Sv: Utrustning och märken!
Elektron skrev:
Jag måste få ställa en fråga - varför undrar du?
Jag har så svårt att se tjusningen i trådar där det rabblas märkesutrustning (det är sällan nån säger att alla mina saker kommer från Börjes) sida upp och sida ner, ofta av samma personer - läser nån verkligen det här och whats the point? Jag är genuint nyfiken.
Jag har funderat över samma sak, och kommer fram till att det nog är lite märkeskåthet
Jag skulle kunna svara id en här tråden, men jag se rinte vitsen. Jag är INTE märkesfixerad alls utan jag söker det som är PRISVÄRT. Sen om det är 500 kr för ett täcke eller 2500 kr för ett täcke är oväsentligt, jag har båda varianterna.
När det gäller t ex träns så har jag Hööks kandarträns för 299 kr. Och jag letade efter 'det perfekta tränset' i över ett år innan jag hittade Hööks. Jag ville ha ett SVART med SMALA remmar, silverspännen, inga krusiduller samt INGEN flärp till aachenrem på nosgrimman (detta var innan de löstagbara kom). Och jag kollade på ALLA träns i ALLA prisklasser. Men det som mötte kraven var Hööks billigare än billigast kandarträns. Så det har jag, både när jag rider på kandar och när jag rider på träns. För mig var det en fullträff eftersom de mötte mina krav. Priset var en bonus. Jag hade köpt det om det kostat 1299 kr också, men bara att tacka och ta emot att det var billigt.
Jag köper inte alltid billigast, eller dyrast. Jag köper det som möter kraven (estetiska, färgmässiga, oassformsmässiga etc) och blir såklart glad om det är billigt, men priset är INTE prio ett. Och märket är oväsentligt. Det är andra saker som styr.
Sen kan jag leta läääänge efter den perfekta saken, och hittar den därför ofta billigt tillslut. För jag håller ögonen öppna hela tiden och utan fördomar.
Äh, nu kan jag lika gärna rabbla så fattar ni..
Sadel - förr en Zaldi Atlanta, nu en True Brit. Schabrak (inget märke) eller fårskinnsvojlock (minns inte märket men den är en av de SVINDYRA grejer jag har, kostade 1800, men den var den som mötte kraven helt enkelt). Knights Leather sadelgjord (dyr men exakt det jag sökte). Hel eller halv fårskinnstunnel, den halva är Christ, den hela minns jag inte märket på är modell SVIIINDYR men jag sprang på den på 75% REA och gav 187.50 för den.
Träns - Hööks superbilliga kandar. Släta lädertyglar (som följde med) eller Jacson lädertyglar med gummi på insidan (179 kr, de var en av de där jag letade LÄNGE efter, ett par som var snygga, KÄNDES bra att hålla i etc. Och jag hade massor av olika hemma och provade men Jacsons passade mig bäst).
Bett - En del Globus, mycket Olympic och en hel del annat. Hööks kandarstång för 169 kr (den enda som fanns i 11.5, var nätt nog och svagt böjd men utan tungfrihet).
Benskydd - Lädersenskydd av okänt märke, eller HAMPA senskydd och kotskydd. Davies boots (silverglittriga, men köpt pga kvaliten och inte färgen iofs). Har en bunt Eventskydd för hagbruk med, sådana där Prof Choicekopior.
Täcken - Salig blanding, mycket Horse Saver och Shires, Bucas, Horse Farms märke (ett av de BÄSTA täcken jag haft), Jacson Fleecetäcke, Börjes ylletäcke, en del hemsydda etc. Säkert något mer jag glömt. Mark Todd halstäcke.
Förutom sadeln är det dyraste jag köpt fårskinnsvojlocken för 1800 kr och det superdupertjocka Horse Saver som kostade 2000 kr, samt BUcas flugtäcket för 1500 kr. Så det blir sällan dyrt, men det är alltid kvalitet (vilket ibland är tråkigt, vore kul om grejerna kunde gå sönder NÅGON gång iaf så man fick köpa nya pga det *s*)