Utrustning och märken!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Asterix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 588
A

Asterix

Vilken utrustning använder ni och vad är det för märken?

Jag har en Stûbben Siegfrid CS flatback sadel son är guda skön. Den har jag alltid.
Sen har ja Eskadronskydd Fram (pollen behöver inte bak)
Ett Pullarträns med mässingsspännen (Inget märke)
Sen om jag hoppar har jag Förbygel och martingal
Samma sak om ja rider ut.
Bettfråga: Alltid tredelat mässingsbätt :D

Sv: Utrustning och märken!

*Sadel: County Competitor.

*Träns: Knights King Richard och King Arthur. Kingston Elegance, Hööks billiga sidepull och Börjes kandar. Nästan alla tyglar är Gold Medals släta lädertyglar med tygelhakar.

*Benskydd: Märkeslösa strykkappor, F.T.E. strykkappor och vita elastiska lindor, 3x4 st från Börjes och Hööks. Equiguard neoprene/konstläderboots och ett par vanliga gummiboots med kardborre.

*Täcken: Märkeslöst termotäcke från Hööks. 2 st TM Superfit Rain och 1 TM termotäcke. 1 RS Vinter och 1 Hansbo Kombitäcke. Börjes skrittäcke.

*Bett: 3-delat Globus mässing, 3-delat HorsePower muffbett, oledat HorsePower muffbett, Globus oledad pelhamstång.

Asterix skrev:
Vilken utrustning använder ni och vad är det för märken?

Jag har en Stûbben Siegfrid CS flatback sadel son är guda skön. Den har jag alltid.
Sen har ja Eskadronskydd Fram (pollen behöver inte bak)
Ett Pullarträns med mässingsspännen (Inget märke)
Sen om jag hoppar har jag Förbygel och martingal
Samma sak om ja rider ut.
Bettfråga: Alltid tredelat mässingsbätt :D

Sadel: Har en Stübben, men sparar på en ny. Blir en dyrare variant då :angel:

Skydd: Eskadron, Veredus och Proff. choice är de som används mest.

Träns: Har stübben, M&N och Dyon

Förbygel + martingal om jag hoppar: Vill ha prestige men har ngn billig variant nu

Stigläder: Prestige (klart bäst!!!)

Stigbyglar: Sprenger!

Bett: Tycker om Globus betten.

Schabrak: Tycker om Equiline och Hansbo

Täcken: Ute/stall: Horseware. Rid: Mias. Svett: Hansbo och Horseware bl.a.

Senast ändrad av en moderator:

sadel - Wintec jätteskön
skydd - Eskadron
Träns - Ett brunt pullarträns, Lyckås
Förbygel - En brun förbygel från Kings Saddlery
stigbyglar - Sprenger
Bett - Tredelat
shabrak - Exclusive Horsewear
Täcken - Ett vintertäcke från Hööks, Thermo Matser, jättebra och jättetjockt men dyrt. Regntäck med hals kommer inte ihåg märke.
Osv

Sadel: Prestige Silver Star VSD 17"/36 svart :love:

Träns: CH pullarträns, svart med mässingsspännen :love: Svart aachenträns med mässing på pannband och nosgrimma (märke?)

Benskydd: Svarta Norton senskydd fram och låga Norton kotskydd bak. Fleecelindor som matchar till schabraken.

Täcken: HP Snow, Krafft vintertäcke, Treadstone Drip Dry, TM Summer Rain, Alpha Horse Fleecetäcke, Shires bommullstäcke, Rutigt stalltäcke 300gr från Börjes.

Bett: Tredelat mässingsbett, tredelat fullcheek, tredelat muffbett. Alla 12,5 cm från Globus. Samt ett läder hackamore.

Senast ändrad:

Köpte en ny hoppsadel igår. ljusbrun tyvärr
Så nu måste jag sälja av alla mina älskade svarta saker :cry: ;)
Såå..
Sadlar: en Butet flatback och en Jaguar flatback, och en jaguar dressyr. Prestige stigläder till alla dem. Kwiq-out stigbyglar.
Träns: 2 HG, ett horsehead, ett farmland och ett Piab
Bett: 3-delade från sprenger
Förbyglar: från HG och en martingal från piab
Benskydd: ett par HG, och ett par Veredus fram och bak
Schabrak: Mestadels Equiline, men även några RG
Täcken: Horsewear och Mark Todd

har ett Jacson träns med pullargrimma, funderar på att köpa ett M&N med pullar :love:
Veredus och Eskadron skydd
en Bates hoppsadel, med cair och utbytbara koppjärn (ej syntetén, den i läder)
Hjs schabrak, mias och jacson sammets
bett: globus mässingsbett i 8,5

Sadel: en appalosa green star och en frank bain

Skydd: Eskadron, protec, hundra miljarder olika lindor i olika färger och märken

Träns: M&N, jackson, massa andra .

Bett: globus

Schabrak: Hansbo, mias, mf

Täcken: Ute/stall: horsewear, bucas, shire, event, olympic, mf.

sadel: Wintec (just nu..ska troligtvis byta snart)
stigläder: prestige
stigbyglar: sprenger
skydd: Veredus
träns: german line, jacson o snart ett dyon
bett: Hansbo
schabrak: Equilne, Börjes, Mias mfl.
täcken: Bucas, Sverigtäcket, Exklusiv, Olympic, o ett som heter Ridning House...

Jensen hopp o Dressyrsadel:love:
Eskadron eller Vaderysskydd el lider vid Dressyr
Stübben träns ett för hoppning ett för dressyr.
Mark todd ridtäcke
Kommer inte på mer nu men det är nog mer;)

Sadlar: En Prestige Top Dressage (svart) och en Prestige Sidney (tobacco) som används. Har även en Passier Comet FS och en Albion Style som ska säljas.

Stigläder: Prestige såklart

Stigbyglar: Sprenger på hoppsadeln, kopior på dressyrsadeln+vanliga som inte används

Gjord: En Pessoa, en Amerigo (bruna) anatomisk från Chetak på dressyren+ en hel del som ligger och skräper..

Träns: Massor, bl.a. Pessoa (fin-tränset, för fint för att användas nästan), HG, Jacson, Windsor, Capone...

Schabrak: Olika, bl.a. Whitaker, HJs, EG mm

Skydd: Har otroligt mkt skydd, men tar dom finaste då :p Bruna veredus, bruna Eskadron med ludd, vita Eskadron, blåa Proffesionals Choice, gröna PC, Pessoa läderskydd, PC boots. Transportskydd från Horseware

Täcken: Väldgt många där också, bl.a. Equiline, Shires (köpte precis jättefint karamellfärgad vintertäcke från dom), Horseware, Jacson, Bucas, Alpha Horse

Sadel: Ingen aning, svart är den iaf, märkeslös antar jag, ska köpa en Whitaker hoppsadel :)
Benskydd: Märkeslösa tror jag.
Stigläder: Ingen aning
Stigbyglar: Globus
Täcken: Horse-house vintertäcke, thermo master stalltäcke, märkeslöst regntäcke och bucas sommarregntäcke
Schabrak: Olika, hoppas på att få ett Disney-schabrak idag (som jag kommer få) :D

sadlar: en stübben avalon, en st martin, en wintwec isabell werth, en röd och svart gammal sliten sadel :love: som tyvätrr inte passar på ngn häst längre.. :cry:

Stigläder:billiga fråb hööks.. sånna med nylon i. så har jag ett par jeremy roudge i newmarket färg om ngn vill köpa.. ;)

stigbyglar: sprengerkopior.. funkar lika bra.

gjord: inte en enda märjesgjord i alla fall..

träns: Det dyraste kostade 5-6 hundra på hööks. annars har jag billiga träns, och sånna jag fått av folk. "märkeslösa" varianter. Ett jätte fint rundsytt.

schabrak: inga dyra sådana heller, men rätt många i olika färger.. det dyraste är nog ett mias eller vad de heter.. lila sådant.

Skydd: Märkeslösa fungerande. senskydd av många slag, i både läder icke.. stykisasr och boots.

Täcken: de flesta är Thermo master, har ngt event och shires. har ett shires som är för litet också ( halstäcke,.. 125 om ngn vill köpa ) .

jag har minimalt lite märkesprylar..

Elektron skrev:
Jag måste få ställa en fråga - varför undrar du?

Jag har så svårt att se tjusningen i trådar där det rabblas märkesutrustning (det är sällan nån säger att alla mina saker kommer från Börjes) sida upp och sida ner, ofta av samma personer - läser nån verkligen det här och whats the point? Jag är genuint nyfiken.

Jag har funderat över samma sak, och kommer fram till att det nog är lite märkeskåthet ;)

Jag skulle kunna svara id en här tråden, men jag se rinte vitsen. Jag är INTE märkesfixerad alls utan jag söker det som är PRISVÄRT. Sen om det är 500 kr för ett täcke eller 2500 kr för ett täcke är oväsentligt, jag har båda varianterna.

När det gäller t ex träns så har jag Hööks kandarträns för 299 kr. Och jag letade efter 'det perfekta tränset' i över ett år innan jag hittade Hööks. Jag ville ha ett SVART med SMALA remmar, silverspännen, inga krusiduller samt INGEN flärp till aachenrem på nosgrimman (detta var innan de löstagbara kom). Och jag kollade på ALLA träns i ALLA prisklasser. Men det som mötte kraven var Hööks billigare än billigast kandarträns. Så det har jag, både när jag rider på kandar och när jag rider på träns. För mig var det en fullträff eftersom de mötte mina krav. Priset var en bonus. Jag hade köpt det om det kostat 1299 kr också, men bara att tacka och ta emot att det var billigt.

Jag köper inte alltid billigast, eller dyrast. Jag köper det som möter kraven (estetiska, färgmässiga, oassformsmässiga etc) och blir såklart glad om det är billigt, men priset är INTE prio ett. Och märket är oväsentligt. Det är andra saker som styr.

Sen kan jag leta läääänge efter den perfekta saken, och hittar den därför ofta billigt tillslut. För jag håller ögonen öppna hela tiden och utan fördomar.

Äh, nu kan jag lika gärna rabbla så fattar ni..

Sadel - förr en Zaldi Atlanta, nu en True Brit. Schabrak (inget märke) eller fårskinnsvojlock (minns inte märket men den är en av de SVINDYRA grejer jag har, kostade 1800, men den var den som mötte kraven helt enkelt). Knights Leather sadelgjord (dyr men exakt det jag sökte). Hel eller halv fårskinnstunnel, den halva är Christ, den hela minns jag inte märket på är modell SVIIINDYR men jag sprang på den på 75% REA och gav 187.50 för den.

Träns - Hööks superbilliga kandar. Släta lädertyglar (som följde med) eller Jacson lädertyglar med gummi på insidan (179 kr, de var en av de där jag letade LÄNGE efter, ett par som var snygga, KÄNDES bra att hålla i etc. Och jag hade massor av olika hemma och provade men Jacsons passade mig bäst).

Bett - En del Globus, mycket Olympic och en hel del annat. Hööks kandarstång för 169 kr (den enda som fanns i 11.5, var nätt nog och svagt böjd men utan tungfrihet).

Benskydd - Lädersenskydd av okänt märke, eller HAMPA senskydd och kotskydd. Davies boots (silverglittriga, men köpt pga kvaliten och inte färgen iofs). Har en bunt Eventskydd för hagbruk med, sådana där Prof Choicekopior.

Täcken - Salig blanding, mycket Horse Saver och Shires, Bucas, Horse Farms märke (ett av de BÄSTA täcken jag haft), Jacson Fleecetäcke, Börjes ylletäcke, en del hemsydda etc. Säkert något mer jag glömt. Mark Todd halstäcke.

Förutom sadeln är det dyraste jag köpt fårskinnsvojlocken för 1800 kr och det superdupertjocka Horse Saver som kostade 2000 kr, samt BUcas flugtäcket för 1500 kr. Så det blir sällan dyrt, men det är alltid kvalitet (vilket ibland är tråkigt, vore kul om grejerna kunde gå sönder NÅGON gång iaf så man fick köpa nya pga det *s*)

Ja har en gammal "plank" hubertus!! :mad:
Sedan har ja horsehead tränsen från hööks och förbygeln till!
Eskaron flexisoft skydd fram o bak!!!!
Equiline skirttfilt!

sadel: wintec
tränsen: ingen aning
bett: ett horsepower och ett olympic nånting, det tredje vet jag inte
täcken: horseware
resten vet jag inte

Sadlar:
* HS Exellent 1000
* FitForm Bomfri
* Stubben MF Hopp

Träns:
* Brunt Jacson m vit fodring
* Svart, märkeslöst
* Svart, märkeslöst, m vit fodring
* Svart BitlessBridle, Ludomar
* Ljusbrunt, Riders Company
* Svart, märkeslöst m ljusbrun fodring
* Brunt Chetak
* Vinrött/svart nylonträns, Libbys

Benskydd:
* Eskadron
* Källqvist
* Equi Guard

Bett:
* Globus rakt fast
* Horse Power tredelat

Täcken:
* Event
* Horse Power
* Equie Theme
* Shires
* Jacson
* Thermo Master
* Himalaya
* Svea

Sadlar
* Prestige Green Star
- märkeslösa stigläder
- kwiq-out stigbyglar
- märkeslös lädergjord
* Prestige Hippos Dressage
- stigläder från hööks
- märkeslösa vanliga stålstigbyglar
- billig lädergjord som är mjuk och jättebra :)
(båda till salu)

Träns
* Ett svart ihopplock, stålspännen, bred nosgrimma med nåt fint märke (kommer inte ihåg). Snyggt och stilrent iaf.
* Ett grått Pfiff-träns. Enkelt träns.
Bett: tredelat till det mesta, ibland pelham i skogen då han är väldigt stark.
+ en hel uppsjö av andra träns som inte används.

Täcken
* Rhino, grönt med vitt rutmönster, mellanfodring
* Billigt blått täcke från Gekås
* Mias skrittäcke, grått
* Innetäcke, märket kommer jag inte ihåg, var ganska dyrt iaf
* Regntäcke, Jacson
+ några andra.

Schabrak
* Mias RS
* Equiline
* Nåt dyrt från Holland (skitsnyggt)
* Horseware
* Ett par st jag inte kommer ihåg märket på

Sadelpad
* Akton Backpad

Benskydd
* Eskadron
* En uppsättning silverglittriga (hemska jag vet, fast lite roliga)
* Två par svarta strykkappor, kommer inte ihåg märket

Lindor
* Gråa, Mias RS
* Grönbeiga, Hööks
* Mörkblåa, Jacson
* Benvita, Jacson

Boots
* Eskadron

urgammal hubertussadel.
en massa märkeslösa träns
ett tvådelat bett
ett delat pelham (undrar om inte det är globus?)
PONNYTYGLAR :love:
sadelgjord equiguard
sadelgjord m platta (märke?)
4st benskydd (märke?)
grimmor i alla färger och former!
TM thermotäcke
fem(!) fleecetäcken (ett svart, tre gröna, ett brunt)
ett vintertäcke av okänt märke
+en massa stallbandage
paddar (20st säkert varav 4st cabejo heater)

FRANK BAINES: Flatbacksadel (drygt 1 år gammal), snart ett träns oxå m aachennosgrimma, sadelöverdrag

ESKADRON: senskydd m ludd, låga bakskydd m ludd, senskydd flexisoft, låga bakskydd, höga strykkappor fram+bak, 4 lindor, 4 stallpaddar, 2 ridpaddar

EQUILINE: täckesgjord, 3 shabrak, 12 lindor, 4 stallpaddar, 4 flugluvor

MIA'S: 8 ridpaddar, 4 lindor, 4 shabrak, ylletäcke

HANSBO: 4 fårskinnsilägg till skydd, nackludd, 3 shabrak, combitäcke, ländtäcke, bett

HORSEWARE RAMBO: regntäcke, svettäcke Cotton Cooler, tunt termotäcke

HORSEWARE RHINO: tunt vintertäcke, tjockt termotäcke

BUCAS: flugmask m öron

HORSEGUARD/MACPRO: vintertäcke, regntäcke, fleecetäcke, senskydd, ridtäcke

EVENT: regntäcke

MORRIS&NOLAN: träns m pullarnosgrimma, 2 par tyglar

Har säkert glömt en del, men men

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 913
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 323
Senast: lillamy73
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Liten
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 407
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka