Utnyttjande av praktikanter!

Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Håller med dig Minstral och Heulwen.
Om man inte kan handleda en praktikant och förklara vad man gör och varför så ska man inte ta sig an praktikanter.
Jag har haft praktikanter i nästan 20 år på vitt skilda arbetsplatser - med djur och i ungdomsverksamhet och misslyckats med att få goda prestationer i ytterligt få fall.
Vi går igenom vad skolan skickat mig för material - dom får säga vad dom förväntar sig av sin praktik och sen har man uppföljningssamtal med jämna mellanrum.
Många gånger kunde jag se hur kollegor hade så taskig inställning så dom framkallade ungdomarnas passivitet.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Om man inte kan handleda en praktikant och förklara vad man gör och varför så ska man inte ta sig an praktikanter
Detta skriver jag under på...men då tror jag å andra sidan att det kommer att bli jättesvårt att hitta praktikplatser åt alla.
Jag har haft praktikanter i nästan 20 år på vitt skilda arbetsplatser - med djur och i ungdomsverksamhet och misslyckats med att få goda prestationer i ytterligt få fall.
Vi har sagt ja alla de gånger vi blivit tillfrågade. Då vi bodde utomlands fick vi de allra ambitiösaste eleverna som var handplockade av lärarna. Men det är ändå en konst att få eleverna att framstå som drivna och känna arbetsglädje, och det går inte att tro att alla stall och handledare lägger ner den energi på praktikanter som du och jag.
Många gånger kunde jag se hur kollegor hade så taskig inställning så dom framkallade ungdomarnas passivitet.
Som sagt att vara en bra handledare är inte lätt. Jag tror jag varit en bra handledare, eftersom jag själv fick en helt fantastisk handledare då jag gick som praktikant i ett travstall.
KL
Men jag tycker att eleverna ska få veta vad de har att förvänta sig..dvs 95%mockning, in och utsläpp och fodring. För det är så det är i de flesta stall som bedriver seriös verksamhet. Jag fick höra -innan du börjar köra ska du lära dig köra skottkärra. Att komma ut till sin egna häst och stå i boxen och plocka kottar i all evighet är inte svårt..att skotta rent många boxar så resultatet blir bra (dvs inget fusk) ströa och sopa på begränsad tid...ja det man lära sig. Då kan det vara bra att ha fått känna på den biten under skoltiden, eftersom det är till mesta det som arbetet går ut på....
Att komma ut till en tränare som fakturerar kunder för att de har hästar där i stallet, antingen för träning eller avel...då kanske tränaren inte är så sugen på att släppa ut en elev att köra eller rida på dessa hästar. När man jobbat proffessionellt med hästar blir man duktig på att snabbt se vilket handlag andra har med hästar. Eleven tycker att den har ett gott handlag med hästar och är hästvan...tränaren med ett tränat öga bedömmer eleven som inte det. (i tråden togs det upp att eleven blivit lovad att både få rida och köra men båda delarna uteblivit. Jag gissar att eleven ifråga uppvisat ett icke kunnit handlag med hästarna) Så har jag gjort -observerat eleverna först i stallet, hur de går in till en okänd häst, sätter på grimma, tar ut den på stallgången, tar på/av täcke. När det kommer till att släppa ut i hagen har jag med samtliga först gått igenom hur man på ett säkert sätt släpper ut en häst i hagen. Endel har fått kört redan första dagen, några har det fått gått några dagar, men samtliga har fått prova att köra. Alltid har vi haft någon jättesnäll häst som de fått köra.
 
Sv: Utnyttjande av praktikanter!

Ja man måste vara ärlig - om praktiken går ut på att mocka skit så är det väl ok. Om man berättar det så brukar det vara ok också.
Det finns så mycket man kan delge under ett mockningspass - ergonomi är väl det viktigaste, säkerhet, iaktta och rapportera avvikelser i skiten, hur man mockar och effektivitet, i vilken ände av stallet man börjar, hur man placerar kärran, lastar, ekonomi vs mockningstekniker och bäddmodeller - herregud jag skulle kunna hålla föredrag om mockning i 10 avsnitt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 336
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 819
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 446
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp