de tävlar redan själva på bra hög nivå å är inte "vanliga" elever från nån naturbruksskola.

Och sen kan jag bara se på det stallet där jag har 3 hästar för utbildning, varav en är hingst. Hon är helt ok och du skulle säkert få rida där (om du KAN rida, men vad lär du dej iom det ? om du redan kan ? ) Men du skulle aldrig få ta hand om min hingst. För mkt ansvar, för mkt pengar om det händer något.
Visst skulle du få se henne hantera hingsten och ur den synvinkeln lära dej nåt men hur kul skulle du tycka den praktikplatsen är där du går runt som en skugga och bara ser henne göra saker ?

SUMMA som jag försöker komma fram till är kärnfrågan ... Vad lär man sej av att gå APU mer än att hästjobbet "suger" det är hårt slitigt och skitigt.
(ja jag överriver för det finns ju folk som jobbar me de hela och trivs ;) men de e ju fortfarande "skitgöra" )
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

När ja gick på naturbruk (08) hade långtispraktik hos en. Hon sa från första börja, ja vill se vad du går för de första tre veckor sedan får du börja hjälpa till att rida=)) Skötte mig och därefter fick jag göra lite mer roliga grejer, följa med och hämta hästar, gbg horseshow, rida m.m=) Men första veckorna var PINA, men det var värt det;)
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Glömde skriva att jag fick även privatlektioner med min egna häst och när jag red hennes fick ja lektion minst en gång i veckan och ville ja kunde jag ta en av ponninsarna på helgerna och rida ut=)
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Hur tänker du då? Det finns ju hur mycket som helst att lära sig inom hästyrket som man förmodligen inte kan när man går på gymnasiet. Det jag kommer på att tänka på lite snabbt så här:

* Lära sig sadeltillpassning och tillpassning av övrig utrustning, hur tänker man när det gäller tillpassning av diverse utrustning till olika hästar, vad ska man titta på när man prövar ut en sadel, olika bett etc?
* Lära sig räkna foderstater. Vad ger man hästar som har ett större energibehov, växlar det över året, hur fodrar man olika hästar och varför gör man så? Hur fodrar man den dräktiga hästen?
* Lära sig sårvård, hur behandlar man enklare sår, hur kollar man efter hälta, vad bör ett stallapotek innehålla?
* Vara med när hovslagare, veterinär, massör, tandläkare, equiterapeut, tränare och annat hästfolk besöker gården och vara med i dialogen och få lära sig om t.ex. varför man skor en viss häst så, hur man kan känna att en häst är spänd i en viss muskel, hur man tränar hästarna etc.
* Få lära sig att göra träningsupplägg, få ta del av de olika hästarnas träningsupplägg och lära sig hur man lägger upp ett individuellt bra upplägg till olika sorters hästar.
* Ergonomi vad gäller olika stallsysslor, vilket är det skonsammaste sättet att mocka, sopa etc.
* Stängsla hagar och annat löpande underhåll på en gård.
* Hur man longerar, vilka inspänningar används och varför? Hur ser det ut när hästen jobbar bra?
* Tömkörning, samma sak där.
* Få följa med på tävlingar som hästskötare, lära sig packa rätt saker och hur man hanterar hästen på tävlingsplatsen.
* Utveckla sin ridning, antingen om man kan få någon lektion på de mer erfarna hästarna så man lär sig hur det ska kännas när hästen går rätt eller om man är duktig kan man få assistera vid inridning och lära sig hur man miljötränar unghästen och vänjer den vid ryttare på ett säkert sätt.

Finns som sagt säkert mycket mer än det här att lära sig, man blir aldrig fullärd inom hästyrket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 391
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 851
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 523
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp