Utnyttjande av praktikanter!

Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Håller med om detta och att man framförallt får vana och erfarenhet av att träffa, hantera och ev rida olika typer av hästar, vilket är nog så viktigt för att utvecklas :)
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Spaltar upp å svarar

Hur tänker du då? Det finns ju hur mycket som helst att lära sig inom hästyrket som man förmodligen inte kan när man går på gymnasiet. Det jag kommer på att tänka på lite snabbt så här:

* Lära sig sadeltillpassning och tillpassning av övrig utrustning, hur tänker man när det gäller tillpassning av diverse utrustning till olika hästar, vad ska man titta på när man prövar ut en sadel, olika bett etc?
.
Du tror att en praktikplats går igenom med en ny praktikkant varför just varje enskild häst har just den utrustningen som hästen har ?
SVAR NEJ... Du blir tillsagd att göra iordning hästar inför ridning/körning. Med förvisso en extra kommentar om en häst ska ha speciellt av nåt. KANSKE att man frågar varförden har det extra å då får man ju självklart svar och är det så att de ser ens frågande blick kanske de tom berättar innan man hinner fråga. Men att de ställer sej när du gör iordning hästen å berättar varför hästen går just med den utrustningen (just den sadeln, just de tränset) nä de får du inte.

* Lära sig räkna foderstater. Vad ger man hästar som har ett större energibehov, växlar det över året, hur fodrar man olika hästar och varför gör man så? Hur fodrar man den dräktiga hästen?.
Det hoppas jag innerligen de lär sej på skolan !!! För de ingår i kursplan.
Att som sagt få de förklarat på en praktik är nog inget man direkt har tid med som stallägare/tränare.
* Lära sig sårvård, hur behandlar man enklare sår, hur kollar man efter hälta, vad bör ett stallapotek innehålla?
Ja har man inte egen häst eller ens ridit på ridskola kan nog detta va något man kan få se förståss på praktik.
* Vara med när hovslagare, veterinär, massör, tandläkare, equiterapeut, tränare och annat hästfolk besöker gården och vara med i dialogen och få lära sig om t.ex. varför man skor en viss häst så, hur man kan känna att en häst är spänd i en viss muskel, hur man tränar hästarna etc..
Sant även detta får man ju förståss se. Men det är inget du får PRAKTISERA, du får ju se och uppleva de, men även där det är ju inget du själv praktiserar eller kommer få praktisera (HOPPAS JAG iaf, jag hoppas folk låter bli att "leka" equieterapeufter och tandläkare på sina hästar)
* Få lära sig att göra träningsupplägg, få ta del av de olika hästarnas träningsupplägg och lära sig hur man lägger upp ett individuellt bra upplägg till olika sorters hästar..
Och detta kan man inte om man har egen häst ?
* Ergonomi vad gäller olika stallsysslor, vilket är det skonsammaste sättet att mocka, sopa etc..
:rofl: du skojjar va ?
* Stängsla hagar och annat löpande underhåll på en gård..
Det skrev jag ju, men det är ju tråååååååkigt och säkert inget som nån vill göra....
* Hur man longerar, vilka inspänningar används och varför? Hur ser det ut när hästen jobbar bra?
* Tömkörning, samma sak där..
Jo du får säkert stå å titta på när stallägaren/tränaren longerar/tömkör, men du får nog sällan praktisera det. Fast de beror ju på. Du kanske blir betrodd att longera häst med pessoalounge eller inspänningar ... Det handlar ju då om en häst där det bara handlar om att stå i mitten på. En häst som kräver sin "förare" i tömkörning/longering får nog inte en praktikant ta hand om.
* Få följa med på tävlingar som hästskötare, lära sig packa rätt saker och hur man hanterar hästen på tävlingsplatsen. .
Packa till tävling = ja , följa med på tävling = Nej
Vi pratar om att du är i stallet under "skoltid" och då får du oftast inte följa med på tävling, då dessa sällan är mellan 8-16 må-fre.
* Utveckla sin ridning, antingen om man kan få någon lektion på de mer erfarna hästarna så man lär sig hur det ska kännas när hästen går rätt eller om man är duktig kan man få assistera vid inridning och lära sig hur man miljötränar unghästen och vänjer den vid ryttare på ett säkert sätt.
Om man KAN rida så kanske du får rida, Kan du inte rida så lär inte en stallägare/tränare upp dej. Vara med vid inridning absolut, då brukar många händer behövas.
Finns som sagt säkert mycket mer än det här att lära sig, man blir aldrig fullärd inom hästyrket.

Så summa igen... Visst finns det MASSOR att SE, men du får ju själv inte praktisera någonting, det handlar i många av dina fall ovan att du går som en skugga bakom och "snappar" vad som sker. Men de innebär som sagt att du SJÄLV inte gör mkt.
Vad jag har förstått av TS så händer dock tydligen inte mer än att hon mockar och gör iordning häst, medans tränaren rider/fikar. SÅ i hennes fall så händer tydligen inget av ovanstående och därför så kan hon inte lära sej mer än det hon redan kan. Och så ser ju då vardagen ut på det stallet *punkt* Då är det den krassa verkligheten, man mockar och gör iordning hästar.

Men de e klart, ts kan ju ifrågasätta allt om hon nu vill lära sej (BÖR ifrågasätta, om hon ska lära sej nåt) .. Som du säger, när hon ska göra iordning häst för ridning, ifrågasätt varför den hästen har just den utrustnigen den har, varför rids den på det bettet, hur anpassades träns/sadel ut...
VILL MAN finns det frågor att ställa för att lära sej... Även på den minst händelserika anläggningen :idea:
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Du är mer än lovligt optimistisk om vad hästungdomar kan och inte kan och dito pessimistisk om praktikplatser. På en dålig praktikplats oavsett bransch så lär man sig givetvis inte mycket medan en bra kan var mycket lärorik. En bra praktikant avlastar dessutom övriga personalen och kan på så sätt frigöra lite tid till undervisning.

Åker man ut på praktik och tror att man är fullärd så lär man sig förstås inte mycket.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Jag instämmer...
Det där med sårvård är det inte många som kan t.ex. även fast de har egna hästar. Det vet jag av egen erfarenhet då jag själv går på ett naturbruksgymnasium just nu. Och rida det där med att rida, du säger att man inte behöver rida för att man kan ju redan rida... Jag har ridit på ridskola i ca 11 år och jag KAN ju rida, jag vet hur man ska göra när hästen gör si och så och vad jag vill med min ridning. Men att bara få skritta ut på en riktigt välskolad dressyrhäst är som att komma till himmelen för mig. Det är då man verkligen fattar att det är så här det verkligen ska kännas när man t.ex. bara lägger om skänklarna och hästen ställer perfekt i sidan trots att man rider på rakt spår. Eller när man får sin första lektion på den hästen av sin handledare och man känner sig som en kung även fast man inte rider så bra egentligen. Men andra ridpassat går mycket bättre och det är som att sväva på moln. Så att komma som ridskoleryttare (eller privatryttare för den delen också) och säga att man inte behöver rida/köra för att man kan redan rida/köra är bara dumt. :grin:

Som man brukar säga, det är timmarna i sadeln som räknas om man vill bli en bra ryttare.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

OT jag har last hela traden och ar mkt forvanad till en dels installning till "hastskotaryrket". Jag kommer inte ihag vem som skrev vad men ville gora en del kommentarer..
Pa den tiden det begav sig och kungen fortfarande hade hastar var jag lycklig nog att fa spendera min gymnastik timme pa regementet och jobba i stallet dar. Jag hade ju ridit i 10 tal ar da och aven hade egen hast/eget stall och sjalvklart visste jag allt om hur man tar hand om sin hast.. trodde jag ja.. hur manga ganger jag fick mocka om boxar tills de var perfekta vet jag inte, men jag larde mig.. samtidigt larde jag mig att gora ratt forsta gangen och vara noggrann da sparade mig tid i landgden.. sa mocka ratt ar faktiskt en bra vag att lara sig talamod, och noggrannhet. Samt man fick ju efter ett tag in det ratta greppet och saker och ting gick fortare.
Jag kunde ju rida, visst jag had tavlat i ponny sammanhang pa hogre levels, sa visst kunde jag rida.. trodde jag ja.. Att sitta pa en san dar 170cm hast och ha ett artelleri baka loss bakom sig (i narheten) och kontrollera detta (odjur) utan att hamna pa backen var ngt helt annat.. Jag LARDE mig verkligen att rida pa dessa hastar.. \och det var mkt tragglande, samma sak over och over igen. Till slut var det en ren vana..
Jag forstar att TS och andra ar irriterade over deras sk. handledare om de inte far undervisningen de skall ha. Att ga bredvid och sen bli kollad ar ju det basta sattet att lara sig, samt bli visad hur man gor, och gora om och gora om tills det blir ratt. Dock som hast SKOTARE kan man inte rakna med att fa rida varje vecka.. det ar ju inte det man ar dar for.. utan att lara sig hur man SKOTER en hast.. inklusive stangsling av hagar, stolpsattning, harvning av paddockar/ridbanor etc.. Det ingar tyvarr i SKOTARENS uppgifter manga ganger.. for det ar ju hastens basta man pratar om har, och som ngn sa, lara sig hur man ergonomiskt lar sig att mocka, kora skottkarran bara vattenhinkar etc.. Tro mig, efter ett liv slitandes dar jag fuskade med att boja pa knana och lyfte med ryggen betalar jag nu for det.. Men nar man ar yngre (ok under 25??) sa tanker man inte pa att kroppen en dag sager stopp och borjar gora ont.. Ga bara till vilket stall som helst i tex England och se de aldre hastskotarna som har spenderat en livstid att ta hand om djuren, se deras bedbrutna kroppar, haltande gang efter ett par sparkar for mkt, och sag inte sen att vara ergonomiskt medveten kan hjalpa till..
VVet inte om detta hjalper ngn men det var mera kommentarer fran vad jag har last i traden.. Jag hoppas det loser sig for TS i hennes praktik, och ni andra med som ar ute och skall lara er. Kommunikation ar det viktigaste.. och glom inte att prata med larare ocska.. ibland kan det ju kannas jobbigt att ta upp med handledare sa da kan lararen hjalpa till.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Du är mer än lovligt optimistisk om vad hästungdomar kan och inte kan och dito pessimistisk om praktikplatser. På en dålig praktikplats oavsett bransch så lär man sig givetvis inte mycket medan en bra kan var mycket lärorik. En bra praktikant avlastar dessutom övriga personalen och kan på så sätt frigöra lite tid till undervisning.

Åker man ut på praktik och tror att man är fullärd så lär man sig förstås inte mycket.

Kan bara instämma. En bra praktikplats har en utbildningsplan för sina elever med olika moment som eleverna ska få ta del av. När jag har haft praktik genom skolan har jag just fått ett sådant dokument som arbetsledaren och jag gått igenom och som h*n kryssat i de uppgifter som jag fått prova på. Om man som praktikplats inte har tid att undervisa elever ska man inte ta emot någon elev som endast fungerar som gratis arbetskraft. Punkt.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Spaltar upp å svarar
Du tror att en praktikplats går igenom med en ny praktikkant varför just varje enskild häst har just den utrustningen som hästen har ?
SVAR NEJ... Du blir tillsagd att göra iordning hästar inför ridning/körning. Med förvisso en extra kommentar om en häst ska ha speciellt av nåt. KANSKE att man frågar varförden har det extra å då får man ju självklart svar och är det så att de ser ens frågande blick kanske de tom berättar innan man hinner fråga. Men att de ställer sej när du gör iordning hästen å berättar varför hästen går just med den utrustningen (just den sadeln, just de tränset) nä de får du inte.

Praktikplatserna SKA undervisa och förklara och inte bara tilldela uppgifter, annars ska man inte ta emot praktikanter.

Det hoppas jag innerligen de lär sej på skolan !!! För de ingår i kursplan.
Att som sagt få de förklarat på en praktik är nog inget man direkt har tid med som stallägare/tränare.

Om du bara pratar om de dåliga praktikplatserna som inte bör ta emot elever så har de inte tid att gå igenom saker med eleven. Ingår det i gymnasiet?

Sant även detta får man ju förståss se. Men det är inget du får PRAKTISERA, du får ju se och uppleva de, men även där det är ju inget du själv praktiserar eller kommer få praktisera (HOPPAS JAG iaf, jag hoppas folk låter bli att "leka" equieterapeufter och tandläkare på sina hästar)

Är det något fel med att se saker och ting IRL och få det förklarat för sig?
Då vet man när man bör byta t.ex. hovslagare för man kan se om någon gör ett dåligt jobb.

Och detta kan man inte om man har egen häst ?

Ehmm, vem säger att man har egen häst? Och framför allt har man både tävlingshästar på hög nivå, dräktiga hästar, unghästar etc?

:rofl: du skojjar va ?

Vet du hur många det är som jobbar på ett skitdåligt sätt i stallen? Det sliter som f*n på kroppen och bara att få det inlärt som ung kan rädda ens kropp.

Det skrev jag ju, men det är ju tråååååååkigt och säkert inget som nån vill göra....

Pessimistiskt.

Jo du får säkert stå å titta på när stallägaren/tränaren longerar/tömkör, men du får nog sällan praktisera det. Fast de beror ju på. Du kanske blir betrodd att longera häst med pessoalounge eller inspänningar ... Det handlar ju då om en häst där det bara handlar om att stå i mitten på. En häst som kräver sin "förare" i tömkörning/longering får nog inte en praktikant ta hand om.

Sällan praktisera det? Ännu en gång på en dålig praktikplats så får man säkert inte.

Packa till tävling = ja , följa med på tävling = Nej
Vi pratar om att du är i stallet under "skoltid" och då får du oftast inte följa med på tävling, då dessa sällan är mellan 8-16 må-fre.

Det är bara att ta en vardag ledigt och följa med på helgen istället. Skolan brukar mestadels bry sig om antalet timmar inte på vilka dagar det läggs på om eleven i sin tur inte bryr sig.

Om man KAN rida så kanske du får rida, Kan du inte rida så lär inte en stallägare/tränare upp dej. Vara med vid inridning absolut, då brukar många händer behövas.

Pessimistiskt igen.

Så summa igen... Visst finns det MASSOR att SE, men du får ju själv inte praktisera någonting, det handlar i många av dina fall ovan att du går som en skugga bakom och "snappar" vad som sker. Men de innebär som sagt att du SJÄLV inte gör mkt.
Vad jag har förstått av TS så händer dock tydligen inte mer än att hon mockar och gör iordning häst, medans tränaren rider/fikar. SÅ i hennes fall så händer tydligen inget av ovanstående och därför så kan hon inte lära sej mer än det hon redan kan. Och så ser ju då vardagen ut på det stallet *punkt* Då är det den krassa verkligheten, man mockar och gör iordning hästar.

Men de e klart, ts kan ju ifrågasätta allt om hon nu vill lära sej (BÖR ifrågasätta, om hon ska lära sej nåt) .. Som du säger, när hon ska göra iordning häst för ridning, ifrågasätt varför den hästen har just den utrustnigen den har, varför rids den på det bettet, hur anpassades träns/sadel ut...
VILL MAN finns det frågor att ställa för att lära sej... Även på den minst händelserika anläggningen :idea:

Det finns hur mycket som helst att lära sig som sagt, men du drar ju bara upp att antingen är praktikplatserna usla eller så kan eleverna antingen redan vissa moment eller ingenting alls och ingen orkar/kan lära upp dem. Jag är glad att jag har varit på praktikplatser som följer skolans/min utbildnings mål och där finns det skitmycket att lära sig.
Jag har gett tillräckligt med svar på vad man lär sig inom hästskötaryrket och jag håller inte alls med dig om att allt går ut på att fodra, mocka och rida.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Vad man får praktisera beror helt på vart man hamnar på för praktikplats.. I det ena travstallet fick jag inte göra ett skit och sen hamnade jag i ett annat travstall där jag körde minst 3 tvååringar om dagen och lärde mig även att sko och verka hästarna och en hel del annat men det var ju för att man fick göra det själv under ett vakande öga och fick bra undervisning.. Var även på en hästklinik där jag fick göra både böjprov och ge sprutor under vakande öga och göra enkel sårvård själv efter lite undervisning och var med under en hel del operationer och hjälpte till och lärde mig väldigt mkt... Sen spelar det ingen roll hur duktig man är på att köra eller rida för man kan ALLTID utvecklas och bli duktigare..
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

*lite halvt kl*
Inte är det praktikplatsens uppgift att lära praktikanten hur man räknar foderstater. Att sitta och traggla det tar väldigt mycket tid. Att gå igenom varför man fodrar som man fodrar ska de givetvis göra. Sen är nog inte alla praktikvärdar så inriktade på den biten men att diskutera det kan vara givande för praktikanten.

Om praktikanten går utanför de tider som skolan accepterar kan jag tänka mig att det kan bli problem med försäkring om något händer.

Ja, jag tycker att eleven har rätt till en bra praktik. Det är ett annat läge än "vanlig praktik" om eleven går 2 dagar i veckan. Antar att det ska ersätta många av de timmar som på andra skolor skulle lagts på teoretisk/praktisk hästundervisning? Nu säger TS att de har teori de andra dagarna också men det är ju en hel del vanliga ämnen som ska klämmas in också.

Ergonomi borde vara obligatoriskt.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Mycket hänger på om man får en bra eller dålig praktikplats. På en bra praktikplats så lär man sig massvis och får göra mycket. Sen får man kanske komma överens med skolan om att man byter tider, för mycket sker ju inte 8-16. Det brukar gå att lösa så att man kan följa med på tävling en helg eller vaka över ex fölning på natten och sen ha ledigt någon 8-16 dag istället.
Jag gjorde exempelvis min praktik på natubrukgymnasiet i ett annat land och fick göra en hel massa otroliga saker. Men så var jag så trött att jag då och då somnade vid köksbordet...

Mycket av "tråkigt och jobbigt" jobb finns det en vinst i att lära sig hur det görs i stordrift så att säga. För att man "privat" är van vid att mocka 1-2 boxar varje dag så innebär det definitivt inte att man kan mocka 20 boxar på ett effektivt och för kroppen bra sätt.
(Det har jag lärt mig den hårda vägen!)
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

kl

Min ena praktikplats på Naturbruksgymnasiet var ett stort dressyrstall med inridning, tillridning och försäljning. Det slutade med att jag sjukade mig vecka två och åkte inte tillbaka :crazy: Varför? För att deras ena stallskötare precis hade slutat (hon stack för att hon inte orkade mer) och jag blev en liten ersättare där. Hade ägarna till stallet haft tid med mig och visat hur det funkar där och vad de faktiskt gör, så hade det nog varit intressant, men som det blev nu så såg jag dem endast när jag lämnade över hästar till dem eller när de gnällde över något. Jag var där för att lära mig genom att prova på, inte jobba 10 timmar om dagen som någon slags slav. Någon handledning såg jag inte röken av. Det känns som det är mycket utnyttjande i hästbranchen. Dock vill jag minnas min andra APU i en blomsteraffär. Det var inte mycket bättre där. Jag snittade blommor i 2 veckor. De som jobbade där passade på att dumpa det tråkiga på mig, så de kunde sitta och göra roligare saker :crazy:
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Hej!

Fast nu förutsätter du att praktikplatsen själv vet hur detta görs??

Där jag jobbade var jag den som kunde mest om sadelinprovning- och då var det mest baserat på alla misslyckanden från sadelmakare som försökt med min egen häst- dvs jag kan se när det verkligen inte passar!

Jag var den enda i personalen som hade nåt annat foderintresse än "ge 6 kg hösilage och 3 kg krafft. Är hästen smal- ge mer krafft, är hästen tjock- dra ner på hö".

Praktik är ett sätt att i praktiken testa på det man lärt sej i teorin på skolan. Mockning är en stor del av det praktiska arbetet i stall, tyvärr och i många stall behöver man (som tidigare sagts) bevisa att man kan något för att få göra det.

Jag vet inte hur många praktikanter vi hade som varken hade intresse för hästar eller deras skötsel- det var bara ridning som gällde- dom måste man ju på nåt sätt få att inse hur världen faktiskt ser ut som hästskötare.

Själv red jag 1 timme i veckan på jobbet, alla andra timmar var mockning, in och utsläpp och fodring, hade jag tur hann jag borsta hästarna också.

/Lavinia, som också haft praktik och då också råkat ut för bara mockning- vilket också är något många behöver öva på för att bli snabbare och bättre..
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Jag pratar hela tiden om vad man kan lära sig inom hästyrket. Det jag ursprungligen svarade på var att: Det finns mycket mer att lära sig än bara fodra, mocka och rida inom hästyrket - mycket mycket mer.
(Sorry för fetad text men det verkar som en del som svarar mig inte har läst vad jag argumenterat emot och det är alltså inte att det inte finns dåliga praktikplatser.)
Jag tycker det är konstigt hur man kan säga emot att det inte finns mer att lära sig, i sådana fall kan man ju inte ha mycket erfarenhet själv? Att det sedan finns usla praktikplatser där man inte får lära sig mer är ju en helt annan sak och ingenting som jag påstått att det inte finns.

Och visst behöver många öva på att mocka men har du haft en praktik där du bara fått göra det så är det en usel praktik eftersom en bra praktikplats ska ta upp många fler moment. Allt enligt skolans utbildningsplan.
 
Senast ändrad:
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Fast är du Säker på att personen ifråga ville vara på er arbetsplats och inte blev ditplacerad antingen pga att den inte fick välja, eller för att den helt enkelt inte hade något annat som var bättre?


Om man inte har tid att ta emot en praktikant, såsom det är i många stall idag, så ska man inte heller tacka ja. Sen är det en enorm skillnad på att inte ha tid, och inte ha vilja. Det är dom som inte har vilja eller ambitionen som låter sina praktikanter mocka dagarna i ända.
Sen kanske praktikanten förväntar sig att denne ska få göra något den kunskapsmässigt inte är redo för, men då handlar det ju mer om att man inte tagit reda på praktikantens förkunskaper och därför inte kunnat sätta upp rimliga mål. Dock anser jag att mocka och leda "normala" hästar inte är rimliga mål för en person som går hästgymnarium. Sånt ska de redan kunna.

.

Ja faktiskt så ringde den praktikanten flera gånger och tjata sig till att få komma till mitt jobb, det var nog därför jag blev så fullständigt tagen på sägen när denne inte var intresserad när den väl kom på plats. Men det kan vara så att praktikanten hade trott att den skulle få stå och klia fölungar i 2 veckor och inget annat... Vi försökte nämligen säga ifrån eftersom det var våran riktiga högsäsong med fölningar, betäckningar och hingstar som skulle tappas på sperma och skickas.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Jag pratar hela tiden om vad man kan lära sig inom hästyrket. Det jag ursprungligen svarade på var att: Det finns mycket mer att lära sig än bara fodra, mocka och rida inom hästyrket - mycket mycket mer.
Och visst behöver många öva på att mocka men har du haft en praktik där du bara fått göra det så är det en usel praktik eftersom en bra praktikplats ska ta upp många fler moment. Allt enligt skolans utbildningsplan.

Hej!

Ja, det finns massor att lära sej, men det ska skolorna först ha lärt ut för att eleverna sen ska kunna omsätta "teorin" i praktiken med sin handledare.

De praktikanter vi hade (från alla årskurser hästgymnasium) kunde inte mocka (eller så sket dom bara i det), kunde inte visa häst vid hand (och var heller inte intresserade av att lära sej det när vi försökte lära dom) fodrade enligt "den ska ha lite och den ska ha lite mer (och min favorit ska ha mest!)" (fast vi hade våg på hövagnen).

Däremot, så fort ridning kom på schemat- då var det minsann jätteroligt.. (inte för att de var så kunniga där heller förstås).

Jag har själv varit praktikant, jag vet hur det fungerar, man får jobba arslet av sej till man bevisat att man kan och vill och DÅ får man ibland belöningen att göra nåt roligare. Men en stor del av hästarbetet är (oavsett vad man vill lära sej) mockning och fodring (speciellt i lite mer gammaldags stall). Då kan iaf jag känna att om praktikanten vill nåt helt annat, bör den ta reda på det redan innan..

/Lavinia, som spenderade 3 dagar/vecka i en halv termin med mockning, fodring och byte av blöta schabrak- för det ingår i arbetet. Och nej, jag var inte med på personalmötena, jag jobbade då istället- med något som stallpersonalen fått göra annars, men då fick vi alla mer tid över till annat roligare.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

En praktikant ska enligt mig inte behöva jobba arset av sig för att få göra det som rimligen ingår i praktiken oavsett om det är roligt eller inte. Är det en del av praktiken ska man få göra det och om man missköter sig (efter varningar) så ska praktiken avbrytas. Sköter man sig bra så är det givetvis upp till praktikvärden att belöna en, men att kräva mer än ett bra utfört praktikarbete det känns mer som att utnyttja gratis arbetskraft.

Givetvis ska praktikanten vara med på personalmöten (eller rotera med sin arbetsledare om att inte få vara med, jag har dock svårt att se en hästverksamhet som inte kan planera in personalmöten där alla som är på plats på arbetet kan vara med), det är en viktig del i att se hur arbetslivet fungerar.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

knapplån

Jag har haft praktikanter både när jag varit anställd i travstall och senare i egen regi på vår gård.

För mig har det alltid varit viktigt att praktikanten ska få en positiv bild av jobbet. Praktikanten ska dessutom alltid gå med mig, följa min arbetsdag.

Jag tycker att man ganska snabbt märker vad praktikanten går för, har haft riktigt arbetsskygga individer, men de har avvecklat sig själva ganska snabbt. De flesta har varit positiva duktiga och arbetsamma tjejer.

När jag hade praktikanter i travstallet så kunde jag mycket väl själv ta ett tråkjobb medan jag skickade ut praktikanten på en skrittur med en snäll häst. Körningen fick inte praktikanten göra själv utan fick i början åka med när jag körde och senare ta tömmarna själv när jag satt bredvid.

Praktikanterna jag hade härhemma fick göra allt möjligt från att stängsla till att rida. Brukade få påminna dem om att åka hem så att de inte missade sista bussen. De dök dessutom upp varje lördag och söndag så jag tror de trivdes här:D

Naturligtvis finns det saker man inte kan låta praktikanterna göra men det går nästan alltid att få dem att vara delaktiga. Att sätta praktikanten på att mocka hela stallet medan man själv rider tycker jag är förkastligt, då är man bara ute efter gratis arbetskraft eller att få komma hem tidigare. Att sätta praktikanten på att rida alla hästar medan man själv mockar är lika illa och då får dessutom inte praktikanten en verklig bild av yrket.

Så för mig är det en självklarhet att praktikanten är med mig och att jag ger en positiv bild av ett tufft yrke, visar att det finns massa guldkorn:) Plus att man innan praktikanten kommer har läst igenom praktikantens mål för perioden och lagt upp ett schema, är man inte villig att ta sig den extra tiden det tar att ha en praktikant ska man inte ha någon. Behöver man extra arbetskraft så ska man anställa, inte ha praktikanter!
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Det är ju så det bör vara. :bow: Vilken tur tjejerna hade som fick praktik hos dig, ja de som var arbetssamma och positiva iaf - det finns ju alltid latmaskar som inte vill lyfta ett finger för mycket.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Det är trist att ni på jobbet bara råkade ut för lata och arbetsovilliga praktikanter, om man har den inställningen så kan man inte lära sig så mycket även om det finns mängder att lära sig för de som vill - vilket jag tror är de flesta. Men jag kanske har för höga tankar om dagens ungdom. :p TS bedömer jag inte vara en av de icke-ambitiösa, utan någon som vill arbeta hårt men också få lära sig mer än att bara mocka.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Jag har haft en otrolig tur. Och inser det när jag läser sådant här. Jag gick i 8:an för ra terminen och valde att ha min praktikplats hos en proffskusk. Var där i två veckor och hade bara ridit innan aldrig kört något och redan första dagen fick jag rida en av hans hästar och andra dagen fick jag köra en av hans tre åriga hästar. Den fick jag köra i två veckor och fick andra veckan börja köra fort tillsammans med dom. Fick även börja köra andra utav hans snälla hästar. Red även varje dag. Efter min praktik blev jag medryttare på en av hans hästar då jag och hans hästskötare kom bra överens och jag och hästen funkar super ihop. När jag var där på helgerna fanns det även hästar jag kunde köra långsamt. På loven hjälpte jag till frivilligt och dom dagarna körde jag fort, långsamt och red. Jag behövde aldrig mocka eller liknande skötsel. Utan jag tog hand om hästarna före och efter och sedan motionerade jag dom. Allt för att jag skulle lära mig så mycket som möjligt. Nu jobbar jag extra där då det är mycket hästar som startar eller någon som behöver vara ledig. Då får jag självklart betalt. Jag följer även med dom på trav och jag bara stor trivs där. Helt klart det bästa som hänt på länge!:D:D :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 341
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp