Bukefalos 28 år!

Utrustning på tävling...

Taefill

Trådstartare
Det var för länge sedan jag tävlade tror jag, har ingen aning om vad man får ha och inte får ha. Det brukar ju vara ganska fritt, men det är nog bäst att fråga er som vet :p

Först och främst då på mig: Får jag ha tretorn-stövlar? Inte gummistövlar alltså ;) utan tretorn advance. Får jag rida i kortärmat? Hur långt får spöet vara?
Och på hästen: Måste man ha nummerlapp (när man rider flera på banan)? Om man måste det, måste man ha en på varje sida även i gångartsgrenar där man bara rider i ett varv? Är alla vanliga (lös eller fast ring) bett godkända i både lätt och öppen klass?

Hoppas någon av er som tävlar mer än mig kan ge mig några svar :)
 
Sv: Utrustning på tävling...

Svarar som jag tror :)

Du lär få ha treton, kortärmat med men är inte säker. Spöet får vara 120 cm inklusive snärten.
Tror man egentligen endast behöver nummerlapp från och med nationell, men är osäker där med. I lätt klass får du ha tränsbett (tvådelat, tredelat, rakt) med fasta och lösa ringar.

Ett tips är att kolla svenska tillägget som går att hitta på SIF:s hemsida :)

Lycka till! :)
 
Sv: Utrustning på tävling...

Du får ha tretorn stövlar.
Kortärmat är ok om det är en stilren t-shirt, absolut inte linne!
Nummerlappar är jag osäker på men jag har det alltid, rider du i bara ett varv behövs nummerlapp endast på den sidan.
Spöt 120cm inkl snärten.
I lättklass får du ha alla "vanliga" bett, dock ingenting som ger hävstångseffekt.
 
Sv: Utrustning på tävling...

Tack för era svar, känner mig genast lite klokare! :)
Något linne hade jag absolut inte tänkt tävla i, utan om det är alldeles för varmt för kavaj så tänkte jag eventuellt ha en enfärgad kortärmad pikétröja.
Nummerlappsfrågan ska jag kolla upp mer... Går väl att fråga på tävlingen annars, det är ju ingen stor extrautgift att köpa nummerlappar liksom :)
 
Sv: Utrustning på tävling...

Trådkap ;)

Passar på att ställa en nyfiken fråga; Har hört att man får tävla i sk islandströja, vilken avses? Är det den där stickade tröjan i norra Europas varmaste ull med en såndärn okstickning, ofta med taggar liksom?

Är den tröjan att betäckna som ngn sorts hembygdsdräkt, dvs du kan ha den oavsett klädkod och stil på tillställningen men ingen har den någonsin på, eller hur funkar det?

Jag fyndade en vanlig hederlig svart tävlingskavaj av helt vanligt snitt med guldtrådsgrejs i kavajslaget och guld i knapparna på en "loppis"/ en sån där säljardag i stadens ryttarförening. Hur ute är jag på en tävling? Skala 1-10?

Får man ha vilken sorts skjorta som helst undertill bara den är vit. Och har en snygg krage liksom. Minns från mina ponnyhoppardagar att jag hade plastrong och grejor. Minns knappt vad jag hade när jag gick över till storhäst. Jag var nog för nervös för att minnas.

Hoppsan där... det blev visst fler frågor!
 
Sv: Utrustning på tävling...

Mig veterligen är det en sådan tröja man kallar islandströja, och jag vet två som tävlar (eller har tävlat) i det tror jag. Häromkring är det inte speciellt vanligt, kanske lite vanligare på tävlingar i januari-mars, men inte sedan.

Vanligast är vanlig hederlig tävlingskavaj, iallafall häromkring. Hur det ser ut i resten av Sverige vet jag ju inte, men här kör kanske 70-80% på kavaj, oftast svart, grå eller marinblå. Så du kommer knappast att sticka ut i din helt vanliga kavaj.

Under kavajen har jag sett både polotröjor med stora kragar, linnen, färgglada t-shirtar osv... Men klart snyggast är det ju med en vit "ridskjorta", alltså en sån där kragen står upp lite, tycker jag. Men du får med all sannolikhet även ha skjorta med liggande krage.
 
Sv: Utrustning på tävling...

Tack för svaret!!! :laugh:

Till min kavaj tillhörde en skjorta, men den är lite lätt gul i tonen, inte gul som i att den har legat för länge, utan svagt ljusgul (gör inte min ansiktston till det bättre, kan jag tillägga :p) med en vit krage som är platt mot halsen, men som står upp. Typ polo men inte "polo", om ni kan läsa mina bilder i huvudet :o med hjälp av en usel förklaring.

Följdfråga: Får man ha en svagt gul, så nära vit man kan komma utan att vara gul, fast ändå nästan gul i allafall?

Tilägg: Oooops! Såg nu att du skrivit "färgglada t-shirts" så jag antar att svagt gulvit är ok! Kanske att jag får köpa mig en snygg skjorta i finvitt när jag kvalar in till SM:et 2012 (hahaha! Jag är så rolig!)
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: Jeps
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 767
Senast: Freazer
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 363
Senast: QueenLilith
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 363
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp