Bukefalos 28 år!

Utökad B-behörighet eller E kort??

Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Frågan var om man skulle ta e kort nu eller vänta tills i vår och ta utökad b behörighet. Jag ser ingen anledning att vänta så jag tar e i höst.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

LE svarade säkert Malin123 som undrade om folk körde efter den begränsade behörigheten nu. Vilket man inte kan....eller jo, det kan man ju men då är det olovligt körning och kan bli jobbigt om man blir stoppad.

Passa på att ta nu. Vad jag förstått så sponsrar ridsportförbundet ridklubbarna nu (iaf i våras) och det gör att en BE-kurs man går genom en ridklubb blir klart billigare än annars.
Jag betalade 3500:- för teori och 3 körningar för 8 år sedan. Nu i våras kostade samma sak 2500:- på samma ridklubb.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Men är det verkligen värt att ta "riktigt" BE nu då?

Vi satt och kollade på släp, bilar och dragvikter förra helgen. Pappas BMW(fyrhjulsdriven diesel, så jämförelsevis tung ju) har tex en totalvikt på ca 2,2 ton och max släpvagnsvikt 2 ton. Med den kombon klarar jag mig ju på utökat B.

De flesta (normala) släp har väl oftast inte en totalvikt över 2 ton, vilket gör att jag inte behöver en tyngre(och törstigare) bil än så.

Vill jag ha en mycket fläskigare bil så blir det ju aktuellt med BE, men det kan man ju lika gärna ta sedan isf, om man ens skulle ha råd att ha en så stor bil som extra(jag vägrar köra runt i såna hungriga bestar till vardags). Det som jag med ett "nytt" BE blir begränsad i, är att jag inte får ta släp med totalvikt över 3,5 ton. Då snackar vi släp gjorda för tre(!) stora hästar, det känns inte som att jag kommer att behöva mer än så...
Så, jag ser inte att det är så bråttom?

Eller tänker jag helt vimsigt nu?
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Du menar angående BMWn?

Idag får jag väl dra 1300 kg eller så med den, har inte kollat så noga, för jag vet att det är mindre än vad jag behöver kunna hänga på. Så i dagsläget får pappa köra om vi ska ha med båda hästarna(vi brukar hyra ett 1500kg släp).

Med ett utökat B-kort får jag (väl?) framföra ett ekipage på 4,25 ton, så då kan jag ju hänga på ett släp med totalvikt 2 ton på bilen som ligger strax över?
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Har man tagit B kortet före -96 å får man kära fordon upp till 7 ton efter bara 3,5 ton.
Har man körkort före -96 och tar BE nästa år så får drag billen bara väga 3,5 ton.
Vad som blir skillnaden är att min XC 70 som får dra 1050 kg med B kort får dra ett släp som har brutto på 2,1 ton med utökat B kort. Medan att om jag har en V40 som får dra 1450kg så får jag inte dra något tyngre slåp med utökat B körkotr. Men har jag BE så kan jag med V40 dra mitt B50 slåpp på 1990 kg brutto men bara lasta så total vikten inte över skrider 1450 kg. Hoppas att jag är tydlig nog.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Tror du blandat ihop begreppen totalvikt och bruttovikt.'

Totalvikt är vad släpet väger + vad du max får lasta.
Bruttovikt är vad släpet väger + vikten på det du lastat.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

*knapplån*

Här står ju svart på vitt att det är TOTALVIKTER det rör sig om. Många andra diskussioner har gällt att det kommer att vara bruttovikt som räknas, men det kan vi då helt frångå.

"Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250" kg.

Ja visst är det väl så? Det är ju det fiffiga med BE; att man får köra på bruttovikten istället för totalvikten. Verkar som att många tror att den utökade B-behörigheten innebär att dom får köra på bruttovikten, men så är det ju inte.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Det får man väl på ett vis, OM totalvikten på ekipaget samtidigt stannar på 4250 kg eller mindre?

Min bil har en totalvikt på 1930 kg, max släpvagnsvikt oavsett körkort är 1500 kg.
På får jag på utökat B-kort koppla på ett släp med totalvikt 1990 kg men bara lasta så att brutto stannar på 1500.

1930+1990 = 3920 kg.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Nej
Du får bara dra 1500 kg den bilen och utökat b kort.
Det som händer med ut ökat bkort är att man höjer totalvikten på ekiparset från 3500 kg till 4200kg anars är det sama regler som innan. Det vill säga Man bryr sig inte om om släpet är tomt eller inte. Vilket man gör när man har BE kotr.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Den viktigaste förändringen som jag ser det är ju att man frångår regeln om att släpets totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt. Därtill den utökade tågvikten.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

1500 brutto ja. Men 1990 total kan inte vara ett problem??

Men det är ju fortfarande släpets totalvikt som gäller när man inte har BE (om jag förstår texten från Vägverket rätt). Med din bil får du bara dra ett släp som har totalvikt på max 1500 kg. Den utökade tågvikten spelar mer roll om du har en stor tung bil, dom som har stora SUV:ar kommer ju att gynnas en hel del av detta; från att få dra t ex 900 kg till att sedan med den utökade behörigheten få dra 1650 kg.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Jag tolkar det som du.

Totalvikten får inte överstiga 4250 kg.

I princip borde man väl kunna ta 4250 kg - bilens totalvikt och den summan som man får fram borde bli släpets totalvikt. Sen får man inte dra mer bruttovikt än vad bilen är godkänd för.

v70
totalvikt 2180
max släpvikt 1800
släp med B kort 1320

Med B kort
3500-2180=1320 max totalvikt och släpvagnsvikt.

utökat BE
4250-2180=2070 Alltså kan man dra ett släp med 2070 kg som totalvikt men inte lasta det mer än att bruttovikten blir 1800 kg

gamla BE
Du får dra vilket släp som helst bara inte bruttovikten överstiger 1800 kg

Nya BE
Du får dra ett släp med max totalvikt på 3500 kg men inte lasta det mer än att bruttovikten max blir 1800 kg


Hoppas jag har tolkat det här rätt nu. Vi har haft heta diskussioner här hemma om detta eftersom jag är den enda i familjen med BE och de andra nu hånar min behörighet och anser den onödig när de nya reglerna kommer.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Hoppas jag har tolkat det här rätt nu. Vi har haft heta diskussioner här hemma om detta eftersom jag är den enda i familjen med BE och de andra nu hånar min behörighet och anser den onödig när de nya reglerna kommer.

BE kommer aldrig att bli onödigt!

Jag har mailat Transportstyrelsen och frågat om man kommer att få dra på bruttovikten med den utökade behörigheten (som i ditt exempel). Fick snabbt ett svar som var ungefär "goddag yxskaft" och som inte svarade på det jag undrade, men det är ju som vanligt, dom kan inte reglerna själva... Har skickat igen och bett om ett riktigt svar på min fråga, så jag återkommer när jag har fått svar från dem.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

KL: körde upp för BE för några veckor sedan. Vid uppkörningen diskuterade inspektören och jag den utökade behörigheten. Han berättade bl a att bedömningen av körning och backning för utökat B kommer att bli mycket hårdare än dagens BE. Det är är stor skillnad på backning i levande trafik och på manöverbana. Är jätteglad att jag gör mitt BE i år.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 177
Senast: Bison
·
Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 616
Senast: angelo
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 712
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 869
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp